Tuossa on oma 4G -nopeus , ja mitattu omasta huoneesta maston ollessa about kilsan päässä. 4G -modeemina Huawei E5186 (joka taitaa olla about paras tällähetkellä). 2600mhz tosiaan pääsee max 300mbit/s (1800mhz jää 150mbit/s) niin tottakai hommasin tuohon 2600mhz paneeliantennin.
Cellmapperilla tosiaan kannattaa se oma lähin masto tutkia, näkyykö siinä minkä taajuuden lähettimiä ja mihin ne keilat osoittaa. Samoiten jos / kun panostaa paneeliantenniin on syytä panostaa myös kaapelin laatuun, koska muuten ne saavutetut signaalin boostit (+dB) häviää paskalaatuiseen kaapeliin ja lopputulos on +-0. Tällä laadukkaalla kaapelilla on suuuuuuri vaikutus jos antennista -> modeemiin veto on yli 5m.
Huawei E5186 4G-reitittimen saa myös siltaavaan tilaan, jolloin kannattaa kunnon reitittimen (Asus etc.) hoitaa kodin sisäinen liikenne (eli huawei tuo vaan netin kotiin). Tuon Huawein wlan mm. ei mielestäni kanna kovin pitkälle.
Omassa huaweissa on tuo 4G -taajuus asetus automaatilla, MUTTA ltewatch -nimisellä softalla olen sen lukinnut 4G+ eli advanced taajuudelle. Advanced taajuus käyttää siis yhtäaikaisesti kahta eri taajuutta, esim 1800 + 2600 mhz rinnakkain (mastossa toki pitää olla usean eri taajuuden lähettimiä, muuten tämä yhtälö ei toimi), ja näinollen päästään mm. noihin nopeuksiin mihin itse olen päässyt. ihan "vähän" olen näiden 4G -vehkeiden kanssa pelannut, tänne kun ei kuitua / kuparia tule.