Kysymys podcastiin.
Ei ehkä aivan oikea osoite tälle viestille, mutta ajattelin kysyä jos tämä vaiva olisikin vain tavallinen vaiva treenaaville.
Minulla on selässä, suurinpiirtein lapojen alaosan korkeudella outo "jumi". Kun rullaan selkääni lattiaa vasten tuo jumi tuntuu pystysuunnassa kapeana alueena, joka menee vaakatasossa selkärangan ylitse ja tuntuu molemmin puolin selkärankaa yhtä pitkällä matkalla. Tuntuu kun sieltä pitäisi saada jotain niksautettua paikalleen, mutta se ei koskaan naksahda. Muuten kyllä saan selkääni naksuteltua ja se oli jossain vaiheessa jopa tapa, jonka olen kuitenkin pyrkinyt jättämään. Vasen puoli on paljon pahempi, mutta oikeallakin jumia tuntuu hieman. Kun yritän hieroa ja venytellä jumia niin se kipeytyy enemmän ja kipu muuttuu tulehdusmaiseksi kivuksi, joka tuntuu selkärangassakin. Tämän jälkeen olen pitänyt lepoa viikon treenistä, venyytelystä ja hieronnasta ja sen jälkeen kipu on taas kahdonnut, mutta jos rullaan taas selkääni lattialla niin jumi tuntuu edelleen siellä.
Tämä on vaivannut minua jo ehkä pari vuotta (vaikea muistaa milloin alkanut), mutta ongelmaa siitä ei varsinaisesti ole ellen lähde hieromaan ja venyttelemään sitä normaalia enempää. Tiedän kyllä, että olisi pitänyt käydä jollekkin ammattilaiselle näyttämässä, mutta ei ole tullut käytyä. Olisikohan lääkäri vai fysioterapeutti parempi osoite? Olisikohan kyseessä vioittunut nikama vai olisiko kipu silloin jatkuvaa? Vai voisiko kyseessä olla kuitenkin vain jonkun pienen "kiinnikkeen" tulehtuminen, joka säteilee selkärankaan ja sen toiselle puolelle?
Minulla ei kyllä treenissä ole sattunut mitään loukkaantumisia eikä kipuja ole ollut yläselässä. Olin kyllä auto-onnettomuudessa muutamia vuosia sitten, mutta en kyllä silloin tuntenut mitään kummempia kipuja enkä tätä kipua ole aiemmin siihen yhdistänyt.