TFT kuvanlaatu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HC76
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pelasin Quake 4:sta ja ei helvetti sentään mitä suttua. Pimeissä kohdissa peli näytti todella surkealta. Ikivanhalla 19" CRT näytöllä kuva oli oli sentään kirkas ja musta oli mustaa.

EDIT: näytönohjaimena Geforce 6600GT

Asensin uuden näytönohjaimen (Geforce 7800GS) ja nyt on kuva PALJON parempi. Vielä kun peli pyörii 1280x1024 AAx2 täydellisesti niin on kuvalaatu ihan eri. Tuntuu että ylipäätään tässä näytönohjaimessa parempi kuvanlaatu. Musta ei ole edelleenkään täysin musta mutta todella paljon parempi ja kirkkaampi kuva.

:rock:

Meni nyt näyttö kuitenkin vaihtoon. Eli hankin BenQ FP91G+ 19" TFT:n. Tämä oli jopa vähän halvempi ja kuvalaatu on silti paljon parempi. Ja etenkin mustat värit ovat paremmat.

Eli en kovasti suosittele tuota Acer:ia kenellekkään. Varsinkaan jos pelaat. Tästä huomattavasti parempi näyttö samassa hintaluokassa DVI-liitännällä.

Toimiihan se hyvin ei siinä. Mitä oot mieltä "mustista" väreistä?

Viittaat varmaan tuohon heinoiseen harmahtavaan sumeuteen? En tiedä johtuuko merkistä vai mattanäytöstä, mutta nyt kun sanoit niin kenties nuo tummat sävyt voisi paremminkin toistaa.

No ei se mahdotonta ole... pitäs vaan niitä ledejä sammutella urakalla taustapaneelista.
Tuolloin vaan värimäärä (tai joku muut ominaisuus) taitaisi tippua, kun LCD tarvitsee sen taustavalon kuitenkin.

Tuolloin vaan värimäärä (tai joku muut ominaisuus) taitaisi tippua, kun LCD tarvitsee sen taustavalon kuitenkin.

Kyl se aika hyvin saatas kohdennettua niille mustaks tarkotetuille alueille eli värit säilyis edelleen. Onhan led-lamppu pienimmillään varsin snadi. Ja värithän muodostetaan pikselikohtasen polarisaation säätelyllä, joten taustavalo ei siihen vaikuta.

Edit. Ja siis mustaa eritoten sillon, kun puhutaan isoista alueita ruudulla esmes yökohtaukset ulkosalla yms.

Mua vähän ihmetyttää koko "mustat värit ei toistu kunnolla LCD:llä" jutut... mulla on telkkarina Sonyn LCD, monitorina Viewsonicin LCD ja kummassakaan mua ei ainakaan ole kertaakaan häirinnyt mustat värit, ihan tarpeeksi tummana toistuu. Ehkä jotkut on vaan kriittisempiä tai jotain... ;)

Mua vähän ihmetyttää koko "mustat värit ei toistu kunnolla LCD:llä" jutut... mulla on telkkarina Sonyn LCD, monitorina Viewsonicin LCD ja kummassakaan mua ei ainakaan ole kertaakaan häirinnyt mustat värit, ihan tarpeeksi tummana toistuu. Ehkä jotkut on vaan kriittisempiä tai jotain... ;)

Itse vaihdoin tuossa oman panasonicin putken saman merkin lcd töllöön ja itselläni ainoa asia mikä koen juuri puutteellisena on tuo mustan taso, siis nykyinenkin riittää mutta putkitöllöön tottuneena tuo "musta" on silti liian harmaata. Mielestäni asetukset ovat äärimmäisen tärkeässä osassa lcd näytöillä, liian paljon taustavaloa tai hieman liikaa kirkkautta voi pilata mustan tason aivan täysin.

Itse vaihdoin tuossa oman panasonicin putken saman merkin lcd töllöön ja itselläni ainoa asia mikä koen juuri puutteellisena on tuo mustan taso, siis nykyinenkin riittää mutta putkitöllöön tottuneena tuo "musta" on silti liian harmaata. Mielestäni asetukset ovat äärimmäisen tärkeässä osassa lcd näytöillä, liian paljon taustavaloa tai hieman liikaa kirkkautta voi pilata mustan tason aivan täysin.

Asetuksien kanssa sitä tulikin kikkailtua muutama päivä ennenkuin kuva oli kaikilla lähteillä sellainen, että omaa silmää miellyttää. Mutta kyllä tuosta Sonyn LCD:stä mun mielestä erittäin hyvän kuvan ulos saa, kun vaivautuu niitä säätöjä muuttamaan. Tehdasasetukset on kyllä täysin metsässä.

ps. kuvaputkitöllö mullakin ennen tuota oli ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom