Thai boxing

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Ajattelin aloittaa tuota lajia... Mitäs mielipiteitä siitä irtoaa? Yritin etsiä siitä jotain haulla, mutta ei hirveesti irronnut.

Laji on teennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta erittäin vaativa ja koukuttava.
Treenit ovat yksinkertaisia ja sisältävät paljon välineharjoittelua ja sparrailua mikäli niin harrastaja tahtoo. Pääsääntöisesti treenatessa kontakti on hyvin kevyttä ja loukkaantumisia ei satu, tosin aina mukaan mahtuu yksilöitä jotka eivät ymmärrä mitä kevyt kontakti tarkottaa.

Parhaiten homman luonne selviää selailemalla liiton sivuilta löytyvää foorumia ja käymällä katsomassa treeneissä jos paikkakunnalla on thainyrkkeilyseura.
Myös thainyrkkely salikisoissa ja kansallissa isommissa kilpailuissa käyminen auttaa ymmärtämään mistä lajissa on kyse. Itse ainakin olen viihtynyt thainyrkkeilyn parissa.

Tulevana viikonloppuna järjestetään turussa sm-kilpauluiden karsinnat, sinne vain katselemaan otteluita ja haistelemaan tunnelmaa jos asustelet lähellä.

Osaako joku selittää miten laji eroaa potkunyrkkeilystä siis sen lisäksi että käytetään myös polvi- ja kyynärpääiskuja? Itseä kiinnostaa myös thai boxing. Potkunyrkkeilyä olen harrastanut vuoden mutta se sitten jäi armejan ansiosta kokonaan.

No osaan mä varmaan söörtssiäki käyttää ;)

long-john sanoi:
Ajattelin aloittaa tuota lajia... Mitäs mielipiteitä siitä irtoaa?
Kunto kohoaa ainakin helvetisti. Alussa ei tietenkään heti sparrata, vaan harjoitellaan perustekniikoita ja nostetaan kuntoa. Lajissa päätekniikkana on potkut, joita tarjoillaan kylkiin, jalkoihin ja päähän. Tottakai käsiäkin käytetään, mutta lyönnin jälkeen pitää aina lähtee potku (että tuomarit kato näkee ja antaa pisteen).:D Polvet tulevat mukaan lähiottelussa.Laji kehittää hyvin pelisilmää ja siinä pääsee ottelemaankin todella nopeasti, jos kantti kestää. Suosittelen!

Guile sanoi:
Osaako joku selittää miten laji eroaa potkunyrkkeilystä siis sen lisäksi että käytetään myös polvi- ja kyynärpääiskuja?
Tää on mutua, mutta thainyrkkeilyssä pidetään jalat maassa. :lol2:

edit. Itse piti lopettaa laji, kun oon luonnostani notkea kuin rautakanki.

Muya Thai - Thai Boxing tai thai nyrkkeily, minusta ihan sama laji. Vai viiraako minulla päässä? :hyper:

thainyrkkeilyssä ei ole vyöarvoja potkunyrkkeilyssä on. erillaiset potkutekniikat ja painotusalueet. treenaaminen on erillaista. onhan noita eroja..

turussa ainakin alkaa alkoiskurssi tossa 17.1 ajattelin mennä sinne mukaa, vaikkakin sehän on enemmän tuollaista "jumppailua" ja tekniikan hakemista aluksi vai olenko väärässä?

ekat tunnit on oikean asennon treenausta ja perus lyönti -ja potkutekniikoita. jossain vaiheessa aletaan vetämään iskusarjoja tyynyihin ja mun muistaakseni turun alkeiskurssilla ihan lopussa jo vedettiin vähän sparria. mut kovaa treeniä se on ja kunto nousee!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Guile sanoi:
Osaako joku selittää miten laji eroaa potkunyrkkeilystä siis sen lisäksi että käytetään myös polvi- ja kyynärpääiskuja?

Thaissa saa (ja potkiksessa ei saa):
- Potkia suoria potkuja jalkoihin.
- Ottaa toisen potkut kiinni.
- Pystypaini (=koskettaa vastustajaa voimakkaasti).
- Lyödä/potkia selkään.

Bonuksena lisäksi:
- Saa pitää hassuja nauhoja käsissä.
- Kehään tullaan tennismaila päässä.
- Otteluissa kuunnellaan hassua musiikkia.

Lisätkää vielä jos selkeitä eroja tulee lisää. Lisäksi käytännössä lyönti- ja potkutekniikat ovat hieman erilaisia johtuen sääntöeroista. Potkiksessa voi tehdä tekniikat tehokkaammin kun ei tarvitse pelätä vastustajan thaissa sallittuja tekniikoita.

taisto sanoi:
Potkiksessa voi tehdä tekniikat tehokkaammin kun ei tarvitse pelätä vastustajan thaissa sallittuja tekniikoita.
Mitenkäs tämä ilmenee käytännössä? Vai tarkoitatko, että tekniikat voi tehdä huonommalla suojauksella?

Pitää vielä lisätä noihin boonuksiin ram muay eli ennen ottelua suoritettava "tanssi" ja se päähine on muuten mongkon.

Thainyrkkeilyn tekniikka-arsenaaliin kuuluvat potkut sääriluulla, potkut jalkapohjalla, polvipotkut, kyynärpäälyönnit, nyrkkeilylyönnit ja pystypainia muistuttavassa lähiottelussa suoritetut heitot.
Kiellettyä thainyrkkeilyssä on kaatuneen vastustajan potkaiseminen, selkään kohdistuvat iskut, pureminen, sylkeminen, puskeminen, kamppaaminen, epäurheilijamainen käytös, jalkakiinniotettuna ryntääminen ja kehäköydestä tarttuminen.

eli selkään EI SAA lyödä/potkia

Missäs tuo selkään potkiminen/lyöminen kielletään? Kyllä se ainakin ennen oli sallittua...

stranger sanoi:
Mitenkäs tämä ilmenee käytännössä? Vai tarkoitatko, että tekniikat voi tehdä huonommalla suojauksella?
Tarkoitin juuri tuota, että tekniikat voi tehdä huonommalla suojauksella kun ei ole samaa riskiä. Kukaan täysipäinen ei varmaan väitä, että se suojaaminen parantaa tekniikoita.

Ulkopuolisena esimerkkinä: Nyrkkeilyn otteluasento on parempi lyömiseen ja lyöntien torjuntaan koska nyrkkeilijän ei tarvitse varautua vastustajan potkuihin.

taisto sanoi:
Tarkoitin juuri tuota, että tekniikat voi tehdä huonommalla suojauksella kun ei ole samaa riskiä. Kukaan täysipäinen ei varmaan väitä, että se suojaaminen parantaa tekniikoita.

Ulkopuolisena esimerkkinä: Nyrkkeilyn otteluasento on parempi lyömiseen ja lyöntien torjuntaan koska nyrkkeilijän ei tarvitse varautua vastustajan potkuihin.

En ole thainyrkkeillyt, mutta uskoisin mahdollisuuden potkia jalkoihin vaikuttavan ottelemiseen eniten. Koska on varauduttava myös torjumaan matalia potkuja, asennon on pakko olla tukevampi lähes koko ajan. Tällöin omat potkut eivät voi myöskään lähteä aivan yhtä irtonaisesti ja nopeasti.

Willie sanoi:
En ole thainyrkkeillyt, mutta uskoisin mahdollisuuden potkia jalkoihin vaikuttavan ottelemiseen eniten. Koska on varauduttava myös torjumaan matalia potkuja, asennon on pakko olla tukevampi lähes koko ajan. Tällöin omat potkut eivät voi myöskään lähteä aivan yhtä irtonaisesti ja nopeasti.
Totta, tällöin niitä hienoja yläpotkujakaan ei voi joka väliin viljellä, koska jos vastassa on pelimies niin se potkasee sulta tukijalan alta heti. Yksi maailman ärsyttävimmistä asioista on pyllähtää perseelleen, kun kaverilla on sun jalka kiinni hyppysissään ja potkasee sulta sitten siististi sen toisen jalan alta.

Guile sanoi:
Osaako joku selittää miten laji eroaa potkunyrkkeilystä siis sen lisäksi että käytetään myös polvi- ja kyynärpääiskuja? Itseä kiinnostaa myös thai boxing. Potkunyrkkeilyä olen harrastanut vuoden mutta se sitten jäi armejan ansiosta kokonaan.

No osaan mä varmaan söörtssiäki käyttää ;)

Helpompi on sanoa mitä yhteistä lajeilla on...
Loppupeleissä ei mitään muuta kun että molemmissa lyödään ja potkitaan ja että ottelut käydään kehässä :)

Kaikki muu onkinkin sitten erilaista. Lähtien otteluasennosta, rauhallisuudessa/rentoudessa, tekniikoiden suoritustavasta ja ideologiasta/kulttuurissa. Mutta parhaiten erot huomaat kun menet rohkeasti vain kokeilemaan kyseistä lajia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom