Re: Halmeen elokuvaura...
Originally posted by derego
Halmeesta viela, kun nuo kirjatkin mainittiin: voisiko joku tsekata Halmeen ekasta kirjasta sen jenkkileffan nimen, jossa Halme teki äänicameon urheilukilpailun selostajana, käyttäen suomea selostuskielenä.
H kertoi puhuneensa selostuksessa niitänäitä ja olen ajatellut huvikseni tsekata elokuvan saatavuuden IMDB:sta etc, mutta kun olen unohtanut nimen ja muut yksityiskohtat...
Leffan nimi on Prefontaine, ois kyllä kiva kuunnella/katsoa tuo pätkä. :D
Itse kirjassa Halme kertoo näin:
Yksi mun huvittavimmista keikoista oli elokuva nimeltään Prefontaine, joka kertoo samannimisestä amerikkalaisesta kestävyysjuoksijasta.
Prefontaine taisteli aikanaan Lasse Vireniä vastaan olympialaisissa ja leffaan tarvittiin joku suomea puhuva henkilö tekemään aidolta kuullostavaa taustahöpinää. Mä olin silloin ainoa suomalainen elokuvanäyttelijöiden ammattiliitossa SAG:ssa, eli Screen Actors Guildissa ja sieltä listoilta joku Prefontaine-leffan äänipomo mut sitten löysi.
Kun se soitti ja kertoi millaisesta leffasta on kysymys, mä naureskelin ensin ja tunnustin että ainakin Vireniä mun on vähän vaikea esittää, vaikka mä aika nopea olenkin. Mulla pyöri tohon aikaan paino jossain 150 kilon kieppeillä, eikä siitä ruhosta tehdä Vireniä edes Hollywoodissa.
Mä menin sitten studiolle ja rupesin hommiin. Mulla oli hyvä fiilis päällä ja juttuhan mulla luistaa aina vaikka ilmaiseksi. Tällä kertaa mä en kuitenkaan ajatellut asiaa ihan loppuun asti. Mulle löytiin mikrofoni nokan alle ja sanottiin, että anna palaa. Kohtauksessa suomalaisurheilijat juhli Virenin olympiakultaa ja multa haluttiin taustaksi asiaan kuuluvaa puheensorinaa.
-KATO NYT SAATANA! VOI, VITTU, MITKÄ DAISARIT! TOTA KUN PÄÄSIS PAINAMAN. MÄ RYSKISIN JA JYSKISIN JUMALAUTA VAIKKA AAMUUN ASTI. HEI JÄTKÄT, PERKELE, MISSÄ SITÄ KOSSUA ON?!
-Thank you, Tony. Se kuullosti hyvältä. Tehdään vielä vähän lisää.
-SAATANA KUN OTTAA PANNUUN NÄÄ URHEILIJOIDEN PIENET PALKAT! MÄ RYÖSTÄN HUOMENNA PANKIN. ON MUUTEN KAUHEE NÄLKÄKIN JA KUSETTAA NIIN PERKELEESTI. LISÄÄ KALJAA JA MAKAROONILAATIKKOA JA NAISIA TÄNNE HETI!
- Thanks, Tony. That was great! Voisitko selostaa seuraavaksi vähän tätä juoksua?
- JA NYT PÄIVÄRINTA PAINAA NIIN PERKELEESTI PITKIN PÄÄSUORAA. PREFONTAINE VOI TYÖNTÄÄ MUN PUOLESTA NENÄN MATKAMIEHEN PERSEESEEN. VIREN TULEE OHI NIIN SAATANASTI. SUOMALAISILLE EI PÄRJÄÄ KUKAAN. VOI JUMALAUTA TÄTÄ HURMAA!
- Hyvää työtä, Tony. Lounastauko!
Mä tajusin vasta jälkeenpäin, että tän leffan ne voi näyttää vielä joskus Suomessakin. Se oli kuitenkin jo liian myöhäistä. Mä ajattelin, että jos tästä jäädään kiinni niin täytyy varmaan tulla seuraavaksi Härmään peruukki päässä ja tekoparta huulessa.