Tempo

Ikä
42
Teettekö liikkeet hitaasti ja rauhallisesti vai nopealla tempolla?
Vai teettekö molempia?
Nopeammalla tempollahan saa isompia painoja nostettua mut onko lihasten kehityksen kannalta jompi kumpi parempi?

Erittäin hyvä kysymys. Mulla on vikkelä tempperamentti, ja varmaan sen takia tulee puntti heiluu ihan huomaamatta liiankin tiuhaan tahtiin. Mun täytyy tietoisesti ajatella tempon hidastamista, ja varsinkin nyt kun on uus ohjelma. Tottakai se on tehokkaampaa, kun vastustaa liikettä molempiin suuntiin, eikä fuskaa käyttämällä painovoimaa hyväkseen.

mä olen taas näitä rullaavia puhtaan liikeradan ihmisiä, ajattelen liikkeitä paljon sillei fysiologisen näkökulman kannalta.
Minulle se on henk.koht.toiminut ja tuottanut kivaa kehitysti.
Kyllä kuitenki tyyli muuttuu välillä ja rykäisen menemään, tuntuma on mulle kuitenkin se a ja o.

Minä yleensä teen raskaat sarjat liiemmin aikailematta, jotensakin markosavolaismaisesti niin, että rykäisen painot ylös enempiä miettimättä, teen sarjan, ja sitten seuraavan sarjan ehkä pienemmillä painoilla makustellen. Jos alkaisin joka sarjassa miettimään että tuntuuko nyt ihan varmasti oikeassa lihaksessa, niin en koskaan saisi kasvatettua treenipainoja.
Välillä taas on motivaatio ja apinanraivo kateissa, joten ajattelen, että teenpä hivenen kevyemmillä painoilla ja keskitynkin tosi puhtaaseen suoritustekniikkaan.
En silti usko, että tekniikkani muiden silmissä näyttää mitenkään kovin epäpuhtaalta, kyse on lähinnä ajattelutavasta joka tapahtuu pään sisällä.

Minä olen sellainen hidas punnertajatyyppi. Käytän aina sen verran suuria painoja voimiin nähden, että ne eivät millään edes liikkuisi nopeammin. Toisaalta olen muutenkin aika "hidas", en siis mikään elohopeatyyppi joka säntäilee nopeasti paikasta toiseen ja hyppelee ja kirmailee :D Toisaalta sitten sitä puristuvoimaa riittääkin aika hyvin, esimerkiksi vedossa ja penkissä vierestäkatsojat varmasti luulevat että nyt loppuu tytöltä voimat, mutta sentti sentiltä puserran vielä toiston tai pari. Hitaasti hyvä tulee :lol2:

Olen PMLatsin tavoin luonteeltani perusrauhallinen, mutta treeneissä pyrin nostamaan rivakasti. Sillä tavalla juuri saa voiman kasvamaan, ja sitä räjähtävää voimaa, jota heittolajeissa tarvitaan. Hermotuskin paranee rivakoilla toistoilla.

On tietysti liikkeitä, joissa rivakkuus voisi haitata suoritustekniikkaa, esim. veto tai kyykky. Tiedän, että ainakin kyykky pitäisi tehdä myös rivakasti lajitreenin kannalta, mutta kyykkytekniikkani ei ole vielä niin automatisoitunut, että uskaltaisin.

Joskus jos erehdyn "massatreeniin" otan rauhallisemmin ja keskityn tunnustelemaan poltetta lihaksessa. On siinäkin nautintonsa.

Se, millä temmolla liikkeet suorittaa, riippuu ihan itsekunkin tavoitteista: voimaa, räjähtävyyttä, kestävyyttä vai massaa. Kaikille eri tempo. Kaikki yhtä oikeita.:kippis1:

Isoilla painoilla jääpi joskus negatiivinen osuus vähän lyhyeksi, mutta pienemmillä tulee kummasti tehoja, kun ylösnosto on kohtalaisen rivakka ja alaslasku hidas niin, että laskuun menee 2x nostoonkäytetty aika. Tempo muuten on semmoinen, että kerkiää kunnolla hengittää toistojen välissä. Liika hidastelu on pahasta ainakin mulle, jos liike on semmoinen, että kädet on ylhäällä -menee kädet tunnottomaksi ja kylmäksi.

Olen sähköjänis. Sekä elävässä elämässä että salilla (sielläkö ei sitten olla eläviä...) Mutta ainakin viime aikoina olen aina ennen reeniä tankannut että ota iisisti,anna työn tuntua lihaksessa jne jne..ja huomannut olen että paljon paljon parempi tuntuma on lihakseen,kun tekee hitaammalla tempolla. Toki tempo riippuu melko paljon suoritettavasta liikkeestä ja kuten PMLats jo meinasikin,painoilla on myös oma merkitys.
Näinpä.

Suositut

Back
Ylös Bottom