Tonnikalan ym. säilykkeiden "vaarallisuus"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo
  • Aloitettu Aloitettu
Vitut siitä purkista mitään lähde, ellet haarukalla raaputa.
Niijoo, eikä kusella käymisen jälkeen kannata pestä käsiä ku nehän on ihan puhtaat.

Se, että avatusta purkista saattaa jotain liueta, johtuu siitä, että purkki yhtyy hapen kanssa ja tapahtuu kemiallinen reaktio. Tää on tällasta arkitiedettä, mutta itse ainakin vaihdan lasiseen kippoon jos jää tunaa yli.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä siitä liukenee sitä alumiinia vai mitä siinä nyt on. Määrät ovat vain aivan sika pieniä ja niillä ei ole markitystä, jos ei ole yliherkkä tai omista jotain muutakin vikaa joka ton kanssa rupeaa yhteistuloksena aiheuttamaan ongelmia.

arpa80 sanoi:
ZZ top: usko mitä uskot, en nyt muista mikä ainesosa oli kyseessä mutta purkki oli ollut useamman päivän kaapissa auki ja se oli alkanut hapettumaan ja irroittanut siitä tonnikalan sekaan jotain ainesta. Tämä aines aiheutti sitte maksaan jonkun komplikaation -->kuolema...ja kuten sanoin tämä kyseinen metalli kiellettiin sittemmin purkeista.

Ei vaan millää pysty muistamaan mikä metalli oli kyseessä, se kuitenkin tapahtu 1980+jotain.

Tuo on tosiaan aika ajankohtainen tuo 1980 :) Eiköhän ajat/purkit ole muutttuneet ajan myötä. Jos jokaista hömppä/varoitusjuttua uskoisi niin eihän tässä uskaltaisi mitään syödä/juoda/tehdä.

Elin miten se nyt on?

Olen kanssa kuullut noista metallipurkeista että niistä irtoaisia kaiken mailman nitraatti ym ikäviä juttuja jotka ois terveydelle haitallisia. Tonnikala paloina vedessä on todella hyvä välipala esim. ison maitolasin kanssa jolloin proteiinia kertyy runsas 45 g protskuu. Itsellä menee kaks purkkia tonnikalaa päivittäin ja kohta saatan siirtyä 3-4 purkkiin mikäli saan hieman raksuja :rolleyes:

Onko tuo tonnikalan syöminen tuolla määrällä terveydellistä? vai pitäisiköhän pitää totaali taukoa noista säilykkeistä vähän aikaa?

Elin miten se nyt on?

Olen kanssa kuullut noista metallipurkeista että niistä irtoaisia kaiken mailman nitraatti ym ikäviä juttuja jotka ois terveydelle haitallisia. Tonnikala paloina vedessä on todella hyvä välipala esim. ison maitolasin kanssa jolloin proteiinia kertyy runsas 45 g protskuu. Itsellä menee kaks purkkia tonnikalaa päivittäin ja kohta saatan siirtyä 3-4 purkkiin mikäli saan hieman raksuja :rolleyes:

Onko tuo tonnikalan syöminen tuolla määrällä terveydellistä? vai pitäisiköhän pitää totaali taukoa noista säilykkeistä vähän aikaa?

Raskasmetalli paloja tulee aikan paljon, jos syö tonnikalaa 3-4kertaa päivässä. Suositeltavaa olisi syödä 1-3purkkia per viikko tai sitten syö erilaisia kaloja päivittäin, mutta pelkästään jos tuota purkkitonnista vetelee joka päivä niin uskoisin, ja olen kuullut näiltä ihmeen ruokatutkijoilta,että siitä on haittaa.:(

Ei kannata syödä tonnikalaa esim. ruttaantuneesta purkista, koska silloin siihen on liuennut normaalia enemmän sitä metallia. Jos nuo olisi niin vaarallisia, niin ei niitä saisi myydä.

Safkaa nyt on vedetty purkista vuosien ajat, yhtä paljon askarruttaa ylipäätänsä raskasmetallien kertyminen vedestä kaloihin. Kyse on siis aineista jotka eivät häviä ihmisten elimistöstä vaan pitoisuudet kasvavat jatkuvasti.
http://www.apetit.fi/default.aspx?id=100 eli siis kalatkin ovat myrkkyä :)

Nojoo, itse uskon kultaiseen keskitiehen, kaikkea kohtuudella jne.. toimii :thumbs:

kun ihmisten maksa-arvoja on tutkittu niin on lähes poikkeuksetta todettu, että kehossa on helvetisti erisortin raskasmetalleja, joita tulee, kun astiat ja ruokailuvälineet pestään pesuaineilla tämän takia ja vaikka ne kuinka huuhdeltaisiin niin haarukoihin jne. jää aina jäämiä pesuaineista (=raskametalleja)

itse olen syönyt persikoita, jotka ovat olleet avatussa purkissa reilusti yli vuorokauden ilman minkään sortin sivuoireita..

Eka viesti!

En ole kyllä koskaan kuullut, että pesuaineissa olisi raskasmetalleja. Onko saund sulla tuosta jotain näyttöä?

Ilmassa niitä tietysti on teollisuuden ja liikenteen päästöjen myötä. Ja petokaloihin niitä kertyy ravintoketjun seuraksena. Kasvatettu kala (esim. kirjolohin) on sikäli turvallisempaa.

mä en jaksanu lukee kokonaa läpi, mut peruskoulun köksäntunneilta jäi päähän, että säilykepurkkia ei saa jättää aukinaisena jääkaappiin. Vaan jos sinne jää jotai minkä haluaa pitää syömäkelposena täytyy se laittaa johonkin erilliseen purkkiin, koska siitä alkaa liukeneen metallia.
ja tohon ku joku sano, että kokeile syödä elohopeaa. voishan sitä kiskoo aika paljon sairastumatta, mut täytyy toivoo et se ei höyrysty. Sitten siitä tulee myrkkyä.

Jep eli säilykepurkkeja ei saa jättää aukinaisina jääkaappiin, eikä syödä ruttautuneesta purkista. Joku 1 purkki päivässä on sopiva imo, ei mitään kannata syödä liikaa :)

voi vittu!¨
tai nappaa 800 kappaletta aspiriinia niin veri menee niin ohueksi että se tulee ihon läpi!

:eek: onko tuo mahdollista

Suositut

Back
Ylös Bottom