.....
Kiitos neuvoista ! Juu, pientä lihasepätasapainoa löytyy muualtakin, mm. vasen takareisi ja pohje ovat oikeaa puolta kookkaampia. Mutta toisaalta oikea etureisi on vasenta suurempi, aivan kuin kuormitus menisi jotenkin ristiin kropassa. Mutta noita olen saanut hyvin tasoitettua painottamalla kuormitusta aina heikompaan puoleen, selkä on ainut ongelma. Taidan kuitenkin venytellä tasaisesti koko kroppaa, koska -hassua kyllä- oikea takareiteni on ollut aina vasenta kireämmässä kunnossa.
Noissa yhden jalan liikkeistä olen pohtinut sellaita, onko kuormituksen jakautuminen kropassa sittenkään ihan niin yksioikoista, mitä äkkiseltään voisi ajatella. Esimerkiksi mavessahan kyse on lokkanivelessä tapahtuvasta ojennuksesta, josta pääosan tekevät takareiden hamstring-lihakset ja iso pakaralihas, sekä selkärangassa tapahtuvasta ojennuksesta, jonka saavat aikaan pitkät selkälihakset. En nyt niin tarkkaan tiedä maven kinetiikkaa, mutta tulee mieleen kysymys, saadaanko pitkiä selkälihaksia aktivoitua vain toispuolisesti sillä, että vain saman puolen jalka on maassa. Karkeasti jaoteltuna vain toispuolinen liike pitkissä selkälihaksissa tapahtuu selkärangan sivutaivutuksessa, ja rangan ojennuksessa kumpikin puoli selästä aktivoituu. Toki liikkeessä on niin paljon vaikuttavia tekijöitä, että lopputuloksena yhden jalan liikkeissä voi olla se, että toinen puoli selästä saadaan aktivoitumaan voimakkaammin. Mutta samalla voimakkain liikkeen toispuolisuus tapahtuukin isossa pakaralihaksessa ja hamstring-lihaksissa.
Olen miettinyt sitä, voiko jopa käydä niin, että yhden jalan liikkeessä tehostetaankin vastakkaisen puolen pitkän selkälihaksen aktivoitumista, ts. kun oikea jalka on maassa, aktivoituu vasen puoli selästä voimaakkaammin. Tuntuu, että itselleni on käynyt näin, sillä yhden jalalla mavettelu kasvatti selän epäsymmetriaa.