Teräase-thread (kuvia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö Pakkikselta teräasefriikkejä, tai sellaisia joita vaan kiinnostaa teräaseiden maailma ja / tai teräaseiden historia ja käyttötarkoitukset? Itse olen aktiivikalastaja henkeen ja vereen, lisäksi harrastan metsästystä harvakseltaan, joten vyöllä on keikkunut vuosien varrella monenlaista erästäjän työkalua.

Nuorempana kollina harrastin perinteistä ju-jutsua sekä escrimaa, joissa olennaisena elementtinä oli erilaiset teräaseet; tantot, katanat, viidakkoveitset, perhosveitset jne...

Minkälainen eräpuukko / veitsi Sinulla kulkee erämailla / kalavesillä? Oletko sisustanut asuntoasi teräaseilla? :kuvia:

Tästä tredistä ei tule todennäköisesti mitään suurta tai virallista, mutta kokeillaan nyt...

Tässäpä alkajaisiksi kuva rakkaasta kalakaverista. :haart:

Liitteet

• Kojamo1.jpg
    Kojamo1.jpg
    97,7 KB · Katsottu: 1 215
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulee ihan nuoruus mieleen kun Lefan kanssa pyörittiin kylillä viikonloppuisin...

:haart:
MORA+511.jpg

Mutta jos ollaan ihan vakavia, niin teräaseista en tiedä mitään, mutta olisi kiva osata heittää pukkoja niin että ne jää seinään kiinni. Joskus inttiaikoina heittelin leireillä puita päin, ja ehkä joka 5. heitto onnistui.

Minua on lyöty tollasella mikä tuossa Bradin kuvassa on. Tai tuo on vissiin se classic malli. Se oli vähän uudempi designi se mistä minulla on lähempää kokemusta.

Kyllä mä olen aina teräaseista pitänyt, keräilijäksi en itseäni kyllä tituuleeraisi. Veli senpuoleen oikein keräilee puukkoja ja veitsiä maailmalta.

Itselläni on ollut aika paljon erilaisia veitsiä elämäni aikana, kukrista itsetehtyihin rotteloihin. Puukkoa tekisi mieli aina pitää mukana, niin kätevä sellainen usein on, mutta rupeaa porukka usein karsastamaan, ja onhan se laitontakin.

Tällainen on käyttöpuukkona, intissä kurssipuukkona saatu:

http://www.marttiini.fi/puukot/shop/prod.asp?ContID=250

Ja perusmora on ihan hyvä vaihtoehto käyttöpuukoksi, hyviä ja halpoja ovat. Olen töissä ja nikkaroidessa todennut hinta-laatu-suhteeltaan voittamattomiksi.

Voi vittu teidän jätkien kanssa! :lol2:

Tässä vähän kättä pidempää... Katana, jos joku ei tiedä.

Liitteet

• Katana.jpg
    Katana.jpg
    132,2 KB · Katsottu: 1 382
Kaikki mahdolliset teräaseet olen ostanut mitä on vastaan tullut. Samoin pamput ja muut vastaavat. Niillä on sitten leikitty ja annettu / heitetty pois. Olen pitänyt parhaat ja käytännöllisimmät, ja peruspuukkoja on pari.

Victorinox on meikäläisen kirjoissa aina semmonen veitsien veitsi. Laatukamaa. <a target="blank" href="http://www.victorinox.ch/newsite/en/produkte/produktdetails//metzger/metzger_detail4.jpg">Victorinoxin lihanleikkuuveitsen</a> omistan (kuva vasen laita) ja muihin vastaaviin verrattuna se on kuin eri planeetalta.

Tääpä vaikuttaa oivalliselta trediltä kysyä seuraavaa. Joku isoveljeni kaveri selitteli joskus jotain sen suuntaista kuin että pilapiirtäjä Kari Suomalaisen poika olisi ollut ruumishuoneella töissä. Leikkausveitsenä kuulemma käytettiin sotilaskiväärin pistintä?

Jonkun teräasefriikin on tiedettävä tästä jotakin!

Tästäkään en voi sanoa edes omaa kokemustani, mutta kamunion lääkäri, ja ollessaan ruumishuoneella tekemässä harjoittelua (opiskelun loppuvaiheessa) sanoi ajatelleensa, että jos kerran Sanellin veitset ovat niin hyviä, että niitä patologit käyttävät ruumiinavauksissa, niin niitä varmaan kannattaa ostaa kotiinkin.
Kalanfilerointiveitsellä kuulemma saa aivoista tasasia siivuja. Nyt siis ihan aikuisten oikeesti.

tokkopaisto sanoi:
Tääpä vaikuttaa oivalliselta trediltä kysyä seuraavaa. Joku isoveljeni kaveri selitteli joskus jotain sen suuntaista kuin että pilapiirtäjä Kari Suomalaisen poika olisi ollut ruumishuoneella töissä. Leikkausveitsenä kuulemma käytettiin sotilaskiväärin pistintä?

Kerran avauksessa mukana olleena se patologin (tai mikä lie) työkaluna oli kyllä joku ihan spesiaali veitsi. Se näytti semmoselta fileerausveitsen ja kokkiveitsen sekoitukselta... Mutta ei se kiväärin pistimeltä vaikuttanut.

Niin, tämä oli siis obduktio-tiloissa, ei ruumishuoneella.

Onko kukaan muuten kiinnittänyt ikinä huomiota noihin Fiskarsin työkalujen designiin. Esim. kirveet, vesurit ja lekat on tosi hienoja ja samalla käytännöllisiä työkaluja. Kerran kävi mielessä että niitä vois ostella kotiin koristeiksi seinille roikkumaan.

tokkopaisto sanoi:

Eipä ihan heti tule mielee syytä, miksi ruumishuoneella käytettäisiin leikkausveistä! Ihan yhtenä palana se ruumis sinne arkkuun laitetaan.

Jeps, puukko olisi kyllä kätevä olla aina kannossa, mutta RRKalle on valitettavasti oikeassa, perinteinen suomalainen työkalu on perkele lainsuojaton.

Onhan noita jos jonninmoisia. Kaikki kiiltävä ja terävä on ihqua :hyper: Itellä taskusta löytyy McGyver tms. pienempään tarpeeseen ja repussa on mukana Gerberin monitoimi muun hätävaran (EA) joukossa, kalassa taas Gerberin pitkänokkainen. Puukko on toki vyöllä kun poistutaan urbaaniviidakosta, tällä hetkellä kumikahvainen Mora. On halpa, suht hyvä terä, parempi tuppi pitäisi vain kehittää. Jossain välissä täytyy tilata Brisasta terä tai pari ja tehdä oman kouran mukainen, tuppi tehdään toki itse myös.

Stu sanoi:
Eipä ihan heti tule mielee syytä, miksi ruumishuoneella käytettäisiin leikkausveistä! Ihan yhtenä palana se ruumis sinne arkkuun laitetaan.

No joo, hehhee - siis tiedät kyllä mitä tarkoitan :) . Ei siis leikkele vainajaa sopiviksi paloiksi arkkuun, vaan ruumiinavauksesta oli kyse. Ilmeisesti on siis kyse obduktiotiloista kuten Pikku-T kirjoitti.

Tää on tämmöstä spesiaalisanastoo josta mulla ei sen suurempaa käsitystä :) .

PikkuT sanoi:
Voi vittu teidän jätkien kanssa! :lol2:

Tässä vähän kättä pidempää... Katana, jos joku ei tiedä.

Sopii törkeen hyvin sun tapetteihin :)
Vähä niinku samaa sarjaa :whip:

No joo...itellä tällanen lähes aina taskussa http://www.crkt.com/snaplock.html
Helppo avata esim. paketteja tai katkoa naruja tms. :eek:
Ohut, kevyt ja tyylikäs. Saa taskunreunaan kiinni niin sitä ei edes tunne kantaessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom