Telkkari vetelee viimesiään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja UCp
  • Aloitettu Aloitettu

UCp

Ikä
43
Mun telkkari (n. 5 vuotta vanha philipsin laajakuva) on paska.

Ja sitte selitys: aina ku pistää sen päälle ni kuva on semmonen vihree/sininen. Sitte sammutan ja laitan takas päälle ni kuva on normaali. Alkaa hiljasempaaki miestä vituttaan ku koko ajan pitää sammutella telkkaria. Kuva pysyy kunnossa yleensä vasta ku telkkari on ollu päällä useita tunteja, eli ehtiny vähän lämmetä. Osaisko kukaan sanoa mikä siinä on, onko ollu samanlaista ongelmaa? Heitänkö parvekkeelta vai vienkö korjaamoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitaa olla sen telkkarin loppu lähellä. Korjaus omaan piikkiin tulee varmasti lähes yhtä kalliiksi kuin uuden telkkarin osto. Lisäksi jonot noihin huoltoliikkeisiin ovat yleensä parista viikosta muutamaan, joten joudut olla ilman telkkaria jonkin aikaa. Telkkarihan voisi tienkin "lipsahtaa muutossa" esim rappukäytävässä ja tippua..? :D

disclaimer: vakuutuspetos on oikeasti pahasta

UCp sanoi:
Mun telkkari (n. 5 vuotta vanha philipsin laajakuva) on paska.

Ja sitte selitys: aina ku pistää sen päälle ni kuva on semmonen vihree/sininen. Sitte sammutan ja laitan takas päälle ni kuva on normaali. Alkaa hiljasempaaki miestä vituttaan ku koko ajan pitää sammutella telkkaria. Kuva pysyy kunnossa yleensä vasta ku telkkari on ollu päällä useita tunteja, eli ehtiny vähän lämmetä. Osaisko kukaan sanoa mikä siinä on, onko ollu samanlaista ongelmaa? Heitänkö parvekkeelta vai vienkö korjaamoon?
Jos sulla on aina se telkku "päällä" sillain että napsautat sen kaukosäätimestä päälle, niin kokeileppa semmosta että sammutat muutamaksi tunniksi/yöksi sen telkun ihan siitä oikeasta napista, jos kuva korjaantuu sillä, niin töllössä ei ole vikaa, vaan kuvaputki on mangnetisoitunut sen takia koska töllö on aina ollut "päällä" eli olet sammuttanut ja laittanut päälle siis kaukosäätimellä. Harvinaista että nuin tuore telkku ois sökö, toki sekin on mahdollista.

kuten neutraali totesi on se magnetisointi hyvä vaihtoehto.Itse olin muuton yhteydessä käyttänyt kajaria noin 10 cm päässä vasemmasta yläkulmasta ja siellähän sitten oli sini-/vihreä läiskä, joka poistui yön yli, kun oli TV pois päältä kokonaan.
Merkkinä Philips :hyper:

Toisaalta jos oletkin pääkytkimestä sen töllön sammutellut voi kyseessä olla ns "väsynyt" juotos.Tuon korjaaminen ei ole hankalaa ja yleensä Philesko tietää merkin ja mallin mukaan tulevat "normaali" viat.

Osta seuraavaksi joku muun merkkinen TV, Philips on vähän niinkuin telkkareiden Opel. Eipä ole tullut kovin monta pitkään kestänyttä Philipsiä nähtyä.

jiiii sanoi:
Osta seuraavaksi joku muun merkkinen TV, Philips on vähän niinkuin telkkareiden Opel. Eipä ole tullut kovin monta pitkään kestänyttä Philipsiä nähtyä.

:thumbs: Asiapuhetta. Sanoisin myös että ongelmasi nimi on Philips.

jiiii sanoi:

Philips on kuitenkin testivoittaja sekä suomen myydyin televisio, että ei tuon ihan susi pitäisi olla. Tietty yksittäisiä tapauksiahan voi olla.

jiiii sanoi:

Ja tämä väite varmasti perustuu samaan mutuun kuin että Opel on jotenkin se kaikista paskin auto. Itellä ollut pari Philipsin telkkaria ja todella tyytyväinen olen tähän asti ollut. Ja ei ole kaveritkaan mitään valittaneet. Hinta/laatusuhden mun mielestä ihan kohallaan.

Mutta asiasta senverran, että tota Neutraalin ohjetta kannattaa kokeilla. Ja muutenkin se telkkari olisi syytä kerran kuukaudessa vähintään sammuttaa ihan kokonaan vaikkapa yöksi.

Meillä menee toisen töllön kuva selaiseksi tiimalasiksi jos on kauan päällä ja varsinkin jos pelaa pleikalla. Ongelma aina häviää kun pistää töllön muutamaksi minuutiksi kiinni siitä virtanapista.

Olen tuossa katsellut juuri noita Philipsin 28" töllöjä ja olen kahden vaiheilla että ostaako sellainen vai maksaako joku 200€ lisää ja ostaa vaikka Finlux. Liikkeissä tuo Philipsin kuva vaan näyttää huonommalta kuin Esim.Finluxin. Mutta siitä on pirun paha mennä päättelemään mitään kun niiden säädöissä jne voi olla niin pirusti heittoa. Hieman kyllä epäillyttää tuo Philips. Tuokin puhuu hieman puolestaan että threadin aloittajalla 5 vuotta vanha töllö. Meillä kaksi Finluxia toinen 25" ja toinen 28". Pienempi ostettu vuonna-89 ja ei mitään ongelmia. Isompi ostettu -93 ja siinä on kerran mennyt yksi osa pimees joka piti muistissa värien ynm. säädöt. Sen korjaus oli tutulla firmalla jotain 40€.

Krago sanoi:
Philips on kuitenkin testivoittaja sekä suomen myydyin televisio, että ei tuon ihan susi pitäisi olla. Tietty yksittäisiä tapauksiahan voi olla.
Minulla on myös Philips telkkarina. Se ei ilmeisesti ole tämä "testivoittaja" malli, koska se on ihan hanurista. Alle vuoden vanha TV pihisee, sirisee ja tekee kaikkea muuta mukavaa. TV vaihtelee itsestään kuvasuhdetta kesken leffan tai ohjelmien katsomisen ja lisäksi värisäädöt eivät pysy muistissa.

Pitäisi viedä TV pajalle kun on takuu voimassa tai sitten vaan "lipsauttaa muutossa" kuten aikaisemmin jo mainittiin. Saisi merkin vaihdettua parempaan.

japa sanoi:
Olen tuossa katsellut juuri noita Philipsin 28" töllöjä ja olen kahden vaiheilla että ostaako sellainen vai maksaako joku 200€ lisää ja ostaa vaikka Finlux.
Osta hyvä mies vaikka se Finlux. Harmittaa vähemmän jälkikäteen.

Tuota neutraalin ohjetta myös minä suosittelen, tosin sillä erotuksella että virrat pois pääkatkaisimesta ja myös töpseli irti seinästä. Toimii paremmin tuo demagnetointi jos laite on täysin irti verkkovirrasta. Demagnetointi on tärkeää että nuo värivirheet saadaan pois ja suuri osa televisioista tekee sen juuri uudelleenkäynnistyksen yhteydessä, siitä se säpsähtävä "hpiummmnnn" ääni.

Mutta jos se kuva pumppaa, niim se kuvan kirkkauden mukaan on monien halpojen televisioiden ominaisuus. Niissä virtalähde on hieman alimitoitettu ja notkahtaa kirkkaalla kuvalla. Kontrastin vähentäminen auttaa tähän ongelmaan.

Kannattaa poistaa kaikki metalliesineet television päältä sekä samoin keskikaiutin jos se ei ole magneettisuojattua mallia. Juuri nämä aiheuttavat kuvaan värihäiriöitä enimmäkseen silloin kun televisio ei tietysti ole rikki.

Ja mitä Philipsiin tulee, mallistosta löytyy myös helmiä. Joskin ovat huomattavasti kalliimpia ja ovat rakennettu aivan muualla kuin siellä Turkissa, Intiassa tai Unkarissa kuten missä vaikkapa halvimmat mallit Philipsiltä ja Panasoniciltakin tehdään. Esimerkiksi ne päälle 1000-2000 euron erittäin laadukkaita verrattuna vaikka johonkin 500 euron hintaluokan tuotteisiin koska esim. 1) parempia osia on voitu käyttää kuluista karsimatta liikaa 2) suunnitteluun on panostettu enemmän ja laatuvaikutelma, käytettävyys ja yleinen laatu on merkittävästi parempia.

Itse pyrin ohjaamaan kulutustottumuksiani ostamalla jo ennestään hyväksi tunnetun testivoittajamallin tai muuten vain laadukkaalta valmistajalta, esim. Panasonic, Sony ja Pioneer tekevät yleensä laadukkampia tv-laitteita. Varsinkin Pioneer.

Ja huonoimman auton valitsijat, kääntäkää katseenne vaikka LADAn suuntaan. Siellä se majailee.

Sille telkkaria ostavalle hieman pohdittavaa:

Osta mielummin jokin Sonyn tai Panasonicin malli. Ei mitään Finluxia ainakaan sillä perusteella että Philips on huono koska siinä Finluxissa on Philipsin laitteisto.

Osta kerralla hieman arvokkaampaa, noin 1000-1200+ euron hintaluokkaa oleva televisio, esimerkiksi erittäin laadukkaita jo 32" laajakuvatelevisioita myydään tuohon hintaa, lähinnä Panasonicin Viera-sarjaa ja Sonyn vastaavia myös. Enkä unohtaisi niitä Philipsin moderneja Pixelplus2 malleja myöskään vaikka P+:saa saa säätää jumalattomasti ennen kuin se näyttää hyvältä. - Mutta sitten se kyllä näyttää jumalaisen hyvältä!

Niin ja toivottavasti et tee sitä virhettä että menet ensimmäisenä päivänä vaikka Giganttiin ja sormella napsautat arvalla että vaikkapa tuo. Sama kuin ostaisit auton ajamatta sillä ollenkaan ensin.

- Tarkista aina kuvanlaatu silmämääräisesti mieluiten KOTONA koska liikkeessä ne tuotteet ovat monesti kytketty sarjaan toisiinsa ja aiheuttavat siten häiriötä toisiinsa ja kuvanlaatu on heikompi kuin oikeasta, ainakin analogisena siis.

Kannattaa tarkistaa myös että telkkarissa on:

- tarpeeksi liittimiä käyttöön, eli vähintään 2-3 scart-liitintä ja myös s-videoliitin tietokoneelle. Komponenttiliittimistä (YpBp-) myös plussaa koska televisioon saadaan sisälle kuva lomittelemattomana ja kuva on noin 2x parempaa.

- tarpeeksi ergonominen käyttöliittymä jota osaa käyttää edes joskus. Aluksi saattaa näyttää vaikealta mutta jos valikot eivät ole mitenkään loogiset harkitse. Tosin tämä on aivan vihoviimeinen huonontava seikka-

- säädettävyyttä kunnolla. Philipsissä on kokemuksien mukaan laajimmin säätöjä kuvalle ja olenkin vertaillut ainakin 50-60 eri eri mallivalmistajan mallia.

- sekä Scart-1 että scart-2 ottavat sisäänsä RGBS:ää, tällöin saadaan laadukkaasti kiinni sekä digiboksi että dvd-soitin. Komposiitillä toinen on ikävää katsottavaa, kuvanlaatu on heikko.

Philipsilla oli muutama vuosi pahoja laatuongelmia ja ilmeisesti niitä on vieläkin. Jos säkä käy niin Philipsin telkkari on hyvä:).

makew sanoi:
Philipsilla oli muutama vuosi pahoja laatuongelmia ja ilmeisesti niitä on vieläkin. Jos säkä käy niin Philipsin telkkari on hyvä:).

Höpöhöpö. Turhaan ei ole 11-12 kertaa käynyt säkä kun tietää mitä hakea. Ja täsmennän että en puhu mistään ostamisesta tässä 11-12 kerrasta vaan noin monta Philipsin mallia olen havainnut hyväksi.

Mutta jos Philips pelottaa, osta kenties jonkin parempien valmistajien Sonyn tai Panasonicin mallin. Tosin sellaisen jossa on tarpeeksi kaikkea jota edellä sanoin.

Timba79 sanoi:
Ja tämä väite varmasti perustuu samaan mutuun kuin että Opel on jotenkin se kaikista paskin auto. Itellä ollut pari Philipsin telkkaria ja todella tyytyväinen olen tähän asti ollut. Ja ei ole kaveritkaan mitään valittaneet. Hinta/laatusuhden mun mielestä ihan kohallaan.

Ei paskin mutta muita nopeammin kuluva ja vanheneva. Otapa 200tkm ajettu vm-92 Vectra, on loppuunajettu ruostunut romu mitä todennäköisimmin, ja otapa saman ikäinen saman verran ajettu Audi 80, vaikuttaa vielä melko tuoreelta. Itselläni nyt ei ole Philipsin telkkua, mutta kotona on ja samaten usealla kaverilla, enkä ole muuta hyvää niistä kuullut kuin sen, että hinta on halpa. Ja se on kyllä totta, edullisestihan noita saa. Pikkuvikaa ja häiriöitä kuvassa tuntuu aina silloin tällöin löytyvän, toisin kuin esim. Sonyissa ja Panasoniceissa.

Tuo alkuperäinen ongelma kuulostaa siltä, että laitteessa on kylmä juotos tai vastaava yhdistysongelma. Jää ilmeisesti punainen väri uupumaan välillä? Kyllä tuo pitäisi huollossa korjaantua.

Sen vähän mitä on hilipsin koneita näkynyt, niin aivan totaalista paskaa on kyllä laatu ollut.

Itse ostin philipsin 28" töllön mustan pörssin avajaistarjouksesta viisi vuotta takaperin. Maksoi silloin noin 1500 mk ja pelittää edelleen ihan hienosti. Edellinen pölkkäri oli puukuorinen philips vuodelta ghosbustersjamiamivice ja sekin välitti vaihtohetkellä tietoa maailman tapahtumista vakaasti ja varmasti.

Meikäläisellä on kyllä aina ollut tapana sammuttaa telkkari yöksi kojeen omasta virtanapista, eikä kaukosäätimisestä. Tiedä sitten, vaikuttaako se laitteen ikään.

MomentuM sanoi:
Komponenttiliittimistä (YpBp-) myös plussaa koska televisioon saadaan sisälle kuva lomittelemattomana ja kuva on noin 2x parempaa.

Mitä hyötyä on syöttää tavalliselle telkkarille progressiivista signaalia kun se ei kuitenkaan pysty sitä näyttämään. (ja nyt tarkoitan siis tavallisia 720x576 kuvaputki telkkuja en mitään hd-plasmoja)

Laffer sanoi:
Mitä hyötyä on syöttää tavalliselle telkkarille progressiivista signaalia kun se ei kuitenkaan pysty sitä näyttämään. (ja nyt tarkoitan siis tavallisia 720x576 kuvaputki telkkuja en mitään hd-plasmoja)

Niin, ei "tavalliseen" telkkariin olekaan. Siis CRT-telkkariin. Laitoin tuon sen takia koska suuri osa porukkaa ostaa telkkariksi jonkin taulu-television.

Eikä se ole siitä resoluutiosta kiinni se progressiivisen kuvan parantuminen, jo 576p -kuva näyttää huomattavasti paremmalta kuin tavallinen 576-kuva.

Progressiivisia kuvaputkitelevisioita valmistetaan yleisesti, mm. Finlux , tekee niitä oikein urakalla nykyään (100hz mallit kaikki kalliimmat). Niissä kuva siirretään SCART-liittimen kautta progressiivisena eli lomittelemattomana.

Jos joku on taulutv:tä ostamassa, kannattaa tarkistaa että laite pystyy vähintään 1280x720-resoluutioon ja kontrastisuhde on yli 2000:1. Ja HDMi tai DVI-liitin löytyy, HDMi mieluiten vielä HDCP-yhteensopivana.

MomentuM sanoi:
Sille telkkaria ostavalle hieman pohdittavaa:

Osta mielummin jokin Sonyn tai Panasonicin malli. Ei mitään Finluxia ainakaan sillä perusteella että Philips on huono koska siinä Finluxissa on Philipsin laitteisto.

Niin ja toivottavasti et tee sitä virhettä että menet ensimmäisenä päivänä vaikka Giganttiin ja sormella napsautat arvalla että vaikkapa tuo. Sama kuin ostaisit auton ajamatta sillä ollenkaan ensin.

- Tarkista aina kuvanlaatu silmämääräisesti mieluiten KOTONA koska liikkeessä ne tuotteet ovat monesti kytketty sarjaan toisiinsa ja aiheuttavat siten häiriötä toisiinsa ja kuvanlaatu on heikompi kuin oikeasta, ainakin analogisena siis.

Onko Finluxissa samat sisuskalut kuin Philipsissä? Jos on niin miksi sitten se vaikuttaa paremmalta niin siellä liikeessä katsottuna kuvanlaadultaan sekä sitten mitä olen tutuilta luullut niin kaikki ovat olleet tyytyväisiä?

No tuota töllöä on tässä jo suunniteltu ostettavan jotain puoli vuotta ja joka kerran jos vaan jossakin liikkeessä on töllöjä niin siellä tulee niitä vertailtua ja katseltua. Esitteitäkin on jo yhden saunan uuninpesän verran :)

Tuo tarkista kuvanlaatu aina kotona juttu on ihmeelinen...? Eli osta töllö ja kuva ei olekaan kotona ok niin palauta se, vai? Liikkeissä on todellakin monesti siitä sarjaan kytkennästä johtuen huono kuvanlaatu, samoiten niiden säädöt on pielessä. Mutta olen samaa huomannut että meillä Kuopiossa tuntuu olevan huonompi kuvanlaatu kaapeliverkossa kuin esim. tuossa 50km syrjemmässä antennilla. Esim. emännän vanhemmilla on uusi finlux johon kyllä miellyin niin kuvanlaadun kun muukin toiminnan puolesta jouluna niin heillä on omakotitalossa parempi kuva kattoantennilla kuin meillä kotona kaapelilla :curs:

Jännä homma muuten että tuolla gigantissa oli joku 28" töllö 199€ ja siinä oli paljon terävämpi kuva ja paremmat värit kuin vieressä olevalla samankokoisella 399€ töllöllä. Liekö säädöt pielessä vai joku tarkoituksellinen juttu että halpis töllöjä menis kaupas?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom