Tekniikan vaikutus penkkipunnertustulokseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja habis
  • Aloitettu Aloitettu

habis

Banned
Olen treenannut lähinnä "body"mielessä ja nyt alkoi kiinnostaa, että minkälaisiin tuloksiin sitä pääsisi penkkipunnerruksessa jos opettelisi oikeanlaisen tekniikan. Tähän mennessä penkissä ollaan menty ns. lahnatekniikalla ja pyritty pitämään penkki puhtaasti rintalihaksia treenaavana liikkeenä ilman sen kummempia tekniikkakikkailuja, joilla saisi mahdollisesti penkkiykköstä nostettua.

Eli mitä jengi luulee paljonko olisi mahdollista parantaa penkkitulosta oikealla nostotekniikalla jos tällä hetkellä menee jalat penkillä/ilmassa (siis ilman mitään selän kaarta taikka jaloilla tuotua jännitystä) 110 kg? Ote on suhteellisen leveä - keskisormet peittävät merkit (oma pituus 172 cm). Tiedä sitten onko painolla merkitystä tässä laskukaavassa, mutta omapaino on about 72 kg.

En tiedä sitten kun tuo tekniikka aivan huipussaan on mutta saan n. 115 tällä hetkellä "hyvällä" tekniikalla ja jalat penkillä menee 95 aivan helvetin raskaasti, kai sekin yksilöstä on kiinni miten on tottunut nostamaan. Itse en ole koskaan jalat penkillä tehnyt muuta kuin lämmittelyjä.

Vähän outo asenne sulla habis, kyllä se oikea tekniikka kannattaa aina opetella. Kyllähän siinä enemmän rautaakin nousee, mutta tärkeämpänä pitäisin loukkaantumisriskin pienenemistä. Kyllä oikea tekniikka pitäisi olla kaikissa liikkeissä se a ja o, vaikka ei isot raudat kiinnostaisikaan.

. lahnatekniikalla ja pyritty pitämään penkki puhtaasti rintalihaksia treenaavana liikkeenä ilman sen kummempia tekniikkakikkailuja,.
Tässä on nyt käynyt ihan toiste päin, olet vienyt sen rasituksen rinnalta käsille ja olkapäille. Oikealla penkkitekniikalla se rasitus kohdistuu enemmän rintaan.

Vähän outo asenne sulla habis, kyllä se oikea tekniikka kannattaa aina opetella. Kyllähän siinä enemmän rautaakin nousee, mutta tärkeämpänä pitäisin loukkaantumisriskin pienenemistä. Kyllä oikea tekniikka pitäisi olla kaikissa liikkeissä se a ja o, vaikka ei isot raudat kiinnostaisikaan.

Lähinnä kyse on siis oikeasta tekniikasta ajatellen penkkimaksimia. Käsittääkseni jos tähtäimessä on penkkimaksimi tekniikalla pyritään valjastamaan liikkeeseen kaikki mahdolliset lihakset ja niistä pyritään repimään kaikki irti, kun taas minun treenissäni tarkoitus on ollut juurikin tuolla "lahnatekniikalla" välttää muiden lihasten käyttäminen ja keskittää rasitus sillä tavalla, että se kohdistuisi mahdollisimman paljon rinnalle ilman että "huijattaisiin" muilla lihaksilla siihen lisää.

Jaa-a, että pitänee sitten alkaa harjoittelemaan sitä oikeaa nostotekniikkaa. Katsotaan sitten lisääntyykö nuo painot vai väheneekö ne.

Aika usein se oikea tekniikka tarkoittaa sekä isompia rautoja että pienempää vammautumisriskiä. Voisin kuvitella, että lahnatyylillä olkapäät eivät pysy penkissä kiinni, joka puolestaan johtaa mahdollisesti olkapää- tai ac-nivel-vammoihin. Ehkä sinulla ei ole vielä ollut mitään isompaa loukkaantumista, mutta parempi se on olla fiksu ja oppia muiden virheistä.

Tarkoitetaanko lahnalla tässä tapauksessa sitä, että lapoja ei olla vedetty taakse ja maataan aivan littanassa penkillä. Joillekkin lahna meinaa sitä, että selkä on suht kiinni penkissä vaikka lavat olisivatkin yhdessä. Niinkun joku muukin joskus sanoi niin tärkeintä ei ole kaari vaan asennon tiukkuus.

kyllä se ihan kokonaisvaltainen yläkehon liike on. tekniikan merkitys on sekä vammoista säästävä että noston mekaniikkaa parantava. eli voimaa ei tuhlailla vääriin suuntiin. huono tekniikkaa taas ei oo käyttökelpoinen missään. bodarikin hyötyy jokasesta liikkeestä paremmin, jos teku on kuosissa. eri asia sitten on, miten tiettyjä juttuja korostetaan voimanostoa ja bodailua vertaillessa.

Lähinnä kyse on siis oikeasta tekniikasta ajatellen penkkimaksimia. Käsittääkseni jos tähtäimessä on penkkimaksimi tekniikalla pyritään valjastamaan liikkeeseen kaikki mahdolliset lihakset ja niistä pyritään repimään kaikki irti, kun taas minun treenissäni tarkoitus on ollut juurikin tuolla "lahnatekniikalla" välttää muiden lihasten käyttäminen ja keskittää rasitus sillä tavalla, että se kohdistuisi mahdollisimman paljon rinnalle ilman että "huijattaisiin" muilla lihaksilla siihen lisää.

ei hyvää päivää...... vaan kerro ihmessä ton teen minun treenissäni tarkoitus on ollut juurikin tuolla "lahnatekniikalla" välttää muiden lihasten käyttäminen ja keskittää rasitus sillä tavalla, että se kohdistuisi mahdollisimman paljon rinnalle ilman että "huijattaisiin" muilla lihaksilla siihen lisää ???

ei hyvää päivää...... vaan kerro ihmessä ton teen minun treenissäni tarkoitus on ollut juurikin tuolla "lahnatekniikalla" välttää muiden lihasten käyttäminen ja keskittää rasitus sillä tavalla, että se kohdistuisi mahdollisimman paljon rinnalle ilman että "huijattaisiin" muilla lihaksilla siihen lisää ???
Mitä?

Monesti alkuun se voi jopa tippua, mutta kyllä oikeella tekniikalla tohonkin luulis 10-20kg saavan lisää melko nopeastikin.

Jep eli niinkuin yllämainittiin kaari ei ole se juttu, mutta yleensä kaari helpottaa yläselän käyttöä ja lapojen pitoa yhdessä. se myös lyhentää nostomatkaa. Tiukka paketti on avainsana ja oikeastaan penkkikin lähtee jaloista. jaloilla luodaan paine yläkroppaan - yläselkään -, jolla saadaan aikaan "jousivoimaa" tuohon nostoon. Se onnistuu ilman kaartakin. Periaatteessa jaloilla painetaan yläselkää penkkiin, jolloin myös alakroppa on käytössä.

Itse joutunut tekemään vammautumisen takia koko kaaren pois eli jalat ilmassa alaselkä kiinni penkissä. Tein suht hikisiä 4x6x 65kg.. Oma kutosenkka normaalilla tekniikalla on 85... eli aika iso ero prosentuaalisesti vaikka vedin tuon lahnailunkin lavat yhdessä. (olen siis tyttö eli siksi niin heikko :))

Back
Ylös Bottom