Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Kylmä tila

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NYSSE
  • Aloitettu Aloitettu
Pekospee sanoi:
Kuunneltu on ja monesti. Silti se kuulostaa minun mielestäni rippikoulumetallilta. Parempi levy tosiaan kuin Rajaportti, tosin alkaa mennä lähemmäs suomirokkia kuin metallia. Kevytmetallia?

kevytmetallia... no sovitaan sitten niin et se ei oo metallia vaan rankemman puoleista alumiinia :) mutta itse pysyn ikuisena rautiais fanina! soitti ne sitten vaikka lastenlauluja :worship:

Radiossa pyörinyt Hyvä ihminen on ehdottomasti levyn paskin biisi ja antoi luvan odottaa tuskallisen laahaavaa molli-joiku-kokoelmaa. Käsittämätön valinta levy-yhtiöltä ensimmäiseksi sinkuksi. Onneksi levyltä löytyy kuitenkin hyviä, rullaavia biisejä, parhaimmasta päästä levyn ainoat nopeat: Älkää selvittäkö ja Minun oikeus sekä synkistelyt Kylmä tila, Taakka ja Pitkä odotus. Ajurin ruoska oli aika erikoinen kansanlaulumaisine melodioineen mutta ei mikään hutilyönti.

Luvassa siis arvatenkin rutkasti radiosoittoa, festarikeikkoja ja iso kasa myytyjä levyjä, ihan syystä.

:4:

Mielestäni parempi levy kuin edellinen, josta en oikein pitänyt. Minuakin miellyttää nopeammat kappaleet, varsinkin tuo Minun oikeus. Muut kappaleet aukenevat varmasti, kunhan kerkeän kuunnella enemmän. Hyvä ihminenkin kuulostaa paremmalta parin kuuntelun jälkeen. Ensi kuuntelun jälkeen olin pettynyt. Sen sijaan Ajurin ruoska on mielestäni todella huono kappale. Aivan kamala kappale. Eikä kyse ole siitä, että olisin jotenkin akustisuutta vastaan.

Edellisellä levyllä taisi kitarassa olla yhteensä 3 eri sointua. Nyt tuolla uudella on jo ainakin 5. :lol2:

No joo, kyllä mä itse pidän...

oikein mainio levy. Hyvän ihmisen kanssa kävi samalla tavalla kuin Surupuvunkin, eli ei tarpeeksi hyvä kappale, koska ei sitä jaksa loppujen lopuksi kuunnella montaa kertaa.
minusta biisit eivät ole poppiutuneet, vrt. esim. Lopunajan merkit.
:4: +

Mä tykkään :4:. Eka sinkku joo ois voinu olla joku muu kun hyvä ihminen .

Oon nyt muutaman kerran kuunnellut tuon levyn alusta loppuun kansilehdet kourassa sanoja seuraillen. Ihan ensimmäisellä kerralla pidin levyä huonona; jynkytys puuttui. Noh, nyt muutaman kerran levyä kuunnelleena, voin sanoa, että jynkytys puuttuu yhä, mutta levy ei suinkaan ole huono, vaan ehjä ja onnistunut kokonaisuus, ehdottomasti rajaporttia parempi levy.

:5:

Timon sanoma aukeaa muutaman kuuntelun jälkeen.Ainakin minuun
sanat tekee vaikutuksen.Eihän bändi sinänsä olisi mitään.
Kari Peitsamon sanoin:Get the message!

oikeastaan ihan hyvä että "HYVÄ IHMINEN" oli eka sinkku, koska jos se olisi ollut joku parempi kappale, niin sitten olisi harmittanut, kun siihen olisi kyllästynyt liiallisen radiosoiton myötä. nyt ei harmita. ;)

NYSSE sanoi:
Timon sanoma aukeaa muutaman kuuntelun jälkeen.Ainakin minuun
sanat tekee vaikutuksen.Eihän bändi sinänsä olisi mitään.
Kari Peitsamon sanoin:Get the message!

Ihan ilman sarvia ja hampaita: Mulle ei uppoa nää sanat ollenkaan. En myöskään käyttäisi termiä "Timon sanoma", kun hän on sanoittanut kaksi kipaletta itse ja kaksi yhdessä martikaisen kanssa.

Lyriikan arvostelussa on täysin makukysymys, joten on turha lähteä kinaamaan siitä, että onko nää sanat "oikeasti" hyviä. Mulla kuitenkin tökkii tämä:

Mä koen jotenkin hirveän voimakkaasti, että Martikainen on iskostanut Rautiaisen päähän tällaisen "vanhasuomi"-teeman. Eli haetaan se lyriikan maisema samasta kohtaa kuin Viikate. Kuvaillaan entisajan maaseutua ja käytetään tolkuttomasti vanhahtavia sanoja kuten "ajuri", "taakka", "lehtolapsi" jne.

Ensinnäkin Viikate tekee tämän lyyrisen maiseman mielestäni sata kertaa uskottavammin kuin Martikainen/Rautiainen. Jossain kohdissa mulle tulee hyvin vaivaannuttavasti sellainen tunne, että Martikainen on vähän liikaakin kuunnellut Viikatetta ja ajatellut, että "tämähän se sopisi Timonkin pirtaan." Mun mielestä näissä biiseissä kroonisesti ei ole mitään sanomaa tahi punaista lankaa.

Toiseksi mä koen, että maisema on jotenkin laskelmoiden haettua: vanhanaikaisuus on vitun trendikästä. Jos joku Palmgren tai Sarjanto on vain tajunnut tehdä teemaan sopivat laskelmoidut diipadaapasanat, niin jätkät on mukisematta levyttänyt sen.

Esimerkiksi "Juoksevan veden aika" on mielestäni Martikaisen keinotekoinen yritys tehdä "Elegia" uusiksi. Joku "isä katsoo savuavan saunan hiillosta" on ihan yläastemetaforaa ja "juoru kulkee, mutta perheen eessä vaietaan" on suoraa rippausta Viikatteelta ja "Häpeän lyhdystä".

Tulee sellainen tunne, että siellä on Martikainen miettinyt, että "Viimeksi jengi tykkäsi ihan vitusti siitä poika-kuolee-viinaan-teemasta, niin duunaanpa tästä poika-tulee-hulluksi-teeman. Ne puupäät varmaan diggaa tästä samalla tavalla. Kierrätän vittuillakseni näitä samoja kuvia vähän eri muodossa. Pistän sen pojan tällä kertaa makaamaan laverille..."

"Kylmä Tila" - Miehellä menee vaihteeksi huonosti. Tämän vakioteeman ohella, sanat ovat aivan diipadaapaa.

"Taakka" - "Otetaan tähän tällaista kalevalaista poljentoa viikattelaisella maisemalla. Laitan tähän vittuillakseni teemaksi, että 'isien synnit periytyvät jälkipolville' - se uppoo niihin aina. Sama se, että mitä paskaa mä tänne roiskin, kunhan muistan sen nostalgiajutskan.

"Ajurin Ruoska" - "Nää sanat ei tarkota yhtään mitään, mutta pääasia, että ne näyttää hyvältä..." (selittyy sillä, että A.P.Sarjanto on tehnyt sanat. Martikainen olisi yrittänyt fuulata kuuntelijaa jonkinlaisella 'sanomalla')

"Minun Oikeus" - Tehdään biisi itsekkyydestä. Siitä meillä on paljon uutta sanottavaa. Laitetaan vaikka laini 'on oma häpeäsi, jos et osaa kyynärpäitä käyttää'. Ai että näyttää aikuiselta ja viisalta toi kohta...

"Pitkä Odotus" - Tässä on teemana, että jonkun lapsi tai joku kuolee ennen sitä, ja se on niinku väärä järjestys. Tämän teeman ohella noi sanat voi olla ihan mitä diipadaapaa vaan. Vaikka jotain "on kaikki se/mitä voi, nähty täällä". Ei tarkoita mitään, mutta näyttää hyvältä..."

"Te ette tarvitse minua", on oikeastaan ainoa biisi, mistä mulle tulee sellainen tunne, että lyriikat on tehty aidosta tarinankertomisen tarpeesta. Samoin aloitusbiisi, mutta se on enemmänkin poliittinen kannanotto, jonka ympärillä olevat sanat eivät tuo itse sloganiin mitään lisäarvoa.

Yhteenveto: Laskelmoitua ja Hakemalla Haettua. En sitten tiedä, että miten paljon tämä muutos on tuottaja Martikaisen aikaansaannosta.

Eri mieltä saa ja pitää olla, runouden tulkinta on aina subjektiivinen juttu.

Myönnetään että termi "Timon sanoma" oli huono.Onhan siellä takapiruja
vaikka muille jakaa.Sitä yritin sanoa että kaiken jyrän alta ne sanat selviää
vasta muutaman kuuntelun jälkeen.

Mikä mies se Martikainen muuten on?
YUP ei kyllä kuulu suosikkeihini,mutta muiden levyillä tuntuu hääräävän
ilmeisesti vähän liikaakin.Yllätys oli että Hynynenkin oli siihen yhteyksissä.

Olikos se nyt niin, että Timo on itse sanoittanut kaksi viimeistä kappaletta yksin. Esim. toi Taakka on Reidar Palmgrenin sanoittama. En tiedä miltä pohjalta noi on sanoitettu eli onko pyydetty sanat liittyen johonkin teemaan.

Ja Martikainen ilmeisesti otti kantaa Hynysen teksteihin, muttei ollut tekemisissä itse musiikin kanssa.

ringside sanoi:
Eri mieltä saa ja pitää olla, runouden tulkinta on aina subjektiivinen juttu.

Jep, ja vertailuihin on hyvä valita asianmukainen verrokkiryhmä, eli tässä tapauksessa edustajat kategoriasta "kristillinen suomalainen punaniskametalli", jonka aatelia Timo ja Niskalaukaus eittämättä edustavat. Omasta mielestäni niskalaukaukseen kuuluu oleellisena osana korostetun ankeat kökkösanoitukset/yläastemetaforat, samoin kuin puhelaulu ja realismisanoitukset Anssi Kelan musiikkiin.

Ei sytytä minua uusi levy... Kuulostaa väkisin tehdyltä.
Älkää selvittäkö biisissä oli oikeä meininki mutta silti...

Heh. Hulvatonta, miten kaikki koittaa työntää syyn huonoudesta Martikaisen niskaan. Omasta mielestä Niskalaukaus on mennyt reilusti eteenpäin. Sanotuksissa on nyt jotain syvyyttä ja tulkittavaa eikä biisit ole niin pahasti sitä puuduttavaa yhen riffin veivausta ja sitten välillä jotain lauletaan.

Ja vielä tuosta KT:n uudesta levystä, että eipä se Martikainen siihen juurikaan vaikuttanut. Luki tekstit läpi ja katsoi, ettei siellä ole mitään pahasti korvaan karahtavaa. Mielestäni myös KT:n uusin on mainio lätty.

Muutenkin ärsyttää kaikenmaailman puritaanit, jotka vaatii bändiltä samanlaisia levyjä ja kaikki uudistukset on perseestä. Bändin pitää kehittyä. Se on hyvän bändin merkki, jos ei ole kahta samanlaista levyä. Ja kuten joku sanoi "miksi meidän pitäisi tehdä sellainen levy, mehän olemme sen jo tehneet." Mutta se on vissiin jotenkin coolia olla underground.

Nyt on pari kuuntelukertaa takana ja taidanpa pitää älpystä.

Muuta en tiedä kuin että parempaa tavaraa kuin odotin. Tämä levy tulee soimaan autossa ja paljon, ihan sama mitä muut sanoo.

:thumbs:

Back
Ylös Bottom