Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
sama ollu täällä, jouduin vaihtaa Chromeen ton takia ja muutenki ku avas useamman välilehden niin selain kaatu. Chrome ei oo viel kaatunu sentään

Tarvitaanko adsl-liittymän kulkureitiksi muuta kuin toi puhelinlinja?
Kun nyt asutaan kerrostalossa ja tähän meille tulee toi Soneran 24 megan netti, mutta ollaan tässä piakkoin muuttamassa vähän vanhempaan omakotitaloon, jossa ei nettiä ole ollut käytössä koskaan. Taloon tulee kyllä puhelinlinja ja se puhelinpistoke siis talosta löytyy, mutta vaatiiko homma muita toimenpiteitä kuin osoitteenmuutoksen Soneralta?

Asiahan selviäis tuolta Soneran asiakaspalvelusta, mutta vittu minä vielä ala jonottaan tuntia, jos joku täällä osais vastata.

Liittyen oheiseen kysymykseen yksi juttu. Kun saamme sen netin sinne ja käytössä on tuollainen modeemi. http://1.bp.blogspot.com/_zVlyLwGlx2k/TEA5PO-yFtI/AAAAAAAABBw/IugK9942JB8/s640/kpnexperiatg789vn.gif

Modeemin signaalia pitäs saada sen verran vahvistettua, että se yltää toiseen rakennukseen.
Modeemi tulee sijaitsemaan ikkunalaudalla, josta on suora näkyvyys ja yhteys viereisen rakennuksen ikkunaan, johon minun huoneeni tulee. Välimatkaa ehkä n. 15 m. Ja uskon, että ton modeemin kantama tuskin riittää, niin onko olemassa systeemiä, jolla saan a) vahvistettua ton ko. modeemin signaalia ja b) ehkä vielä vastaanottimen sille oman tulevan huoneeni ikkunan luo.

Tarvitaanko adsl-liittymän kulkureitiksi muuta kuin toi puhelinlinja?
Kun nyt asutaan kerrostalossa ja tähän meille tulee toi Soneran 24 megan netti, mutta ollaan tässä piakkoin muuttamassa vähän vanhempaan omakotitaloon, jossa ei nettiä ole ollut käytössä koskaan. Taloon tulee kyllä puhelinlinja ja se puhelinpistoke siis talosta löytyy, mutta vaatiiko homma muita toimenpiteitä kuin osoitteenmuutoksen Soneralta?

Asiahan selviäis tuolta Soneran asiakaspalvelusta, mutta vittu minä vielä ala jonottaan tuntia, jos joku täällä osais vastata.
Puhelinlinjaa se vain tulee. Omakotitaloissa on sitten se, että kuinka kaukana koppi on josta netti tulee. Eli 24M voi olla hyvinkin joku 12M, tms. Kerrotaloihin Soneralla menee usein kuitu kellariin, ja vauhdit sen mukaan.

Liittyen oheiseen kysymykseen yksi juttu. Kun saamme sen netin sinne ja käytössä on tuollainen modeemi. http://1.bp.blogspot.com/_zVlyLwGlx2k/TEA5PO-yFtI/AAAAAAAABBw/IugK9942JB8/s640/kpnexperiatg789vn.gif

Modeemin signaalia pitäs saada sen verran vahvistettua, että se yltää toiseen rakennukseen.
Modeemi tulee sijaitsemaan ikkunalaudalla, josta on suora näkyvyys ja yhteys viereisen rakennuksen ikkunaan, johon minun huoneeni tulee. Välimatkaa ehkä n. 15 m. Ja uskon, että ton modeemin kantama tuskin riittää, niin onko olemassa systeemiä, jolla saan a) vahvistettua ton ko. modeemin signaalia ja b) ehkä vielä vastaanottimen sille oman tulevan huoneeni ikkunan luo.
Kyllä se saattaa ihan mainiosti riittää, signaali siis. Jos ei, niin voit langattomalla tukiasemalla hoitaa homman.

Joskus modeemeissa on asetus jolla saa tuota langattoman "voimaa" lisättyä, eli poweria, mutta usein se on jo täpässä. Joskus taas noihin saa kiinni ylimääräisen antennin joka korjaa myös asiaa.

Tukiasemaa valitaessa kannattaa katsoa että se on simppeli konfiguroida. Voi myös olla että joudut pistää yhdellä piuhalla tukiaseman kiinni modeemiin, ja modeemista kaikki IP jaot ym. pois jolloin kaikki koneet menee tukiaseman kautta.

Mulla on Soneran Thompson, joka ei kanna partsille johon matkaa alta 10m. Välissä yksi seinä ja lasi. :)

No toi Soneran Thompson meilläkin on. Tohon ei ilmeisesti kuitenkaan mitään lisäantennia saa kiinnitetyksi?

Meillähän on tallessa toi yks Netwjorkin reititin, niin oiskohan tommosesta mitään hyötyä? Saako sitä vedettyä niin, että äidin läppäri joka jää talon sisälle, nappaa netin tosta Thompsonista(samasta piuha koti-tv:lle) ja sitten ton reitittimen kautta huiskii menemään ton wlanin tonne toiseen rakennukseen?

E: tossahan on siis tossa Netwjorkin purkissa toi WDS-tuki, ja jos oikein käsitin niin sehän toimii sitten tukiasemana?

No toi Soneran Thompson meilläkin on. Tohon ei ilmeisesti kuitenkaan mitään lisäantennia saa kiinnitetyksi?

Meillähän on tallessa toi yks Netwjorkin reititin, niin oiskohan tommosesta mitään hyötyä? Saako sitä vedettyä niin, että äidin läppäri joka jää talon sisälle, nappaa netin tosta Thompsonista(samasta piuha koti-tv:lle) ja sitten ton reitittimen kautta huiskii menemään ton wlanin tonne toiseen rakennukseen?

E: tossahan on siis tossa Netwjorkin purkissa toi WDS-tuki, ja jos oikein käsitin niin sehän toimii sitten tukiasemana?

Juu saa toimimaan, ainakin teoriassa, testaamalla selviää :) paha sanoa netwjorkin yhteensopivuudesta Thomsoniin, tai mahdollisista kantavuuksista.

No pitää tässä nyt sitten alkaa testaileen jo kotioloissa tota systeemiä, ettei sitten muuton hetkellä ole ihan uunona noiden systeemien kans. Kysellä neuvoja taasen :D

Netwjork on kyllä laita joka toimii älyttömän hyvin - teoriassa.
Koskaan ei voilla varma miten se toimii. Saman modemmin kanssa saattaa toimia vain joka kolmas netwjork jne.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kertokaas urpolle miten mää pystyn linkkaan google mapsista kuvan kaverille silleen et se kuva on siinä valmiina, ettei sen tarvi itte sitä ruveta kierteleen ja kaarteleen?

Kertokaas urpolle miten mää pystyn linkkaan google mapsista kuvan kaverille silleen et se kuva on siinä valmiina, ettei sen tarvi itte sitä ruveta kierteleen ja kaarteleen?
Kun sulla on se haluttu näkymä siinä, nii sen navigointipalkin vasemmalla ja tulosta napin oikealla puolella nappi "linkki". Siitä saa otettua urlin suoraan kuvaan.
Ja jos sulla on kuva koko näytön tilassa, nii paina eka sitä nuolta vasemmasta reunasta "näytä paneeli".

Kun sulla on se haluttu näkymä siinä, nii sen navigointipalkin vasemmalla ja tulosta napin oikealla puolella nappi "linkki". Siitä saa otettua urlin suoraan kuvaan.
Ja jos sulla on kuva koko näytön tilassa, nii paina eka sitä nuolta vasemmasta reunasta "näytä paneeli".

Kiitoksia perkeleesti!:thumbs:

Oon miettiny jo pitkään seuraavaa asiaa;

Mitä ovat näytöllä epäsäännöllisesti näkyvät punaiset pienet pisteet? Pisteitä on yleensä neljästä viiteen ja ne ovat "L"-muodossa. Pisteet ei siis välky ja näkyvät millon missäkin, tai ovat näkymättä. Näitä mystisiä pisteitä on esiintynyt varmaankin noin vuoden verran.

Konetta hiljaisemmaksi, miten?

Kone itse koottu jouluna. Alussa oli prossulämpöjen kanssa ongelmia, mutta asensin jäähyn uudelleen niin nyt pysyy alle 40°C.
Aika isoa huminaa kuuluu ja häiritsevää jopa jos on tuossa pöydällä vieressä.

Mitään ongelmia lämpöjen tmv. kanssa ei enää ole, tuo vaan pitää isompaa ääntä mitä minun mielestä pitäisi pitää, uusi "hiljainen" kone.
Prossujäähynä AC Freezer 13 Pro, kopassa kaksi BitFenixin 120mm tuuletinta (takapaneelissa ja alhaalla). Koppa Shinobi.

Kone itse koottu jouluna. Alussa oli prossulämpöjen kanssa ongelmia, mutta asensin jäähyn uudelleen niin nyt pysyy alle 40°C.
Aika isoa huminaa kuuluu ja häiritsevää jopa jos on tuossa pöydällä vieressä.

Mitään ongelmia lämpöjen tmv. kanssa ei enää ole, tuo vaan pitää isompaa ääntä mitä minun mielestä pitäisi pitää, uusi "hiljainen" kone.
Prossujäähynä AC Freezer 13 Pro, kopassa kaksi BitFenixin 120mm tuuletinta (takapaneelissa ja alhaalla). Koppa Shinobi.

Jos vaan mahdollista niin säädä tuulettimet ja cooleri "hiljaisemmalle" kun vaan vaikka surfailet ja kun teet raskaampaa niin säädä jäähdytystä kovemmalle.
On myös saatavilla sellaisia kumi tiivisteitä tuulettimien ja kopan väliin. Tällä tavoin saadaan resonointia ja huminaa piennenettyä.

Mitä ovat näytöllä epäsäännöllisesti näkyvät punaiset pienet pisteet? Pisteitä on yleensä neljästä viiteen ja ne ovat "L"-muodossa. Pisteet ei siis välky ja näkyvät millon missäkin, tai ovat näkymättä. Näitä mystisiä pisteitä on esiintynyt varmaankin noin vuoden verran.

Näkyykö vain tietyllä värillä ja onko aina samassa kohdassa? jos on niin kyse on kuolleista pikseleistä.

Näkyykö vain tietyllä värillä ja onko aina samassa kohdassa? jos on niin kyse on kuolleista pikseleistä.
Kuolleita pikseleitä ne ei ole. Kuolleet pikselit ovat aina samassa paikassa, ja ne on mustia. Sen sijaan jumiutuneet pikselit voivat olla joko punaisia, sinisiä, tai vihreitä. Se että ne pomppii ympäriinsä, kyllä viittäis että kyse on jostain muusta.

Näkyykö pisteitä jos pyörii safe modessa?

Jos vaan mahdollista niin säädä tuulettimet ja cooleri "hiljaisemmalle" kun vaan vaikka surfailet ja kun teet raskaampaa niin säädä jäähdytystä kovemmalle.
On myös saatavilla sellaisia kumi tiivisteitä tuulettimien ja kopan väliin. Tällä tavoin saadaan resonointia ja huminaa piennenettyä.
Ja miten/mistä ne tuulettimet voi säätää?

Muutenkin vähän kummastuttaa, ylhäältä tulee kylmää ilmaa ulos ja lämmöt tosi matalat (Skyrimiäkin kun pelailee niin ei oikeastaan yli 50°C mene), mutta humina on melko kova.

Ei niitä usein edes voi säätää. Ohjelmallisesti onnistuu vain jos ne on kiinni sellaisessa paikassa emolevyssä jossa on säätö (eli ei virtalähteessä), ja muuten tarvii sitten erillisen fyysisen säätimen jota ei varmasti ole mukana ellet itse sellaisen valinnut.

Monissa näytönohjaimissa nyt vain on äänekäs tuuletin, vaikka lämmöt ei nouse. Toki äänekäs voi olla kotelon tuuletin tai vaikka prossun tuuletin... tosin mitä tuosta sun prossun tuulettimesta luin, niin ei se kovin äänekäs ole. Olisiko sitten näyttis? Sen lisäks, niin pöydällä oleva kotelo saa kyllä olla aivan järkyttävän hiljainen jotta ei humise korvan vieressä. Mulla on lattialla, ja sieltä kuuluu tasaista huminaa vaikka kotelossa eristeet ym.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom