Tietokantayhteiskunta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja beginner
  • Aloitettu Aloitettu

beginner

VIP
Dok: Davidin katoamistemppu

Dokumentti loukkaamattomuudesta ja valvonnasta. David Bond testaa kuinka valvottuja me olemme. Hän katoaa yhteiskunnasta ja kokeilee, onko mahdollista elää kuukausi jättämättä itsestään digitaalisia jälkiä.

Yle areena

Oletko koskaan miettinyt, kuinka helppo sinut olisi jäljittää? Jos haluaisit pysyä piilossa, kuinka kauan se onnistuisi? David Bond kokeili ja pestasi kaksi etsivää jäljilleen. Mies matkasi Keski-Euroopassa asti, asui mökissä keskellä korpea ja varoi kaikkea digitaalisia vehkeitä, jotka voisivat paljastaa hänen sijaintinsa. Vainoharhaiseksi tulemisen ja yksinpuhelujen välissä hänen ajatuksensa käyskentelivät kotona viimeisillään raskaana olevassa vaimossa.

Dokumentti sai ainakin minut miettimään, minne kaikkialle olen tietojani luovuttanut, mitä ja kuinka tarkasti jokapäiväisiä toimiani valvotaan ja onko syytä jo pikkuhiljaa alkaa varomaan tekemisiään. Jos joku jaksaa pätkän katsoa, niin mitä ajatuksia se herättää? Laitammeko tietojamme liian helposti arkistoitaviksi ja jopa kenen tahansa saataivlle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minun elämä on niin merkityksetöntä muille että tuskinpa ketään kiinnostaa.

^ yllättävän moni mun tuttu on perustellut tolla tavalla sitä, ettei ole suojannut tietokonettaan virustutkalla ja palomuurilla. "Ei mun koneella ole mitään salaista, senkun kattoo."

Itseasiassa enpä ole enää moneen vuoteen käyttänyt mitään antivirus-ohjelmaakaan. :D Skannailtua tulee sillon tällöin.

^ yllättävän moni mun tuttu on perustellut tolla tavalla sitä, ettei ole suojannut tietokonettaan virustutkalla ja palomuurilla. "Ei mun koneella ole mitään salaista, senkun kattoo."

Mutta onkos kuitenkin niin, että palveluntarjoajan (operaattori) kautta näkee esim. millä sivuilla on käyty? Sellasen kuvan sain tosta dokkarista jostain kohtaa, viisaammat voi valistaa lisää...

Kaikkea "isoveli valvoo" meininkiä tulee vastustaa, se on suorastaan kansalaisoikeus. Joillakin ihmisillä on ihme tarve luopua kaikista vapauksistaan ties millä perusteilla, saatanan lampaat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom