GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Toinen uusi tyttö vailla neuvoja.

Postitin tämän jo aloittelijoiden osioon, mutta haluisin myös kuulla teidän naisien mielipiteitä asiasta.

Heipsistä kaikille!

Olen kovin uusi täällä palstalla ja ajattelin kysyä neuvoa vaikka tätä on varmaan kysytty sata kertaa mutta kuitenkin kaikilla on eri tilanne ja lähtökohta.

Elikä haluaisin aloittaa kuntosaliharjoittelun. Olen 18-vuotias tyttö. Pituutta n. 170 cm paino: 53kg
Koska en ole ennen kauheasti kuntosalilla pyörinyt, osaisiko joku neuvoa minkäkohänlainen saliohjelma minulle sopisi? Urheilutaustaa kyllä löytyy. Tanssia monta vuotta on tullut harrastettua ja sitten kanssa lenkkeilyä ja kuntonyrkkeilyä.

Selasin noita aloittelijoille tarkoitettuja kuntosaliohjelmia mutta en oikeen tiedä olisiko yksi, kaksi, kolme vai neljäjakoinen ohjelma minulle sopiva.

Tavoitteena on saada vähän massaa eli lihasta ja tietysti voimaa
Monta kertaa viikossa minun kannattaisi alkuun alkaa käydä?

Ja mites tuo ruokapuoli? Kannattaisiko tehä itte joku ravintosuunnitelma tai pyytää jotain treineriä se tekemään?

Kun haluan tosissaan jaksaa treenata ja saada lihaksia, ja tiedän että ravinto ja lepo on kanssa tosi olennainen osa.

Toivottavasti joku jaksais neuvoa tällästä tyhmää ja kokematonta

Kiitos jo etukäteen!

Ainiin ja vielä sitten tuo palautusjuoma tälläselle "nuorelle" tytölle?

Mitä jos aloittaisit lukemalla Mimmien treeniohjelmat -ketjun ja Mitä söit tänään -ketjun läpi? Löytyypi vastauksia kaikkiin kysymyksiisi; lisäksi palautusjuomista eli palkkareista on varmasti kohtuullisen monta ketjua (käytä hakua) sekä täällä että yleisellä puolella.

Eikä mitenkään henkilökohtaisesti, mutta kyllä suurin osa aloittelijoista on samassa lähtöpisteessä. :thumbs:

Oukei. Minäpä aloittelen sieltä, ehkäpä tuossa viikonloppuna kun on vapaata niin luen noi kaikki läpi vaikka sivuja riittää kyllä vaikka muille jakaa XD
Mut joo, teen näin ;)

Itse vuosi sitten samassa pisteessä olleena tiedän että on tuskastuttavaa kun ei tiedä mistä aloittaa. Ja en edelleenkään ole kovin montaa sivua jaksannut itsekkään tuota treeniohjelmatopiccia selata ihan vain noiden viestimäärien takia. Loputon savotta ohjelmineen ja kommentteineen.

Mä itse innokkaasti vuosien jälkeen raahasin itseni salille ja treenasin "koko kroppaa" aluksi että saa vähän tuntumaa ja tuntee että jotain tapahtuisi. Kävin 4-5 kertaa viikossa salilla, painoja vaihtelin ja toistojen määrää. Kun vähän oli saatu lihaskuntoa kasaan, juttelin erään kokeneemman ihmisen kanssa joka suositteli mulle suoraan 4 jakoista kun tarkoitus oli nimenomaan kehittyä ja saada lihaksia.

Eli ma rinta/hauis, ti jalat, ke olkapää ojentajat ja to selkä.

Ruokapuolella pidettiin mulla ruokapäiväkirjaa parin viikon ajan ja sitten käytiin läpi mitä vähentää ja mitä lisätä. Rasvoissa oli puutteita ehkä eniten. Mutta vähärasvainen, runsas proteiininen liha/broileri, raejuusto, rahka välipalana/iltapalana, aamulla puuroa tai täysjyvämuroja, vihanneksia, ja täysjyvätuotteita yleensä. Uskoisin että virallisterveellisellä ruokasuosituksella pärjää aika hyvin ainakin alussa.

Sillä että opettelin syömään säännöllisesti ja erityisesti treenin jälkeen, saatiin hyviä tuloksia. Palkkariksi sekoittelin UFS:n proteiinia ja maltoa veteen. Ei hyvää mutta kaikkeen tottuu :)

Minusta on kiva että täällä voi kysyä, sehän keskustelupalstan tarkoitus on. Eikä huku vastaukset miljoona sivua pitkään topicciin jota harva jaksaa lukea.

Sillä että opettelin syömään säännöllisesti ja erityisesti treenin jälkeen, saatiin hyviä tuloksia. Palkkariksi sekoittelin UFS:n proteiinia ja maltoa veteen. Ei hyvää mutta kaikkeen tottuu :)

Minusta on kiva että täällä voi kysyä, sehän keskustelupalstan tarkoitus on. Eikä huku vastaukset miljoona sivua pitkään topicciin jota harva jaksaa lukea.

Ei noita ketjuja kerralla kannatakaan yrittää lukea. ;) Mutta esim. "mitä söit tänään"-ketjun yli 5500 viestissä on niin paljon enemmän asiaa ja mielipiteitä, kuin yhteen "hei olen aloittelija"-ketjuun koskaan kukaan jaksaa kirjoittaa. Asiat ei oo yksinkertaisia eikä esim. "mikä ohjelma sopis mulle"-kysymykseen oo mun nähdäkseni mitään sen parempaa vastausta, kuin mitä selviää lukemalla tuota myös aika massiivista treeniohjelmat-ketjua. Siellä on perusteluita ja miljoona eri vaihtoehtoa montako kertaa viikossa salille, mitä muuta liikuntaa ja moniko jakoinen sopii mihinkin tarkoituksiin kenellekin.

Nuo ketjut on stickyinä juuri niiden arkisto-luonteen vuoksi. Jos niitä jaksaa lukea vaikka 50 sivua molempia (ei niitä tarvitse ulkoa opetella...), niin pystyy kysymään jo sen verran tarkempia kysymyksiä, että niihin yhden katjun puitteissa joku jaksaa ehkä vastatakin. :)

Edit: ja se tärkein unohtui eli palkkari voi olla myös hyvää ja siitä voi tykätä. Esim. maitoon sotkettu fastin minttusuklaa-hera80 jääkylmänä, jopa hileisenä, ihan kuin pirtelöä söis! Aah, tänään toffee-palkkaria... Treeni vedetään kunnialla läpi, että pääsee palkkarin kimppuun!

Mitä nyt itse olen sitä lukenut niin sieltä voi bongata itselleen ohjelman kuin ohjelman. Kaikki ovat hyviä. Jos siellä joku vaillinnainen ohjelma on niin sitä kyllä on kommentoitu.

Kannattaa aloittaa kaksijakoisesta ohjelmasta (treenataan kaksi kertaa viikossa) ja sitten myöhemmin siirtyä useampijakoiseen.

Jos on täysin aloittelija niin suosittelen erittäin lämpimästi sitä, että maksaa kuntosaliohjauksesta. Oikean suoritustekniikan oppiminen voi muuten olla hankalaa ja loukkaantumisriski on melkoinen, jos tekee väärällä tekniikalla.

Palautumisjuomaresepti on ihan sama oli sitä nuori tai vanha tai tyttö tai poika. Kannattaa aloitella valmiista palautumisjuomasta. Niitä löytyy Pakkiksen verkkokaupasta useampikin vaihtoehto. Mikeltä voi kysyä vinkkiä, jos ei yhtään tiedä, minkä valitsisi.

Lautasmallin avulla syömisellä pääsee hyvin alkuun ruokailun kanssa.

Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja ennenkaikkea riittävästi (olet melko hoikka :))

Kroppa ei kehity, jos energiaa on liian vähän eli ruoka-aikataulu voisi toimia. Jaat ruuat niin että syöt tasaisin väliajoin ja kunnon aamupalan ja 2 kertaa lämpimän ruuan.

Salilla olen itse alottanut 1 jakoisella 3 krt vkossa. Mitä monipuolisemmin alkuun tekee sen parempi, sillä jos salitaustaa ei ole on tärkeää että kroppa tottuu reeniin ja tukilihakset kehittyvät. On tärkeää muistaa maltillisesti korotella painoja ja lyhentää sarjoja. Parasta on jos jaksaisit ensimmmäiset VÄH 3 kk (itse tein lähes vuoden) tehdä pidempiä sarjoja ja pienemmillä painoilla - kyllä se lihas ja voima tarttuvat niilläkin. Silloin luet tulevaisuuden reenaamiselle eli paikat eivät hajoa, kroppa ottaa reeniä vastaan paremmin ja lihakset kehittyvät kantamaan raskaampiakin taakkoja.

Noin mä noi jutut aattelen :D voi olla joku eri mieltä

^mä oon kyllä ihan samoilla linjoilla sun kanssa :)

Ja noista palkkareista, mitä mä oon esim. Fastin mansikkapalkkaria maistanu niin ihan kauheeta "sokerilitkua". Ei kiitos maun puolesta. :) ..mutta makuasioistahan voi aina kiistellä :D

Kuten huomaat Gildesi, on monia tapoja toimia. Se on aika lailla kiinni yksilöstä, mikä on paras treenityyli. Itselle 3x koko kroppa viikossa olisi liikaa.

Toi Funkkelin vinkkaama pienemmillä painoilla enemmän toistoja on hyvä vinkki. Sitä kannattaa pitää silmällä, kun miettii itselleen sopivaa ohjelmaa.

Mitä palkkareihin tulee niin on ne itse tehdytkin aikamoista sokerilitkua, kun maltoa laitetaan vähintään puolet kaikesta jauhosta. Mansikan makuiset juomat on mun mielestä myös aika karsean makuisia, mutta esimerkiksi suklaan makuinen on jo ihan ok. Harvoin valmiita juomia löytääkään maustamattomana.

Niin, tietääkseni en ole koskaan kieltänytkään etteikö olisi useita tapoja toimia. Koko ajatusmaailmaa tänne muutamalla lauseella on vähän vaikea kertoa. Saati omaa taustaa ja tietoja.

Malton määrää onneksi itsetehdyissä palkkareissa voi säännöstellä mutta ainakaan UFS:ssä se ei ratise hampaissa :)

Viimeksi muokattu:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tarkoitus ei ollut viitata suhun, kun sanoin eri toimintatavoista, vaan siihen, kun multa ja Funkkelilta tuli aika eri neuvot heti alkuunsa :) Molemmat hyviä ohjeita. Pitää vaan omaa kroppaa kuunnella, että mikä toimii parhaiten. Ettet ihmettele miksi yksi sanoo yhtä ja toinen toista.

Noni ja sitten suuren suuri anteeksipyyntö.

Mulla on mennyt nyt nimet ihan sekaisin. En tarkoittanut alkuunkaan Gildesiä, vaan Sportpinkiä, kun puhuin siitä, että on monia tapoja toimia. Niin ja huomasin vasta nyt, että on nimet menneet sekaisin.

Pahoitteluni siis!

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Itsekkin mietin että pitäisikö ihan käydä pari kertaa sellasessa kuntosaliohjauksessa kun niin aloittelija vielä olen. JA nyt menin kyllä vähän sekasin kun yksi ehdottaa kaksijakosta, toinen nelijakosta ja kolmas koko kroppa läpi :)

Pystyisin käymään salilla 2 kertaa viikossa ainakin näin aluksi eli mikä näistä ohjelmista näin ollen sopisi? Itse ehkä olisin koko kroppa ohjelman kannalla?

Palkkariksi ajattelin fastin muscle+ tai reco2? Vai kannattaako sekottaa itse ihan oma sekotus? Muscle+ ja reco2:n eroista luin jossain ketjussa, mutta ajattelin nyt ihan omakohtasesti omaa tilannettani.

Nyt rupes näitä kysymyksiä tulemaan kun sain vähän selkoa vastauksista. Tosiaan selasin aikani tota aloittelijoille tarkoitettua threadia, mutta ei sitä kukaan jaksa lukea kokonaan läpi XD

Toivottavasti joku sai taas selkoa tästä mun tekstista ja tosi mukava huomata että jaksatte auttaa ja ymmärtää tällästä aloittelijaa :)

Kuntosaliohjauksesta... Itselläni se toimi hyvänä sisäänajona salilla käymiseen, laski kynnys mennä omin päin riehumaan. Mutta ohjelma jonka ohjaajalta sain, oli kyllä aika huono, ja olen kuullut sen olevan tavallista. Otin sitten netistä valmiin 1-jakoisen jota rupesin tekemään (6-7 perusliikettä 2x10-15 toistolla).

Jos haluaa olla fiksumpi kuin minä, voi ehkä kertoa ohjaajalle etukäteen millaista ohjelmaa on ajatellut, ja pyytää sitten opastusta sen pohjalta? Vai onko aina niin, että pakettiin kuuluu ohjelma, jonka ohjaaja tekee?

Tässä muuten vielä esimerkkipäivä syömisistäni. Nyt en siis ole vielä aloittanut treenamista ja päivään kuuluu kävelylenkki 45min ja kerran viikossa vesijuoksu 45 min. Ja sitten opiskelua.

eli siis.

Aamiainen: Lautasellinen puuroa, 1 ruisleipä/täysjyväleipä viipale+ 3g margariinia 60-80%+ juustoviipale, jogurtti+ pari lasia vettä, kurkkua, tomaattia, paprikaviipaleita

Lounas: n. 2 dl riisiä/pastaa tai 2 perunaa, n. 2dl liha/kana/kalakastiketta/ 6 pyörykkää/ 2 pihviä, jogurtti, salaattia ja lämpimiä vihanneksia+ 10g salaatinkastiketta, pari lasia vettä

Välipala: Ruis/täysjyväleipäviipale+ 6g margariinia+ juustoviipale, jogurtti(tai joskus joku vähän alle kokonainen purkki raejuusto 2% tai rahkaa sellanen 150g), hedelmä, pari lasia vettä+ kasviksia

Päivällinen: kuten lounas+ sitte leipäviipale+ johon 6g margariinia, hedelmä, ja jälkkäri(yleensä vähälaktoosinen risifrutti tai 2dl kevytjätskii tai pullaviipale tai sit vaan toinen hedelmä, joskus myös raejuustopurkki ja sokeroimatont mehukeittoo)+ vihanneksia/salaattia ainakin puoli lautasellist

Iltapala: 2 viipaletta vaaleaa kuitukunkkua tai ruisleipää+ 6g margariinia+ 1 juustoviipale(yhteen leipään) ja pari palaa kalkkunaleikkelettä(toiseen leipään), rahkaa 150g+ vähän sokeroimatont mehukeittoo tai sit raejuustoo sama määrä ja mehukeittoo, lasi vettä.

Noin oon nyt syöny ja paino on sillai pysyny. Maitoa en juo, lopetin sen juomisen jo 5-vuotiaana, vihaan sen makua, sama koskee piimää, ja olen myös HYLA :D

Kommentteja kehiin eli mitä pitäs muuttaa ku lähtee tuonne salille :)

Kommentteja kehiin eli mitä pitäs muuttaa ku lähtee tuonne salille :)

Perushyvää settiä. Parhaiten tulee varmaan kommentteja syömisiin tuolla "mitä söit tänään"-ketjussa. Treenin jälkeen kannattaa sit vetäistä palkkari ja mahdollisesti lisätä vähän syömisiä, jos siltä tuntuu.

No ainakin syöt ja kohtuullisen hyvin. Tietty noissakin voisi ruveta tarkemmin katsomaan ja laskemaan energiamääriä jne mutta ei tuolla kyllä nälkään kuole. Hyvä alku :) Ja tuohon se palkkari treenin jälkeen.

Kyllähän se yksijakoinen treeni varmaan voisi ollakin ok jos tosiaan 2 kertaa viikossa haluat salilla käydä eikä ole ihan peräkkäisinä päivinä. Tai sitten kaksijakoinen. Melkeinpä kokeilemalla tiedät.
Mä unohtaisin treenistä kaikki hilavitkuttimet ja opettelin "perusliikkeet" isoille lihaksille kunnolla. Esim. kyykyt, askelkyykyt, maastavedot, penkki jne. Ehdottomasti tehokkaimmat oman kokemuksen mukaan.
Ei tosiaankaan tarvita mitään reiden lähentäjiä ja loitontajia.

Jos haluat koko kroppaa tehdä niin otat rinnalle yhden liikkeen, jaloille toisen, hauis, ojentajat, olkapäät ja selkä. Niillä varmasti voi aloittaa. Ja kun liikkeitä on monia, voit vaikka vaihdella jos tuntuu että puutuu samoihin. Mutta oma kokemus esim. jalkatreenissä on että kyykyt ja askelkyykyt muokkaavat tehokkaimmin. Samoin penkki rintalihaksille vaikka se varmasti alussa vähän "pelottaakin". Itsellä meni pitkään ennenkuin uskalsin mennä "miesten puolelle" yrittämään. :)

Kuntosaliohjauksesta... Itselläni se toimi hyvänä sisäänajona salilla käymiseen, laski kynnys mennä omin päin riehumaan. Mutta ohjelma jonka ohjaajalta sain, oli kyllä aika huono, ja olen kuullut sen olevan tavallista. Otin sitten netistä valmiin 1-jakoisen jota rupesin tekemään (6-7 perusliikettä 2x10-15 toistolla).

Jos haluaa olla fiksumpi kuin minä, voi ehkä kertoa ohjaajalle etukäteen millaista ohjelmaa on ajatellut, ja pyytää sitten opastusta sen pohjalta? Vai onko aina niin, että pakettiin kuuluu ohjelma, jonka ohjaaja tekee?

ÖÖ, mun mielestä pakettiin kuuluu kai ohjelma jonka ohjaaja tekee, mutta pidän myös hyvänä ideana esittää vaikka jonkun näistä palstan 1 tai 2 jakosista ohjelmista sille ja kuunnella kommenttia ;) Mietin myös että kannattasko mun pyytää myös joku ruokavaliosuunnitelma. Tosin noi ohjaajat ei oo mitään maailman halvimpii et voi olla aika pitkä penni, opiskelijan budjetilla, jos lähtee ihan kuntosaliohjelmaa ja ravintosuunnitelmaa Personal trainerin/ohjaajan kanssa väsäämään?

Kun oon koittanu kerran tuota salitouhua aloittaa, mut oli lepopäivät ja ruokavalio ihan perseellään ni se kaatu sit siihen :O

Postitan vielä ruokani tuonne mitä söit tänään palstalle, katsotaan mitä kommenttia sieltä tulee :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom