Tietoliikenne/tietotekniikan insinöörit ohoi!

Pitäisi tässä tämän vuoden aikana valmistua tietoliikennetekniikan insinööriksi keskivertoarvosanoin. On tullut haettua n. 30 kesätyö- ja sitä kautta lopputyöpaikkaa, mutta ei vaan ole tärpännyt, kun ei ole niitä kuuluisia suhteita suuriin firmoihin. :(

Ajattelinkin siis kysyä, että minkälaisissa työtehtävissä te arvoisat tietoliikennetekniikan/tietotekniikan inssit toimitte? Jos olis vielä vinkkiä saatavilla, että mihin firmoihin sitä voisi hakea. Koitettu on eri puolilla maata sijaitseviin puhelinyhtiöihin, Nokiaan, tv-verkostopuolelle jne.

Monilla firmoilla on vaan persoonattomat nettihakemuslomakkeet, joita ei kukaan lue kun kumminkin otetaan se jonkun työntekijän suosittelema äidinsiskonkumminkaimanserkuntytönkoodaripoika. :curs:

Avautumistako? No kyllä, sillä näyttää neljän vuoden koulutus turhalta, kun ei paikkaa aukea mistään ilman suhteita huolimatta kohtuu todistuksesta ja lukuisista luottamustoimista ja työkokemuksista.

Että sellasta! Mutta hyvää perjantaita! :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen vain teknikko, mutta kommentoin silti: nyt on huonot ajat alalla. 5% työttymyys alalla on ennätys. Itsekin joudun tekemään duunia nyt vartijana, kunnes ajat paranee. Meillä on vakseina muutama DI, eli se kertoo jotain missä mennään nyt.
Huippuosaajat saa aina duunia, mutta ilman työkokemusta on nyt heikkoa. Valitettavasti!

Kaverilla taitaa olla sama koulutus ja duunissa Fujitsulla. Tykännyt kovasti...

Kuningasankka sanoi:
Ajattelinkin siis kysyä, että minkälaisissa työtehtävissä te arvoisat tietoliikennetekniikan/tietotekniikan inssit toimitte? Jos olis vielä vinkkiä saatavilla, että mihin firmoihin sitä voisi hakea. Koitettu on eri puolilla maata sijaitseviin puhelinyhtiöihin, Nokiaan, tv-verkostopuolelle jne.

Ajat on huonoja joo :( Mutta kannattaa ainakin käydä läpi kaikki Symbianin parissa puuhaavat yritykset, sillä puolella on alkavana vuonna varmasti rekrytointia liikkeellä. Parin, kolmen viikon takaisessa Talouselämässä oli pieni juttu aiheesta ja siinä iso lista alalla toimivista yrityksistä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, onnea hakemiseen!

Pitäisi tässä tämän vuoden aikana valmistua tietoliikennetekniikan insinööriksi keskivertoarvosanoin. On tullut haettua n. 30 kesätyö- ja sitä kautta lopputyöpaikkaa, mutta ei vaan ole tärpännyt, kun ei ole niitä kuuluisia suhteita suuriin firmoihin.

Monilla firmoilla on vaan persoonattomat nettihakemuslomakkeet, joita ei kukaan lue kun kumminkin otetaan se jonkun työntekijän suosittelema äidinsiskonkumminkaimanserkuntytönkoodaripoika.

Avautumistako? No kyllä, sillä näyttää neljän vuoden koulutus turhalta, kun ei paikkaa aukea mistään ilman suhteita huolimatta kohtuu todistuksesta ja lukuisista luottamustoimista ja työkokemuksista.

Että sellasta! Mutta hyvää perjantaita!

Itse valmistuin viime keväänä täysin samoihin maisemiin. Lopputyön tein itsenäisesti juuri vastaavista syistä. Sain töitä vasta lokakuussa. Alkoi jo olla sellainen "mua on kusetettu!" fiilis. Ajoittain oli tosi ahdistava olo. Varsinkin kesällä, kun tuntui olevan mahdotonta päästä edes haastatteluihin. Syksymmällä helpotti ja työpaikkahaastatteluissa käynti teki päälle hyvää. Oli sentään mukana kuvioissa.

Vinkki 1. Kannattaa ainakin miettiä vakavasti työvoimatoimistojen mainostamia kursseja. Olin itsekin menossa, mutta sitten sain töitä.

Vinkki 2. Unohda palkkatoiveet tai ainakin laske niitä. Vastavalmistuneelle on rahaa tärkeämpää päästä hinnalla millä hyvänsä alan töihin. Tienata ehtii myöhemminkin.

Vinkki 3. Älä mainitse voimailua/kehoilua CV:ssä. Pidin itsepintaisesti voimanostoa CV.ssäni harrastusten kohdalla kauan. Kun vaihdoin sen liikuntaan/kuntoiluun, aloin päästä haastatteluihin. Mitä tohon sanoisi. Ihmiset on ihmisiä...

t: Järjestelmäasiantuntija

juu ite oon samaa mieltä että ei sanoja voimailuharrastus, kehonrakennus, voimanosto cv:hen. liikunta, urheilu tms. käy mutta näyttää siltä että voimailu on punainen vaate kaikille niille jotka eivät "tiedä mitä se tarkoittaa" eli kovaa panostusta, pitkäjänteisyyttä jne jne. Multa kysyttiin suoraan yhdessä työpaikkahaastattelussa että käytänkö hormooneja ja vain siksi koska hakemuksessa mainitsin harrastuksiini kuuluvan punttisali/kehonrakennus.

N.O.Kummonen sanoi:
Vinkki 2. Unohda palkkatoiveet tai ainakin laske niitä. Vastavalmistuneelle on rahaa tärkeämpää päästä hinnalla millä hyvänsä alan töihin. Tienata ehtii myöhemminkin.

Vinkki 3. Älä mainitse voimailua/kehoilua CV:ssä. Pidin itsepintaisesti voimanostoa CV.ssäni harrastusten kohdalla kauan. Kun vaihdoin sen liikuntaan/kuntoiluun, aloin päästä haastatteluihin. Mitä tohon sanoisi. Ihmiset on ihmisiä...

Vaikka en ko. alalla olekaan, niin Kummosen kanssa palkkatoiveesta samaa mieltä. Aluksi työkokemus arvokkaampaa kuin muutaman kympin tai satasen ero palkassa.

Ja tuosta harrastuksesta, ei tosiaan kannata kirjoittaa sanaa voimailu / kehonrakennus. Kuntosali on tavallisille ihmisille paljon helpommin ymmärrettävissä ja hyväksyttävissä.

Aah muitakin kohtalontovereita :kippis1:

Itse valmistun kanssa tietoliikenne/tietotekniikan insinööriksi tänä vuonna. Aloitin työharjoittelut vuoden alusta ja pari kuukautta olisi vielä jäljellä. Työpaikan sain suhteilla :nolo:. Etsin syksyn firmoja joille voisi tehdä opinnäytetyön, mutta ei löytynyt kiinnostusta. Päätin sitten tehdä koululle tutkielman tapaisen homman. Ei ehkä paras ratkaisu, mutta haluan koulun lopullisesti pois mielestä.

Oman alan töitä löytyy kyllä heti kunhan osaamista vaan löytyy ja palkkaakin saa mukavasti, ikävä kyllä sitä osaamista ei saa pelkästään koulusta. Tässä duunipaikassa papereita ei juuri katsota, vaan se mitä osaat tehdä on tärkeämpää.

Oho. Oot hakenut n.30 paikkaan =O. Itse lähetin 4 hakemusta ja työpaikkaa aukes. Mutta kummastakaan ei haluttu maksaa palkkaa eikä tarjoittu jatkoa harjoittelun jälkeen, mutta työkokemusta sentään saa ja koulu maksaa vähän tukea.

Voithan kopasta duunata jotain hieman vaatimattomanpaa atk-alan työtä ennen ciscon pääsuunnittelijan virkaa...

Eli kannattaa kopasta hieman erilaisiakin töitä edes läheltä sitä omaa alaa, kun nekin työkokemukset ovat varmasti tärkeitä..

Ja jos se hieman alempitasoinenkin työ on sellaisessa yrityksessä jossa on mahdollista edetä ammattia täysin vastaavaan toimeen, niin sen parempi...

Tsemppiä työn hakuun.. kyllä se sieltä tärppää vielä kuhan vaan sitkeesti yrittää...

AMK:n tietotekniikka inssi olen ja huonoilla papereilla pääsin suoraan koulun penkiltä töihin. Töitä varmuudella kahdeksi vuodeksi tästä eteenpäin eli ei voi valittaa. Työt aloitin vajaat kaksi vuotta sitten.

Tiedon tästä työpaikasta sain "suhteilla" eli osasin hakemuksen laittaa oikeaan paikkaan. Sitten haastattelussa pyysin aika pientä palkkaa (10 000 mk), mutta kun työn sain niin isompihan se sitten huomattavasti oli.
Haastateltavana oli yliopiston käyneitä, työelämässä jo olevia sekä sitten reppana minä... Mitään kokemusta minulla ei ollut, mutta kai se haastattelija täti tykkäs minusta ja osastomme johtaja halusi palkata insinöörin eikä ketään yliopisto ihmistä?

Vinkkejä vapaisiin paikkoihin en valitettavasti osaa antaa, mutta jos haastattaluun pääset niin siinä pitää tehdä sellainen vaikutus, että on halukas oppimaan uutta ja todellakin kiinnostunut paikasta.

Onnea hakuun! :thumbs:

Edit: Niin ja siis suunnittelijan töitä teen ja joku asiantuntija olen nimikkeeltäni? :big grin:

Minä olen kaikki työni suhteilla saanut, mutta suotakoot se kun olen vain kurja tietoliikenteen tradenomi. :)

Työharjoittelu- ja opinnäytetyönpaikasta sain kuulla isän tutun tutun kautta. Otin häneen yhteyttä, pääsin työhaastatteluun, ja lopuksi töihin sinne.

Toisen työpaikkani sain koulukaverin kautta, hän oli kuullut yhteistyöyrityksen kautta aukevasta projektista. Tällä kertaa muutoin sama kuvio, mutta jouduin myös hieman esittelemään osaamistani ohjelmistosuunnittelusta.

Hieman vinkkejä:
1) Hankkikaa niitä suhteita. Sillä on jo merkitystä, kun vain mainitsee kuulleensa paikasta jonkun kautta joka tuntee taas jonkun toisen jne. Itsekin olen onnistunut ohittamaan osaavampia ihmisiä suhteiden ansiosta.

2) Palkkatoiveen suhteen olen hieman eri linjalla muiden kanssa. Toisaalta näinä aikoina on vaikeaa saada työtä, joten palkasta ehkä kannattaa tinkiä. Toisaalta se ei anna sinusta itsestäsi kovin hyvää kuvaa, jos myyt osaamistasi liian halvalla.

3) Pelkkä kouluopetus ei ainakaan omassa koulutusohjelmassani ole riittänyt, itse olen opiskellut aika paljonkin omatoimisesti. Pelkkä koulutus ei takaa vielä mitään työn suhteen, on erittäin hyvä jos onnistuu haastattelussa tai hakemuksessa tuomaan esille omaa aktiivisuutta ja harrastuneisuutta alalla.

4) Ottakaa vaikka puhelinluettelo tms. esille ja katsokaa sieltä alan firmoja. Kotisivuilta voi etsiä lisää tietoa firmojen tuotteista ja palveluista. Näiden tietojen perusteella voi ottaa suoraan yhteyttä ja kysyä töitä. Kun tietää firman tuotteista jotain, on helppoa markkinoida omasta osaamisestaan juuri sellaista, joka heitä voisi kiinnostaa. Omakehu ei tässä tapauksessa haise! Monet ovat kiinnostuneita ainakin palkattomista harjoittelijoista, jos ei muusta.

Ei muuta kuin tsemppiä ja yritteliäisyyttä, kyllä se paikka sieltä vielä irtoaa. :thumbs:

iav sanoi:
Ajat on huonoja joo :( Mutta kannattaa ainakin käydä läpi kaikki Symbianin parissa puuhaavat yritykset, sillä puolella on alkavana vuonna varmasti rekrytointia liikkeellä. Parin, kolmen viikon takaisessa Talouselämässä oli pieni juttu aiheesta ja siinä iso lista alalla toimivista yrityksistä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, onnea hakemiseen!

Toi on totta. Symbian hommissa tuntuu nyt olevan kysyntää. Esim. Tieto X on rekrytoinu kovasti, ei oo mikään hirveen iso firma, mut kannattaa varmaan kysellä.

iav sanoi:
... Mutta kannattaa ainakin käydä läpi kaikki Symbianin parissa puuhaavat yritykset...

Voi ...tana kun ei ole toi ohjelmointi vahvimpia puoliani :itku:
Työkokemusta on puhelinyhtiön verkoston asennus-, käyttö- ja ylläpitotehtävistä kun sitä joku taisi kysellä...

Eli perusduunista alalla, sillä suunntautumisvaihtoehtoni painottuu "digitaalisen ja analogisen tiedonsiirron menetelmiin, järjestelmiin ja laitteisiin. Vahvoina alueina ovat tiedonsiirron ja tietoliikennelaitteiden toimintaperiaatteet, radiopuhelinjärjestelmät, niiden elektroniset rakenteet ja ominaisuuksien mittaukset." Lähde: Tais olla joku opiskelijan opas

metalman sanoi:
juu ite oon samaa mieltä että ei sanoja voimailuharrastus, kehonrakennus, voimanosto cv:hen.

CV:hen ei ole syytä laittaa harrastuksia ollenkaan, elleivät ne liity työhön. Haastattelijaa ja työnantajaa ei totisesti kiinnosta, käytkö aerobicissa tai poimitko marjoja.

Verkkojen rakennus ja ylläpito ei just nyt oo kovassa huudossa kun noihin panostettiin liikaa 90-luvun lopussa ja fyrkt loppu. Kaikki teleoperaattorit lappaavat porukkaa ulos.

Itse olen tietotekniikka-DI ja työelämään siirryin edelliseen pahimpaan lama-aikaan, joten tiedän kyllä miltä tuntuu kun mikään ei vedä.

Pari vaihtoehtoa: hommia kyllä löytyy jos vaan haluaa tehdä. CV:ssä mitkä tahansa duunit on parempi merkki kuin työttömänä olo ja se oma ura voi usein löytyä myös koulutusalueen ulkopuolelta. Joku jo ehdotti opintojen jatkamista, mikä on myös erittäin hyvä idea. Itse olen nähnyt saman, että symbian-kodareista alkaa olla huutava pula joka puolella. Tää menee aika kauas tangentin suuntaan, mutta remonttireiskoilla tuntuu myös olevan aika hyvin vientiä.

eldd sanoi:
CV:hen ei ole syytä laittaa harrastuksia ollenkaan, elleivät ne liity työhön. Haastattelijaa ja työnantajaa ei totisesti kiinnosta, käytkö aerobicissa tai poimitko marjoja.

No ei nyt ihan näinkään...

Pari vuotta sitten haastattelussa ollessani ensin oli alku pärinät jne. ja sitten työantaja kattoi CV:täni sanoen: "jahas, meillä näyttää olevan sama harrastus, on se hyvä jotain duunin ohella touhuta ettei pää hajoa".

Lätistiin lajin hienouksista puolisen tuntia. Ei siinä sen kummempaa.. kesä-duunin sain sieltä kyseisestä firmasta. Pelkästään harrastuksen perusteella ei työpaikka siis kuitenkaan auennut, mutta varmasti sillä oli vaikutusta lopputulokseen. :)

Vaikka kaikilla ei olisikaan yhtä hienoja kokemuksia harrastusten ilmoittamisesta CV:ssä, niin harvemmin niistä haittaakaan on (tapaukset joissa saattaa olla haittaa on käsitelty aiemmin tässä threadissa).

Kuningasankka sanoi:
Voi ...tana kun ei ole toi ohjelmointi vahvimpia puoliani :itku:

Siitä voi tulla sun vahva puolesi. Harkitse vielä kahteen kertaan tuota koodaamista, koska koodaajia tarvitaan aina. Itseäni ei hirveästi kiinnostanut koodaaminen, mutta koko työhistoriani on ollut enemmän tai vähemmän koodaamista.

Ei auta itku markkinoilla.

Sorry wanha nosto.

Ihmettelen miksi tietoliikennetekniikan inssejä koulutetaan edelleen. Onko 1000 jampalle töitä Ciscon purkkien conffauksessa. Pahinta on se, että iso osa suuntaavasta koulutuksesta pohjaa CCNA, yms paketteihin. Muistaakseni joku lukiokin otti noita valinnaiseksi. Mitä nää heput tekee?

Sorry wanha nosto.

Ihmettelen miksi tietoliikennetekniikan inssejä koulutetaan edelleen. Onko 1000 jampalle töitä Ciscon purkkien conffauksessa. Pahinta on se, että iso osa suuntaavasta koulutuksesta pohjaa CCNA, yms paketteihin. Muistaakseni joku lukiokin otti noita valinnaiseksi. Mitä nää heput tekee?

Kieltämättä hyvä kysymys. Tällä hetkellä tarvetta on eniten ihan puhtaille koodareille ja moni näistä tietoliikennetekniikan insseistäkin ovat "joutuneet" opettelemaan koodiorjiksi vaikka alun perin siihen ei innostusta olisikaan ollut.

Ehkä puhtaita tietoliikennetekniikan hommia on Noksulla ja Eriksonilla kuten operaattoreillakin, mutta duunipaikkoja on varmaan todella rajoitetusti. Siihen ei musta kannata erikoistua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom