Toinen hartia leveämpi, kohtalotovereita?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Eli itselläni tilanne juurikin tuo. Oikea, eli hiirikäden olkapää on kapeampi kuin vasen. Leveysero ei ole suuren suuri, noin 1-2cm, mutta tuon huomaa kyllä jos on vähän istuvampi paita päällä. Samaten epäkkäät ovat leveyserosta johtuen hieman eri malliset. Tietysti kyse saattaa olla ihan rakenteellisesta erosta, mutta jotenkin tuntuu että kun tuota hiirtä heiluttelee 8-12 tuntia päivässä niin sillä saattaisi olla jotain tekemistä asian kanssa :rolleyes: Eron huomaa myös penkatessa, siinä tosin vasen kapeampi olkapää tuntuu tukevalta, kun taas oikea olkapää saattaa joskus kipeytyä rinta-olkapää -treenissä.

Kun rupesin kiinnittämään asiaan enemmän huomiota, tajusin että nostan usein huomaamattani juuri oikeaa olkapäätä kohti korvaa esim tietokoneella istuessa tai ulkona kylmässä kävellessä. Nyt olen saanut karsittua tuota huonoa tapaa ja olen myös venytellyt kaula-, ja epäkäslihaksia työnteon ohessa. Mitään suurempaa muutosta en ole vielä huomannut.

Luin jonkun oldskool-bodarin jorinoita jossa hän kertoi että leveiden hartioiden ja selän salaisuus on siinä, että harrastaa roikkumista leuanvetotangossa lisäpainojen kanssa.. Itse olen hieman skeptinen, mutta voiko tuo olkapäiden leveysero johtua todellakin vain jumisista lihaksista, ja mitä venytyksiä kannattaisi tässä tapauksessa ruveta harrastamaan?

Eipä se hiiren heiluttelu tollasta eroa tee, koska itse liikuttelen sitä hiirtä välillä pidempään ja itselle ainakin on hartiat suurinpiirtein samanlaiset, voimiltaan ja muodoltaa. veikkaisin että jossain liikkeessa menee tekniikka päin persettä eli epäsymmetrinen käsien asento tai jotain.
Eli joko rakennevika tai sit epäsymmetrinen käsien asento penkatessa tai muussa liikkeessä.
Mutta ei se hiiren heiluttelu tollasta aiheuta :thumbs:

Tuo hiiren heiluttelu oli ehkä vähän harhaanjohtava termi, ehkä enemmänkin on kysymys huonosta työasennosta ja tietokoneen ääressä vietetyistä lukemattomista tunneista :) Ergonomia on ollut sekä kotona että duunissa aika retuperällä, molemmissa on pöytälevy ollut aivan liian ylhäällä, jolloin hiirikäden olkapää ei ole roikkunut vapaana kuten pitäisi, vaan levännyt pöytälevyn päällä.

Pohdiskelin että josko juminen tai lyhentynyt epäkäs tai muu lihas vetäisi tuota olkapäätä "sisään" ja ylöspäin. Tämän takia olisi kiva kuulla onko muilla tai onko ollut vastaavaa, sinänsä aika vähäpätöistä, ongelmaa.

Samaten olisi mukava kuulla ihan asiantuntijoilta tuosta roikkumisesta, onko sillä todellakin mahdollista vaikuttaa selän ja/tai hartianseudun leveyteen? En nyt kuollaksenikaan saa päähäni että keneltä tuo juttu oli peräisin, mutta kavereilla oli siis tapana roikkua lisäpainojen kanssa leuanvetotangosta mahdollisimman pitkään ja kyseinen ammattibodari kertoi tämän roikkumisen leveytensä salaisuudeksi.

Ittellä on ollu vähä samaa ongelmaa. Punnerruksia ja leukoja tehdessä vasen käsi väsyy nopeammin, vaikkakin siinä on isommat lihakset. Aika ärsyttävä. Itsellä on solisluu katkennut pari vuotta sitten juurikin tuolta vasemmalta puolelta. Aikaisemmin ei ole ollut tuota. En vaan muista onko sitä ollut jo ennen tuota murtumaa. En siis ole salilla käynyt vaan kotona tehnyt noita perusliikkeitä. Voisko tätä ongelmaa välttää jotenkin? Oisko se eri juttu, jos kävis salilla laitteilla reenaamassa?

Itselläni on aivan sama ongelma, vasen puoli on selvästi leveämpi ja sen huomaa kyllä kun tekee esim. pystysoutua tai kulmasoutua.
Kaikissa työntävissä liikkeissä oikea käsi hyytyy aina ennen vasenta ja oikea olkapää naksuu esim. vipunostoissa sivulle.
Onko joku tuota tangossa roikkumista kokeillut?

Kiitokset vinkistä, tuosta roikkumisesta on ollut apua.
Olen tietokoneella huonossa asennossa 6-10h /vrk ja oikea hartia näyttää leveemmältä ja asia alkanut korjaantuumaan kun olen alkanut päivittäin roikkumaan 3 x Max ajan mitä puristusvoima riittää.
Joten lihasjumista oli täällä ainakin kyse.
Vasen hartia joka oli jumissa on alkanut kipuilemaan, mutta uskon tämän vain kertovan, siitä
on ollut jumissa monta vuotta ja että veri pääsee vihdoin kiertämään paremmin.
6vuoden takaa nosto, mutta toivottavasti tästä on edes yhdelle henkilölle apua.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Ropzu, ja muut tietysti kanssa. Oli yhdelle hyötyä, itsellä sama tilanne; vasen hartia on n. 2 cm oikeaa pidempi, oikea kenties hivenen ylempänä kanssa. En ole bodari, mutta nuoruusvuosina vetelin yhden käden punnerruksia ja normi punnerruksia melko simona. Täytyy harkita roikkumistankoa tosissaan, sehän voisi olla että jos roikkuu normaalisti suorassa kahden käden varassa, että siihen kireämpään hartiaan kohdistuu sitten sen verta enemmän venytystä että saisi senkin pikku paskiaisen lopulta samaan tasoon. Säännöllisen venyttelyn aloitin myös. Suurin osa hereilläoloajasta tulee vietettyä koneella. Mielestäni keholtaan vänkyräksi vääntyneet tai hurjiin mittoihin lihonneet zombit (=eläkeläiset ja muut vanhat) ovat ällöttäviä. Ajattelin ottaa vastuun omasta kehostani ettei tarvitse Notre Damen kellonsoittajaa esittää vanhempana. Tsemppiä samassa tilanteessa oleville.

Back
Ylös Bottom