Toimeentulotuen hylkäys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Altti
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
29.5.2011
Viestejä
16
Elikkäs, hain viikko sitten perjantaina toimeentulotukea, koska työttömän opiskelijan arki ilman rahaa ei ole kovin helppoa.

Kaiken järjen mukaan minun pitäisi saada perustuki, 350e/kk hygieniatuotteisiin, ruokaan ja vastaavaan. Oman kuntani sosiaalihuolto kuitenkin hylkäsi hakemukseni, perusteilla että en ole nostanut opintolainaa. Täti kertoi minulle, että: "Vaikket olekaan nostanut opintolainaa, se katsotaan silti tuloksi, koska sinulla olisi mahdollisuus nostaa sitä. Jos olisit nostanut lainaa, myöntäisimme sinulle toimeentulotuen"

Fatkoja sen verran, että olen 19-vuotias, tällä hetkellä kotona asusteleva perseaukinen henkilö, joka koittaa jotenkin rahoittaa itselleen vaatetusta, haluamaansa murua rinnan alle ja saliharrastusta.

Internetin ihmeellistä maailmaa selaillessa totesin, että kaiken järjen mukaan minun kuuluisi saada toimeentulotukea, koska lakipykälien mukaan, vanhempien elatusvelvollisuus päättyy kun nuori täyttää 18 vuotta ja jokaisella ihmisellä on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.

Eli käytännössä kun en kesätöitä saanut, minun olisi pitänyt olla kaukonäköinen jo syksyllä ja nostaa opintolainaa, että saisin kesäksi toimeentulotukea.

Perimmäinen kysymys on, onko tämä teidän mielestä oikea menettely kunnalta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nähdäkseni kyllä on.Muutamalle tuttavalle on käynyt ihan samoin.Eli tuo opintolaina on ensisijainen tulonlähde sinulle koska sinulla on siihen oikeus.Se että onko tuossa nyt mitään järkeä niin on aivan toinen asia.Joku fiksumpi korjatkoon jos puhun aivan omiani.
 
Perimmäinen kysymys on, onko tämä teidän mielestä oikea menettely kunnalta?
Kyllä, se on lainmukainen menettely. Opiskelija ei voi saada toimeentulotukea ellei ole nostanut kaikkea käytettävissä olevaa opintolainaa. Opintolaina on siis opintorahan jälkeen ensisijainen toimeentulo opiskelijalle, ja ainoastaan jos tämä ei jostain syystä riitä, maksetaan lisäksi toimeentulotukea.

Sitä voi sitten miettiä että onko tämä systeemi järkevä vai ei. Mielestäni jonkinlainen perustulo olisi parempi malli, jolloin opiskelija ja työtön olisivat lähtökohtaisesti samalla viivalla toimeentulonsa suhteen.
 
Käsittääkseni yleensä saa, sillä se on valtion takaamaa.
 
Kaveri just tästä samasta tilitti - ja on muuten helvetin iso epäkohta, että opiskelija pakotetaan ottamaan sitä lainaa, mutta sitten jos aikuisena tarvitsee toimeentulotukea, niin sitä opintolainan lyhennystä ei toimeentulotuessa hyväksytä menoihin ollenkaan :face:
 
Käsittääkseni yleensä saa, sillä se on valtion takaamaa.

Okei, no sitten ei muuta aloittajalle kun sossuun takas ja sanot että porukat heitti pihalle.. Hommaavat sulle kämpät ymym. Muistat sit pyytää muuttoavustusta ja samalla uuteen kotiin "mitälie sisustustukea".
 
Kuulemma isot pojat on kokeillu seuraavaa:
Opintojen alussa ylinopeussakko ja sen maksamatta jättäminen -> luottotietojen menetys viideks vuotta. Ilman luottotietoja ei saa opintolainaa, ja jos jo esim. kämpän vuokra ylittää opintotuen+asumislisän maksimimäärän, saa tuon noin opintolainan suuruisen rahasumman itselleen käyttörahaa sossusta. Sossun rahan ero on vaan se, ettei tarvi maksaa koskaan takasin. Yliopisto-opinnot kestää sen 5v, ni opintojen jälkeen luottotiedot on taas ok.

En tarkastanu yhtäkään faktaa tosta, mutta noin pojat mulle joskus kerto. Itse oon onneks saanu olla koko opiskeluajan työsuhteessa ni ei oo tarvinnu tollasia miettiä :).
 
Kuulemma isot pojat on kokeillu seuraavaa:
Opintojen alussa ylinopeussakko ja sen maksamatta jättäminen -> luottotietojen menetys viideks vuotta. Ilman luottotietoja ei saa opintolainaa, ja jos jo esim. kämpän vuokra ylittää opintotuen+asumislisän maksimimäärän, saa tuon noin opintolainan suuruisen rahasumman itselleen käyttörahaa sossusta. Sossun rahan ero on vaan se, ettei tarvi maksaa koskaan takasin. Yliopisto-opinnot kestää sen 5v, ni opintojen jälkeen luottotiedot on taas ok.

En tarkastanu yhtäkään faktaa tosta, mutta noin pojat mulle joskus kerto. Itse oon onneks saanu olla koko opiskeluajan työsuhteessa ni ei oo tarvinnu tollasia miettiä :).

Isot pojat on aika v.....n hölmöjä, sen merkinnän saa ihan vaan soittamalla SUomen asiakastietoon.
 
Okei, no sitten ei muuta aloittajalle kun sossuun takas ja sanot että porukat heitti pihalle.. Hommaavat sulle kämpät ymym.
Kämppää varten saa kelalta asumislisää opintotukeen, joka kattaa 80% hyväksyttävistä vuokramenoista. Sossusta ei pitäisi saada penniäkään ennenkuin opintolaina on käytetty, minun käsitykseni mukaan.
 
Perimmäinen kysymys on, onko tämä teidän mielestä oikea menettely kunnalta?
Mikä nyt on tässä asiassa oikein ja mikä väärin, mutta noin se joka tapauksessa menee sellaisen ihmisen osalta, joka on opintotuen piirissä. Jatkoa varten sen lisäksi, että tuota opintolainaa pitää olla nostettuna, pitää sun toimittaa vielä oppilaitokselta todistus, ettei sun ole mahdollista suorittaa kesällä opintoja tutkintoasi varten, mihin taas voisit nostaa opintotukea.

Hankalaksi toimeentulotuen hakeminen on tehty opiskelijan kannalta. Se koko prosessi on muutenkin aika ahterista. Jos minulta kysytään, niin töitä vaan hakemaan. Sillä pääsee paljon helpommalla, näyttää papereissakin aina paremmalta kuin tyhjäntoimittaminen, eikä tarvitse nöyristella missään sosiaalitoimistossa hirveän paperikasan kanssa. Jos ei muuta, niin puhelimen varteen pääsee aina.
 
Näin se on ja hyvä että on, se vielä puuttuisi että jo valmiiksi hyvästä opintotukijärjestelmästä nauttivat opiskelijat olisivat vielä lisäksi sossun luukulla.

Nyt kannattaisi kiireen vilkaa ottaa yhteyttä sinne kouluun ja sopia kesäopiskeluista, jolloin tulisi opintorahat ja asumislisät ja vielä mahdollisuus nostaa lainaa, jos sitä ei ilman kesäopiskeluja saa.
 
"Et voi saada (opinto)lainatakausta tai seuraavan lukuvuoden takauspäätöstä, jos
aiempi opintolainasi on takausvastuun perusteella Kelan perittävänä tai
sinulla on luottorekisteritietoihin merkitty maksuhäiriö. Maksuhäiriöstä huolimatta voit kuitenkin saada lainatakauksen, jos häiriö on yksittäinen, määrältään vähäinen ja sen rekisteröinnistä on kulunut kohtuullisen pitkä aika."
 
Opintolainan saa kai takautuvasti ihan verkkopankista, että hopi hopi sinne. Olishan se nyt kumma jos täysin vastikkeetonta rahaa tulis kesät lonkkaa himassa vetämällä (juu tiedän, muut kuin opiskelijat tätä saavat ja kumma se onkin!). Inhottaa ihan toistaa muidenkin täällä mainitsemaa asiaa...eli kesätöitä. Hyi helvetti, joutuis tekeen jotain rahan eteen ja saattais vaikka tulla merkintä cv:hen ettei oo rapsutellu kasseja koko kesää!

Voihan tuon opintotuen kanssakin vähän kikkailla ilman, että mitään suorittaa..
 
Jos ymmärsin oikein, niin ap asuu vielä vanhempiensa luona? Tällöin et kyllä oikein millään kaavalla ole oikeutettu toimeentulotukeen. Muistaakseni Kelalla on hieman eriävä mielipide tuosta vanhempien elatusvelvollisuudesta. Muistan omista opiskeluajoista sellaisen huhun, että Kelan mielestä vanhemmilla on se auttamisvelvollisuus vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin.

Voisi kuvitella, että koska asut vanhempiesi luona, ei sinulla ole mitään välitöntä tarvetta toimeentulotuelle. Kaikki nämä on sitten ihan täyttä mutua.

Jos ei töitä kertakaikkiaan kesäksi ole, ottaisin minäkin kesäksi opintoja ja täten olisin oikeutettu opintotukeen. Asumislisää ei kait tule jos vanhempiensa luona asuu. Tarkennatko ap tuota "asun kotona"? Minäkin asun kotona. Vanhempani asuu omassa kotonaan. Eri osoite.

Opiskelijan asemahan on lähinnä makaaberi. Pieni virne naamalla aina luen näitä hallituksen tavoitteita korkeakouluttaa tietty prosenttimäärä suomalaisista, samalla asettaen opiskelijat taloudellisesti kestämättömään tilaan. Hehkutetaan ilmaista koulutusjärjestelmää, mutta samalla Kela väläyttelee opintotuen muuttamista lainapohjaiseksi, ts. opintolainaa olisi pakko nostaa. Itse onneksi sain aina kesätöitä ja tein vkl-töitä opintojen ohessa. Ilman näitä opintoni eivät olisi olleet mahdollisia.
 
Kämppää varten saa kelalta asumislisää opintotukeen, joka kattaa 80% hyväksyttävistä vuokramenoista. Sossusta ei pitäisi saada penniäkään ennenkuin opintolaina on käytetty, minun käsitykseni mukaan.

Opintotuen asumislisä on kuitenkin maksimissaan 201,60 €, oli kämpän asumismenot kuinka suuret tahansa. Asumismenoja, jotka ylittää 252 €/kk, ei oteta enää huomioon.
 
Tästä asiasta on muistaakseni pari selvitystä/kantelua tehty, ja ainakin yhdessä todettiin että itseasiassa oikeus pitäisi olla toimeentulotukeen tuollaisessa tilanteessa - mutta käytäntö on se, ettei sitä myönnetä pl. nuo kantelut.
 
Back
Ylös Bottom