Thai boxing

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
IMHO thai-nyrkkeily on kokonaisvaltaisesti suojaavampi ja keskittyneenpi, johtuen juuri noista tekniikoista ja todella vaarallisten polvien ja roundhouse-potkujen käytöstä.
Itse olen joutunut ottamaan vastaan satoja potkuja sekä potkunyrkkeilijältä ja thai mieheltä, ja oma kokemukseni on että thai mies potkii lujempaa ja "tukevammin". nopeus on suunnilleen yhtä luja mutta potkunyrkkeilijän tyyli on juuri irtonaisempi tuon täyssuojauksen tarpeettomuudesta johtuen.

Huomasin tuossa paria Muay Thai otteluun valmistautumisvideota katsellessani että tällä potkijalla oli tapana ottaa pieni "hyppyaskel" ennen voimakasta kiertopotkua. Tällä tavoin hän sai siihen enemmän voimaa. En sitten tiedä onko tuo askel vain kameralle poseeraamista vaiko ihan normaalia Muay Thaissa, koska ainakaan potkunyrkkeilyaikoinani tuommosta ei kertaakaan harjoteltu.

Videon löysin Suomen Muay Thai liiton kotisivuilta, multimedia osastolta. Oiskohan vielä ollut tuo "Topi Helin 10.5.2003 Valmistautuu Fight Festival 7:n Riku Immosen valmentamana" -video.

Vaikea sanoi:
Mutta parhaiten erot huomaat kun menet rohkeasti vain kokeilemaan kyseistä lajia.

Jep, kohta olenkin jo menossa alkeiskurssille kattelemaan meininkiä.

Itse kyllä uskoisin että se hyppy sivulle vie potkusta voimaa pois mutta enpä tiedä siitä on kauan kun olen katsonut kyseisen videon joten en muista miten Helin potkun teki. Joka tapauksessa se hyppy ei kyllä kuulu sinne tai sitä ei ainakaan ole meille opetettu.

könde sanoi:
kyllä se hyppy tulee vähän luonnostaan kun haluaa vetää nopean ja napakan potkun. ainakin mulle!

Sama täällä, vaikka tällä hetkellä kickboxingia treenaankin. Kun treenasin krav magaa, niin mulle sanottiin että se hyppy on ihan ok, nyt se sitten jäänyt takaraivoon.

Thai nyrkkeilyssä etujalan kiertopotkuun otetaan voimaa ns.hypyllä, eli etummaista jalkaa vedetään taakse päin ja taaimmaista jalkaa eteenpäin, jotta potkuun tulee enemmän liikettä. Potkunyrkkeilyssä mielestäni voimaa etujalan potkuun haetaan lantiota kiertämällä.

akie sanoi:
Thai nyrkkeilyssä etujalan kiertopotkuun otetaan voimaa ns.hypyllä, eli etummaista jalkaa vedetään taakse päin ja taaimmaista jalkaa eteenpäin, jotta potkuun tulee enemmän liikettä. Potkunyrkkeilyssä mielestäni voimaa etujalan potkuun haetaan lantiota kiertämällä.

Nyt ei taida ihan mies tietää mistä puhuu. Tuosta etujalan taaksepäin vetämisestä en tiedä mutta itse en sitä ainakaan tee ja enpä ole kovinkaan monen muunkaan nähnyt tekevän, luulisi että jos vastustaja ottaa vasemalla pienen vauhdin on potku helpompi ennakoida ja torjua, no joka tapauksessa tästä en ole varma. Mitä taas tulee lantion kiertämiseen tehdään se kyllä thaissakin.

ainakin turun salilla riku immonen ja harri nieminen opetti nimen omaan vetämään etujalkaa taakse ennen potkua. että kyllä taitaa mies sittenkin tietää mistä puhuu! tosin ei se varsinaisesti mikään hyppy jos halutaan pilkunnussijoiksi ruveta..

könde sanoi:
ainakin turun salilla riku immonen ja harri nieminen opetti nimen omaan vetämään etujalkaa taakse ennen potkua. että kyllä taitaa mies sittenkin tietää mistä puhuu! tosin ei se varsinaisesti mikään hyppy jos halutaan pilkunnussijoiksi ruveta..

Niinpä niin luitkohan sitä minun postiani kunnolla läpi? Sanoin että siitä hypystä en ole varma ja itse en sitä tee mutta voi olla että se kuuluisi tekniikan puolesta tehdä, joka tapauksessa tarkoitin postilla sitä että thaissakin tehdään kyllä se lantion/vartalon kääntäminen tehostamaan potkua/lyöntiä jne.

Kuten joku äsken jo sanoi on varmaan turha ruveta tästä pakkiksella vääntämään varsinkaan jos puolet keskusteluun osallistuneiden kommenteista perustuu luuloon tai TV:ssä nähtyyn.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Thainyrkkeilyssä kiertopotkua potkaistaessa tuo vaihtoaskel/hyppyaskel otetaan tarpeen mukaan.
Lähinnä sitä esiintyy juuri jos potkaistaan etujalalla kiertopotku: Potkun voi toki potkaista siitä missä jalka on ja tämä on tietysti nopeampi tapa. Vahvemman siitä saa kun vaihtaa pienellä vaihtoaskeleella/hypähdyksellä otteluasentoa ja potkaisee sitten.
Molempi parempi.

könde sanoi:
Thainyrkkeilyn tekniikka-arsenaaliin kuuluvat potkut sääriluulla, potkut jalkapohjalla, polvipotkut, kyynärpäälyönnit, nyrkkeilylyönnit ja pystypainia muistuttavassa lähiottelussa suoritetut heitot.
Kiellettyä thainyrkkeilyssä on kaatuneen vastustajan potkaiseminen, selkään kohdistuvat iskut, pureminen, sylkeminen, puskeminen, kamppaaminen, epäurheilijamainen käytös, jalkakiinniotettuna ryntääminen ja kehäköydestä tarttuminen.

eli selkään EI SAA lyödä/potkia

Tuokin vähän riippuu milä säännöillä liikutaan täällä suomessa noi pitää melkosesti paikkansa mutta kun otetaan thai säännöillä SAA kyllä potkia vastustajaa selkään tai niskaan, jos vastustaja on niin huolimaton että kääntää selkänsä toiselle vastustajalle!!!myös päälle voi niin halutessaan ryntää, jos saaa potkun kiinni voi vapaasti jos "ehtii" työntää kaverin maahan, myös olen nähnyt otteluita missä köydestäkin otetaan kiinne, ja tuomari on antanut ottelun jatkua....thaimaassa näkee sellaistakin että "stumpataan"maassa makaavaa vastustajaa kerran päähän, eikä siitä kummosesti domari päätään hetkauta..... :hyper:

aisman sanoi:
Itse kyllä uskoisin että se hyppy sivulle vie potkusta voimaa pois mutta enpä tiedä siitä on kauan kun olen katsonut kyseisen videon joten en muista miten Helin potkun teki. Joka tapauksessa se hyppy ei kyllä kuulu sinne tai sitä ei ainakaan ole meille opetettu.

Nimenomaan se pieni vaihtoaskel tuo voimaa sille potkulle, kun potkaistaan takajalalla jalka on jo valmiiksi takana niin että siihen saa hyvän ja voimakkaan kierron, mutta kun taas etujalalla liike lyhempi...sillon pieni vaihtoaskel tuo siihen saman tunteen kun takajalalla potkaistaessa!mutta kyllä jotkut saavat ihan suoraankin siihen potkuun voimaa ja silloinhan potku lähtee vielä nopeammin, mutta itse diggaan tosta vaihtoaskeleesta! :evil:

taisto sanoi:
Bonuksena lisäksi:
- Saa pitää hassuja nauhoja käsissä.
- Kehään tullaan tennismaila päässä.
- Otteluissa kuunnellaan hassua musiikkia.

Tosta musiikista vielä - jos joku aikoinaan kuunteli commondore 64:sen pelejä normaalissa mankassa, niin se on melkosen lähellä matsin aikana soitettavaa kirskuntaa.

Kyllä siihen "oikeaoppiseen" etujalan potkuun kuuluu se pienen pieni näpäytys taaksepäin etummaisella jalalla ennen potkua. Matsissa sitten riippuu tilanteesta, että kannattaako sitä käyttää. Kyllä sillä jonkin verran tehoa lisää saa. Ja sen kyllä saa todella hiottua ERITTÄIN nopeaksi sen sipaisun.

Se johtuu juurikin siitä, että etummainen jalka on siellä edempänä ja siihen on hankalampi saada voimaa, mutta treenin myötä se etujalan potku tulee nopeaksi ja jopa nopeammaksi kuin takajalka. Ja eihän sitä potkua kannata pelkästään vetää, matsissa ainakaan, jotain hämäystä ensin kehiin...

Tää on sellainen juttu, että alkeiskurssilla yleensä opetellaan tekemään sen taaksepäin vedon kanssa ja siitä se sitten hioutuu kaikille oman tyylin mukaiseksi. Itse käytän sitä ainakin välineisiin vedettäessä, matseista en muista et käytinkö kun oli muutenkin vähän tilanne päällä :D

Etujalan potku paikaltaa...no joo kyllä se tuntuu jos osuu mut aika lasileuka saa olla edessä jos vaikutusta haluu, pikemminki hidastaa vain vastustajaa..Ite en oo thaikkaria vielä vetäny mut potkulajia muuten...Itellekki nimenomaa neuvottu et tää ilma "sipasuu" lähtevä on pikemminki sellane "pysäyttävä" jos yritetää vähä hidastaa vastustajaa...mut sit otetaa se jalkojen liikutus mukaa ni vedettäes etujalkaa taakse ja takajalkaa nopeesti etee ni ei siitä tiiä mitä tapahtuu, kaveri voi vaikka vaihtaa vaa stänssiinsä ja tulee kuitenki sillä "edellisel" takajalalla..ja jos sit tulee sil etujalallansa ni varmasti on ruutii mukana ku tulee liikettä ja voimaa. Suottaappi joku ollu samanlail vastannu ku en koko threadia lukenu läpi, mutta näin itse asian nään(mutu) :P

japadahoe sanoi:
Tuokin vähän riippuu milä säännöillä liikutaan täällä suomessa noi pitää melkosesti paikkansa mutta kun otetaan thai säännöillä SAA kyllä potkia vastustajaa selkään tai niskaan, jos vastustaja on niin huolimaton että kääntää selkänsä toiselle vastustajalle!!!myös päälle voi niin halutessaan ryntää, jos saaa potkun kiinni voi vapaasti jos "ehtii" työntää kaverin maahan, myös olen nähnyt otteluita missä köydestäkin otetaan kiinne, ja tuomari on antanut ottelun jatkua....thaimaassa näkee sellaistakin että "stumpataan"maassa makaavaa vastustajaa kerran päähän, eikä siitä kummosesti domari päätään hetkauta..... :hyper:

Selkään potkimisesta en tiedä, mutta suomi on yksi harvoista maista missä otellaan samoilla säännöillä kuin thaimaassa. Aika monessa muussa maassa on jotain "modified muay thai rules", mutta se taas ei minun mielestäni ole thainyrkkeilyä.

Noista "stumppaamisista", niin en kyllä tiedä missä tommosia matseja käydään. Maassa makaavan vastustajan potkiminen ei kuulu thainyrkkeilyyn missään. On sitten kyseiset matsit ollu joillain ihan muilla säännöillä.

Eiköhän thainyrkkeilijät osaa potkia siten, kuin se parhaiten thainyrkkeilyyn sopii. Tosta etujalasta sen verran, että kyllä sillä voi tyrmätä melkein kenet tahansa, jos sen osaa. Jos kattoo Buakawin etujalan kiertopotkuja, niin aika pirusti niissä sitä voimaa on mukana. Ja jos kattelee MT tai K-1 matseja niin, kyllä ne sillä etujalalla ihan hyvin pistävät ukkoa pötkölleen.

Kyllähän Buakaw loistava ottelija on. Pointtini olikin, että jos katsoo Buakawin tekniikkaa, niin se on kyllä potkujen osalta loistava. Kyllä suomalaisetkin keskiverto taiboksaajat oppivat tehokkaat kiertopotkut molemmilla jaloilla, jos tekniikka on kunnossa ja jos malttaa vain harjoitella. Yleisesti ottaen Suomessa on hyvä taso thainyrkkeilyssä ja päteviä valmentajia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom