Joo, kuten sanoin, niin minulla oli joskus tapana juosta paljon todella pitkää lenkkiä ja samalla opettelin myös matalasykkeisen hölkän. Yleensä vedän nuo lenkit 125 bpm keskisykkeellä, mutta juokseminen onnistuu halutessa jopa alle 110 bpm. Kuvittelin aina, että tämä kertoisi hyvästä peruskunnosta, mutta ilmeisesti ei.
Ymmärsinkö nyt oikein, että suosittelet vetämään lenkkejä illalla heti treenien perään? Onko tässä olennainen ero siihen, että hölkkäisin vasta seuraavana aamuna? Olin kyllä joskus huomaavinani, että esim. 30 min matalasykkeistä aerobista rankan kuntopiirin jälkeen rauhoitti kummasti.
Tarkoitatko tällä "tavoitteista riippuen", että kehittymisen kannalta olisi paras vetää jopa 3 peruskuntolenkkiä? Näissä ilmeisesti sama sykealue ja kesto 1 - 1,5h?
Tässä nyt on kysymys siitä, että motivaatiota löytyisi treenata ja juosta vaikka joka päivä, mutta noita aikaisemmin mainitsemiani ylirasituksen oireita haluan välttää viimeiseen saakka. Nimittäin ylirasitukseen liittyvä ärtyneisyys ja ahdistus on todella epämiellyttää. Treenien jälkeen on vähän aikaa aivan huippuolo, mutta todellisuudessa kyseessä on klassinen "kuin housuun kuseminen pakkasella"-tilanne.
Arvasin muuten, että muistutat minuakin valmentajalta kysymisestä.
Ymmärrän mitä haet tällä, koska olen seurannut jonkin verran näitä kamppailuaiheisia keskustelupalstoja ja niillä usein toistuvia "kuinka lyödä oikein"-kysymyksiä.
Mutta tavallaan sitä ajattelee, että netissä on suhteellisen luontevat mahdollisuudet "hifistellä" jonkin aiheen ympärillä. Eli jos joillain henkilöillä on innostusta pohdiskella pitkällekin jotain "aamulenkki vs. iltalenkki"-kysymyksiä, niin sen voi ehkä parhaiten tehdä täällä. Toisaalta, jos tämä on jonkun mielestä ajan hukkaa, niin keskustelut on helppo sivuuttaa. Se mikä on todella hienoa, on että niitä neuvoja ja vinkkejä jaksetaan tänne kirjoittaa. :thumbs:
Osa valmentajista on kuitenkin sitä tyyppiä, että vastaukset saattavat olla melko lakonisia. Varsinkin jos kysyjä on aloittelija. Eli asenne voi olla, että aloittelija pärjää hyvin kun treenaa, venyttelee, hölkkää, lepää, syö ja nukkuu. Näin varmasti suurimman osan kohdalla onkin.