Toimeentulotuen väärinkäytöstä petos?

Terve.

Googletin ja kotin löytää vähän tuoreempaa tietoa asiasta, mutta ei löytynyt.

Eli nyt on käynyt niin, että olen tehnyt muutamia vuosia pätkätöitä eri vuokrafirmojen kautta, ja samalla saanut toimeentulotukea sossusta.

Koska minulla ei ollut vakituista työsuhdetta näiden firmojen kanssa, tai kenenkään muunkaan kanssa, niin kysyin sosiaalitoimistosta, että mitä minun pitäisi tehdä?

He vastsivat näin: "jos sinulla ei ole vakituisia tuloja, niin niitä ei tarvitse edes merkitä hakemukseen, vasta sitten kun on vakituiset tulot/työsuhde ".... Työskentelin kuitenkin vuokrafirmojen kautta, joilla ei ollut tarjota muuta kun keikkahommia, eli kuukauden tuloista ei ollut mitään hajua, koska vuorot välillä peruuntuivat.

Nyt sosiaalitoimisto kuitenkin päätti ottaa minut syyniin, ja tarkastaa kaikki mun tilit ym. Ja käsittääkseni nyt on tulossa syyte petoksesta. En tarkoituksella ole yrittänyt sossulta rahaa huijata, koska siitähän jäisi automaattisesti heti kiinni, verotietojen perusteella.

Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta?

Saanko minä nyt mahdollisesti ehdotonta/ehdollista vankeutta sen takia, että yksi sosiaalitoimiston työntekijöistä neuvoi minua väärin!?

Ja kuka helvetti minua nyt uskoo? Rikosrekisteri on puhas ollut aina, ja toivottavasti sinne ei tästä tule muutosta.

Ja sen verran vielä, jotta vältyttäisiin turhanpäiväisiltä päänauokomisilta ja vittuiluilta, niin en ole sossupummi. Hain avustusta sosiaalitoimistosta sen takia, että en saanut niin paljoa palkkatyöstäni, että olisin pärjännyt ihan tavallisessa elämässä.

:(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve.

Googletin ja kotin löytää vähän tuoreempaa tietoa asiasta, mutta ei löytynyt.

Eli nyt on käynyt niin, että olen tehnyt muutamia vuosia pätkätöitä eri vuokrafirmojen kautta, ja samalla saanut toimeentulotukea sossusta.

Koska minulla ei ollut vakituista työsuhdetta näiden firmojen kanssa, tai kenenkään muunkaan kanssa, niin kysyin sosiaalitoimistosta, että mitä minun pitäisi tehdä?

He vastsivat näin: "jos sinulla ei ole vakituisia tuloja, niin niitä ei tarvitse edes merkitä hakemukseen, vasta sitten kun on vakituiset tulot/työsuhde ".... Työskentelin kuitenkin vuokrafirmojen kautta, joilla ei ollut tarjota muuta kun keikkahommia, eli kuukauden tuloista ei ollut mitään hajua, koska vuorot välillä peruuntuivat.

Nyt sosiaalitoimisto kuitenkin päätti ottaa minut syyniin, ja tarkastaa kaikki mun tilit ym. Ja käsittääkseni nyt on tulossa syyte petoksesta. En tarkoituksella ole yrittänyt sossulta rahaa huijata, koska siitähän jäisi automaattisesti heti kiinni, verotietojen perusteella.

Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta?

Saanko minä nyt mahdollisesti ehdotonta/ehdollista vankeutta sen takia, että yksi sosiaalitoimiston työntekijöistä neuvoi minua väärin!?

Ja kuka helvetti minua nyt uskoo? Rikosrekisteri on puhas ollut aina, ja toivottavasti sinne ei tästä tule muutosta.

Ja sen verran vielä, jotta vältyttäisiin turhanpäiväisiltä päänauokomisilta ja vittuiluilta, niin en ole sossupummi. Hain avustusta sosiaalitoimistosta sen takia, että en saanut niin paljoa palkkatyöstäni, että olisin pärjännyt ihan tavallisessa elämässä.

:(

Vastaan nyt poikkeuksellisesti tälle yleiselle puolelle, kun kysymys sattui silmääni.

Kyllä, kyseessä on todennäköisesti rikoslain 36 luvun mukainen petos (1 §), tai mikäli saatu hyöty taikka tavoiteltu hyöty ylittää n. 7000 euroa, törkeä petos (2 §). Vankeutta, joka lähtökohtaisesti määrätään ensikertalaiselle ehdollisena, tuomitaan yleensä hyödyn määrän ylittäessä 2000-3000 euroa. Vankeusrangaistuksesta tulee merkintä rikosrekisteriin, jossa merkintä säilyy viisi vuotta. Sakkorangaistuksesta rikosrekisteriin ei tule merkintää.

Kannattaa olla yhteydessä asianajajaan ja käydä tapauksen yksityiskohdat läpi. Olet todennäköisesti oikeutettu oikeusapuun, eli asianajajan kustannuksista vastaa valtio. Voit olla halutessasi yhteydessä allekirjoittaneeseen, mielellään puhelimitse tai sähköpostilla, mikäli olet Etelä-Suomen alueelta, niin katsotaan mitä voidaan tehdä.

Pakko heittää:

Eikö siinä vaiheessa kun tienaa vaikka tonnin kuussa elättääkseen ittensä, ja sossu lyö toisen kouraan, ole raksuttanut että tässä ei nyt kaikki oo kondiksessa? Monen duunarinkaan palkka ei oo tonnia kuussa.

Takaisinperintäähän tosta varmasti tulee, eli ei kannata ehkä tuhlata jos rahoista on mitään jäljellä.

Ei tuollaista voi tapahtua tietämättä, sosiaalitoimisto vaatii nähtäväksi kaikki palkkakuitit ja tiliotteet.

Jotkut "unohtaa" muuten vaan toisarvoiset tilit ja työsuoritukset joista saa palkkaa, jotkut taas unohtaa koska tekevät työt eri nimellä. Ketjun aloittajalle oisin suositellut ensimmäisen vaihtoehdon sijasta tota jälkimmäistä, mutta turha juosta vessaan kun paska on jo housussa. Kiinni jäit jo todistetusti, parempi flaksi ensi kerralla!

Paljonkas sulla sitten on tullut kuukausittain palkkaa? Silläkin on varmaan vähän väliä. Voitko rehellisesti sanoa ettei kellot soinu missään vaiheessa kun tuli liksaa ja tukea samaan aikaan.

Pakko heittää:

Eikö siinä vaiheessa kun tienaa vaikka tonnin kuussa elättääkseen ittensä, ja sossu lyö toisen kouraan, ole raksuttanut että tässä ei nyt kaikki oo kondiksessa? Monen duunarinkaan palkka ei oo tonnia kuussa.

Takaisinperintäähän tosta varmasti tulee, eli ei kannata ehkä tuhlata jos rahoista on mitään jäljellä.

Kyllä raksutti. Sen takia otinkin yhteyden sinne sosiaalitoimistoon ja kysyin että tarviiko nämä keikkatulot ilmottaa hakemukseen, ja vastauksena oli että, sitten vasta kun on vakituinen/pidempi työsuhde.

On aivan perseestä, että yksi virkailija sanoo toista, ja toinen toista. Vois kuvitella että noilla työntekijöillä olisi kaikilla oikeat toimintatavat selvillä.

Se on aivan sama kun urheilijalle annettais lupa käyttää dopingaineita, mutta sitten se kärähtäisi testissä, ja saisi siitä sanktiot!

Kyllä raksutti. Sen takia otinkin yhteyden sinne sosiaalitoimistoon ja kysyin että tarviiko nämä keikkatulot ilmottaa hakemukseen, ja vastauksena oli että, sitten vasta kun on vakituinen/pidempi työsuhde.

On aivan perseestä, että yksi virkailija sanoo toista, ja toinen toista. Vois kuvitella että noilla työntekijöillä olisi kaikilla oikeat toimintatavat selvillä.

Se on aivan sama kun urheilijalle annettais lupa käyttää dopingaineita, mutta sitten se kärähtäisi testissä, ja saisi siitä sanktiot!

Tää keissi nyt on vähän niin kuin joku mm tason kilpailija kysyisi lakimieheltä että saako käyttää muutakin ku proteiinia, eikä mainitsisi että on mm tason kilpailija vaan antaisi vastaajan ymmärtää että on ihan peruspulli.

Kyllähän se ekakin sosiaalitantta on varmaan tarkoittanut että jos sä nyt puolen vuoden aikana käyt heittämässä 3 työvuoroa 1 tammikuussa ja 2 huhtikuussa niin ei sun tarvi kauheasti selontekoa tehä, mut jos oot vetäny 15 työpäivää per kuukausi, niin et sä nyt ihan samoihin tukiin oo oikeutettu kuin se vihervasuri joka parantaa maailmaa parvekkeellaan tötsä huulessa kiroten järjestelmää joka ylläpitää sen asuntoa, lämmitystä ja sähköntuottoa jolla se kasvattaa lisää maria mitä se myy penskoille.

Tai jotian.-

Oltiin juuri koulun kanssa Turun käräjäoikeudessa katsomassa tapausta, jossa maahanmuuttaja oli kelalle ilmoittanut olevansa työtön vaikka teki samaan aikaan viikonlopputöitä. Oli huijannut kelalta 11k ja sai sitten 5 kuukautta ehdollista.

Pakko muute kysyä, että miksi rekistöröidyit juuri Pakkotoistolle kysymään tätä? :D

Tuotahan sä käytät todisteena jos asia rosikseen menee.
En ehkä lähtisi ennakkotapauksena vetoamaan tuohon, jos pointtina olisi ettei mua voi tuomita väärien tietojen antamisesta viranomaiselle. Ihan sen takia että kyseinen maahanmuuttaja oli tehnyt rikoksen antaessaan vääriä tietoja viranomaiselle, ja tämän vuoksi oli jo tuomittu rekisterimerkintärikoksesta. Väärät tiedot oli annettu oleskeluluvan saamiseksi, tuossa KKO jätti sen lisäksi tuomitsematta erikseen törkeästä petoksesta tukien takia.

Mites tää on mahdollista kun sossu vaatii tiliotteet nähtäväksi? Vai onko tässä kierrätetty palkkatulot eri tilille?

Edit: vai onko tässä kyseessä murostakin tuttu vasta rekisteröitynyt "sattuu ja tapahtuu" kyselijä trolli.

Mites tää on mahdollista kun sossu vaatii tiliotteet nähtäväksi? Vai onko tässä kierrätetty palkkatulot eri tilille?

Edit: vai onko tässä kyseessä murostakin tuttu vasta rekisteröitynyt "sattuu ja tapahtuu" kyselijä trolli.

Pakko olla trolli..ite jouduin pari vuotta sitten hakee ttt:ta elämiseen kun olin juuri aloittanut vuokrafirmassa ja töiden jatkuvuus oli epävarmaa.
Kyllä joutu lyömään pöytään semmoset paperinivaskat ja koiran anomukset että vitutti.
Olisin saanu vielä ttt:ta seuraavassakin kuussa vaan en jaksanu enää vaivautua selvittelee tuloja.

Muuten tyyppi on kyllä ykköstyypin loiseläjä ja toivottavasti joutuu vankilassa orjaks:pano:

Kuulostaa kyllä niin oudolta jutulta. Toimeentulotuen edellytyksenä on se, että esittää kaikkien tilien tilitiedot viimeisen 2kk ajalta sekä verotodistuksen, muiden tukien tositteet ym paperia. Ihan hirveästi kaikkea byrokratiaa. Toimeentulotuen hakeminen on kova urakka. Lisäksi niissä kaikissa ohjeissa lukee, että kyseessä on viimesijainen tukimuoto, johon otetaan huomioon KAIKKI tulot.

Kannattaa tosiaan toimia Tatun ohjeiden mukaan, koska jos sulla ei ole mustaa valkoisella tuosta ohjeesta niin sitten olet pulassa. Kannattaa etsiä kaikki mahdolliset paperit, mitä asiaan liittyy. Jos käy niin, ettei niissä missään lue, että kaikki tulot pitää ilmoittaa (en usko, että näin olisi) niin sitten se voi ehkä hiukan auttaa.

Kuulostaa kyllä niin oudolta jutulta. Toimeentulotuen edellytyksenä on se, että esittää kaikkien tilien tilitiedot viimeisen 2kk ajalta sekä verotodistuksen, muiden tukien tositteet ym paperia. Ihan hirveästi kaikkea byrokratiaa. Toimeentulotuen hakeminen on kova urakka. Lisäksi niissä kaikissa ohjeissa lukee, että kyseessä on viimesijainen tukimuoto, johon otetaan huomioon KAIKKI tulot.

Kannattaa tosiaan toimia Tatun ohjeiden mukaan, koska jos sulla ei ole mustaa valkoisella tuosta ohjeesta niin sitten olet pulassa. Kannattaa etsiä kaikki mahdolliset paperit, mitä asiaan liittyy. Jos käy niin, ettei niissä missään lue, että kaikki tulot pitää ilmoittaa (en usko, että näin olisi) niin sitten se voi ehkä hiukan auttaa.

Totta kai. Petoksia tekevää ihmistä vaan ei välttämättä kiinnosta paskaakaan ilmoittaa kaikkia tilejään ja tulojaan niitä kysyttäessä.. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom