Mallia 192.168jnejne. Windows Vista ja kaiken oleellisen pitäisi olla päivitettynä. En osaa vastaa tarkemmin kun en ymmärrä tätä kieltä :D
ADSL-purkki tekee osoitemuunnoksen. Selitän. Koneesi käynnistyy eikä tiedä IP-osoitetta. Se huhuilee että "Hoooi, antaisko joku iipeen", ja ADSL-purkki vastaa että "Juu, minä! Otappa IP 192.168.1.2." ja kone kuittaa onnellisena "Selvä". Koneesi sitten lähettää eteenpäin bittiä, esim. "Hei,
www.uta.fi, antaisitko etusivun, minä täällä kyselen osoitteessa 192.168.1.2". Mutta tässä välissäpä ADSL-purkki nappaa paketin kiinni ja muuttaa sen muotoon "Hei,
www.uta.fi, antaisitko etusivun, minä täällä kyselen osoitteessa 57.8.190.45". Yliopiston palvelin vastaa ADSL-purkille, joka huomaa että tässäpä vastaus siihen mitä juuri kysyi se kone jolle annoin IP-osoitteen 192.168.1.2, muuntaa paketin ja välittää sen koneellesi.
Tämän takia sinulla voi olla ADSL-purkissa kiinni ei vain yksi konetta vaan vaikkapa 42 konetta. ADSL-purkki muistaa että "tämä paketti menee 192.168.1.37:lle". Toisaalta voit säätää vapaasti oman koneesi IP-osoitetta, mutta se ei vaikuta mitään ongelmaasi --- ulkomaailmaan näkyy ADSL-purkkisi, ei koneesi.
Pääsetkö ADSL-purkin käyttöliittymään www-selaimella? Kun IP-osoite on 192.168.X.*, niin todennäköisesti osoite on
http://192.168.X.1 , jossa siis X on molemmissa sama. Sitten tarvitaan vielä ADSL-purnukan malli, niin voidaan katsoa mistä vaihdetaan tila siltaavaksi. Sillan idea on se, että em. toiminnallisuus kytkeytyy pois ja koneesi näkyy suoraan internetissä. Tällöin Elisan päässä IP-osoitteen antava purkki antaa IP-osoitteen koneellesi eikä ADSL-purkillesi, ja antaa uuden osoitteen kun luulee näkevänsä uuden laitteenkin.