Toispuoleinen alaselkäkipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fdsa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alaselkä on tosiaan ollu kipeänä jo parisen viikkoa oikealta puolelta. En mielestäni ole loukannut selkää mitenkään erityisemmin, kunnes sitten jossain vaiheessa rupes tuntumaan pistävää kipua alaselän oikealla puolella kovan tärähdyksen tai kyykyn yhteydessä.

Mulla on joskus todettu muutaman asteen lordoosi selässä ja sentin pituusero jaloissa. Selkäkipu ei heijastu alaraajoihin mitenkään.

tai sitten ei mene ohi. käy vaikka omt fyssarilla. ne on osaavia sällejä ja jos on nikama/fasettilukkoja niin rusauttavat auki ja kivut jää niin sanotusti pöydälle. kattovat luonnollisesti koko rangan läpi.

Täällä taas vaihteeksi sama vika. Itse olen itselleni diagnosoinut quadratus lumborumin jännitystilan, ja toki asiaan kuuluen pakaratkin on jumissa, etenkin sen kivun puolella. Hoitona em. lihakselle oma venytyksensä ja sitten ne pakarat, mistä koko homma usein saa alkunsa. Usein kroonisen alaselkäkivun syynä tämä, mutta onneksi pelkkä lihas kyseessä ja tulee kuntoon kun asialle vaan tekee jotain. Lepo + venyttely riittänyt täällä. Tämä siis minun kipuni syynä, kysyjällä voi olla ihan jokin muukin kyseessä..

http://www.stretchtowin.com/blog/category/self-stretch-programs/

fdsa: Oletko käyttänyt lyhyemmän jalan kengässä minkäänlaista korottavaa pohjallista ? Mulla alko suunnilleen samassa iässä alaselkäkivut kun toinen jalka oli toista lyhyempi ja selkäranka vääntynyt sen takia. Pahimmillaan kivut alko jo vartin istumisen jälkeen mutta vaiva saatiin korjattua aika nopeasti särkylääkkeillä ja paksummalla kengänpohjallisella. Nykyään kipuja ei ole juuri ikinä kun vaan muistaa pitää keskivartalon lihakset edes jonkinlaisessa kunnossa :)

Eli fysioterapeutille kannattaa ainakin mennä. Tommosia korotuspohjallisia en oo käyttäny. Ootteko hankkinu omanne fyssarilta vai jotenkin muuten?

Kiitos hyvistä vastauksista! :)

Otat selvää kuinka paljon on suunnilleen eripituiset ja eikun kauppaan ostamaan. Ihan tavalliset pohjalliset käy. itsellä 3pohjallista vasemmassa kengässä :D Fysioterapeutti antoi tämän neuvon. Käski myös treenaa syviä vatsoja ja selkää niin johan kivut katosivat :)

Mulla on myös sama vika ollu nelisen viikkoa, missään muualla ei kipua huomaa kun prässissä ja SJMV:ssa. Oikealla puolella lihaksessa viiltävä kipu joka tuntuu vasta kohtuu suuressa rasituksessa ja estää SJMV:ssa suoraksi ojentamisen. Ei lähde levolla ja huililla vaan palaa aina samassa kohtaa takas. Eilen kokeilin eka kertaa vyöllä ja auttoi jonkun verran vaan ei poistanut ongelmaa.
Kun tuo ei rangassa tunnu vaan lihaksessa niin auttaako fysioterapeutti? Tuntuu turhalta mennä töissä terkkarille kun se sanoo kuitenkin vaan et lepää viikko...

Itse kävin muistaakseni liikuntatieteisiin erikoistuneella lääkärillä. Varmastikin fysioterapeutti osaa neuvoa ihan yhtä hyvin. Ei mullakaan se kipu rangassa tuntunut vaan lihaksessa. Pohjallisia voi ostaa joko tavallisesta kaupasta, jolloin niitä täytyy ostaa tarpeeksi monta, tai sitten terveyskenkiä myyvästä liikkeestä sopivan paksuinen korotuspohjallinen. Itsellä käytössä tuo korotuspohjallinen, joka maksoi muistaakseni muutaman kympin mutta on ollut toimiva, kestävä ja helppo vaihtaa kengästä toiseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nimenomaan vatsoissa vinot vatsalihakset ovat avainasemassa rangan tukemisessa.

Alaselkä on tosiaan ollu kipeänä jo parisen viikkoa oikealta puolelta. En mielestäni ole loukannut selkää mitenkään erityisemmin, kunnes sitten jossain vaiheessa rupes tuntumaan pistävää kipua alaselän oikealla puolella kovan tärähdyksen tai kyykyn yhteydessä.

Mulla on joskus todettu muutaman asteen lordoosi selässä ja sentin pituusero jaloissa. Selkäkipu ei heijastu alaraajoihin mitenkään.

En tiedä onkos tästä sulle mitään apua, mutta olisi kramppi/pinne ? Jos siellä on paljon noita lihaspahkuroita, niin kannattaisi kokeilla hierotuttaa ja yrittää painaa niitä alas. Noi sun kuvaukset muistuttaa kovasti vammoista, joita olen itse saanut reenatessa ja toi on auttanut levon ohella. :kippis1:

Itselläni ollut ongelmia myös alaselän kanssa ja erityisesti tällä hetkellä oikealla puolella alaselässä pakaran yläpuolella. Keväästä asti muistaakseni vähän vaivannut, mutta lähti aina ennen venyttelyllä ja lämmittelyllä pois eikä ole haitannut treenejä (punttis ja potkunyrkkeily).

Reilu kuukausi sitten koko alaselkä oli kipeänä ja kävinkin lääkärissä fysioterapeutilla. Selkä oli niin kipeä, että ei pystynyt eteen päin kunnolla nojaamaan ja kivun paikallisti parhaiten ojentamalla oikean jalan esimerkiksi pitkälle penkille jossa istut, ja ojentamalla nilkkaa ylöspäin. Fysioterapeutti ei löytänyt mitään vikaa, mutta paikallisti ongelman välilevyihin. Buranakuuri ja lepoa ja pikkuhiljaa tuntui parantuvan.

Nyt tuo alaselkäkipu yleisesti on parantunut, mutta lonkan oikealla puolella oleva pistävä kipu on palannut ja voimistunut. Vihoittelee välillä milloin missäkin istuessa, lonkkalevossa seisten.. Mikähän tuossa saattaisi olla? En muista loukanneeni selkääni missään. Voisiko olla potkunyrkkeilyn osaksi aiheuttamaa, koska omaan huonon liikkuvuuden ja notkeuden (venyttelyä, venyttelyä tiedän..)?

Osaa ottaa kyllä päähän kun ei pääse treenaamaan juuri ollenkaan. Uskaltaako venytellä, jos ei suurempaa kipua tunnu?

Voisiko olla potkunyrkkeilyn osaksi aiheuttamaa, koska omaan huonon liikkuvuuden ja notkeuden (venyttelyä, venyttelyä tiedän..)?

Osaa ottaa kyllä päähän kun ei pääse treenaamaan juuri ollenkaan. Uskaltaako venytellä, jos ei suurempaa kipua tunnu?

Voisi myös kysyä: Miksi et venyttelisi? Varsinkin kun sinulle noita liikerajoituksia tuntuu olevan! Selkäkivuissa tmv. ensinmäisenä kotikonstina kannattaa kokeilla kireän lihaksen venyttämistä. Ajan kuluessa kireä lihas aiheuttaa kaikkea kivaa, kivusta nivelkulumiin.

Lihas kykenee ainoastaan supistumaan ja rentoutumaan, venymiseen tarvitaan aina ulkopuolinen voima, joko vastavaikuttajalihaksen aktivaatio tai esim. aktiivinen venytys. Lihakset ovat myös taipuvaisia "lyhentymään", jos ei käytetä riittävän isoja/laajoja liikeratoja tai ei huolehdita lihasten palauttamisesta "lepopituuteen". Tämän yksinkertaisen faktan kun muistaisi/ymmärtäisi niin moni kiputila tälläkin palstalla lakkaisi olemasta... ;)

Mulla myös sentin pituusero jaloissa, seuraus: Koko kroppa epätasapainossa.

Olen nyt jo piiiiitkän aikaa yrittänyt korjata tuota lihasten puolittaista koko-, ja voimaeroa mutta hitaasti tapahtuu edistystä!

Jos sun kroppa toimii yhtään samalla lailla kun mun, niin ongelmia tulee satavarmasti punttitreenissä tosta pituuserosta. Katso selänojentajiasi, onko ne huomattavan erikokoiset? Jos ovat niin äkkiä tekemään korjaavaa treeniä (esim yhden jalan liikkeitä), voin kertoa kokemuksesta ettei ole helppoa korjata ~7 vuoden treenistä aiheutunutta epäsymmetriaa kropassa. Vihdoinkin alkaa tuntua siltä että vatsa ja selkälihakset alkavat aktivoitua myös lyhyemmän jalan puolelta, silti vielä on tekemistä pitkäksi aikaa.

Ne pohjalliset on kokemuksesta aivan helvetin tärkeät siellä lyhyemmän jalan alla, homma ne hetimmiten. Itse aloitin 0,5cm korotuksella mutta lisäsin korotuksen 1cm asti. Kai tuo pituusero on mitattu jaloista, eikä "pituusero" johdu vain lantion virheasennosta?

Mulla myös sentin pituusero jaloissa, seuraus: Koko kroppa epätasapainossa.

Olen nyt jo piiiiitkän aikaa yrittänyt korjata tuota lihasten puolittaista koko-, ja voimaeroa mutta hitaasti tapahtuu edistystä!

Jos sun kroppa toimii yhtään samalla lailla kun mun, niin ongelmia tulee satavarmasti punttitreenissä tosta pituuserosta. Katso selänojentajiasi, onko ne huomattavan erikokoiset? Jos ovat niin äkkiä tekemään korjaavaa treeniä (esim yhden jalan liikkeitä), voin kertoa kokemuksesta ettei ole helppoa korjata ~7 vuoden treenistä aiheutunutta epäsymmetriaa kropassa. Vihdoinkin alkaa tuntua siltä että vatsa ja selkälihakset alkavat aktivoitua myös lyhyemmän jalan puolelta, silti vielä on tekemistä pitkäksi aikaa.

Ne pohjalliset on kokemuksesta aivan helvetin tärkeät siellä lyhyemmän jalan alla, homma ne hetimmiten. Itse aloitin 0,5cm korotuksella mutta lisäsin korotuksen 1cm asti. Kai tuo pituusero on mitattu jaloista, eikä "pituusero" johdu vain lantion virheasennosta?

Kertoisitko tarkemmin tuosta korjaavasta treenistä. Itselläni on ongelmana tuo selänojentajien epäsymmetria, vasemmalla puolella lihakset paksummat. Jalat myös hiukan eripituiset. Tuntuu, että vasen puoli dominoi kaikissa selänojennusta sisältävissä liikkeissä ja oikeaan puoleen on todella vaikea saada mitään tuntumaa. Noh, kyse on varmasti aika paljon hermotuksesta, koska tuo tuntuman puuttuminen oikealla puolella ilmenee myös vaakatasossa tehtävässä selänojennuksessa selkäpenkissä, jossa jalkojen pituuseron ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa. Tein aikaisemmin yhden jalan mavea smithissä ja se tuntui hyvälle...mutta sillä kokoero kasvoi vain loppujen lopuksi! Ainut liike, missä saan jonkinlaista tuntumaa oikeaan puoleen, on maastavetoliike käsipaino vasemmassa kädessä ja kääntäen ojennuksessa rankaa hiukan lateraalifeksioon oikealla puolelle. Auttakaa nyt muutkin minua, jos täällä on viisaampia asian suhteen. Kunnon mavet ja kyykyt olen jo jättänyt ohjelmasta suosiolla, kun taitavat vain pahentaa tilannetta. Onneksi sentään kipuja ei vielä ole, mutta turhauttava ja motivaatiota laskeva ongelma tämä on. :(

Voisi myös kysyä: Miksi et venyttelisi? Varsinkin kun sinulle noita liikerajoituksia tuntuu olevan!

Juu kirjoitin ehkä vähän epäselvästi ja tarkoitus onkin venytellä ja olen lisännyt venyttelyä entisestään. Mutta nyt kun tuo selkävaiva on pahentunut, uskaltaako venytellä ollenkaan jos selkään sattuu venytellessä? Jatkossa en ainakaan enään laiminlyö lihashuollon tärkeyttä. Ikävää että täytyy kantapään kautta oppia kaikki. Fysioterapeutti mainitsi pakaroiden, etu- ja takareisien lihaskireydestä, vaikka onhan noita aina tullut jonkun verran venyteltyä, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Mikähän tuossa selässä saattaisi olla kun tuohon lantion/pakaran oikealle puolelle yläpuolelle pistää ja vihloo. Oireilee esim. istuttua vähän aikaa nousee tuolista ja lähtee liikkeelle -> pistää hetken aikaa kovasti. Mikähän tuon mahtaisi aiheuttaa? Tai lattialla istuessa jalat suorana nojaa ryhdikkäästi eteenpäin ja yrittää rauhallisesti venyttää selkää ja takareisiä, niin jo kropan ja jalkojen 90 asteen kulmassa sattuu koko alaselkään helevetisti. Eikä selkä taivukkaan melkeinpä mihinkään ja pelkkä jalkojen suoristaminenkin sattuu.

Kertoisitko tarkemmin tuosta korjaavasta treenistä. Itselläni on ongelmana tuo selänojentajien epäsymmetria, vasemmalla puolella lihakset paksummat. Jalat myös hiukan eripituiset. Tuntuu, että vasen puoli dominoi kaikissa selänojennusta sisältävissä liikkeissä ja oikeaan puoleen on todella vaikea saada mitään tuntumaa. Noh, kyse on varmasti aika paljon hermotuksesta, koska tuo tuntuman puuttuminen oikealla puolella ilmenee myös vaakatasossa tehtävässä selänojennuksessa selkäpenkissä, jossa jalkojen pituuseron ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa.(

Jos sulla on selänojentajat epäsymmetriset niin veikkaampa että myös vatsalihakset on puolittain epäsymmetriassa, puhumattakaan lonkan lihaksista. Tutulta kuullostaa nuo sun ongelmat kyllä, tässä jotain vinkkejä joiden pitäisi auttaa:

1. Pohjallinen heti käyttöön. Itsellä pituuseron paksuinen pohjallinen käytössä, mutta voisit ehkä pienen perehdytysjakson tehdä vaikka puolikkaalla pohjallisella ja heti sen jälkeen siirtyä täyteen pohjalliseen.

2. Se vasemman puolen dominointi johtuu juurikin siitä että oikealla puolella on vähemmän lihasta ja huonompi hermotus, sääntö "vahvempi lihas tekee aina suurimman työn" pätee tässä.

3. Unohda ennätysten hakeminen. Korjaa ensin ongelma, eli tee paljon yhden jalan liikkeitä. Seuraavat liikkeet on toimineet parhaiten mulla:
- Yhden jalan sjmv tangolla, ei smithissä aluksi melko vaikeeta mutta alkaa tuntumaan juuri oikeassa paikassa kun sen oppii. Ota pienet painot ja tee ~8-12 sarjaa (selänojentajat hitaita lihassoluja suurimmaksi osaksi).
- Yhden "polven" voimapyörä, eli voimapyörä jossa vain yksi polvi maassa. Huomaa että mitä pitempi liikerata, sitä enemmän lihas aktivoituu --> älä siis rullaa tankoa sinne oikean polven suuntaan eteen vaan suoraan eteenpäin tai jopa hieman vasemmalle.
- Veto polven yläpuolelta räkissä: Tässä keskityt vain ja ainoastaan siihen että oikea puoli aktivoituu, yläasennossa pysähdy hetkeksi ja purista keskivartalon lihaksia --> yritä aktivoida oikeaa puolta.
- Askelkyykky tangolla, ensin oikea puoli. Huomaa että lyhyempi jalka saattaa silti olla vahvempi kuin vasen jalkasi. Keskity siihen että et jännitä vain sitä vasenta puolta keskikropasta.
- Selänojennus seläojennuslaitteessa yhdellä jalalla, vasen jalka ulkona telineestä oikean jalan vieressä.

4. VENYTTELE VAIN VASENTA PUOLTA, lonkkaa ja lonkankoukistajia (!!), jalkaa, vatsaa ja selänojentajaa. Kannattaa venytellä selänojentajaa kevyesti. Tärkeintä on olla puolittain yhtä liikkuva.
Lonkan lihasten venyttely helvetin tärkeetä, googlaa näitä vaikka t-nationista.

5. Rullaile putkella vain vasemman puolen lonkan lihaksia, jos ne ovat kireämmät kuin oikean puolen (hyvin todennäköisesti ne ovat).

6. Malttia ja kärsivällisyyttä tarvitaan, mutta lopulta se palkitsee :) Tee tästä korjausoperaatiosta nr.1 prioriteetti.

Suositut

Back
Ylös Bottom