Timo Koivusalo:Täällä Pohjan Tähden Alla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
59
Nonniin,

sainpa kutsun erikoisnäytäntöön; Timo Koivusalon "Täällä Pohjan Tähden Alla" -elokuvaan.

Pitihän se mennä katsomaan, kun oli mahdollisuus nähdä se ennen ensi-iltaa, joka on vasta joulukuun alussa.

Lyhyesti: kyllähän filmi puutteineenkin on parasta, mitä Koivusalo on saanut aikaan. Pienten kiusallisten kömmähdysten (mm. ilotulitusraketit Pentinkulmalla 1800-luvun ja 1900 -luvun taitteessa uutta vuotta juhliessa:D ) Melkoisen huvittava yksityiskohta oli kohatus valkoisten sotaakäyvän joukkion vaatetus, joka oli kuin suoraan pinkasta reväisty...puhtaita ja hyväkuntoisia varusteita ja vaatteita keskellä sodan tiimellystä.:hyper:

Lisäksi monet henkilöhahmot jäävät ohuiksi.Vastakohtana muutamat henkilöhahmot (mm. Laurilan Anttoo sekä rovasti Salpakari -josta vastaa mainio Hannu-Pekka Björkman) saavat vahvan tulkinnan.

Varsinkin alkuperäisteoksen alkuosan elokuva kattaa liian nopeasti. Ennenkuin katsoja huomaakaan, Akseli on jo syntynyt ja kouluiässä.

Lisäksi Koivusalo on käyttänyt paikoin "punakynää" vielä Linnaakin voimakkaammin aikakautta kuvatessa, ja se on jo paljon se.

Filmatisointi noudattaa kuitenkin melko tarkasti Linnan teosta. Aikakautta tutkitaan punaisen väestön kannalta, mitään viittauksia esim. sotaa edeltävän ajan punaiseen terroriin ei anneta. Punaisten rääsyläissakki koetaan pelkästään oikeudenmukaisuuttaan penääväksi köyhälistöjoukoksi, valkoinen osapuoli kuvottavia henkilöhahmojaan myöten pääosin pulleiksi ja torppareitaan ehdontahdon kiusaaviksi vastenmielisiksi isäntähahmoiksi. Varsinkin Oiva Lohtander onnistuu luomaan itsestään oikein vastenmielisen henkilöhahmon Mellolan isännän roolissa.

Historiadokumentiksi tästä elokuvasta ei ole, kuten ei Linnan alkuperäisteoksestakaan. Antaa kuitenkin yhden, subjektiivisen katsantokannan itsenäisyytemme alkuaikoihin.

parasta, valistavaa osaa elokuva esiintuo muutamassa dialogissaan, joissa paljastuu se, miten osa vasemmistosta vastusti aseellista ja väkivaltaista kapinaa, sekä se, miten suuri vääryys on pyrkiä kaatamaan demokraattista järjestelmää summittaisella väkivallalla, joista veljessota on se pahin muoto.

No, Harlinin Mannerheim- elokuvaa odotellessa tämäkin ehkä kannattaa katsoa. Ensilähetys Koivusalon Pohjantähti-filmistä YLEn kanavalta tullee sopivasti ennen seuraavia eduskuntavaaleja, jolla YLE pyrkii taas kerran jalkauttamaan edes pienen osan vasemmistolaisäänestäjäkunnasta uurnille...näinhän kävi mm. edellisten presidentinvaalien alla.

Toisaalta ei se Linnan teos kyllä ollut täysin punaisesta näkökulmasta väännetty. Kyllähän siinä oli mukana punikkien vääryyksiäkin, teloituksia ym. Mutta muuten tuo trilogia on kyllä varmaan ihan samanlainen mitä Sormusten Herra -> ei ikinä onnistu teko yhdeksi leffaksi. Kirjojen aikajana on niin saatanan pitkä että pitäisi tehdä tosiaan useampi leffa (miksei Koivusalo tehnyt? btw.)

o-t: paras "kirja" minkä olen ikinä lukenut. Tarttee kattoa leffakin.

Mutta muuten tuo trilogia on kyllä varmaan ihan samanlainen mitä Sormusten Herra -> ei ikinä onnistu teko yhdeksi leffaksi. Kirjojen aikajana on niin saatanan pitkä että pitäisi tehdä tosiaan useampi leffa (miksei Koivusalo tehnyt? btw.)

o-t: paras "kirja" minkä olen ikinä lukenut. Tarttee kattoa leffakin.

Tekeehän Pekko tästä sentään kaksi elokuvaa. Toinen ilmeisesti ilmestyy ensi vuonna.
- mikä ei sekään kyllä riitä käsittelemään koko kirjasarjaa. Toisaalta, Koivusalon tuntien, kahdessa elokuvassa saattaa tässä tapauksessa hyvinkin olla kaksi liikaa.
Lähtökohta on tosin edullisempi kuin Mollbergilla uuden Tuntemattoman kanssa, Täällä pohjantähden alla sekä Akseli ja Elina kun eivät olleet lähellekään parasta Edvin Lainetta.
Pelkään pahoin, että tämän kanssa käy kuin edellisenkin, eli hienot näyttelijät pitävät hengissä vaisua ohjausta ja kässäriä.
Toisaalta pidän kovasti esim. Koivusalon Kulkurista ja Joutsenesta. Hajanaisuudesta ja epätasaisuudesta huolimatta tunnelma on hieno. Aina katsoessa tekee mieli jaloviinaa. ;)

Ps. Edes ketjun nimen voisi saada oikein kirjoitettuna, siis Pohjantähti, ei Pohjan tähti. Kodarin kanssa olen samaa mieltä: Paras kirja, jonka olen koskaan lukenut. Ekasta kerrasta taitaakin olla jo parikytä vuotta..

Minä aion ilman muuta tuon katsastaa heti, kun vain meidän kulmille se joskus päätyy. Suomalaisten elokuvien osalta oon päättänyt, että en koskaan odota niiltä yhtään mitään, mutta tämän kohdalla teen poikkeuksen. Sen verran loistavasta kirjasarjasta on kuitenkin kyse. En edes viitsi laskea, että kuinka monta kertaa oon kyseisen trilogian lukenut ja ne Laineen elokuvat katsonut. Kirjat on kokonaisuudessaan heti parasta Tuntemattoman sotilaan jälkeen.

Ja mitä tulee siihen Linnan teosten punaisuuteen, niin mun käsittääkseni ne oli aikoinaan ensimmäiset laatuaan. Siis sillai, että kansalaissotaa tuotiin kunnolla esille punaisten näkökulmasta ja kerrottiin siitä, mitä ne koki esimerkiksi vankileireillä sun muualla.

Kaksi vuotta sitten kirjasarjan luin ja olihan tuo vaikuttavaa luettavaa kaikessa realistisuudessaan ja merkittävässä kaunistelemattomuudessaan. Pitää tämä Koivusalonkin elokuvaversio siis käydä katsastamassa. Hyviä näyttelijöitähän tuossa ainakin pitäisi olla, joten tuskin aivan pettymys elokuvana on.

Edit. Ja tosiaan olen minäkin käsittänyt, että aikoinaan tuo Linnan kuvaus kansalaissodasta punaisten näkökulmasta vankileireineen yms. oli täysin uutta ja kuohuntaakin jossain määrin aiheuttavaa.

Toisaalta pidän kovasti esim. Koivusalon Kulkurista ja Joutsenesta. Hajanaisuudesta ja epätasaisuudesta huolimatta tunnelma on hieno. Aina katsoessa tekee mieli jaloviinaa. ;)
.

Sama täällä, Pekoilla voi pyyhkiä persettä,en jaksa katsoa niitä minuuttiakaan, mutta Kulkurista ja Joutsenesta tykkäsin kovasti. Siinä oli osuva casting,Suosalo oli ehkä parhaimmillaan ja Liionojan tapsa sopi Tapsaksi. Koivusalon hengenheimolaisuus rillumarei-aikaan ja etenkin helismaahan näkyi ja kuului posiitivisesti kässäristä, Koivusalo toimi siinä omilla vahvuuksillaan. Itse en Laineen elokuvia pidä mitenkään huonoina, muistan katselleeni niitä jo ihan pienestä pitäen. Tosin olen jäävi sanomaan mitään niiden uskollisuudesta Linnan romaaneille, olen vain lukenut pienen osan.

Toivon parasta Koivusalon leffalta/leffoilta. Mulla on mennyt casting ihan ohi, mutta Laine sai elokuviinsa hienoja näyttelijöitä ja näiltä muutamat kuolemattoman hienot roolityöt.

Radiossahan pyörii TPA kuunnelmasarjana joka kattaa varsin tarkasti kaikki kolme kirjaa. Rooleissa on useita samoja henkilöitä kuin tässä Koivusalon elokuvassakin. 21 jaksoa niitä yhteensä on joista 15. jakso tuli eilen sunnuntaina.
OT: Tuntemattomasta sotilaastakin on tehty 19-osainen kuunnelmasarja radioon http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=23&t=187&a=4354

Koivusalon Täällä pohjantähden alla.

Yllätti positiivisesti. Tosin aika ennen Akselin teini-ikää ohitettiin alussa parissa minuutissa. Muuten mielestäni varsin onnistunut kuvaus kansallisaarteesta. Näyttelijät onnistuivat pääasiassa hyvin rooleissaan, ja nykyaikainen tekniikka elävöitti kuvausta jonkin verran. Ei tietenkään kuitenkaan alkuperäisteoksen väärtti.

Eija vilpas pyllisteli Laurilan Aliinana vähän turhan paljastavasti. Hrrr. What has been seen, cannot be un-seen. :eek:

:4:

Eija vilpas pyllisteli Laurilan Aliinana vähän turhan paljastavasti. Hrrr. What has been seen, cannot be un-seen. :eek:

Syy miksi en varmaan menekään katsomaan tätä elokuvaa. Eijavilpas on aina ollut henkilö joka aiheuttaa mediaignoorauksen joka suhteessa, joten on lievähkö pettymysy että hän elokuvassa ylipäätään esiintyy. Muuten haluaisin elokuvan ehkä nähdä, mutta ellen tiedä tarkkoja pikakelauskohtia niin en tohtine edes vuokrata leffaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laita silmäs kiinni aina kun eija vilpas on kuvassa

Ite kävin tuon tänään katsomassa. Ihan hyvä leffahan tuo oli. Ei mulla nyt sinänsä mitään hirvittävää valittamista ole kuin kahdesta asiasta. 1) Koivusalo olisi ihan hyvin voinut napata pikkusen nuoremman näyttelijän Akseliksi. Ilkka Koivula oli minun makuuni aivan liian vanha. 2) Eija Vilpas... se perse+paistava tuhero -setin esittely kesti aivan liian kauan :eek:

Mun on kyllä todella vaikea suhtautua ennakkoluulottomasti näiden klassikoiden filmatisointeihin. Mitenkään sitä Laineen versiotakaan mollaamatta, mutta Linnassa on mielestäni parasta se kieli. Kirjoja on ilo lukea, kun kieli sopii omaan päähän. Toisaalta kyllä kiinnostaa tämä elokuva, vaikka en mikään Koivusalon ylin ystävä olekaan jo mainittua Kulkuria ja Joutsenta lukuunottamatta, olen nähnyt sen varmasti yli kymmenen kertaa. Muutenkin on etenkin Helismaa sydäntä lähellä.

Nyt sitten käyty katsomassa kyseinen teos. Positiivisesti olen kyllä yllättynyt. Alkuun vähän pelkäsin, että tuo kolme tuntia on liian pitkä aika, mutta mielenkiinto pysyi lopulta yllä koko leffan ajan. Mahdollisesti ensimmäinen Koivusalon leffa, joka tulee hankittua dvd:nä. Suosittelen.

Itse tykkäsin elokuvasta. Mun on pitänyt lukea kirjana kyseinen teos, mutta vaikka leffa oli ihan ok, niin tuskin jaksan vähään aikaan lukea tuota kirjana. Mun mielestä näyttelijä valinnat oli ihan hyvät, varsinkin Esko Roine veti pirun hyvän ja hauskan roolin.

Ite kans tykkäsin leffasta, ei oikein mitään valitettavaa. Tosin kirjaahan en oo lukenut, ja vähän tuntuukin että en lue. Täytyy kyllä myöntää että sen verran herkkä persoona oon,että kerran ai tai pari piti silmät sulkee elokuvan aikana :D

Suositut

Back
Ylös Bottom