Teräs-Barbie!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mua jäi kans mietityttämään tuon Joannan itsetunto. Tai ehkä oikeestaan mulle jäi sellanen vaikutelma, että intohimoisena ja nautittavana harrastuksena alkanut juttu oli muuttunut ahdistavaksi pakkomielteeksi. Ero oli aika huima kun vertas eka kisaa parikymppisenä (Joanna katsoi kotivideolta) ja tätä Miss Olympiaa. Siinä vanhassa videossa nainen tuntui vielä tosissaan nauttivan koko touhusta, mutta näissä uudemmissa kisoissa hän oli kyllä erittäin väsyneen ja masentuneen oloinen. Sitä en tosin tiedä, kuinka paljon just kova dieetti vaikutti asiaan...

Niinkuin useat on täällä sanoneet - en itselleni haluais samanlaista kroppaa, mutta ei auta kuin ihailla kovaa ja erittäin määrätietoista työtä kohti tavoitettaan. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Inkeri sanoi:
Suomessa fitness taas on kovin kaukana siitä tasosta mitä se on EM-, MM- tai huipulla ylipäätään.
Tähän omaan kommenttiini pakko heti lisätä (ennenkuin se taas tulkitaan väärin :) ), että arvostan suomalaisia fitness-kisaajia siinä missä muitakin ja kovaa työtä kaikki tekevät. Linjaushan ei ole kiinni itse kisaavista tytöistä vaan ilm. syyt kansainvälisen ja kotimaisen tason suuren eron välillä on jossain muualla.

Inkeri sanoi:
Tähän omaan kommenttiini pakko heti lisätä (ennenkuin se taas tulkitaan väärin :) ), että arvostan suomalaisia fitness-kisaajia siinä missä muitakin ja kovaa työtä kaikki tekevät. Linjaushan ei ole kiinni itse kisaavista tytöistä vaan ilm. syyt kansainvälisen ja kotimaisen tason suuren eron välillä on jossain muualla.
Juu mutta kyllähän tuo aiempi kommenttisi ihan totta oli ja tuskinpa sitä kukaan noin ymmärsi. Tuota itse dokumenttia tai siihen liittyviä "lieveilmiöitä" en viitsi enää kommentoida. Kyllä itsekin pidän fitnessiä "kauniimpana ja terveempänä" lajina, mutta nämä kauneusihanteet ja muut kun ovat yksilöllisiä, jokaisen omia asioita.

Dokkarin päähenkilön "itsetunto-ongelmat" herättivät kyllä minussakin mietteitä. Kun kyse on kehokeskeisestä (vai miten sen nyt ilmaisisi) lajista, sitä tähtää koko ajan parempaan ja parempaan fysiikkaan. Tuleeko siitä jossain vaiheessa todellakin pakkomielle, enemmän kuin elämäntapa tai intohimo? Tuskin läheskään kaikille, mutta on varmaan mahdollista.

...Jos tajusitte mitä tarkoitin. :D Mut nyt mennään jo kauas aiheesta, joten se siitä.

Itse dokumentista vielä: Luulen, että lajia harrastavan, sitä tuntevan tai seuraavan (siis fitness/body yleensä) on helpompi suhtautua ohjelmaan kuin tavallisen pulliaisen. Itse ainakin tämän ohjelman seurauksena olen käynyt muutaman keskustelun eri henkilöiden (=sohvaperunoiden) kanssa, ja oletukset ovat olleet, että "kaikki" punttaavat käyttävät jotain "aineita" (siis tokihan myös protskut ja liki vitamiinit lasketaan näihin :D) tai muuten vain muuttuvat "sen näköisiksi". Itse sitä katsoo kuitenkin aika erilaisesta näkövinkkelistä, kun voin jopa väittää jotain tietäväni, myös dropituksesta. Vaikkakin täysin teoriapohjalta tämä jälkimmäinen, ei omien kokemusten kautta.

joannathomas13.jpg

^Tuollainen löytyi Googlettamalla. Tossahan Joannakin näyttää aika sievältä mielestäni. :) Taitanee olla jonkin verrran vanha kuva, ainakin rintoihin on tullut lisää täytettä ton jälkeen.

ShoGun1966 sanoi:
Ei ihan huono, mutta tuosta puuttuukin ne hirveät silikonilollot.
Jep, tuon kerkesin jo editoida viestiin ennen kuin huomasin kommenttisi. :)

Tossa Merzin postaamassa kuvassa muuten näkyy hyvin se symmetrian puute, mistä tuomarit sakotti... En kiinnittänyt siihen ohjelman aikana huomiota.

Voisin ottaa nuo jalat milloin vain itselleni jos se olis mahdollista. Sitten kyllä näyttäisin friikiltä kun itselläni on ihan olematon ylävartalo.

Tuli nyt vielä yksi asia mieleen. Jotenkin varmaan toi iso koko, miehekäs ääni, negatiivisuus (?) ja ehkä tyyli esittää asioita hiukan aggressiivisesti toivat minulle sellaisen vähän "pelottavan ja kovismaisen"olon Joannasta (tämä on taas sitä omaa henkilökohtaista analysointiani...).

Toki ymmärsin että siellä kuoren alla on varmasti hyvin - ehkä jopa lämmin ja sellaisen hukan epävarman "pikkutytön" oloinen nainen, jolla on kova tarve saada arvostusta muilta ja näyttää epäilijöille, että hänkin kykenee pärjäämään elämässä.

Mielestäni vanhemmat eivät sinällään olleet vastaan hänen työtään, ainoastaan sitä tiukan kilpailemisen tuomia kropalle epäterveellisiä juttuja kohtaan. Luulen, että he toivoivat ainoastaan että Joanna olisi tasapainoinen henkisesti (ei-masentunut), onnellinen, terve fyysisesti ja että hän saisi itselleen hankittua läheisen ihmisiä ja lapsia. Jos joanna olisi voittanut, olisivat he varmasti olleet ylpeitä hänestä.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Anonymity sanoi:
Mielestäni vanhemmat eivät sinällään olleet vastaan hänen työtään, ainoastaan sitä tiukan kilpailemisen tuomia kropalle epäterveellisiä juttuja kohtaan. Luulen, että he toivoivat ainoastaan että Joanna olisi tasapainoinen henkisesti (ei-masentunut), onnellinen, terve fyysisesti ja että hän saisi itselleen hankittua läheisen ihmisiä ja lapsia. Jos joanna olisi voittanut, olisivat he varmasti olleet ylpeitä hänestä.
Vanhemmille oli ymmärtääkseni myös vaikeaa hyväksyä se, että tyttö hankki rahaa nettisivustollaan. Minulle jäi jotenkin dokumentista sellainenkin kuva, että vanhemmat odottivat koko ajan, että Joanna lopettaisi kilpailemisen ja alkaisi tehdä heille lapsenlapsia. Asia otettiin esille oikein useampaan kertaan ohjelman aikana. Sitä minä vain ihmettelen, että eivätkö vanhemmat tajunneet, että Joanna ei todennäköisesti ole enää kovin hedelmällinen?

Edit. Hmm, ehkä Anonymity tarkoittikin juuri samaa asiaa, mihin viittasin viimeisellä lauseellani?

Suurinpiirtein samaa tarkoitin. Siis he olivat mielestäni "normaaleja" vanhempia,jotka toivoivat lapseltaan "normaaleja" asioita. Uskon, että vanhemmat tietävät tai ainakin vaistoavat tyttären käyttävän jonkinlaisia nappeja. Eri asia on se, onko siitä puhuttu ikinä ääneen ja tietävätkö mitä niistä voi seurata. Selkeästi he kuitenkin huomaisvat tyttäressä masennuksen merkkejä kisojen lähestyessä ja kai sitä rasvaprosentin alhaisuuttakin he "pelkäävät".

Inkeri sanoi:
Olen kyllä sitä mieltä, että ammattilais fitness-kilpailijat muistuttavat jo lähes kevyen sarjan kehonrakentajia (taso mikä on nähtävissä kehonrakennuksessa amatööritasolla/ Suomessa). Suomessa fitness taas on kovin kaukana siitä tasosta mitä se on EM-, MM- tai huipulla ylipäätään. Mutta tämähän on jo eri aihe täysin..
Ja tämä siis vain oma mielipiteeni asiasta. :)
Eli vertaat fitnestä EM-, MM- jne. tasolla ja suomen kevyen tason kehonrakennusta.

No ymmärsit varmaan, että tarkotin niin kuin sanoinkin: Ymmärrän miksi jotkut ovat valinneet fitnesin, teitä mitä täällä monet ovat (/toivottavasti); Tuohu on monipuolista (aerobista on mukana), ei pahemmin dropitella(???en ainakaan usko, enkä ole kenestäkään mimmistä ainakaan sellaista lähtenyt arvailemaan tai tullut mitenkään mieleen), rasvaprossat ovat vähän korkeammalla/terveellisemmällä tasolla. Jotenkin, jos katsoo ulkonäköä, lihakset ovat pienemmät(monesti jalat, niistä ei niin hyvin erotu (kaikki) lihakset ja ne ei ole mielettömän leveät...), vartalo on terveellisemmän ja urheilullisemman näköinen, selkä ja olkapäät ovat nätit.

Eli ajattelin nyt tätä Suomen fitnesiä ja nää ovat ihan "maalikon" mielipiteitä ja tulleet siitä mitä olen näitä juttuja esim. teidänkin, jotka harrastaa fitnesiä harjoittelusta lukenut. Tosin olen miettinyt monien dietistä, että on varmaan kovaa touhua ja pohtinut onkohan toikaan nyt terveellistä touhua(huom! en kenestäkään henkilökohtaisesti :)). Ja mikä minulla on tieto tollaisesta touhusta huom. voi olla vanhentunutta/väärää, on se, että jojo laihduttaminen ei ole hyväksi eli johtopäätös-> mitä vähemmän eroa off/kisapainossa sen tervellisempää. Mutta varmasti fitneksen jotkut osa alueet kompensoi ja PALJON, jos diettaminen ei aina niin kauhean terveellistä ole :) Ei varmaan tarvitse sanoa mitkä. Ja niin ruuan laatu dietatessa on varmasti todella terveellistä. Tarkoitin nyt lähinnä painon vaihtelua...

E: Ja en tiedä tosiaankaan paljonko paino vaihtelee, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän ja tuosta dietti asiasta haluan vielä sanoa, että ymmärtääkseni se on kehiksillä vielä kovempi!!

ihanahelena sanoi:
Eli vertaat fitnestä EM-, MM- jne. tasolla ja suomen kevyen tason kehonrakennusta.

No ymmärsit varmaan, että tarkotin niin kuin sanoinkin: ...
Juu ymmärsin hyvin ja varmasti pitää moni asia paikkansa.:)
Halusin kuitenkin tuoda esiin sen, että aivan turhaan tytöt pelkäävät kehonrakennusta lajina ja kilpailumuotona, tämähän näkyy aina vaan vähentyvinä kilpailijamäärinä naisten kehonrakennuksessa Suomessa. Varmasti on myös niin , että suurimman osan ihannefysiikka on enemmän fitness-mallia ja tämän takia siinä useimmat kisaavat.
Tälläiset dokumentit eivät ainakaan paranna tilannetta jos aletaan pelätä , että aloitettuaan kehonrakennuksen näyttää heti ammattilaiselta (sitä ei suotta tarvi pelätä :D ), Joannaksi ei vahingossa päädytä..

Dieteissä on eroa kuten totesit ja lähtökohtaisesti on oltavakin, koska lavakunto jota tavoitellaan dietillä, on näissä lajeissa erilainen.

Inkeri sanoi:
Halusin kuitenkin tuoda esiin sen, että aivan turhaan tytöt pelkäävät kehonrakennusta lajina ja kilpailumuotona
Menee kyllä niin :offtopic: että hävettää, mutta täytyy sanoa itseäni kiehtoo sellainen treenausmuoto mitä keharit harrastaa (Olen saanut sellaisen kuvan joistain näistä pakkiksen viesteistä, että dokumentissa esitelty Joannan treenaustapa ei ollut kovin hyvää), mutta sellaien tyyli, että vedetään loppuun asti ja ei ole paljoa taukoa(tietty tämänkin suhteen ihmisillä on vaihtelevia tapoja). Yhdesti, en tiedä mikä nainen oli, mutta oli iso ja lihaksikas, oli kerran salilla, niin se veti niin, että hiki valui koko ajan... Kyllä miullekin voimailessani hiki tulee ;) , mutta se oli aivan eritapaista. No yritän vielä voimaa hankkia, joskus on vaan tehnyt mieli kokeilla sellaista tapaa treenata, ilman minkäälaisia tavoitteita (toisaalta toivoisin vähän leveämpää selkää ja kookkaampia olkapäitä...mutta eiköhön se oli pidemmän ajan tähäys ja odotus ja varmaan voimaharjoitteetkin sitä saa aikaan), joskus mietinkin, että jos niin tekisi vaikka kk olisko se voimasta pois...

Juu, täytyy myöntää, että itsekuri oli ainakin kohdallaan...
Eikös se sanonut, että jo lapsena oli halunnut lihaksikkaaksi. Kuinkas moni muksuna haaveilee sellaisesta? Ihan ymmärrettävää, että murrosiässä jo haluaa tietynlaisen kropan, mutta sitä nuorempana?! Suht nuorena oli kuitenkin jo aloittanut treenaamaan kovasti. (15 v.) Mut oli kyllä kieltämättä jo sillon kakskymppisenä hyvässä kunnossa.
Miten muuten on ees mahdollista saada rasvaprosentti niin alas? Eikös siinä dokumentissa mainittu, että 15 ois se raja, kun menkat loppuu... En tiedä fitnessistä sen kummemmin, mutta onko tuo normaalia lajin keskuudessa?

bikergirl sanoi:
Miten muuten on ees mahdollista saada rasvaprosentti niin alas? Eikös siinä dokumentissa mainittu, että 15 ois se raja, kun menkat loppuu... En tiedä fitnessistä sen kummemmin, mutta onko tuo normaalia lajin keskuudessa?
Mulla on yleensä jääny menkat pois jossain <16% mentäessä. Lienee aika yleistä rasvojen tippuessa naisilla.

Mun mielestä kaikki kunnioitus ammattilaisille, kehonrakennus täällä meillä kotoisessa suomessa on kuitenkin aika kaukana tuosta dokkarista, niin panostuksen kuin lieveilmiöidenkin suhteen. Itse olen nähnyt joka kerta kauniita naisillisia naisia SM-lavalla vaikkakin kovin vähänhän meitä on..Toisaalta dokkari oli tehty ihan kisojen kynnyksellä, joten Joannan käyttäytyminen ja treenaaminen oli ehkä osittain siitäkin kiinni.

Emmah sanoi:
Mulla on yleensä jääny menkat pois jossain <16% mentäessä. Lienee aika yleistä rasvojen tippuessa naisilla.

Tutkimusten mukaan kuukautisten poisjääminen liian matalien rasvojen tai rankan reenin vuoksi tapahtuu joskus uransa aikana vähintään n. 40-60% naisurheilijoista. Täsmällisiä lukuja on vaikea sanoa, riippuu paljon esim. urheilijan määritelmästä. Edes kaikilla huipputason kilpaurheilijoilla menkat eivät kuitenkaan jää pois.

Inkeri sanoi:
Olen kyllä sitä mieltä, että ammattilais fitness-kilpailijat muistuttavat jo lähes kevyen sarjan kehonrakentajia (taso mikä on nähtävissä kehonrakennuksessa amatööritasolla/ Suomessa). Suomessa fitness taas on kovin kaukana siitä tasosta mitä se on EM-, MM- tai huipulla ylipäätään. Mutta tämähän on jo eri aihe täysin..
Ja tämä siis vain oma mielipiteeni asiasta. :)

:offtopic: Musta esimerkiksi Rachel Kauppilalla on aivan uskomattoman ihana vartalo! :) Ja todella kaunis nainen muutenkin, vaikka onkin hyvin lihaksikas.

Back
Ylös Bottom