Testilevyiksi soveltuvat tallenteet

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Laitteisto alkaa olemaan sillä tasolla, että heikoin lenkki löytyy tallenteista; Epäonnistuneet miksaukset, stereokuvan puute, lähimikitys, ylikompressointi jne. tulevat häiritsevästi yli. Onko muille tullut sama ongelma vastaan? Laitteita olisi kuitenkin kiva vertailla, joten tähän käyttöön pitäisi saada riittävän laadukkaasti tallennettua musiikkia.

Tarkoituksena olisi siis kerätä referenssiksi sopivia tallenteita. Muutamia vaatimuksia tallenteelle:
- Onnistunut tilatuntu (vaikka soittimia olisi useampia)
- Ääneltään neutraali (ei turhaa ekvalisointia)
- Mielellään iskuääniä transienttitoiston testaukseen

Tallenteen pitäisi siis olla akustisesti tallennettu, joten värittymät on helppo tunnistaa. Tietokoneella tuotettuja ääniä ei voi verrata mihinkään "oikeaan" äänilähteeseen, joten niistä ei värittymiä kuule. Sen sijaan esimerkiksi laulusta tai puheesta kuulee heti korostumat/tukkoisuuden/tummuuden. Iskuäänistä taas kuulee toiston napakkuuden: Rummun pitää kuullostaa rummulta eikä läiskyttelyltä ja tuplabasarin tuplabasarilta eikä pesukoneelta. Toki myös metalli voi olla akustisesti tallennettu, jos se on vahvarista mikitetty (kuten yleensä onkin). Kyntterit ja leidikakat jätetään kuitenkin pois laskuista :)

Muutamana esimerkkinä Diana Krall, Thin Lizzy, Cash, Dire Straits, Led Zeppelin, Dream Theater, Eva Cassidy, Doors... Genrellä ei ole niin merkitystä, kunhan tallenne on tehty laadukkaasti.

Eli mitkä ovat pakkislaisten referenssilevyt ja suosikkiraidat äänentoiston arviointiin?

Mä en hirveesti tykkää kuunnella akustista musiikkia laitteistotesteissä, koska se kuullostaa kaikilla laitteilla aika hyvältä. Haasteellisempi musiikki on parempaa ja erot tulee paremmin esille.

Mulla on tällänen testilevy käytössä, itse olen tästä pitänyt, joskin tarttee uusi tehdä koska haluan muutaman biisin vaihtaa (koska ne kuullostavat paskalta lähes kaikilla laitteilla, eli varmaan miksaus päin helvettiä niissä)

01 We Will Rock You - Queen
02 Kova luu - Tuomari Nurmio
03 Roadhouse Blues - Doors, The
04 Perfect Stranger - Deep Purple
05 Paranoid - Black Sabbath
06 Twisted Mind - Avantasia
07 Gimme All Your Lovin' - ZZ Top
08 T.N.T. - AC/DC
09 Master of Puppets - Metallica
10 Knights of Cydonia - Muse
11 To Holmgard and Beyond - Turisas
12 Nemo - Nightwish < tämä biisi pitäis vaihtaa, aika kuraa. huonosti miksattu versio
13 Switchback - Celldweller
14 Asche Zu Asche - Rammstein
15 Voodoo People - Prodigy, The
16 Mona Lisa Overdrive - Juno Reactor
17 The Man With the Harmonica - Ennio Morricone

Olen tälle levylle yrittänyt rakentaa mahdollisimman monipuolisen setin eli musiikkia minkä tapaista itse saattaisin kuunnella eniten. Miksi kuunnella vain biisejä joita kuuntelee vain koekuunteluissa... Ja koska hyvin moni levy (lähes kaikki uudet?) on miksattu päin helvettiä, niin kaippa se on pakko myös käyttää koekuunteluissa sitä päin helvettiä miksattua materiaaliakin :(. Jos maailma olisi täydellinen, niin levytkin olisi tehty hyvin ja niitä olisi miellyttävä kuunnella

Ihan mikä tahansa levy sopii laitteiston testaamiseen jolla sinun mielestäsi on hyvää musiikilliselta anniltaan. Jos setillä ei pysty omaa mielimusiikkia kuuntelemaan niin se on IMO väärin rakennettu. Ei ole mitään järkeä rakentaa settiä niiden referenssiäänitteiden varaan jos oikeasti musiikkimaku on sellainen että niitä sieltä ei juurikaan löydy. Metsään mennään niin että rytisee jos testaillaan vaan niillä ns. hyvillä levyilla joita varsinkin raskaamman musiikin puolella vähemmän on. Oikeasti hyvä setti toimii kaikenlaisella musiikilla, genrestä tai äänitteen laadusta riippumatta. Jos nyt joku hyvä testilevy pitää mainita edes hiukkasen raskaammasta musasta se voisi olla vaikkapa Faith No Moren King For A Day, Fool For A Lifetime tai Opethin Ghost Reveries.

Sininenporkkana: "Mulla on tällänen testilevy käytössä, itse olen tästä pitänyt, joskin tarttee uusi tehdä koska haluan muutaman biisin vaihtaa (koska ne kuullostavat paskalta lähes kaikilla laitteilla, eli varmaan miksaus päin helvettiä niissä)"

Eli testailet laitteistoja jollain itsepoltetulla levyllä? Hyvä homma! Ilmeisesti vielä lähdeaineiston oot "imuttanut" netistä? Sieltäpä sitä referenssiaineistoa sikiää!

Ihan mikä tahansa levy sopii laitteiston testaamiseen jolla sinun mielestäsi on hyvää musiikilliselta anniltaan. Jos setillä ei pysty omaa mielimusiikkia kuuntelemaan niin se on IMO väärin rakennettu. Ei ole mitään järkeä rakentaa settiä niiden referenssiäänitteiden varaan jos oikeasti musiikkimaku on sellainen että niitä sieltä ei juurikaan löydy. Metsään mennään niin että rytisee jos testaillaan vaan niillä ns. hyvillä levyilla joita varsinkin raskaamman musiikin puolella vähemmän on. Oikeasti hyvä setti toimii kaikenlaisella musiikilla, genrestä tai äänitteen laadusta riippumatta. Jos nyt joku hyvä testilevy pitää mainita edes hiukkasen raskaammasta musasta se voisi olla vaikkapa Faith No Moren King For A Day, Fool For A Lifetime tai Opethin Ghost Reveries.

:thumbs: No juu, vaikuttaa kyllä melko turhalta hifistelyltä, jos laitteistolla ei voi kuunnella ku tietynlaista musiikkia!!:wtf: Alkaa menee hieman yli nää jutut aina silloin tällöin..:D:D

Sininenporkkana: "Mulla on tällänen testilevy käytössä, itse olen tästä pitänyt, joskin tarttee uusi tehdä koska haluan muutaman biisin vaihtaa (koska ne kuullostavat paskalta lähes kaikilla laitteilla, eli varmaan miksaus päin helvettiä niissä)"

Eli testailet laitteistoja jollain itsepoltetulla levyllä? Hyvä homma! Ilmeisesti vielä lähdeaineiston oot "imuttanut" netistä? Sieltäpä sitä referenssiaineistoa sikiää!

Juuri näin :david:

Kaikki musiikkini on flakkeina itse ripattuna. Ei ne bitit siitä poikittain mene vaikka itse ne siihen polttaisi, vai väitätkö että digitaalinen kopio jotenkin matkalla muuttuu??? kerroppa miten, haluan tietää. Ollaan kerran tehty hifiliikkeessä densenin b-150 vahvistimella ja amphionin prio 620 testiä tuolla minun levyllä verraten metallican master of puppetsia alkuperäisen levyn kanssa, ja kukaan paikalla olija ei pystynyt eroa sanomaan, joten miksi olisi huonompi? Ja muutenkin jos kuuntelen musiikkini 100% flakkeina, niin miksi helvetissä kuuntelisin jossain sellaisessa muodossa jota en käytä? Mitä siitä saisin irti? kas kun et käske kuuntelemaan LP levyinä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom