Tietokoneen kevätsiivous.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy
  • Aloitettu Aloitettu
Heitämpä viel pari omaa vinkkiä sekaan. Eli jos käyttiksenä on XP niin kannattaa tehdä sillein, että tekee vaikka 3 eri profiilia ja jokaiselle oma käyttötarkoitus, tyyliin

Matti1, työpöydän kuvakkeina on esim pelkästään pelien kuvakkeet.

Matti2, kuvakkeina esim jotai työjuttuja mikäli konetta tarvii työhommissa

Matti3, sitten netin surffailuun ja musan kuunteluun leffoihin ja vaikkapa vieraille / eukolle omat kuvakkeet ja säädöt .

Explorerilla jos surffailee niin kannattaa hakea softa nimeltä pop-up stopper pro, jonka jälkeen ei hypi pimppi sivut silmille ja asentele mitään turhia spyware softia.

Kannattaa myös hakea joku firewall ohjelma, esim tiny personal firewall, tai blackice defender, myös nortonit ovat ok, ettei kukaan rupea tunkemaan troijalaisia koneellesi.

Sitten kovalevy kannattaa todellakin osioida, itse teen sen partition magic nimisellä softalla, joka on pirun helppo käyttää.
Itelläni on tälläinen jako ja on erittäin hyvä:

C asema jossa on windows, sekä muut ohjelmat.
D asema jossa on pelit, leffat, mp3:set
E asema joka on huomattavasti muita pienempi jonne tulee kaikki netistä imutetut uudet paketit, pelit, mp3, ohjelmat jne..
F asema jonka tila on vaivaiset pari gigaa ja tänne olen laittanu kaikki ohjelmat ja muut tiedostot joita olen polttamassa cd:lle lähiaikoina.

Tällä tekniikalla pysyy kone pitkään kunnossa ja tiedostot löytyy helposti ja muutenkin mukava käyttää.

Kannattaa myös hankkia jonkinlainen ohjelma netistä, jolla voi tarkkailla koneen lämpötiloja, ja jonka ominaisuuksiin kuuluu että ylikuumetessa sammuttaa koneen.
Erittäin kätevä jos tykkää viritellä konetta ja muutenkin jos vaikka sattuu joku tuuletin menee sököks niin eipä mene kortit koneen sisältä rikki.

Koneen sisälle kannattaa myös siivouksen yhteydessä kurkistaa, pyyhkiä pölyt piirisarjojen päältä ja tarkistaa vähän noita ruuveja.

Itse satsasin muutaman euron pyöreisiin lattakaapeleihin ja näin ollen ilmanvirtauskin parantui huomattavasti ja kone käy paria astetta viileämpänä joka näkyy koneen vakaudessakin ( ei kaatuile ylikuumentuessa ja rasituksen alla )

Ajuripuoli kannattaa myös pitää kunnossa ja katella kun ilmestyy omille laitteille uusia ajureita.

www.guru3d.com <- tuolta saa erittäin hyvin näytönohjaimille, emolevyn piirisarjalle uusia ajureita, ja yleensä nämä ajurit on arvosteltu että miten on toiminut.

www.driverzone.com <- tuolta laitteelle kun laitteelle ajureita ja hyviä linkkejä suoraan valmistajien ajurisivuille

Imurointi ohjelmista ite suosin Emulea joka on erittäin vakaa ja monipuolinen, eikä taatusti kukaan pukkaa mitään kakkaa koneelle sen kautta/avulla

Että sellasta.. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
noh onhan noi ihan näppäriä mutta ad-aware 6 on varmaan kaiken suosituuin ainakin jos pitää mennä kaiken netistä tulleen turhan poistoon

ja se regcleaner on kyl iha hyvä.. se vaan ei aina oo kaikilla oo toiminu eli easy cleaneri ois sit hiuka parempi

Originally posted by DatkE
Andy, kokeiles panicwaren pop-up stopperia. Nopea asentaa + helppo käyttää ja mikä tärkeintä, se myös toimii. Tsekkaa http://www.panicware.com/product_psfree_download.html. Mulla on auttanut.

Testasin kehoituksestasi. Ei näytä pitävän kiusankappalaeita poissa. Pitää koittaa jotain muuta vastaavaa.

Originally posted by Andy
Ajattelin, että tehtäisiin emännän kanssa näin kesän korvilla tasajako kevätsiivouksen suhteen: hän saa siivota kämpän ja mä voin siivota tietokoneen kaikesta ylimääräisestä sonnasta.

Ongelma on vain se, että en osaa siivota konetta. Kertokaapa te nerot totaaliselle maallikolle, mitä kaikkea turhaa, jota koneeseen netistä kertyy, voi poistaa?

Kaikki vinkit tervetulleita.

Hommaa norton ghosti, "olet varmaan jakanu kovot" formatoi toinen kovo "C esim" ja asenna windows ym. ajurit ja kaikki "tarvittava" vedä ghosti siitä asemasta. Seuraavan kerran ei tarvii ruveta enää sitten säätämään, eikun vaan sitten joskus ghostin "purku" ja johan on kone taas kuin uusi.
En tiedä jos joku jo sanoi tosta, en jaksanut lukea, kun olen vähän :david:

--------------------------------------------
Anna mennä...Anna mennä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom