Minä
Olen sairastanut toistuvaa keskivaikeaa/vaikeaa masennusta yli kaksikymmentä vuotta. Välillä ollut toki useampia hyviä vuosia, nyt vanhemmiten masennuksen uusiutuminen on valitettavasti ollut tiheämpää - reagoin voimakkaasti syksyn pimeyteen (kirkasvalolampusta ei apua) ja spontaani parantuminen on selvästi hitaampaa kuin nuorempana. Olen lääkeresistentti ja kroonistunut tapaus. On kokeiltu erittäin monta SSRI- ja neuroleptilääkettä, kolme osastohoitojaksoa, päiväsairaalajakso, ECT ja rTMS, keskustelut psykologin ja psyk.sairaanhoitajan kanssa. Nuo neuromodulaatiohoidot ovat olleet parhaimpia, nyt olen taas jonossa hoidontarpeen arviointiin ja toivottavasti joskus syksyllä pääsen johonkin. En usko, että koskaan pääsen masennuksesta kokonaan eroon ja kyllähän tämä vituttaa ankarasti. Masentuneena en ole surullinen vaan olen toiminta- ja aloitekyvytön valtavan väsymyksen vuoksi. Aamulla herätessä olen pettynyt, kun on kuollutkaan yön aikana.
Psykoterapiaan ei erittäin pienituloisena
ole koskaan ollut varaa eikä ole tulevaisuudessakaan, koska jään todennäköisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Kun rahaa on nippanappa arjen elämiseen, niin ei sitä mistään saa nyhjäistyä kolmen vuoden psykoterapiaan, joten siitä minulla ei ole kokemusta.
Kannustan kyllä kokeilemaan ihan kaikkea mahdollista
Jos oireilusi on vaikea-asteista, toimii ECT siihen todennäköisesti nopeimmin. Jos masennuksen taustalla on tunnetraumoja tms, niin terapialla niitä pystynee parhaiten käsittelemään. Jos työuupumusta, niin työoloja on muutettava. Masennus johtuu eri ihmisillä eri asioista, joten tepsivä hoitokaan ei voi kaikille olla sama.