Tietokone iäkkäälle ihmiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu

NHB

Äitini tarvitsisi uuden koneen, koska vuodet ovat hyydyttäneet nykyisen halvan markettiläppärin. Olen miettinyt, että mikähän olisi optimaalinen ratkaisu tuohon tarpeeseen. Koneen pitäisi olla helppokäyttöinen ja sen ylläpidon pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaista. Muutama iso kuvake työpyödällä riittää ja toimenpiteiden perään huutelevat virustutkien ym. päivitykset ovat pahasta. Fontit saisivat olla kohtuullisen kookkaita. Olisi myös hyvä, jos kone kestäisi ajan hammasta sen verran hyvin, ettei aivan heti tarvitse rautaa tai softaa uusia eivätkä käyttiksen päivitykset muuta kaikkea mullin mallin Win 8 -tyyliin. Käyttö lienee valokuvien katselua, perus surffaamista, facettamista ja skypettämistä. Itse olen taipuvainen ajattelmaan, että omppumaailma voisi olla vakaa alusta. Windows 10:stä en taasen tiedä yhtään mitään. Win 8 ainakin oli itsellenikin sellainen kokemus, että se ei ole kyllä vaihtoehto.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos PC-maailmaan on jo yhtään totuttu, niin en tiedä kannattaako alkaa sotkeen omppukaan enään kuvioihin.

Ekan kympin asensin yhteen hoidokkikoneeseen ja en sitä sen vaikeampana nähnyt käyttää. Toisaalta voisi kuvitella että mikä tahansa winukka menee, jos jokainen kuvake ohjelmaan löytyy työpöydältä. Minä tykkään suosia itse nykyään Lenovoa. Eli monella on kriteerit että voi selata nettiä ja katsoa videoita. Koneen pitää olla nopeakin. Ja jos multa noista koneista kysytään, niin monesti itse joudun silloin olemaan se joka sitä konetta korjaa tai päivitteleekin. Juuri yhden käytetyn Lenovon ostin torista, päivitin, putsasin ja luovutin eteenpäin. Lähti halvalla hyvä kone SSD:llä, tuplatulla keskusmuistilla ja takuuta jäljellä vielä 2 vuotta.

Virusturvista ja muista kannattaa sitten laittaa hiljainen tila päälle, jotta ne ei turhia ilmoittele. Tosin, silloin on jonkun hyvä käydä välillä katsoon niiden päivitys kuntoon, jos ei ole automaattisesti mennyt.

Pöytäkonetta vielä helpompi korjailla tai päivittää. Mutta sama se läppäreihinkin onnistuu. Riippuu mitä koneelta hakee, monelle se läppäri on kokonsa puolesta se juttu vaikka ei mukana kulkisikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom