tehoa treenaukseen

Heippa kaikille!

Jonkin verran palstaa seuranneena päätin rekisteröityä ja ajattelinpa heti turvautua teidän viisaampien apuun...

Olen käynyt jo pidempään salilla ja nyt viime vuoden lopusta lähtien treenannut kovemmalla intensiteetillä (= keskitetympi ohjelma, kovemmat painot, säännöllisyys). Olen kokeillut muutamaa erilaista ohjelmaa. Loppujen lopuksi tein itse ohjelman, joka koostuu mieluisista liikkeistä. Epävarma olen ainoastaan siitä, olenko jakanut eri lihasryhmät "oikein" eri päiville.

1. päivä: rinta, ojentajat
2. päivä: reidet, hauikset
3. päivä: selkä, olkapäät

Joka kerta teen vatsoja. Salilla pyrin käymään neljä kertaa viikossa. Lisäksi pyrin ainakin kaksi kertaa viikossa saliohjelman jälkeen tekemään airobisen eli soutulaitteella, kuntopyörällä tms. 30-60 min. Muulla ajalla harrastan myös liikuntaa (pyöräilyä, rullaluistelua, juoksua jne.).

Kiva, jos joku jaksoi lukea tämän läpi.

Kaikista vinkeistä kiinnostunut Tiiamiia

Kuulostaa tuo sun ohjelmasi hyvältä :)

Itse vaihtaisin tuon rintapäivän tuohon keskelle johtuen siitä, että hauikset rasittuvat myös selkäliikkeissä, joten selkäpäivänä voi olla jaksaminen pienempää, jos habat on kipeänä tai muuten vaan väsyksissä.

Ja jos teet suorin jaloin maastanostoa niin se ottaa melko lailla takareisiin ja jaksaminen voi olla vähempää, jos ne on jo ennestään kipeät/rasittuneet.

Mutta nuo edellä mainitsemani jutut on sellaisia, että jokaisella on oma maku ja oma tyyli ja omat jutut, jotka toimii parhaiten, joten ei välttämättä niitä tarvikaan vaihtaa, jos sulla toimii noin hyvin.

Vatsojen kanssa on monia mielipiteitä myös. 3 kertaa viikossa vatsoja on omasta mielestäni vähän liikaa, koska vatsalihakset on lihaksia siinä missä kaikki muutkin ja tarvitsevat myös lepoa kasvaakseen ja aikaa palautuakseen.

Sanot tekeväsi itsellesi mieluisia liikkeitä. Siitä haluan kysyä, että olethan varmistanut, että teet kuitenkin monipuolisesti liikkeitä kaikille lihaksille?

Salin jälkeisen aerobisen kannattaa kestää korkeintaan vain 30min, koska muuten elimistö alkaa mennä melkoiseen kataboliaan (=lihaksia kuluttava tila).

Ja muutenkin kannattaa pitää huoli siitä, että tulee tarpeeksi lepoa eli ei liikaa aerobisia viikko-ohjelmaan. Ja liika on vähän suhteellista, kun jotkut jaksaa enemmän ja jotkut vähemmän. Eli kuuntele kehoasi.

Tässä taas yksi romaani :)

Tervetuloa tänne punttimimmeihin ja tsemppiä treeniin :kippis1:

hei kiitos nopeasta vastauksesta!

laitan tähän vielä tarkemmin mun treeniohjelman:

rinta: penkkipunnerrus, käsipainopunnerrus vinopenkillä, vipunostot vinopenkillä

ojentajat: ranskalainen punnerrus, ojentajapunnerrus taljassa, ojentajaliike käsipainolla

reidet: jalkakyykky, jalkaprässi, maastaveto suorin jaloin, reisikoukistus istuen

hauikset: hauiskääntö käsipainoilla vuorokäsin, hauiskääntö tangolla, yhden käden vasaranosto

selkä: selänojennus koneessa, ylätalja eteen kapealla otteella, ylätalja eteen/taakse leveällä, alataljasoutu, kulmasoutu käsipainolla

olkapäät: niskantakaapunnerrus tangolla, käsipainopunnerrus, olkapääkierto käsipainoilla

vatsa: vatsarutistus koneessa ja muita erilaisia vatsaliikkeitä lattialla/penkillä

Tommosia puuhailen.

Moi ja tervetuloa myös minun puolestani. Mä oon kans Hipan kaa samaa mieltä päivien vaihdosta, mutta yhtä jäin miettimään: ohjelmat olit laittanut kolmelle päivälle, mutta sanoit kuitenkin treenaavasi neljänä päivänä viikossa. Eli meniks multa jotain ohi, vai onko se neljäs päivä sellainen "roipe-päivä" jolloin teet kaiken sen mikä on unohtunut?

Ja noi vatsajutut kans: ois varmaan hyvä pitää kerran viikossa sellanen KUNNON vatsapäivä, luulisin et ois tehokkaampaa. Ja sit oot varmaan kerennytkin jo perehtyä tyttöjen palstalla neuvomiin sisempiin vatsiksiin, eli tarkoituksena on, ettei vatsalihakset ala pömpöttämään, niinkuin omistaisin maailman suurimman kaljamahan :D , vaan että vatsa näyttäisi pieneltä ja tiukalta.

Selkäliikkeisiin lisäisin myös yhden rankemman liikkeen, vaikka hyvää huomenta tai jotain, siis alaselälle.

Muuten treenisi kuulostaa mielestäni hyvältä ja itse sitä parhaiten tietää mitä haluaa tehdä. Kuitenkin kannattaa muistaa, että vaikka jotkut liikkeet ei ole ns. lempiliikkeitä, niin vaihtelu virkistää ja kehittää, fakkiintuneisuus seisauttaa koko treenin jossain vaiheessa ja sit HARMITTAA (nimim. kokemusta on).

Pidä lippu korkealla ja treenaile innokkaasti. Kiitos monien ammattilaisten, tältä palstalta löytyy tosi paljon hyviä ohjeita treeniin, jo vaikka vaihtelun vuoksi. Siitä kiitos kanssasisarille ja -veljille.
:kippis1:

Hyvää kevättä
Toivotteleepi Äiskä

Hippa ja Äiskä!

Tarkoititteko rintapäivän vaihdolla, että 1. ja 2. päivät vaihtaisivat keskenään paikkaa niin, että päivien sisältö kuitenkin pysyisi samana?

Juu mulla on tosiaan ohjelmat kolmena päivänä ja koska useimpina viikkoina käyn kuitenkin neljä kertaa salilla, niin tuo kolme päivää kiertää sillä lailla, että aina joku ohjelmapäivä tulee tehtyä kahteen kertaan kalenteriviikon aikana. MUTTA onko sillä mitään väliä? Jossain vaiheessa mietinkin, että jakaisin ohjelman neljälle päivälle, mutta jos pääsenkin vain kolmasti viikossa salille, tulee jollekin lihasryhmälle hiton pitkä tauko. Ja eihän mun lihakset osaa viikonpäiviä (tietääkseni) :rolleyes: jolloin niille on aivan sama teenkö joka maanantai esim. rinnan ja ojentajat vaiko kiertääkö systeemi niin, että viikosta riippuen rintapäivä vaihtuu.

Juu vatsat on kyllä vähän retuperällä...siihen pitäis kehittää joku hyvä systeemi. Tiedän kyllä sisempin vatsalihasten merkityksen antipömppönä, mutta jotenkin vatsalihasten treenaaminen on ehkä kaikista epämieluisinta, koska en ole löytänyt hyviä liikkeitä. Monien liikkeiden tekoa nimittäin rajoittaa, että mulla on ongelmalliset (= löysät) lonkkanivelet ja ne paukkuu kipeästi juuri vatsoja tehdessä? Onko kellään muulla samaa ongelmaa ja miten se on ratkaistu eli vinkkejä hyviin vatsaliikkeisiin, jotka sopii löysälonkkaiselle!!??

Tiiamiia

Originally posted by tiiamiia
Hippa ja Äiskä!

Tarkoititteko rintapäivän vaihdolla, että 1. ja 2. päivät vaihtaisivat keskenään paikkaa niin, että päivien sisältö kuitenkin pysyisi samana?

Juuri noin :)

Juu mulla on tosiaan ohjelmat kolmena päivänä ja koska useimpina viikkoina käyn kuitenkin neljä kertaa salilla, niin tuo kolme päivää kiertää sillä lailla, että aina joku ohjelmapäivä tulee tehtyä kahteen kertaan kalenteriviikon aikana. MUTTA onko sillä mitään väliä? Jossain vaiheessa mietinkin, että jakaisin ohjelman neljälle päivälle, mutta jos pääsenkin vain kolmasti viikossa salille, tulee jollekin lihasryhmälle hiton pitkä tauko.

Tolla systeemillä voi palautuminen häiriintyä, koska treenaatkin yhden lihasryhmän uudelleen jo samalla viikolla.

Itse olen ratkaissut tuon ongelman siten, että mulla on tavallaan kaksi ohjelmaa. On 3-jakoinen ja 4-jakoinen. Pääasiassa teen 4-jakoista, mutta joinain viikkoina, kun ei pääse 4 kertaa salille teen tuon 3-jakoisen mukaan. Silloin pysyy sama systeemi pystyssä eli keho treenataan läpi kerran viikossa.

Ja eihän mun lihakset osaa viikonpäiviä (tietääkseni) :rolleyes: jolloin niille on aivan sama teenkö joka maanantai esim. rinnan ja ojentajat vaiko kiertääkö systeemi niin, että viikosta riippuen rintapäivä vaihtuu.

En ole varma mitä tarkoitat tuolla, mutta se on ihan totta, ettei ne lihakset viikonpäiviä tunne.

Mutta lihaksissa kyllä tuntuu, jos ne eivät ehdi palautua seuraavaan treeniin.

Juu vatsat on kyllä vähän retuperällä...siihen pitäis kehittää joku hyvä systeemi. Tiedän kyllä sisempin vatsalihasten merkityksen antipömppönä, mutta jotenkin vatsalihasten treenaaminen on ehkä kaikista epämieluisinta, koska en ole löytänyt hyviä liikkeitä. Monien liikkeiden tekoa nimittäin rajoittaa, että mulla on ongelmalliset (= löysät) lonkkanivelet ja ne paukkuu kipeästi juuri vatsoja tehdessä? Onko kellään muulla samaa ongelmaa ja miten se on ratkaistu eli vinkkejä hyviin vatsaliikkeisiin, jotka sopii löysälonkkaiselle!!??

Rutiseeko ne, jos teet ihan perustavallisia rutistuksia?

Mitä liikkeitä olet tehnyt vatsoille?

Tuohon lonkka-asiaan en osaa kylläkään neuvoa, koska en sitä puolta tunne oikeen yhtään. Joku tosin kertoi, että lonkat tukee vatsaliikkeitä, joten ne on aina vähän käytössä, vaikka liikkeen tekisikin oikein.

Viikkorytmistä:
Elän työni ja jatko-opiskelujeni takia hyvin epäsäännöllistä elämää enkä pysty luomaan mitään tarkkaa viikko-ohjelmaa joka toistaisi itseään jokaisena viikkona eli käyn joka viikko salilla vähän eri päivinä erilaisessa rytmissä, joskus kolmena päivänä peräkkäin ja joskus joskus joka toinen päivä. En ole nähnyt ongelmaksi, että treenaan jotain lihasryhmää joinain viikkoina kaksikin kertaa. Itseasiassa haluaisin joskus kokeilla sellaista ohjelmaa, että kävisin kolmena päivänä peräkkäin salilla ja sitten yksi lepopäivä ja sitten taas kolme päivää salia. Tolla systeemillä saisi kaikkia lihasrymiä kolmijakoisella ohjelmalla tehtyä kaksi kertaa/vko. Valitettavasti en pysty toteuttamaan tätä juuri noiden em. syiden vuoksi.

Lonkista:
Mulla on löysät lonkkanivelet eli ne paukahtaa monissa vatsalihasliikkeissä, esim. istumaannousussa tai jalkojen nostoissa penkillä/lattialla istuen. Tuntuu tosi inhottavalta! Ei niille varmaan mitään voi tehdä. Hyvänä puolena on hyvä liikkuvuus eli taivun helposti vaikka miten, spagaattikin menee ilman venyttelyä ihan tosta vaan.

Vatsalihaksista:
Teen mitä liikkeitä milloinkin. Vatsarutistuskoneessa lonkat ei pauku niin pahasti jos pitää liikeradan kohtalaisen pienenä ja sillä koneella teenkin vatsoja usein (suorat ja vinot vatsat). Lisäksi teen sitä kyynärvarsien varassa (jalat suorana) tehtävää asennon pitoa (en muista liikkeen nimeä. Jalkojen nostoa lattialla/penkillä istuen...tosin nykyään aika paljon vähemmän juuri noiden lonkkien takia. Seuraavaksi ajattelin kokeilla vartalonkiertoja istuen levypainon kanssa.

Viikkorytmistä:
Elän työni ja jatko-opiskelujeni takia hyvin epäsäännöllistä elämää enkä pysty luomaan mitään tarkkaa viikko-ohjelmaa joka toistaisi itseään jokaisena viikkona eli käyn joka viikko salilla vähän eri päivinä erilaisessa rytmissä, joskus kolmena päivänä peräkkäin ja joskus joskus joka toinen päivä. En ole nähnyt ongelmaksi, että treenaan jotain lihasryhmää joinain viikkoina kaksikin kertaa. Itseasiassa haluaisin joskus kokeilla sellaista ohjelmaa, että kävisin kolmena päivänä peräkkäin salilla ja sitten yksi lepopäivä ja sitten taas kolme päivää salia. Tolla systeemillä saisi kaikkia lihasrymiä kolmijakoisella ohjelmalla tehtyä kaksi kertaa/vko. Valitettavasti en pysty toteuttamaan tätä juuri noiden em. syiden vuoksi.

Hmmm, hankalaahan tuo on jos rytmi noin vaihtelee, ja joudut esimerkiksi tekemään kovat salitreenit kolmena päivänä peräkkäin.

Mutta tohon viikkorytmiisi semmonen kommentti, että voisit ehkä koettaa koventaa treenikertojen intensitettiä entisestään ja suosiolla jättää salitreenit kolmeen kertaan viikossa? Meinaan et mikäli susta tuntuu et voisit tehdä esimerkiks jalat kahdesti, niin kannattais varmaan miettiä et teetkö sittenkään täysillä. (Ite esimerkiks tein lauantaina jalat, ja nyt paniikissa mietin et jaksanko ohjata tiistaisen spinnin... eikä hevillä tulis mieleen treenata jalkoja uudelleen heti keskiviikkona, ja taas su... jne.) :)

Kannattaa panostaa laatuun, ei määrään. Lihakset ei pääse kunnolla palautumaan jos treenaat ne kahdesti viikossa (ja teet lisäksi aika huimasti aerobista!). Ja kun ne ei palaudu, ei ne myöskään kehity optimaalisesti... Kannattaa muistaa vanha totuus: lihas (tai aerobinen kunto) kasvaa levossa. Joo, vaikeahan tätä on itsekään aina hyväksyä... :rolleyes:

(toivottavastia ei tullu paljon samoja juttuja kuin aikaisemmissa vastauksissa)

:)

Originally posted by Persikka

Kannattaa panostaa laatuun, ei määrään. Lihakset ei pääse kunnolla palautumaan jos treenaat ne kahdesti viikossa (ja teet lisäksi aika huimasti aerobista!). Ja kun ne ei palaudu, ei ne myöskään kehity optimaalisesti... Kannattaa muistaa vanha totuus: lihas (tai aerobinen kunto) kasvaa levossa. Joo, vaikeahan tätä on itsekään aina hyväksyä... :rolleyes:

(toivottavastia ei tullu paljon samoja juttuja kuin aikaisemmissa vastauksissa)

:)

No mun mielestä ihan hyvä, että joku toinen on samaa mieltä ja kertoo sen, koska sittenpähän voi olla varma, että ei puhu ihan läpiä päähänsä.

Ja myös Tiiamiia näkee sitten useamman ihmisen mielipiteen asiasta. On ihan hyvä, että useampi kertoo näkemyksensä.

Joo ja mä oon ehdottomasti hipan ja PErsikan kans samaa mieltä tosta treenin intensiivisyydestä: itse en voisi kyllä kuvitellakaan tekeväni jalkatreeniä parin päivän välillä uudelleen, lentäis pohkeet ja reidet kattoon!

Eli uskoisin, että tehoa voisit lisätä. Turha on pelätä "liian pitkiä palautumisia", niitä ei todella pääse syntymään ja uskon että poikkeus aina vahvistaa säännön. Eli treeni tuo paremmin tulostakin, kun et treenaa tyyliin "joka maanantai, keskiviikko, perjantai klo 14 - 16 välisenä aikana", vaan se on hieman "epäsäännöllisempää".

Itse nimittäin koin juuri sen, ettei tapahtunut vuoteen mitään, kun treenasin aina samoina päivinä, samaan aikaan, samalla ohjelmalla jne...

Sitten kun päätin että prkl, nyt loppui tämä jankkaaminen ja "epäsäännöllistin" treeniäni, niin johan tapahtui. Ilmeisesti lihas pääsi juuri paremmin palautumaankin. Tosin muutin treeniohjelmanikin täysin.

Eli kuuntele tyttöjen juttuja, ovat fiksuja tyttöjä :worship:

Heippa taas!

Kiitos vastauksista! Eikä mua todellakaan haittaa, jos eri ihmisiltä tulee samanlaista kommenttia useammassa viestissä, päinvastoin ihanaa kun joku jaksaa kommentoida.

Niin, Äiskä mainitsit siitä "epäsäännöllisestä" treenaamisesta. Kun mä olen justiinsa pähkäillyt sen kanssa, kun en pääse niin säännöllisesti salille juuri tiettyinä päivinä ja vaikka yritän joka viikko käydä salilla kolmesta neljään kertaan, niin esim. tällä viikolla en ole kerennyt kertaakaan. Tulee jotenkin semmoinen paniikinomainen tunne, että kääk, nyt se pienikin mitä olen saavuttanut, katoaa, kun en pääsee treenaamaan. No, kyllähän mä järjellä ajateltuna tiiän, ettei se noin mene, mutta jotenkin kun on näinkin kunnianhimoinen kuin minä, niin sitä tulee revittyä tukkaa päästä jos tulee monta päivää peräkkäin ilman minkäännäköistä sporttailua.

Kerro muuten vähän Äiskä siitä sun uudesta ohjelmasta!

Nyt täytyy kiiruhtaa luennolle....

Tiiamiia

Siis ei se mun ohjelma nyt enää uusi ole, vaan puolitoistavuotta vanha. Mut pääsääntöisesti kulkee niin, että etsin jatkuvasti (siis vakoilen toisia) uusia liikkeitä, teen lyhyitä toistoja 6 - 10(max) jne.

Lihaserottuvuutta tuli roimasti ihan muutamassa kuukaudessa. Siihen asti olin aina tosiaan hinkannut 10 -12 sarjoja, samoina päivinä, samoilla liikkeillä, suurinpiirtein aina samaan aikaan vuorokaudestakin. Sit yritin vaan etsiä erilaisia liikkeitä, tietty kaikki perinteiset kyykyt ym. pysyi messissä, mut apuliikkeet muuttui. Ja kun en pitänyt enää niin tarkkaa päivää sillä, että "tänään on maanantai ja on pakko mennä treenaamaan", niin varmaan ihan psykedeelisessä mielessä meen salille silloin, kun tosiaan tekee mieli treeenata. Eli ei siinä sen kummempaa.

Nyt oon kamalan kiinnostunut ohjelmasta (jonka kyllä aloitankin kesäajaksi), jossa käydään kaikki lihakset läpi samalla kertaa (enpä nyt muista nimeä) vaikka kolmesti viikossa, sillä tää mun hirvittävän iso etureppu ei enää tykkää kauheen isoista painoista, ni täytyy ottaa varovammin loppuraskauden ajan ja nauttia kesästä. Siis jos se mitenkään on näin ison mahan kans mahdolllista.

Äiskä!

Huoh! Kerkesin kirjoittamaan piiiitkän vastauksen, mutta ohjelma heitti mut pihalle ja uudelleen loggautuessa oli koko sepustus kadonnut :(

Asiaan...sulla taisi siis suurin muutos silloin olla tuo toistomäärien pudottaminen. Itse teen juuri noita 10-15 toistoja vähän liikkestä riippuen ajatuksena kehittää enemminkin kestävyyttä kuin kasvattaa lihasta. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen....

Käyn kuntosalilla parantaakseni fyysistä olemustani, mutta suurin syy siellä ramppaamiseen on muiden harrastusten tukeminen, joista rakkain on kiipeily. Kiipeilyssä tarvitaan nimenomaan kestävyysvoimaa eikä seinällä/kalliolla pärjää ns. "kaapit" (no harvemmin meissä mimmeissä on varsinaisia kaappeja, mutta pointti nyt kuitenkin taisi tulla selväksi). Eli en missään nimessä halua lisää painoa, koska joudun sielä roikkuessa sen itse kannattelemaan.

No kuitenkin kun joitain muutoksia kehooni on tullut, kiitos salin, niin tuntuu, että nälkä kasvaa syödessä eli haluisin vielä enemmän näkyvyyttä vatsalihaksiin ja käsivarsiin ja sinne ja tänne ja tonne :) Joo, tiedän, että rasvaprosenttia alentamalla niitä lihaksia alkaa näkymään. Olen kuullut, että eri mittareissa on hirveasti eroja ja tulokset heittelee mittaustavasta riippuen...ja että koko juttuun ei voi edes kauheesti luottaa. Pari kertaa olen mittauttanut sellaisella käsissä pidettävällä mittarilla, viimeksi tulos oli 16% ja jos se on yhtään edes sinne päin niin olen kyllä aika tyytyväinen. Eikös tuo käsissä pidettävä härveli mittaa yläkropan rasvaosuutta, jolloin se laskee rinnat mukaan (tuossahan niitä on kaksi D-kupillista). Pituutta on 168cm ja painoa 59-60kg.

Niin siis lyhyesti sanottuna: näin viime viikolla salilla tytön, jolla unelmakroppa = lihakset erittäin selvästi erottuvilla olematta kuitenkaan mikään köntys. Siinä mun tavoite.

Semmosia höpinöitä tällä kertaa...

Tiiamiia

PS. hiton kiva että on tämmönen foorumi, harmittaa kun en aiemmin löytänyt tänne...

Tiiamiia

Joo, tosiasia on että sä tarviit nimenomaan sitä kestävää voimaa, jolla ei tosiaan oo mitään tekemistä isojen lihasten kanssa. Kuitenkin varmaan toi vatsalihasten erottuvuus tulis parhaiten esiin tekemällä painojen kanssa vatsalihasliikkeitä.

Joo, ja toi sun rasvaprosenttis on kyllä aika bueno, vaikkakin kyllä mitä oon seurannut "isojen poikien keskusteluja", niin ne eivät luota tohon mittariin ollenkaan. Eli se peili, peili... Mut tosta mä oisin eri mieltä, että se mittais vain yläkropan rasvoja: ennemminkin se kai mittaa sitä nahan alla olevaa rasvaa, eikä taas rasvaa, joka on sisäelinten ympärillä (joka taás on terveydellisesti vaarallisempaa)...ja plääh, plääh....näitä juttui voit lukee foorumista niin hirveesti, että voit kutsua itseäs terveyden proffaks kun aikas luet :D .

Siis ihan oikeesti täältä löytyy niin ammattimaisia vastaajia, että oikein huimaa välillä, kun lukee vastauksia: tämä jengi tietää asioista paljon kun on niin monelta kantilta katsojaa. Eli respectiä vaan monelle niistä. :worship:

Eli lue ja opiskele, tulet kauhean viisaaksi.

Äiskä

Salin jälkeisen aerobisen kannattaa kestää korkeintaan vain 30min, koska muuten elimistö alkaa mennä melkoiseen kataboliaan (=lihaksia kuluttava tila).

Mihin tämä perustuu?

Mihin tämä perustuu?

En osaa välttämättä kovin tieteellisesti perustella ja tuo 30min on sellainen raja, jonka olen ihan täällä mimmeissäkin oppinut.

Kun salilla treenatessa elimistö kuluttaa itteensä suhteellisen loppuun, siitä alkaa melkeen heti katabolia eli elimistöä kuluttava tila. Tämän takia olisi järkevää ottaa heti jotain, joka katkaisisi sen katabolian.

Mutta siinä tilanteessa elimistö on myös siinä tilassa, että aerobinen on pelkkää rasvanpolttoa, koska maksassa ei ole enää paljoakaan vararavintoa ja sen vuoksi käyttää rasvavarastoja myös energiaksi.

Asiasta on ollut juttua aiemmin punttimimmeissä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=3048

Suositut

Back
Ylös Bottom