tonnikalassa elohopeaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riqu
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka moni syö noita Lidlin maustamattomia & vähärasvaisia 0,5 l jogurtteja? 0,56 € kpl. Protskua 5,5g/100g. Ite ostan aina about tusinan kerralla. Hyvä iltapala ennen nukkumaan menoa. Hyvä protskulisä myös norm. ruuan päälle. Protskut vaan monesta lähteestä: soijaprotsku, herat(palautusjuomassa), tonnikala, n.p.jauheliha, jogurtti & maito jne...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SEAGRAM sanoi:
Näin se menee, kalassa on elohopeaa yms. Ja juomavedessä on e-pillereitä, prozacia ja muuta paskaa :evil:

-PirkkaNiksi-
Juo vetesi sukkahousujen lävitse. Näin e-pillerit, prozacit, käytetyt kortongit ja muut epäpuhtaudet eivät pääse suuhusi asti.
-/PirkkaNiksi-

Mä kyllästyin miettimään tuota ja kävin mittauttaan. Elohopeat ja tinat huiteli aika korkeella, vaikka en syö kuin 5 purkkia viikossa. Pitäis kuulemma ainakin vaihdella merkkiä, ettei vahingossa jatkuvasti söis sitä jossa on eniten.

Miuku sanoi:
Mä kyllästyin miettimään tuota ja kävin mittauttaan. Elohopeat ja tinat huiteli aika korkeella, vaikka en syö kuin 5 purkkia viikossa. Pitäis kuulemma ainakin vaihdella merkkiä, ettei vahingossa jatkuvasti söis sitä jossa on eniten.

Totaalinen thread-killer :hyper: ! Onko jollain pokkaa enää väittää vastaan :( ? Tää tuntuis äkkiseltään puolivahvalta empiiriseltä tutkimustulokselta. Löytyykö joltain päinvastaisia tuloksia? Loistavaa Miuku!

Jos jotain kiinnostaa, niin mittausjaksolla vetelin lähes pelkästään John Westiä. On mun mielestä parhaan makuista, harmi ettei sitten ollut niin puhdasta.

Analysoija kyllä sanoi, että se on itse syönyt joskus paljon enemmänkin ja silti ei oo näkynyt mittauksessa mitään. Mutta se olikin syönyt just tuolleen eri merkkejä. Silloin ei niin merkki paina.

Tää alkaa tulla jos vastaan jutussa kuin jutussa, tätä ennen viimeksi kalaöljyssä. Eli ei oo mitään järkeä syödä vain jotain tiettyä sorttia vaan kannattaa vaihdella merkkiä. Jos joku onkin joskus hyväksi todettu/mitattu, mittausvaihtelut, reseptimuutokset ym. voi heittää homman mäelleen. Paras optimointi on hajautus, ainakin minun mielestäni ;)

Ja opinpa tuossa muutakin. Väittivät, että elohopeaa ei ole merkittäviä pitoisuuksia merikalassa, jota täältäpäin saa ostaa. Muuta roskaa tietty, mutta ei elohopeaa.

TheLORD sanoi:
Taitaa olla hiutaleina eli huonoa on

Lidlistä Nixe -tonnikalafile 65 c purkki. Kun puristaa vedet pois, jää kalaa paljon enemmin purkin pohjalle, kun esimerkiksi Pirkkaan tai Rainbow -fileeseen. Hintakin on selkeesti halvempi ja maku todella ok.

Heikki722 sanoi:
Lidlistä Nixe -tonnikalafile 65 c purkki. Kun puristaa vedet pois, jää kalaa paljon enemmin purkin pohjalle, kun esimerkiksi Pirkkaan tai Rainbow -fileeseen. Hintakin on selkeesti halvempi ja maku todella ok.

Nyt on kyllä pakko olla eri mieltä. Nixen tonnikala on hirveintä tunaa, mitä ikinä olen suuhuni pannut. Siis aivan kamalan makuista sellaisenaan. Tosin, reilu luraus rypsiöljyä ja onkin sitten jo taivaallisen makuista. :)

Tiilisukassa sanoi:
Mitä vikaa hiutaleissa on? IMO paljon helpompi syödä.

Helpompi syödä juu mutta palat tehdäänparemmasta osasta. Hiutaleissa on seassa kalan nahkaa ja muita ällö osia. Hiutaleethan on yleensä väriltää harmaata ja palat taasen vaalenpunakkaa.

Riisin seassa menee toki hiutaleetkin mutta ei leivän päällä eikä paljaaltaan

Mä pikaisesti surffasin samaa aihetta joku aika sitten ja parikin laskuria ilmoittivat että 80-kiloiselle miehelle turvallinen määrä tunaa oli joku 2-3 purkkia viikossa, jotain isompaa tonnikalalajia vain 1 purkki kun ne on ravintoketjussa ylempänä. Helvetisti mutua tässäkin threadissa, en mä ihan suorilta pyyhkäisisi maton alle huolta elohopeastakaan. Se jota kiinnostaa niin googleen hakusanaksi vaan tuna ja mercury niin saa montakin näkökulmaa asiaan, tässä niinkuin monessa muussakin jutussa on liioittelua ja pelottelua.

Jenkkien FDA on suositellut max 12 oz. (300+ grammaa) tonnikalan tapaista low-mercury kalaa raskaana olevilla naisille. Vaikka ei nainen olisikaan eikä raskaana niin kymmenen tölkkiä viikossa on jo ~1.5 kg tunaa eli viisinkertainen määrä. Aina sanotaan että "normaali" kalan syöminen ei ole vaarallista, mutta imo toi pari purkkia päivässä menee jo tavismielessä kauas normaalin ulkopuolelle.

http://www.epa.gov/waterscience/fishadvice/advice.html

How can mercury affect my health?

The nervous system is very sensitive to all forms of mercury. Methylmercury and metallic mercury vapors are more harmful than other forms, because more mercury in these forms reaches the brain. Exposure to high levels of metallic, inorganic, or organic mercury can permanently damage the brain, kidneys, and developing fetus. Effects on brain functioning may result in irritability, shyness, tremors, changes in vision or hearing, and memory problems.

Tiilisukassa sanoi:
Onko hiutaleissa sitten vähemmän roteiiniä?

Sitä en osaa sanoa näin äkkiseltään. Eiköhän se paremmilla merkeillä lue purkin kylessä.'

Edit: Miksiköhän vain harvoissa tonnikala purkeissa on ilmoitettu ravintosisältö?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom