Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Veikkaan, että ongelma on koneen palomuuriasetuksissa. Yleensä noihin firman koneisiin (ainakin suuremmissa firmoissa) on määritetty aika tiukat asetukset palomuuriin. Eli vain tietyt portit on käytössä jne. jne... käytännössä kone siis toimii vain firmassa, mutta kun koneen vie esim. himaan täytyisi palomuurin asetuksia (tai muun turvallisuutta parantavan softan) asetuksia konfata niin, että yhteyden muodotaminen olisi mahdollista myös muuhun verkkoon kuin firman omaan.

Tuo IT-tuki olis kyllä se paras paikka lähtee selvittää asiaa ja pyytämään neuvoja, mutta jos kerran he eivät ota tuota asiaa harteilleen sen takia koska se ei käytännössä kuulu heidän vastuulleen, niin sit on keinot suht vähissä. Tällei etänä on pirun vaikee neuvoa missä asetuksessa se vika voisi olla.

Tai, että onko vika ylipäätänsä softassa vai tuossa mainitsemassasi raudassa. Tuo palomuuri ongelma on nyt ainaki yks vaihtoehto.....

Tässä näkyy olevan Symantec käytössä ja yritin katsoa palomuurin asetuksia, mutta se ei näytä mitään sallituista porteista....? Näen kyllä listan palomuurin sallimista ohjelmista, mutta that's it. Pitääkö mun katsoa nuo asetukset jostain muualta kuin itse Symantecin ohjelmistosta?

Tässä näkyy olevan Symantec käytössä ja yritin katsoa palomuurin asetuksia, mutta se ei näytä mitään sallituista porteista....? Näen kyllä listan palomuurin sallimista ohjelmista, mutta that's it. Pitääkö mun katsoa nuo asetukset jostain muualta kuin itse Symantecin ohjelmistosta?
En muista mistä noita portteja sai säädettyä, mutta ainakin Nortonissa sellasesta paikasta ku Options -> Personal firewall -> Trust control näkee mihin verkkoon kone on kytketty ja mikä on sen yhteyden tila. Itelläni lukee siinä jotain cable.inet.fi ja tila on Protected.

Mutta jos jättää tuon palomuurin vähäks aikaa rauhaan ja kokeilee sellasta, että luo Ohjauspaneeli -> verkkoyhteydet kohdasta ihan kokonaan uuden verkkoyhteyden. Sulla pitäis olla siellä tällä hetkellä ainakin yksi verkkoyhteys joka ei ole kytketty (se on se firman verkko mitä käytät töissä). Nyt kokeile luoda uusi verkkoyhteys joka on kotioloja varten.

Veikkaan, että se vika ei välttämättä olekkaan tossa palomuurissa, vaan siinä, että koneesi yrittää ottaa automaattisesti aina yhteyttä siihen firman verkkoyhteyteen mihin se ei tietenkään voi saada yhteyttä ku oot himassa. Joten nyt pitää luoda kokonaan uusi verkkoyhteys.

ps. Ja mulla ei oo oikein harmaintakaan aavistusta, mistä mä oikein puhun sillä en oo ite koskaan joutunu tilanteeseen jossa samaan koneeseen on mahdollista kytkeä useita eri verkkoja tai toisinpäin, että samalta koneelta voidaan hallinnoida useita eri verkkoja. Kuhan nyt heittelen ilmaan vaan mitä ekana tulee mieleen. Eli en ole ammatiltani mikään tietoliikenneguru, mutta tuskin noista neuvoista nyt mitään haittaa on ;)

Kiitos shidox neuvoista! :) (Tää Pakkis on ihan kuin joku niksi-pirkka....)

Varmaankin tyhmä kysymys, mutta sepä on tarkoituskin. Eikä varsinaisesti liity tietokoneisiin, mutta yritetäänpä silti.

Mulla on autosta radio jollain tapaa rikki (löytää välillä kanavan, mutta ei pidä sitä). Sitä on käytetty autohuolloissa, mutta kukaan ei ole löytänyt vikaa siitä.

Kysymys kuuluukin, onko millään ihmeen konstilla mahdollista liittää iPodia tai vastaavaa radioksi autoon? (Ymmärrän, että radio iPodissa ottaa sen stereoista, joten se ei toimi sellaisenaan). Keksiikö joku muuta keinoa, jotta radion kuuntelu autossa onnistuisi?

Eikä varsinaisesti liity tietokoneisiin

Sit varmaan kannattaa postata tänne :)

1. Vaihda mankka
2. Hommaa fm-lähetin tupakansytyttimeen (mp3+radio)

Jos haluut järkevimmin tehä, vaihda mankka. Jos on joku spesiaalimpi mankka, korjauta se, hommaa samanlaine vaikka kolarivauriokeskukselta, tai sit hommaa tommone fm-lähetin johon käy usb-muistit, muistikortit yms. Ellet jo nyt pysty liittämään mp3-soitinta mankkaan (usb, rca tai 3,5mm plugi)

Paljonkohan tietokone vie sähköä ja paljonkohan joutuu siitä maksamaan, jos on päällä 24/7 tai vaikkapa edes 12/7. Yösähkö tietenkin halvempi, hyvä niin. Kiinnostaa vaan tietää kun päällä on oikeastaan aina, että pystyiskö sitten hieman säästämään jos ei turhaan olisikaan päällä.

No virtalähteet jakaa sen virran kaikille koneen komponenteille; ja niitä löytyy 150W - 500W (tossa nyt vaan esimerkki). Näyttö tietenkin lisää kulutusta, näkyy yleensä näytön takana käyttöjännite, ja -virta, niistähän tulee kerrottuna teho. Idle kone vie tietysti vähemmän, mitä crysiksen aikana. Varmaan 100w - 200w näytön kanssa on aika sopiva väli.
Täältä löytys arvo 0,13-0,17 kWh/h

No sieltä tuli hyvää tietoa, kiitos. Eipä tuosta kallista tule..

Käytöstä toki riippuu.

Jos se on päällä ja tekee jotain, mikä vaatii suoritustehoa tai kovon pyörittämistä, se poweri luonnollisesti syöttää enemmän virtaa = imee seinästäkin enemmän.

Jos sulla on uTorrent siellä pyörimässä 24/7 ja nopea linja = kovo tekee enemmän = virtaa kuluu. Jos pelailet usein niin siellä taas syödään virtaa.

Idlellä ja lepotilaa käyttäen hyväksi jollain 30min-60min viiveellä päästään varmaan kulutuksessa alas. Mutta vaikka nyt kuinka sitä rasittaisit niin ei se kuitenkaan mitään omaisuuksia maksa. Mutta tämä on aika suhteellista.

edit: http://www.tomshardware.com/reviews/truth-pc-power-consumption,1707.html

Muistaakseni taannoin oli jossain lehdessä juttua, että tietokoneet alkavat olla suurin yksittäinen sähkönkuluttaja kotitalouksissa. Eli jos sitä konetta sen 24/7 pitää päällä niin taatusti näkyy sähkölaskussa. Itse suljen koneen aina, jos tiedän, että en useampaan tuntiin sitä tarvitse, turha sitä on päällä pitää jos ei käyttöä ole.

Tosin, läppäri mulla on päällä melkein aina, mutta se on osan ajasta akun varassa.

Tosin, läppäri mulla on päällä melkein aina, mutta se on osan ajasta akun varassa.

Läppärin virrankulutus on jo niin pientä ettei sitä edes laskussa huomaa.

edit: Nopea laskutoimitus kertoo että mun 24/7 käytössä pöytäkone söisi n. 1500kW vuodessa. Aika paljon. Toisaalta tilannetta kompensoi television ym. härpäkkeiden puuttuminen, ainoa oikeasti kuluttava asia himassa on tosiaan tuo kone, jos ei pakollisia jääkaappeja tms. lasketa.

edit: Paikallinen sähköyhtiö rokottaa 125€ tuosta käytöstä vuodessa.

MySQL tietokannoista; milloin tarvitaan enemmän kuin yksi? :D

MySQL tietokannoista; milloin tarvitaan enemmän kuin yksi? :D
Jos ymmärsin oikein, niin pääasiassa silloin kun käytetään useampia eri tietokantasovelluksia. Helpompaa ja loogisempaa tehdä sovelluksille omat kannat kuin, että kaikki sijaitsisivat samassa kannassa. Tietokantasovellukset saattavat tarvita kymmeniä tauluja, joten on pitemmän päälle suht v-mäistä kikkailla samassa kannassa etsien oikean sovelluksen oikeita tauluja.

Yksinkertaisuudessaan: useilla tietokantasovelluksilla se on vain helpompaa. Nyrkkisääntönä kanta per sovellus.

Kai siinä tietenki voi olla joitain muitakin syitä.

Ongelman nimi on seuraavanlainen: HP dv6264eu koneen wireless-valo lakkasi yhtäkkiä toimimasta ja näyttää vain punaista. Piuhaan kiinnitettynä netti taas toimii eli langattomassa joku häikkä. Mitäpä siis tehdä?

Ongelman nimi on seuraavanlainen: HP dv6264eu koneen wireless-valo lakkasi yhtäkkiä toimimasta ja näyttää vain punaista. Piuhaan kiinnitettynä netti taas toimii eli langattomassa joku häikkä. Mitäpä siis tehdä?
Jos sulla on esim. siinä etupaneelissa sellainen wireless kytkin, jolla sen saa kytkettyä päälle ja pois, niin kokeile laittaa ensin pois päältä ja takas ja sitten yhdistää uudestaan verkkoon.

Jos sulla on esim. siinä etupaneelissa sellainen wireless kytkin, jolla sen saa kytkettyä päälle ja pois, niin kokeile laittaa ensin pois päältä ja takas ja sitten yhdistää uudestaan verkkoon.

Joo, noi kaikki kokeiltu, piuhat ja boksit ja kytkimet. Ei vaan tunnu reagoivan mihinkään.

Tällä kertaa kysymys kameroista.

Miten saan ladattua olympuksen C-530 kameran?
Tai siis, pitääkö sitä edes ladata , vaiko vaan patterit vaihtaa?
Kokeilin uusia pattereita mutta ei pelitä???

Onko olemassa ohjelmaa jolla saisi kovalevyn osioitua uudestaan, vahingoittamatta jo siellä olevia ohjelmia?

Back
Ylös Bottom