Telttasauna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Narua
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkään kokemuksia telttasaunasta? Ja lähinnä löylyttelykokemuksia, henkilökohtaisemmat asiat voi jättää kertomatta ;)

Katselin Nexin (tämä ei ole mainos) saunaa ja näyttää aika näppärältä. Vai onko ihan turha viritys?

runko.jpg

norm_nexi.jpg

kiuas_jalusta.jpg

Saako tuollaisessa viskottua kunnon löylyt?
Vai viekö ensimmäinen tuulenpuuska koko saunan mukanaan ja jäät alasti lauteille istumaan naapurin nauraessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran olen telttasaunossa vastaa takonut ja yllättävän hyvät löylyt sieltä saa. Monella veneilijällä on mukanaan telttasauna. On se vähintäänkin hintansa arvoinen, sekä sen voi asettaa aivan rannan tuntumaan.

Kerran tuli saunottua semmoisessa savusaunatyyppisessä telttasaunassa :D. Eli jostain padasta tehty kiuas (käytännössä päistään auki oleva lieriö jossa keskelle hitsattu ritilä jakamaan tulipesän ja kivet). Keräiltiin sopivia kiviä ensin härpäke täyteen, sitten pidettiin tulta alla jokusen tunnin, lopuksi sammutettiin tulet, annettiin tuulettua ja nostettiin teltta päälle. Ihan hyvät löylyt sai ja aika eksoottinen kokemus.

omatekemässä telttasaunassa oon saunonut parinakin kesänä. vaikka aluks tuntuu että maanraossa käy semmonen viima ettei varmasti saa kunnon löylyjä, on joutunut myöntämään olevansa väärässä. kunhan lämmittää tarpeeks kiuasta niin löylyä kyllä riittää.

tuo kyllä näyttää hepposelta serkun raakalaudasta ja eurolavoista väsäämän saunan rinnalla, mutta eiköhän tuo pystyssä pysy kovallakin tuulella.

Kerran jossain ohjelmassa tehtiin kiuas pelkästään pinoamalla kivistä. Saa olla vaan aika tarkkana, ettei teltan reuna ota kiinni "kiukaaseen", voi tulla äkkilähtö.

On tullut kokeiltua itsetehtyä telttasaunaa, joka oli viritelmä pressusta ja kiukaan virkaa toimitti kasa luonnonkiviä, jotka kuumennettiin nuotiolla, sekä ihan perinteistä kaupasta saatavaa saunaa ja molemmat todettiin ehdottoman päteviksi. Sauna kohottaa kummasti reissaajan mielialaa ja auttaa kuosittautumaan rankkojen retkien yhteydessä. :thumbs:

Mikä onkaan hienompaa, kuin pykätä jumalauta oma sauna jonnekkin keskelle ei mitään! :kippis1:

On tullut kokeiltua itsetehtyä telttasaunaa, joka oli viritelmä pressusta ja kiukaan virkaa toimitti kasa luonnonkiviä, jotka kuumennettiin nuotiolla, sekä ihan perinteistä kaupasta saatavaa saunaa ja molemmat todettiin ehdottoman päteviksi. Sauna kohottaa kummasti reissaajan mielialaa ja auttaa kuosittautumaan rankkojen retkien yhteydessä. :thumbs:

Mikä onkaan hienompaa, kuin pykätä jumalauta oma sauna jonnekkin keskelle ei mitään! :kippis1:

Jos on enemmänkin kokemusta jaa ihmeessä tietosi muillekin.

Millaiset luonnonkivet pitää lämmön parhaiten?
Savu poistuu sitten pressuun tehdystä aukosta?
ym...ym.

Itse kaipaisin vinkkejä tuon Tee-Se-Itse saunan virittelyyn retkiolosuhteissa, niin et ainut mukana kulkeva tarvike olis pressu. Voi toki itsekin kantapään kautta kokeilla, mut toisinaan on fiksua kysyä vinkkejä.

Onko kenelläkään kokemuksia telttasaunasta? Ja lähinnä löylyttelykokemuksia, henkilökohtaisemmat asiat voi jättää kertomatta ;)

Katselin Nexin (tämä ei ole mainos) saunaa ja näyttää aika näppärältä. Vai onko ihan turha viritys?

runko.jpg

norm_nexi.jpg

kiuas_jalusta.jpg

Saako tuollaisessa viskottua kunnon löylyt?
Vai viekö ensimmäinen tuulenpuuska koko saunan mukanaan ja jäät alasti lauteille istumaan naapurin nauraessa?

Oon ajatellut tilata tuommoisen.

HInta on kyllä kova. Mä ostaisin heti jos olis halvempi. Mulle kelpais sellainen maassaistuttava "boheemimallikin".

Mahtaako noita olla muualla myynnissä.

telttasaunan kiuas

Olen joskus vesillä ollessa törmännyt saareen tehtyyn telttasaunaan jossa oli kivikasa eli kiuas, niin että kun telttasaunan kehikon päälle vetää pressun, niin kiukaan "luukku" eli puunsyöttöaukko ja samoin savut jää teltan ulkopuolelle. Vaatii tosin jonkin verran kiviä, mutta luulisi pakkislaisten jaksavan niitä poimia luonnosta :)

Savut ei pitäisi olla mikään ongelma, koska toi on kertalämmitteinen. Täytyy vaan ennen pressua sammuttaa tulet varmasti, ettei ole teltta täynnä savua.

Savut ei pitäisi olla mikään ongelma, koska toi on kertalämmitteinen. Täytyy vaan ennen pressua sammuttaa tulet varmasti, ettei ole teltta täynnä savua.

Nimimerkki RMJ 2007.:wtf: Omalla pressulla leikittäessä on lisäksi otettava huomioon pressun tulenkestävyys. Ettei tarvitse ihmetellä sulanutta pressua iholla Töölön palovammapolilla...

Itse olen useasti saunonut telttasaunassa ja muutamia ollut rakentamassakin. Esimerkkisauna näyttää kohtalaisen toimivalta, mutta ilmeisesti tuohonkin joutuu lauteet itse rakentamaan.

Parhaimmat telttasauna tuli kokeiltua ehdottomasti elokkuussa 2007. Toinen näistä oli kelluvien ponttoonien päällä järvellä. Ah sitä tunnetta, kun kovista löylyistä pääsi oven avauksella pulahtamaan suoraan lampeen.

Muutamia pointteja telttasaunoista.

- Kiukaan tulee olla varpaiden tasolla (sama kuin normaaleissakin saunoissa)
- Ovi on erittäin tärkeässä osassa, sillä sitä kautta syntyy normaalisti suurimmat lämpöhäviöt
tämä tulee etenkin ottaa huomioon rakentaessa saunaa ihan normaaleista pressuista
- Isompaan telttasaunaan tarvitaan ehdottomasti kaksi kiuasta
- Ylimääräistä tilaa vältettävä, esim lauteiden takana tai saunan korkeudessa.

Hyviä telttasaunoja saa rakennettua aika halvalla ja kohtalaisen nopeasti. Laudasta kehikko, jonka päälle pressua. Pressu lyödään laudoilla tiukasti kiinnni runkoon. Erikseen rakennetaan kunnollinen puinen ovi. Mitään ikkunavirityksiä tähän ei saa laittaa.

Eihän tuommoista kannata ostaa :)

Broidin kanssa kesällä n.4 tuntia kesti tehä oma ja ihan hyvät löylyt tuli.

Eli kaivetaan pieni kuoppa kiuasta varten (jos vanha kiuas, käytä sitä ja jos ei niin kivi kasa käy.) ja sitten kakkosnelosista kuution muotoiset rakenteet.

Jos haluatte vielä lauteet ettekä vain tuoleja sinne niin kakkos nelosista naulaatte rakenteisiin kinni vain tarpeeksi leveän lauteen.

Tilaahan tuo tietysti kaipaa ja aikaa.

Juu, telttasaunoissa löylyt on yleensä hyvät, koska ilmaa on saunassa riittävästi. Tänä kesänäkin on tullut yksissä moottoripyöräkokkareissa saunottua telttasaunassa. Oli iso teltta, 20 miestä mahtu löylyyn helposti. Kiitoksia vaan löylyistä Mc Guerrilloksen porukka.

Saunottu on monesti telttasaunassa.
Kaivaa kuopan maahan ja yrittää kasata kivistä sellaisen tulipesän tai joku metalli häkkyrä ja iso röykkiö kiviä siihen päälle. Sitten lämmitellään kiviä kunnon tulella (menee tunti jos toinenkin). poltetaan puut loppuun tai kaivetaan lapiolla tulipesä puhtaaksi. TÄRKEÄ heitä häkälöylyt!!! Sitten vaan valmiiksi rakennettu kehikko päälle + muovi / pressu. Saunan lauteina toimivat hyvin kaljakorit...

Kommenteista päätellen ihan hyvät löylyt telttasaunassa saa, kunhan malttaa lämmittää kiukaan kunnolla.

Laudasta kehikko, jonka päälle pressua. Pressu lyödään laudoilla tiukasti kiinnni runkoon. Erikseen rakennetaan kunnollinen puinen ovi. Mitään ikkunavirityksiä tähän ei saa laittaa.

Tässä tullaankin siihen, että missä vaiheessa lautakyhäelmä muuttuu rakennelmaksi. Telttasaunan idea on myös siinä, että rakennus- tai muita lupia ei tarvita. Jos rakentaa tukevan kehikon laudoista, laittaa kiinteän oven ja seinät väsää sitten jostain pressuista, niin jääkö se vielä lupahässäköiden ulkopuolelle ja vasta kiinteät seinätkö tekevät saunasta varsinaisen rakennuksen...? vai missä on raja :)

Tynnyrisaunat taitavat ainakin vaatia aina luvan, vaikka ovatkin periaatteessa siirrettäviä hökötyksiä.

T_4.JPG

tynnyrisauna

Me lähdetään Hupen kanssa ensi kesänä Tenolle kalastamaan ja nyt tarvittaisiin maaston väreihin ja muotoihin sopiva telttasauna mukaan. Mistähän tuollaista lähtisi kyselemään? Tarviiko noiden kuljettamiseen peräkärryn? Ajateltiin lähteä matkaan asuntoautolla.

Täällä on ainakin pirun kalliita nuo: http://www.telttasauna.com/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom