The Da Vinci Code

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tykkäsin ite Da vinci code:sta kirjana ja angels and demons tuli luettua myös, ihan mielenkiintoisia juttuja(kun on faktaa ja fiktioa sotkettu yhteen).
Täytyy katsastaa leffa jossain vaiheessa.

LOTR on kirjana paljon parempi kuin filmillä. Jackson kertoi tarinan muttei samalla tavalla kuin Tolkien itse. Tässä ei minusta ole samaa ongelmaa, kyseessä kuitenkin enemmän pokkari kuin eepos. Bettany on oiva valinta, eikös Jouko Ahola ollut koe-kuvauksissa muttei sitten saanut roolia?
Siis Bettanylle hävisi tuon albiinon roolin. Ei kyllä Aholaa olisi voinut kuvitella siihen.

Mulla meni vähän maku siinä kirjassa siihen hiukka turhan ylimieliseen kaikkitietävään kertojaan. Vituttaa se tyyli jotenkin, vaikka itse tarinassa, hahmoissa jne. ei ollut vikaa, ihan näpsäkkä juttu. Se kerronta oli vaan tasoa "lukion luovan kirjoittamisen jatkokurssi", joskin olen epäillyt tämän johtuneen osittain suomennoksesta; voin tulla korjaamaan mielipidettäni jahka joskus luen sen englanniksi.

Asiaan: edellä kuvailemani ongelma ei esiintyne leffassa, siinä tuskin tulee olemaan kertojaa. Mutta pitää kai tuo nyt katsoa ihan vaan siitä ilosta että pääsee tähän(kin) ketjuun sitten pätemään.

E. Puusilmä, typoja.

Kirjaa lukiessa silloin kesällä tulikin heti mieleen, että tässäpä melkoisen valmis käsikirjoitus actionfilmille, jossa on paljon ryminää ja vähän ajatusta. Näyttelijävalinnat tosin viittaisivat vähän eri tyyppiseen filmiin...

Eli oli aika lailla "epä-älyllisempi" teos kuin mitä puheet sen ympärillä antoivat ymmärtää..

Pitääpä vissiinkin lukaista teos.

Minun tapani tuntien osto on ainut vaihtoehto, muuten pulitan myöhästymismaksuja kahden kirjan verran.

Pink Spider sanoi:
Modernin kioskikirjallisuuden hitistä väännetty pompöösi hypeleffa. Pakko olla hyvä.

Toivottavasti et pahastu, mutta aion plagioida tämän lauseen ja päteä sillä esiintyessäni intellektuellina yliopistoporukoissa. Kiitos siitä, raastuvassa tavataan :D .

Sain kirjan joululahjaksi ja ahmin koko teoksen n. 2 päivässä. =) Todella hyvä kirja, kannattaa lukea kuvitettu versio, sillä se helpottaa eläytymistä. Elokuvakin on varmaan must see.

EDIT: Itse ainakin uskon
Pyhässä Ehtoollisessa esiintyvän Sepeteuksen olevan oikeasti nainen eli Magdalan Maria, johan sen näkee kun vertailee maalauksen miesten kasvonpiirteitä tämän "miehen" naamaan. Hyvin naisellinen otus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Da Vinci koodissa kerronta tökkii, kieli on köyhää, vuoropuhelut eivät ole luontevia, tyyli ei ole yhtenäinen ja ne hahmot jäävät kovin ohuiksi. Vaikka juonenkäänteet ja jännityskertomukseksi muotoiltu ajatusleikki olivat minustakin nautittavia, on teos kuitenkin niin huonosti kirjoitettu, ettei kukaan voi kehua sitä hyvällä tahdollakaan kirjana.
Elokuvana homma voisi toimiakin, mutta kirjan lukemisen jälkeen elokuvalla tuskin voi olla mitään uutta annettavaa. En siis aio itse mennä katsomaan elokuvaa, mutta suosittelen sitä kaikille, jotka eivät ole kirjaan vielä koskeneet. On turha haaskata pari päivää aikaa tuollaisen roskan lukemiseen, mikäli homman juju ja nautittava osio on katsottavissa parissa tunnissa.

Ultimecia sanoi:
Se kerronta oli vaan tasoa "lukion luovan kirjoittamisen jatkokurssi", joskin olen epäillyt tämän johtuneen osittain suomennoksesta; voin tulla korjaamaan mielipidettäni jahka joskus luen sen englanniksi.

Osa Da Vinci koodin huonoudesta saattaa todellakin johtua käännöksestä. Kirja saavutti maailmanlaajuisesti sellaisen suosion, että kustantajalla on varmasti ollut kiire saada se markkinoille. Kääntäjällä ei välttämättä ole ollut aikaa tehdä kelvollista työtä, vaikka ja mikäli alkuperäinen teos olisi antanut siihen mahdollisuuden.

Willie sanoi:
Vaikka juonenkäänteet ja jännityskertomukseksi muotoiltu ajatusleikki olivat minustakin nautittavia, on teos kuitenkin niin huonosti kirjoitettu, ettei kukaan voi kehua sitä hyvällä tahdollakaan kirjana.

Nyt kun kerran aloitit haukkumisen, niin lisäisin vielä, että nuo mainitsemasi juonenkäänteetkin olivat mielestäni harvinaisen kökköjä ja paikoitellen hyvinkin ennalta-arvattavia. Koko juoni vihjeineen ja ratkaisuineen noudatti samaa tasaista kaavaa. Minua ärsytti myös se, että jokainen yksityiskohta piti vääntää lukijalle rautalangasta. Vähemmälläkin olisi päässyt. Tuntui vähän siltä,että koko opus oli jo valmiiksi kirjoitettu Hollywood-käsikirjoitusta silmälläpitäen.

Odotan innolla tätä leffaa. Kirjasta pidin tosi paljon, samoin kuin Enkelit ja demonit -teoksesta. Kummatkin luin kuvitettuna ja tällaista ihmistä, jota kiinnostaa mystiikka, historia, taide yms. nämä teokset kyllä ruokkivat. Suosittelen myös Econ Foucaultin heiluria kaikille samanhenkisille. :)

Paska leffa. Täysin ennalta arvattava. En ole kylläkään kirjaa lukenu, enkä tämän jälkeen edes halua.

Mielestäni on täysin käsittämätöntä, miten voi odottaa jostakin paskaa ja pettyä silti. Harvoin tulee sellainen fiilis, että "saisinpa nämäkin hetket elämästäni takaisin", mutta tämä rimanalitus sai verisuonet päässä pullistelemaan. Hyi helvetti. No, paskasta kirjasta paska leffa, ei kai pitäisi olla yllättynyt.

Kirjana oli pirun hyvä! Luin kirjan kesällä parissa päivässä rannalla makoillessa ja viikko sitten katsoin leffan ja petyin todella paljon.

Da Vinci koodissa kerronta tökkii, kieli on köyhää, vuoropuhelut eivät ole luontevia, tyyli ei ole yhtenäinen ja ne hahmot jäävät kovin ohuiksi. Vaikka juonenkäänteet ja jännityskertomukseksi muotoiltu ajatusleikki olivat minustakin nautittavia, on teos kuitenkin niin huonosti kirjoitettu, ettei kukaan voi kehua sitä hyvällä tahdollakaan kirjana.
Kun kerran threadi on ylhäällä, niin heitetään omia mietteitä tähänkin liittyen. Mä tempauduin tähän tarinaan siinä määrin kunnolla mukaan, että ei tollaset sun mainitsevat pikku viat paljon painaneet. Niitä ei edes miettinyt, kun odotti koko ajan mitä seuraavaksi tapahtuu. Vähän sama juttu kuin jos pääsisi ajamaan Ferrarilla. Ei haittaa vaikka alusta on epämukava, auto on epätaloudellinen, eikä koko autoa voi järjellä oikein perustella. Se vaan on niin kova juttu, että tollaset sivuseikat unohtuu.

Vähän sama tapahtui leffan kanssa. Kun kirjasta tykkää niin paljon, antaa leffaltakin aika paljon anteeksi. Kun kirjan luettuaan tiesi kaikki tapahtumat paremmin kuin miten ne voi leffassa esittää, nautti leffastakin enemmän. Vaikka leffanahan se on aika keskinkertainen, annan sille silti melko korkeat pisteet. Kirjasta jää silti jälkeen ja paljon.

Todella paha pettymys oli mullekin, kun sen kesällä kävin katsoo. En ole kirjaa lukenut, vaikka se hyllyssä onkin, mutta siitä huolimatta alusta loppuun tiesi, mitä seuraavan nurkan takana odottaa. Leffasta haisi se, että ohjaaja ei ole uskaltanut tehdä omia ratkaisuja, vaan yritti miellyttää kirjan lukeneita. Tohon olis voinut kehitellä vaikka minkälaisia koukkuja tyyliin Kuudes aisti tai The Others, kaikki ainekset siihen oli. Tom Hanks oli ilmeetön ja persoonaton, ja Tautou tuntui olevan joka mutkassa monttu auki. Turhan varman päälle tehty läpijuoksu, siitä :2: joka mun asteikolla on "kahtoohan tuon ennenkuin selekäänsä ottaa". Jos ei olis ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia, niin olis voinut pitää ihan viihdyttävänä ja antaa yhden pojon lisää, mutta ei näillä hehkutuksilla.

Hommassa parasta oli Paul Bettany ajoittaisesta koomailustaan huolimatta, samoin Ian McKellen, se setä on hyvä aina kun vain on paikalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom