Tonnikalasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rane1
  • Aloitettu Aloitettu
Rainbow Herneet suolaliemessä 400/280 g
EAN: 6415719400708
Rainbow herneet sopivat hyvin esim. liha- ja kalaruokien lisäkkeeksi. Kuumenna herneet omassa liemessään kattilassa tai mikrouunissa, valuta liemi ja tarjoile.
Ainesosat: herneet, vesi, suola, sokeri. Suolapitoisuus 0,8 %.
Ravintosisältö/100 g
Energiaa 330 kJ/80 kcal
Proteiinia 6,0 g
Hiilihydraattia 13 g
Rasvaa 0,6 g
Alkuperämaa Belgia

Tokihan se ravintosisältö tarkoittaa syötäväksi tarkoitettua osaa? Tonnarissa ehkä on laskettu se vesi syötäväksi osaksi, mutta ehkä noissa herneissä ei, ainakaan siinä tapauksessa, että se käsketään kaataa pois:jahas:? Ainakin sikäli, jos ne on niitä tuoreena pakattuja, niin kuka hullu sitä suolalitkua edes joisi?:eek:

Ilmoittamattajättämiskäytännöstä tarkemmin:
Valmistuksen apuaineena käytetty lisäaine tai muu aine
o Valmistuksen apuaineella tarkoitetaan ainetta, joka ei ole varsinainen
elintarvikkeen ainesosa, mutta jota käytetään tiettyyn teknologiseen
tarkoitukseen elintarvikkeen tai sen ainesosan valmistuksessa
ja jota saattaa esiintyä elintarvikkeessa terveydelle haitattomana
muotona vähäisessä määrin (760/1998, 2 §). Tällaisia ainesosia
ovat esimerkiksi mehun valmistuksessa käytetty pektinaasientsyymi,
hiivan herättämiseksi leipään lisätty alle 2 % sokeria tai leivonnassa
käytetty paistovuokien voitelurasva.
Lisäaineen tai aromin liuottimena tai kantaja-aineena käytön helpottamiseksi käytetty
aine.
o Tämä edellyttää, ettei aineen määrä ole merkittävä eikä sillä muutoin
ole teknologista vaikutusta.

o Kantaja-aineista on säädetty kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksessa
116/2005 (2 § 2 mom. ja 6 §, liite 5).
4.2.1.2. Yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat (pakkausmerkintäasetus 3 liite)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mikä noista on sit parhain bodarille? mun mielestä pirkka tonnikala vedessä
Miksi juuri Pirkka? Tiesithän ettei Pirkka-tonnikala ole eri lajia kuin muut tonnikalat? Sama kuin kiistelisi siitä on Mansikki-lehmän proteiini parempaa kuin Mustikki-lehmän.

Jos haluaa hifistellä sillä, onko "tonnikala öljyssä" sitten auringonkukkaöljyssä tai jossain "yleensä vain kasviöljyssä" vai kenties jossain muussa lillingissä, niin siitä vaan. Tai sitten kaataa sen öljyn pois ja laittaa omat öljyt tilalle taatakseen optimaalisen rasvahappokoostumuksen jne. ja näin sitten makukin on parempi kuin sen vesiversion. Tai sitten jonkun (hullun) mielestä tonnikala maistuu oikeasti paremmalta vedessä. Dieetillä sitten hifistellään ja sitten varsinkin otetaan sitä pelkässä vedessä. Tahtoo sanoa, että kukin tyylillään:thumbs: (Kaikki eivät edes syö tonnikalaa:eek:)

Ainesosien ilmoittamatta jättäminen

Seuraavaa ainetta tai valmistetta ei pidetä ainesosana:

(..blaa blaa blaa..)

Eli jos sitä suolalientä ei tuohon vedoten pidetä ainesosana, niin sen ilmoittaminen pakkauksen tuotesisällössä on vapaaehtoista. Jos se kuitenkin on ilmoitettu tuotesisällössä, niin eikö sen kuuluisi olla otettu huomioon myös ravintosisällössä? (Huom! Tämä on sitten vain minun mielipiteeni asiasta, miten sen kuuluisi mennä. Tavallisen taatelintallaajan on muuten pian mahdoton tietää, mitä ravintosisältöä kulloinkin tarkoitetaan.:curs:)

Joo kun sanoin että "tulkitsisin" em. pykälää, niin tosiaankin kyseessä oli 100% mutua ja omaa tulkintaa :)

Jokatapauksessa uskon edelleen että tuoteselosteessa oleva ravintojakauma koskee nimenomaan herneitä ilman vesisuolamössöä. Muistaakseni samankaltainen mutta vielä selkeämpi esimerkki on erään valmistajan fetapaloissa. Kaksi pakettia, toisessa vedet mukana ja toisessa ei - molemmissa sama jakauma.

Hernepurkissa ei myöskään lue erikseen että ravintoainejakaumassa ei oteta vettä huomioon tai että se koskee vain herneitä. Sinun mukaasi näin kuuluisi tehdä. Jäin miettimään, että mihin tämän perustat kun niin itsevarmasti kerran esiinnyit.

Jokatapauksessa uskon edelleen että tuoteselosteessa oleva ravintojakauma koskee nimenomaan herneitä ilman vesisuolamössöä. Muistaakseni samankaltainen mutta vielä selkeämpi esimerkki on erään valmistajan fetapaloissa. Kaksi pakettia, toisessa vedet mukana ja toisessa ei - molemmissa sama jakauma.

Hernepurkissa ei myöskään lue erikseen että ravintoainejakaumassa ei oteta vettä huomioon tai että se koskee vain herneitä. Sinun mukaasi näin kuuluisi tehdä. Jäin miettimään, että mihin tämän perustat kun niin itsevarmasti kerran esiinnyit.

Tottakait se ravintosisältö koskee vain syötävää osaa (ja tästä minä olen puhunut koko ajan, eikä se ole mielestäni ristiriidassa minkään sanomani kanssa). Onko siinä jotain epäselvää? Rainbown hernepurkissa esim. käsketään kaatamaan ne litkut veke enne tarjoilua, tällöin on minun mielestäni harvinaisen selvää, ettei niitä lasketa ravintosisältöön, vaikkei sitä toistamiseen mainita purkissa (vastaavaan merkintään en ole törmännyt tonnikalapurkissa). Fetan kohdalla vielä selkeämpi homma, oletko koskaan tullut maistaneeksi sitä litkua (Niissähän on nykyään se ritilähäkkyräkin nesteen valuttamiseksi)? Mutta nyt kun on kyse tonnikalasta, niin kyllä meikäläisellä useastikin menee ne litkut alas kurkusta.

Tutkinpa huvikseni seuraavan kerran kaupassa, mitä muuta noissa pakkauksissa lukee tuoteselosteen ja ravintosisällön lisäksi. Voin olla jossain kohtaa toki väärässäkin, mutta siinä tapauksessa pakkausmerkinnöissä ilmenee ärsyttävää epäjohdonmukaisuutta;).

Tuo viimeinen lause tekstinpätkässä jonka lainasit viestistäni vastannee itsessään viimeiseen kysymykseesi?

Edit. Ja tapanani on esiintyä itsevarmasti tilanteessa kuin tilanteessa, varsinkin jos tunnen olevani 99,5 %:sti oikeassa. Jos erehtyisin useammin, niin en ehkä esiintyisi näin;)

:piis:

vaasan ruispalan päälle tabaskoo, mexican ketsuppia,herkkusieniä ja sitte sitä tunaa vedessä tietenki ja muutama sekuntti mikrossa.. oli vidun hyvää, just testasin eka kertaa.

Summa summarum: katsokaa purkin kyljestä kuinka monta grammaa sitä syötävää on, sitten tsekatkaa tuoteselosteen ravintoainejakamasta proteiinipitoisuus ja laskekaa monta grammaa protskua kertyy syötävästä osuudesta!

Esim: Jalostajan hernepurkissa on herneitä 240g, ravintosisältö sanoo protkumääräksi 5,7g/100g --> 430g painavassa hernesäilykkeessä kokonaisproteiinimääräksi saadaan 240g / 100g * 5,7g = 13,68g

Fineli: tonnikala, kypsentämätön (huom! kypsennettäessä proteiinin suhteellinen osuus nousee tästä huomattavasti!): 176 kcal/100g, prot. 23,7g

Rainbow tonnikala, paloina vedessä: 90 kcal, prot. 20g

ja nyt kun aloitettiin, niin:
Eldorado tonnikala, paloja vedessä: prot. 24,5g/100g, rasvaa 1,2g
Eldorado tonnikala, paloja öljyssä: prot. 29g/100g, rasvaa 11g
Pirkka tonnikala vedessä: prot. 25g/100g, rasvaa 1g
Pirkka tonnikala öljyssä: prot. 24g/100g, rasvaa 13g
[/B]

Summa summarum: katsokaa purkin kyljestä kuinka monta grammaa sitä syötävää on, sitten tsekatkaa tuoteselosteen ravintoainejakamasta proteiinipitoisuus ja laskekaa monta grammaa protskua kertyy syötävästä osuudesta!

Esim: Jalostajan hernepurkissa on herneitä 240g, ravintosisältö sanoo protkumääräksi 5,7g/100g --> 430g painavassa hernesäilykkeessä kokonaisproteiinimääräksi saadaan 240g / 100g * 5,7g = 13,68g

Kertaus on opintojen äiti, joten: jos jollekulle jäi vielä epäselväksi, niin herneet lasketaan herneinä ja tonnikala vesineen, kuten mm. ylläolevista voinemme päätellä. Olipas jankkausta:D

Itsekkin pystyn ketsupin kanssa syömään:D (joskus piti soveltaa melkein tyhjällä jääkaapilla)
Protskujen ja muiden laskemiseen tulee onneksi helpotusta muistaakseeni ensvuonna kun pakkauksiin tulee pakolliseksi pakkauksen sisältämien ravintoarvojen ilmoittaminen g/100g sijaan.
Tonnikala+raejuusto menee myös

Kertaus on opintojen äiti, joten: jos jollekulle jäi vielä epäselväksi, niin herneet lasketaan herneinä ja tonnikala vesineen, kuten mm. ylläolevista voinemme päätellä. Olipas jankkausta:D

Esimerkki: jos purkissa on 185g sisältöä, josta vaikka 120g on jotain erikseen mainittua, niin kyllä se purkin kyljessä oleva ravintosisältö pätee koko purkin sisältöön. Jos vaikka sanotaan että proteiinia on 10g/100g, niin 185g purkissa sitä on 18,5g, oli siinä sitten vettä tai öljyä tai mitä vaan lillinkiä osa.

Asiaa on veivattu näköjään niin paljon että en nyt tiedä mitä mieltä olet mutta nuo boldatut kohdat on :anssi:

Purkissa lukee: 185g/josta tonnikalaa 140g, ja ravintosisältö
protsku 26g/100g jne.. NIIN se lasketaan tosta tonnikalasta eli vedet helvettiin siitä. Tästä asiasta olen 100 %:n varma.

Nimimerkistäsi päätellen toivot että sinulla olisi tietoakin asiasta ;)

Jos se nyt viimein olisi kaikille selvää.. "mikä ihmisiä oikein vaivaa? :eek:" :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
ja nyt kun aloitettiin, niin:
Eldorado tonnikala, paloja vedessä: prot. 24,5g/100g, rasvaa 1,2g
Eldorado tonnikala, paloja öljyssä: prot. 29g/100g, rasvaa 11g
Pirkka tonnikala vedessä: prot. 25g/100g, rasvaa 1g
Pirkka tonnikala öljyssä: prot. 24g/100g, rasvaa 13g
[/B]
Asiaa on veivattu näköjään niin paljon että en nyt tiedä mitä mieltä olet mutta nuo boldatut kohdat on :anssi:

Purkissa lukee: 185g/josta tonnikalaa 140g, ja ravintosisältö
protsku 26g/100g jne.. NIIN se lasketaan tosta tonnikalasta eli vedet helvettiin siitä. Tästä asiasta olen 100 %:n varma.

Nimimerkistäsi päätellen toivot että sinulla olisi tietoakin asiasta ;)

No sie sitten kertonet minulle, miten nuo ylläolevat ravintosisällöt ovat mahdollisia? (I wish;))

(Mikäli et itse huomaa, niin öljyt on laskettu mukaan ravintosisältöön, kun tonnikala on ollut öljyssä, ja toisaalta veteen säilötyn kalan proteiinipitoisuudet ovat samaa luokkaa:rolleyes:)

No sie sitten kertonet minulle, miten nuo ylläolevat ravintosisällöt ovat mahdollisia? (I wish;))

(Mikäli et itse huomaa, niin öljyt on laskettu mukaan ravintosisältöön, kun tonnikala on ollut öljyssä, ja toisaalta veteen säilötyn kalan proteiinipitoisuudet ovat samaa luokkaa:rolleyes:)

Ensinnäkin, ei noita öljysiä kukaan syö, unohda ne:) Toiseksi, sen verran täytyy tarkentaa omaa lausumaani, että Rainbown Tonnikalaa paloina vedessä -tuotteen kohdalla olen 100%:n varma asiasta kun kysyin sitä Rainbown tuotehallinnossa työskentelevältä ihmiseltä. En syö muuta tunaa niin ei tarvinnut muuta tietääkään :D Mutta myönnetään toki, että on sulla selvä pointti tossa öljyjutussa :kippis1:

onko niitä vedessäkin olevia! :0 Noni, kauppaan heti huamenna. Ite en jaksa sitä öljyä ku valutan sen pois nii joka paikka on jossai löllössä :/

noniin nyt viikon paras tonnikala vinkki..

ite oon syönny ainaki vuoden melkeen joka aamu tällasen:

1 purkki tonnikalaa vedessä -> enimmät vedet pois
1dl vettä lautaselle ja 0,5dl monivilja puurohiutaleita

puurot mikroon ja ku on valmista niin kaadat ne tonnikalat sekaan ja sekotat.. :hyvä: ja kyllä maistuu ;)

noniin nyt viikon paras tonnikala vinkki..

ite oon syönny ainaki vuoden melkeen joka aamu tällasen:

1 purkki tonnikalaa vedessä -> enimmät vedet pois
1dl vettä lautaselle ja 0,5dl monivilja puurohiutaleita

puurot mikroon ja ku on valmista niin kaadat ne tonnikalat sekaan ja sekotat.. :hyvä: ja kyllä maistuu ;)

HYI VITTU! :curs: :hyper: :urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom