TFT-näyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kgb
  • Aloitettu Aloitettu

kgb

Onko noissa litteissä näytöissä mitään huonoja puolia. Tollainen olisi oston alla LG 19" TFT L1950H, 12ms. Tuoko litteä jotain uusia ominaisuuksia muutakuin vie vähemmän pöytä tilaa? Kertokaa omia kokemuksia kannattaako maksaa 400e näytöstä( ei ole pakko, kun on kotona 17CRT).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Halpiksissa vuotaa taustavaloa läpi ja musta ei ole mustaa nähnytkään. Nopeiden pelien pelaaminen saattaa olla ongelma koska nuo ms:t ovat usein vain viitteellisiä ns mainosmillisekunteja. Ei kai noissa muuta ongelmaa ole.

16 ms riittää ainakin ihan hyvin. Itse en esim. Battlefield 2:ssa tai Half-Life 2:ssa ole huomannut mitään. Enkä kyllä missään muussakaan pelissä. Itse maksoin 17 tuumaisesta yli 500, mutta ostin juuri siihen aikaan, kun hinnat oli jopa nousussa. Hakkaa silti kaikki kuvaputkinäytöt mitä mulla on ollut. Niin kuvanlaadussa, kuin ulkonäöllisestikin.

Se kannattaa katsoa, että näytössä on DVI-liitäntä. Ei jatkossa tarvitse mitään välikappaleita näytönohjaimien kanssa, jos niistä se vanha liitäntä häipyy, eikä kuvaa muutenkaan tarvitse säätää. Muotoa siis.

Toi taustavalon vuoto voi tosin olla ongelma halvimmissa ja jos huone on muuten pimeä, niin voi olla aika häiritsevää. Kannattaa muistaa, että 17 tuumankin tft vastaa kuvapinta-alalta 19 tuumaista crt-näyttöä, joten voi ostaa numeroilta pienemmän, mutta laadukkaamaan.

lej sanoi:
16 ms riittää ainakin ihan hyvin.
Mulla on ollu 4 tai 5 tft-näyttöä, ja kokemuksella voin sanoa ettei aina riitä.
Noi taitaa olla vähän sama juttu ku watit kaiuttimissa. Tosin nykyään toi ei ole
kauhee ongelma, koska nopeimmat näytöt on ainakin mainosten mukaan 4ms.

Ainoona huonona puolena tft-näytössä mielestäni se, että paluuta putkinäyttöön
ei enää ole. Mulle ei sais kyllä kirveelläkään mitään 50kg huonokuvasta romua
tähän pöydälle.

Odu sanoi:
Mulla on ollu 4 tai 5 tft-näyttöä, ja kokemuksella voin sanoa ettei aina riitä.
Noi taitaa olla vähän sama juttu ku watit kaiuttimissa. Tosin nykyään toi ei ole
kauhee ongelma, koska nopeimmat näytöt on ainakin mainosten mukaan 4ms.

Ainoona huonona puolena tft-näytössä mielestäni se, että paluuta putkinäyttöön
ei enää ole. Mulle ei sais kyllä kirveelläkään mitään 50kg huonokuvasta romua
tähän pöydälle.
Joo, toin on totta, että voi olla joillain valmistajilla amerikanlisää. Ilmeisesti sen vasteajan voi laskea vähän eri tavoin. Mulla on Huyndain ImageQuest Q17, jossa on vasteaika 16 ms enkä tosiaan ole mitään huomannut, tosin kai sekin voi olla yksilöllistä kuka häntimistä näkee ja kuka ei.

Joidenkin TFT-näyttöjen ominaisuuksissa vasteajan kohdalla esiintyy merkintä GTG, esim. "Vasteaika: 5ms GTG - Grey to grey ". Onko tuo joku ihan yleinen tapa ilmoittaa vasteaika, vai joku kikka jolla saadaan ns. parempi markkinointi-vasteaika?

Vasteaika ilmoitetaan yleensä musta-valkoinen-musta yhteisaikana. Toisin kuin ehkä voisi olettaa, toisiaan lähellä olevat värisävyt yleensä päivittyvät hitaammin kuin äärisävyt. Eli 16ms paneelissa joissakin värimuutoksissa voi kestää kauemmin kuin 16ms, vaikka kyseinen aika on siis täydellisen syttymisen ja sammumisen yhteisaika. Musta päivittyy valkoiseksi ja valkoinen mustaksi siis paljon nopeammin kuin 16ms tässä tapauksessa.

lej sanoi:
Toi taustavalon vuoto voi tosin olla ongelma halvimmissa ja jos huone on muuten pimeä, niin voi olla aika häiritsevää. Kannattaa muistaa, että 17 tuumankin tft vastaa kuvapinta-alalta 19 tuumaista crt-näyttöä, joten voi ostaa numeroilta pienemmän, mutta laadukkaamaan.
17" TFT on noin tuuman pienempi kuin 19" CRT ja kuvasuhde on 5:4, kun se CRT:ssa on 4:3.

Mullakin taitaa olla 16ms (vai jopa 12ms) ja hyvin tuntuu pelittävän. Mutta toisaalta mulla on Eizon näyttö jossa on kontrasti 1000:1 jota myös kannattaa katsoa että on tarpeeksi hyvä. Todella hyvä näyttä IMO. Paremmasta ei paljoa väliä.. jos ei sit tahdo näyttöön tuumia lisää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom