Tietojenkäsittelyn tradenomi - harjoittelu-/työpaikat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nunkkis
  • Aloitettu Aloitettu
Harjoittelu lähenee, ja kiinnostaisi tietää millaisissa paikoissa muut tietojenkäsittelyä amk:ssa lukeneet on mahtaneet olla harjoittelussa/töissä. Jos vaikka sais pientä vinkkiä siitä millaisiin kaikkiin paikkoihin voisi hakea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harjoittelu lähenee, ja kiinnostaisi tietää millaisissa paikoissa muut tietojenkäsittelyä amk:ssa lukeneet on mahtaneet olla harjoittelussa/töissä. Jos vaikka sais pientä vinkkiä siitä millaisiin kaikkiin paikkoihin voisi hakea.
Itse olin ihan mikrotukihemmona/järjestelmäasiantuntijana eräässä teollisuusyrityksessä. Palvelimia kymmenisen kappaletta ja työasemia/läppäreitä about 250 kappaletta. Täysi Microsoft ympäristö muuten, mutta eräs ikivanha IBM:n AS400 kone oli myös riesana. Tosin tuohon aasiin mun ei onneksi tarvinnut kuin suunnilleen luoda/poistaa tunnuksia ja resetoida päälle jääneitä yhteyssessioita.

Tuossa hommassa olin ensimmäiset kaksi kuukautta vakituisen rinnalla, jonka jälkeen hän vaihtoi toiseen paikkaan ja jäin ihan ainokaiseksi siihen tietohallintopäällikön lisäksi. Siinä reilut 8 kuukautta harjoittelijana ja sitten tuntitöinä seuraavan kevätlukukauden ajan, sen minkä kouluhommilta kerkesi, keskimäärin 2-3 päivää viikossa, jonka jälkeen seuraavat kolme vuotta "vakituisena" samaa hommaa samassa paikassa, mutta ulkoistettuna työntekijänä.

Iso osa luokkakavereista oli erilaisissa koodaushommissa, mutta mua ei oikein ne nappaa, enkä niitä hallitse, joten itse en sellaisiin paikkoihin edes hakenut. Osa jäi jopa ilman harjoittelua tai joutui suorittamaan harjoittelunsa muutamassa paikassa ja osa jopa ilman palkkaa.

Opiskeluni ajoittuu vuosille 2000-2005 ja harjoittelujakso oli toukokuun 2002 puolesta välistä kyseisen vuoden loppuun.

Riippuu aika paljon suuntauksista mitä olet lukenut. Itse ja koulukaverit tekivät hommia webbikoostoista aina niihin peruskoodauksiin, multimedia esityksiä, kuvankäsittelyä ja sen sellaista. Toki joukkoon mahtuu paljon perus mikrotukeakin. Itse tein Unix-asennushommia alkuun ja samalla hieman tukityötä WLAN-puolella. Hyvin lähellä oli myös "joutuminen" uusmediafirmaan tuolle grafiikkapuolelle. Koulut tuli käytyä 98-2002 aikoihin. Suuntauksina oli multimediaa ja tietoliikennettä.

Niin ja itse kanssa suoritin harjottelun ilman palkkaa lopulta (KELA:n kesätuella vai mikä se onkaan). Tämä ei tietenkään haitannut tippaakaan kun harjoittelun aikana jo tarjosivat määräaikaista työsopimusta. Tärkeintä on puskea sitä jalkaa oven väliin ja saada ihan oikeaa alan kokemusta eikä niinkään tuijottaa siihen, että maksetaanko muutamalta kuukaudelta palkkaa vai ei. Toki se voi syödä miestä kun opiskelijamittapuulla joku luokkakaveri saa päälle 2000 eur sen KELAN sijasta. Varsinkin kun sillä firmaan sisäänpääsyllä voi olla vuosien jatko parhaassa tapauksessa...

Varmaan itselläsikin on jo pientä haisua mikä voisi olla mukavaa hommaa. Kannattaa senkin pohjalta kysellä mitä on tarjolla. Turha lähteä tekemään C++ hommia jos se on yhtä mukavaa kun juurihoito omaan makuun.

No mulla kävi aikanaan aika kivasti, kun pääsin ensimmäisen puolen vuoden opiskelun (alkoi tammikuussa) jälkeen kesätöihin eräälle tietokonetukkurille. Ensin tein ihan pelkkiä rautahommia, lähinnä huolsin koneita. Halusivat minut sitten tuntitöihin opiskelun ohella ja koulun loma-aikoina olin täysin töissä ja harjoitteluajaltakin maksoivat liksaa. Hommat laajeni tuosta raudan nysväämisestä tekniseen tukeen, varastonhallintaan ja vaikka mihin. Opiskelun jälkeenkin ehdin olla pari vuotta töissä ennen kuin osoittivat ovea tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Juu, täytyy sanoa, että koodaamaan musta ei kyllä ole. Siinä hommassa vois melkein purra ranteet auki. Melkein se kai ois etsittävä jotain tollaista mikrotuen tms. hommaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom