Tietokone ei tunnista SATA-levyä boottauksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu

Dragon

VIP
Ikä
46
Kaupunki
Turku
Oli tarkoituksena päivittää vanhempien vanhan pöytäkoneen rautaa joululomalla.

Vaihdoin siis vanhan kopan, emon, prosun ja lisäsin näyttiksen konekokoonpanoon. Vanhasta jäi 320gb:n sata levy ja DVD-asema uuteen kokoonpanoon.

Emolevy: ASUS P5kc
Kovo: Western digital 320gb (SATA1 portissa)
DVD-asema (SATA2 portissa)
Käyttöjärjestelmänä VISTA 32bit

Boottauksessa kone ei tunnista mitään levyjä, vaan tulee pelkästään viestiä "Detect devises completed, not any drive detected"
BIOS tunnistaa kyllä sekä kovon että DVD-aseman. Käynnistyksessä tulee näkyviin Vistan latauspalkki sekunniksi, sitten todella nopea blue screen of death, reset ja kone yrittää käynnistää uudelleen.

Missä ihmeessä vika? Olen testannut vaihtaa SATA-kaapeleiden paikkoja emolla, boottijärjestyksen vaihtamista, Jmicron-devicen muuttamista miten se käsittelee SATA levyjä (RAID, IDE, ACHI) - ide on ollut defaulttina - olen myös yrittänyt jättää DVD-aseman kytkemättä. Tätä ennen mulla oli käytössä IDE-kaapelilla oleva kovo kyseisellä emolla ja hyvin toimi.

Alkaa olemaan ideat loppu, että mitä pitäisi tehdä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tjaa tässä taitaakin olla ongelmana tiettyyn konekokoonpanoon tehty käyttöjärjestelmäversio, joka ei suostu tekemään edes clean installia, kun ei ole ennakolta määrätty koneenkokoonpano kasassa... voi vittu.

Joo, eihän se noin toimi. Lähtökohtaisesti menee aina uudelleenasennushommiksi, jos rautaa vaihtuu noin paljon. Heitä ihan suosiolla se Vista helvettiin ja asenna 7 tai 8.1.

Windows 7 sisällä nyt. Silti tulee bootissa tota "Not any drive detected" ilmoitusta. Kone tuntuu boottavan kaksi kertaa ja ensimmäisellä kerralla SATA levyjä ei havaita, toisella bootilla havaitsee ja käynnistyy silti.

Kokeile disabloida fast boot.

step 1. Enter the BIOS

step 2. Click "Exit/Advanced Mode"

step 3. Click "Advanced Mode" for the advanced BIOS settings

step 4. Click "Boot"

step 5. Click "Fast Boot"

step 6. Click "Disabled"

step 7. Click "Exit"

step 8. Click "Save Changes & Reset"

Sen lisäksi katsoitko jo tän sivun? ASUSTeK Computer Inc. -Support-

Latest posts

Suositut