Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mulla olisi seuraavanlainen ongelma. Tietokoneessa ainoa uloslähtö on vga, ja telkkariin pystyy sitten saamaan hdmi:tä kiinni. Haluaisin saada kuvan tietokoneesta telkkariin, äänen pystyn kuuntelemaan vaikkapa tietokoneenkin kajareista. Onko ratkaisu siis ostaa vga to hdmi muunnin ja homma on sillä selvä? Tietokoneessani on myös ilmeisesti laajennuspaikka hdmi portille,tulisiko halvemmaksi käydä asennuttamassa hdmi portti läppäriini ja sitten vaan piuha koneen ja tv:n välille?

Eli mulla olisi seuraavanlainen ongelma. Tietokoneessa ainoa uloslähtö on vga, ja telkkariin pystyy sitten saamaan hdmi:tä kiinni. Haluaisin saada kuvan tietokoneesta telkkariin, äänen pystyn kuuntelemaan vaikkapa tietokoneenkin kajareista. Onko ratkaisu siis ostaa vga to hdmi muunnin ja homma on sillä selvä? Tietokoneessani on myös ilmeisesti laajennuspaikka hdmi portille,tulisiko halvemmaksi käydä asennuttamassa hdmi portti läppäriini ja sitten vaan piuha koneen ja tv:n välille?
Ihan ensimmäisenä et pysty asennuttamaan HDMI:tä jälkeenpäin läppäriin. Okei... ainakaan millään tavalla järkevästi.

VGA ei muunnu suoraan HDMI ainakaan kovin halvalla, vaan menee jo 50€ luokkaan koska tarvitset siihen ihan muuntimien eikä vain adapteri. Sen taisit tosin tietää jo. Halpa ainakaan vs. DVI-HDMI joka vaatii vain adapterin tai kaapelin jossa ei päät.

Oletko varma etteikö telkkarissasi ole VGA sisääntuloa, se on erittäin yleinen? Äänetkin saat telkkariin, sillä yleensä VGA sisääntulolle on määritely oma audio sisääntulo johon tarvitset vain kaapelin jonka toinen pää on läppärin kaiutin ulostulossa. HDMI muuntimella, jos siihen päädyt, niin luulisi menevä sitten myös läppärin ääniulostulosta piuha siihen ja sitten muuntimesta jatkuisi video ja ääni suoraa HDMI piuhalla telkkariin.

Mitäs ihmettä, Windows Media Player lopetti yhtäkkiä albumien kuvien näytön kirjastossa. Eli listauksissa kappaleet bändin ja albumin mukaan järjestyksessä. Eli nyt ylhäällä näkyy pelkästään bändin nimi ja loput aakkosjärjestyksessä yhteen putkeen.

Vaikka valitsisi valitse sarakkeet -> albumin kuvitus, niin siinä on täppi valmiina eikä saa pois (teksti: "albumin kuvitus" himmeällä).

Toivottavasti joku ymmärsi, eikä kukaan lyö vaikka käytänki windowsin omaa ohjelmaa :rolleyes:

Mitäs ihmettä, Windows Media Player lopetti yhtäkkiä albumien kuvien näytön kirjastossa. Eli listauksissa kappaleet bändin ja albumin mukaan järjestyksessä. Eli nyt ylhäällä näkyy pelkästään bändin nimi ja loput aakkosjärjestyksessä yhteen putkeen.

Vaikka valitsisi valitse sarakkeet -> albumin kuvitus, niin siinä on täppi valmiina eikä saa pois (teksti: "albumin kuvitus" himmeällä).

Toivottavasti joku ymmärsi, eikä kukaan lyö vaikka käytänki windowsin omaa ohjelmaa :rolleyes:
Onkohan väärä näkymä? Eli oikeassa laidassa on kuva kaltainen nappi josta aukeaa valikko, niin valitse sieltä vastaava suomeksi kuin tuo expanded tile.

expanded-tile.webp

Tässä mallissa ei ihme kyllä ole,sen verran tuore peli. Noh, kai se täytyy sijoittaa sitten siihen muuntimeen.
Mullakin suht. tuore, mutta kyllä VGA (nimellä RGB tai PC) löytyy. :) Tosiaan toi analoginen VGA ei oikein tuosta vain muutu digitaaliseksi HDMI:ksi. Eihän läppärissä sitten vain ole muita ulostuloja, vaikka DVI? Harvoin tosin kumpaakin löytyy, jos koskaan.

Tuli muuten mieleen, että jos vain jotain videoita olet katsomassa, niin tarkista ettei telkkarissa ole suoraan USB paikkaa ja siihen lyöt tikun jossa video... mulla toista kaiken HD videoita myöten suoraan tikulta / ulkoiselta kovalevyltä.

Olen koko elämäni asunut kaapelitaloudessa ja nyt tulee ylihuomenna muutto antennikotiin. Mikä nettiliittymä kannattaa ottaa? Tän hetkinen on Welho 40M

Olen koko elämäni asunut kaapelitaloudessa ja nyt tulee ylihuomenna muutto antennikotiin. Mikä nettiliittymä kannattaa ottaa? Tän hetkinen on Welho 40M
Kyllähän sinne varmaan ADSL:n saa.

Kyllähän sinne varmaan ADSL:n saa.

mä oon niin kuutamolla näistä etten ymmärrä koko vastausta. Hain vastausta tyyppiin "ota xx palveluntarjoajalta xx liittymä". Mökin netti hoidetaan tällä hetkellä saunalahden prepaid- nettitikulla joten minkään sortin tuplaliittymille ei oo tarvetta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
mä oon niin kuutamolla näistä etten ymmärrä koko vastausta. Hain vastausta tyyppiin "ota xx palveluntarjoajalta xx liittymä". Mökin netti hoidetaan tällä hetkellä saunalahden prepaid- nettitikulla joten minkään sortin tuplaliittymille ei oo tarvetta.
Tarvii sitten tarkemman kaupungin jos haluaa kertoa keltä ottaa, aina ei saa kaikkia.

Mitä meinaat että ei tuplaliittymiä? Et halua nettitikun rinnalle mitään... ?

Tarvii sitten tarkemman kaupungin jos haluaa kertoa keltä ottaa, aina ei saa kaikkia.

Mitä meinaat että ei tuplaliittymiä? Et halua nettitikun rinnalle mitään... ?

Helsingissä ollaan. tarkotin tuplaliittymällä sitä että eikö osa palveluntarjoajista myy paketteja joissa on yhdessä kotimodeemi ja matkakäyttöön nettitikku. Ja mulla on jo matkakäyttöön se saunalahden prepaid tikku.

Helsingissä ollaan. tarkotin tuplaliittymällä sitä että eikö osa palveluntarjoajista myy paketteja joissa on yhdessä kotimodeemi ja matkakäyttöön nettitikku. Ja mulla on jo matkakäyttöön se saunalahden prepaid tikku.
Aivan, niin ne. Joo en ainakaan itse olisi sellaista tarjonnut.

Helsingin suunnalla vaihtoehdoksi jää luultavasti Elisan/Saunalahden ADSL. Siellä on nyt ainakin Saunalahdella kampanja 10M ja 20M ADSL liittymistä, joissa on avaus ilmainen ja modeemi mukana. Tämä siis: http://saunalahti.fi/internet/adsl/
Ainakin alueeksi kun valitsi Helsingin niin hintakin 10M 24e/kk ja 20M 29e/kk. Jos nyt oikein ymmärsin tarjoussivulta, niin ilmeisesti ekat 6kk on vielä puolet tuosta. Se on tosin sitten 18kk sopimus... tuossa toki voi muistaa sen että jos muutatkin 18kk sisään ja uudessa kämpässä ei ole tarjolla samaa liittymää niin tuo sopparihan puretan.

Yli 24M ADSL liittymää ei saa, vaan sitten vaaditaan jo kaapelimodeemi (mitä et tietty nyt saa) tai valokuitu joka on taas 100M VDSL liittymä.

Siskolla on kotonaan kaapeli-inernetyhteys (palveluntarjoajaa en muista). Nyt tarvitsis saada siihen wlan, mutta ongelma on se, että sillä ei ole erillistä modeemia ollenkaan, mihin wlan-tukiaseman kytkisi. Netti siis tulee suoraan seinästä, eli johto menee koneesta suoraan seinään, eikä siis modeemin kautta. Eteisestä löytyy kylläkin sähkökaapin yhteydestä viritys, jossa valitaan pistoke, mihin netti tulee. Jos tuhon ostaa tavallisen wlan-tukiaseman, niin miten se kytketään? Laitetaanko se suoraan seinään pistokkeeseen, johon netti tulee? Yhdistetäänkö se silloin ihan tavallisella verkkopiuhalla? Olen ihan kujalla, kun en ole ennen ollut tekemisissä noiden kaapeliyhteyksien kanssa.

Jos nyt on kone suoraan seinässä, niin samalla tavalla langaton tukiasema suoraan seinään.

Mites porukka hoitaa itsensä maadoittamisen konetta kasatessa? Ei oikein houkuttelisi käräytellä kalliita osia sähköpurkauksien kanssa. Riittääkö koskea esim. kotelon runkoon aina ennen komponentteihin tarraamista? Ja eikös 2500k:n vakiojäähyn siilissä ole valmiit lämpötahnat/-teipit?

Mites porukka hoitaa itsensä maadoittamisen konetta kasatessa? Ei oikein houkuttelisi käräytellä kalliita osia sähköpurkauksien kanssa. Riittääkö koskea esim. kotelon runkoon aina ennen komponentteihin tarraamista?
Mä en ole tehnyt koskaan mitään muuta kuin just koskenut koneen runkoon. Plus sitten olen ottanut pois kaikki tekokuituiset/villaiset/muut sähköistyvät vaatteet (välillä alasti :D), ja olen tehnyt kokoamisen muualla kuin tekokuituisen maton päällä. En tiedä onko noissa järkeä mutta ainakaan toistaiseksi ei ole mikään osa kärähtänyt, varmaan nyt kuitenkin useita kymmeniä kertoja jotain koneisiin asennellut/purkanut.

Itse en ole koskaan jaksanut edes miettiä mitään itsensä maadoittamisia ja koonnut ja purkanut koneita kymmeniä ellei satoja kertoja. Ei ne komponentit nyt kovin helposti hajoa, ainakaan oman kokemuksen perusteella.

Niitä saa yllättävän kovakouraisesti käsitellä.

Silti, kaikki on mahdollista... en tosin itsekään käytä mitää varotoimia paitsi että maadoitan itseni johonkin koskettamalla patteria tms.

Joskus käytin antistaattisia hanskoja ja jotain maadoittavaa jalassa pidettävää juttua, kun ne olin jostain saanut. Muutaman vuoden kuluttua neuroottisuuteni oli hälvennyt ja korjailin konetta vahingossa villapaidassa, jolla hiukset nousivat mukavasti pystyyn kun paidan veti päältä. Tylsä tarina, sillä mitään ei ole koskaan hajonnut. Nykyisin panostan sen verran, että jaksan katsoa ettei mitään villaviritelmiä ole päällä, tai komponentit pääse koskemaan sellaisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom