tietotekniikka opiskelemaan minne?

Moro.
Olis pulmana nyt, että pitäisi hakea opiskelemaan tietotekniikka pk-seudulle, mutta en osaa päättä evtek vai stadia. Molemista olen lukenut kirjoituksia netissä, mutta molempia kannatetaan ja molempia vihataan, niin eipä niistä paljon apua ole ollut. Onkos pakkislaisilla kokemuksia näistä? Tarkemmin siis olen pyrkimässä koodariksi tai vastaavan alaan.
Kiitoksia avusta :kippis1:

PS: Muutenkin saa kyllä antaa neuvoja alasta mitä kannattaisi opiskella. Tiedän et ennen IT-miehenä oli aika vahvoilla, mutta nykyään heitäkin alkaa olla liika?
Tietotekniikkan liittyvä haluaisin kylläkin opiskella.
Kaikki kommentin ovat tervetulleita :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä koodareille on paikkoja auki paljon työelämässä. Tietohallinnon johtajia jne.. Ei kannata pitää tota koodausta ainoona linjahakuna. Tietoliikenne jne on myös muita varteenotettavia vaihtoehtoja. Ite olen kans itäsuomeen päin hakemassa.

Mikkelissä on enemmän tuota kansainvälisyyspainotteista, Stadiassa sitten vähemmän. Kirjoituksestasi voisi päätellä että Mikkelillä olisi enemmän annettavaa (valinnaiset kurssit yms.)

Itse olen opiskellut molemmissa tietoliikennettä. Molemmat täysin turhia nykyisen ammattini kannalta. Jos voisi nyt valita uudelleen niin amis ja siitä sitten suoraan töihin, olisi säästynyt lukio 3v, sivarina armeija 1v sekä 4v AMK. Eli 6v pidempään työelämässä = 300.000e enemmän rahaa säästössä (miinus verot ;))

Koodaamaan koodaamaan. Töitä riittää, ainakin tällä hetkellä ja palkkuskin on ihan kohdallaan.

Paikasta en osaa sen enempää sanoa. Ei se stadian tietotekniikkalinja huonoin vaihtoehto ole, mutta tuskin Evtek jälkeenkään jää.

Huppe sanoi:
Mikkelissä on enemmän tuota kansainvälisyyspainotteista, Stadiassa sitten vähemmän. Kirjoituksestasi voisi päätellä että Mikkelillä olisi enemmän annettavaa (valinnaiset kurssit yms.)

Itse olen opiskellut molemmissa tietoliikennettä. Molemmat täysin turhia nykyisen ammattini kannalta. Jos voisi nyt valita uudelleen niin amis ja siitä sitten suoraan töihin, olisi säästynyt lukio 3v, sivarina armeija 1v sekä 4v AMK. Eli 6v pidempään työelämässä = 300.000e enemmän rahaa säästössä (miinus verot ;))

Joo, opiskelu antaa vain ja ainoastaan valmiudet työelämään. Ei sieltä paljo muuta sitten saakaan.

Itse kyllä miettisin kaksi kertaa alkaako opiskelemaan tietotekniikkaa. Töitä kyllä toisaalta on, mutta monesti haetaan semmoista osaamista jota ei koulusta/yliopistosta juurikaan saa. Töiden osalta etelä-Suomi on paljon parempi kun muut (etelä-Suomeenhan olit menossa). Keski-Suomessa tilanne töiden osalta on todella huono ja tärkeiden harjoittelupaikkojen/kesätöiden saaminen on melkein mahdotonta useimmille opoiskelijoille ja valmistuneet joutuvat siirtymään muualle, jos ylipäätään saavat töitä. Yliopistot ja tekniset korkeakoulut antavat paremat valmiudet työelämään kuin ammattikorkeakoulut, joista monet insinöörit valmistuvat tällä hetkellä työttömiksi. Työpaikat vastavalmistuneilla ovat siis tiukassa ja avoimet virat suuntautuvat pitkälti ohjelmistokehitykseen, johon on tullut aina niin mukava vuokratyövoima (muutama kuukausi helsingissä, sitten taas ouluun jne).

No, hyviäkin työpaikkoja löytyy, jossa pidetään työntekijästä huolta ja tilanne voi olla muutaman vuoden jälkeen erilainen. Kuka näistä tietää. Joka tapauksessa tilanne on hieman ristiriitainen tällä hetkellä. Olisi mukava kuulla tietotekniikan opiskelijoiden kommentteja vai onko omat kokemukset liian negatiivisia.

Itse EVTEKissä kolmatta vuotta opiskelen tietotekniikkaa ja softapuolella. Ei valittamista. Paitsi että se Leppävaaran kuntosali ei oo kovin kummonen. Jalka tällä hetkellä mukavasti työelämän puolella kun nyt tuota "harjoittelua" on tässä syksyyn asti.

Edelleen varmasti osaamista arvostetaan varsinkin yrityksissä jotka ei ole hetkeen minnekään kiinaan/intiaan muuttamassa. Ylitarjontaa toki insinööreistä on ja varsinkin IT-puolella. Tuntuu että jokatoinen taloustutkimus kertoo kuinka IT-ala on kohta ihan lamassa ja jokatoinen että parin-kolmen vuoden päästä taas alkaa nousu. Mutta niinhän ne ilmottelee kaikista aloista, eli mihin pitäisi varautua? Valtakunnalliseen lamaan? Rakennusinsinööri vois olla ihan kova sana.

IT-alalla aiakin mobiiliohjelmointi (Mobile Linux erityisesti) kasvaa koko ajan ja peliohjelmointi on myös kova juttu. Näin tässä jonkun ammattikorkeakoulun, joka ilmoitti tuollaisesta peliohjelmointilinjasta. Jos lahjoja/kiinnostusta peleihin ja niiden tekemiseen riittää, niin olisi varmaan hyvä vaihtoehto.

Talonrakentajat (ei siis insinööri) saattaa tienata meheviä summia nykyisin, mutta eihän tuokaan työ kaikille sovi. Metallialalla on kanssa töitä nyt, mutta tiedä miten sitten tulevaisuudessa. Teollisuutta kuitenkin siirretään tuonne kaukoitään.

Ei kai näitä kukaan täysin pysty ennustamaan mihin suuntaan mennään, mutta kyllä kannattaa ne katseet kääntää tulevaisuuteen ja yrittää vähän haistella mikä tulee olemaan se kova juttu.

Toisaalta jos se tietotekniikka kiinnostaa ja on luonteeltaan sopiva (nopea oppimaan, hyvä matematikka, kiinnostunut oppimaan jatkuvasti), niin kyllä se voi olla oikea ala. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vanhemmiten se jatkuva opiskeleminen saattaa olla raskasta, koska elämässä on muitakin asioita jotka kiinnostaa.

Hieman menee off-topiciksi mutta mitä mieltä porukka on tietotekniikan diplomi-insinöörin tutkinnosta? Verrattuna vaikkapa "vastaavaan" AMK-insinööriin. Käytännön erot esim. palkkauksessa ja mahdollisissa työtehtävissä?

Itse opiskelen ohjelmistotekniikkaa toista vuotta Rovaniemellä. Ainakin täälläpäin ongelmana on pätevän opettajakunnan saaminen ja harjoittelupaikkojen vähyys. Ilman tutkintoakin pääsee koodaileen varmasti jos osaa homman. Koulusta saa pohjat, mutta softapuolella on niin monenlaista sovellusalaa että työssä se sitten vasta oppii hommat kunnolla. Symbiania pääsee varmasti tekeen heti jos osaa, ja J2ME:tä. Täällä meillä on peliohjelmointiin opintokokonaisuuksia tarjolla aika lailla. Koodaus nyt ei niin ihanaa ole että sitä aikoisin tehdä lopun ikääni. Muistakaa nyt sekin joilla on jotenkin kova koodinvääntöhinku, että se hohto karisee hyvin äkkiä. Tosin haastetta kyllä löytyy varmasti, ja onhan homma palkitsevaa silloin tällöin. Vielä en ole saanut ihan alaani vastaavaa työtä, vaan joutunut olemaan perus-it hommissa.

Dippainssin ja inssin erosta yleensä, että DI:llä on keskimäärin kovempi palkka ja ehkä hieman korkeampiin tehtäviin pääsy. Mutta monesti on dipat ja normi-inssit samoissa hommissa, ja on DI:tä nähty tukihenkilöinäkin jopa. :D AMK on kyllä suoraan sanottuna aivan perseestä, ja mulla on tarkotus tästä puljusta päästyäni lukea eteenpäin dippainssiksi. Jos laskupäätä riittää, niin DI:ksi nyt hakisin ennemmin.

Itse olen 2. vuotta Evtekissä, tietotekniikkapuolella. No, jotain pientä valittamista löytyy aina, jokunen opettaja on.. mihin ei aurinko näy, mutta pääasiassa kyllä tuntuu ainakin meikäläiselle uppoavan. Kaverini on Stadiassa ja virkkoi aivan samaa. Työkaverini (joka opettaa niin Stadiassa kuin Evtekissäkin, mutta on itse valmistunut jälkimmäisestä) taas kehui Evtekiä paremmaksi paikaksi oppilaiden tason osalta, mutta tiedä siitä nyt sitten. Omasta asenteestahan se pitkälti on kiinni miltä opinnot maistuvat, tuskin kumpikaan noista kouluista nyt huono on.

TKK tietysti kannattaa pitää mielessä, jos riittää rahkeet otaniemen suorittamiseen.

Kannattaa tosiaan harkita kahteen kertaan, että onko IT-ala on tosiaan sitä mitä haluat tehdä. Alalla on kova ylitarjonta, kaikki AMK:t ja yliopistot puskevat uusia työntekijöitä markkinoille enemmän kuin on tarve. Hyvät ja onnekkaat kuitenkin aina työllistyvät.

Itse olen Tampereen AMK:sta lopputyötä vaille valmis. Vaikeinta Tampereen seudulla tuntuu olevan harjoittelupaikan saaminen. Osalla opiskelukavereista jopa tyssäsi koko koulu tähän (tai ainakin oli viimeinen naula arkkuun). Itseä sentään lykästi ja harjoittelu on suoritettu ja kesällä katsotaan sitten inssityötä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom