Team M&M Gymlog

Olin ihan varma, ettei 16 vuoden treenitaustalla ole enää mitään uutta opittavaa liikkeiden suorittamisesta ja niiden variaatioista mutta pakko myöntää, että olin väärässä. Tein piruuttani tuon takareiskatreenin eilisen jalkatreenin yhteydessä ja meni sata kertaa paremmin perille kuin kertaakaan aiemmin. Nyt on takajalat niin jumissa, että ei pysty kunnolla edes kävelemään.

Olin ihan varma, ettei 16 vuoden treenitaustalla ole enää mitään uutta opittavaa liikkeiden suorittamisesta ja niiden variaatioista mutta pakko myöntää, että olin väärässä. Tein piruuttani tuon takareiskatreenin eilisen jalkatreenin yhteydessä ja meni sata kertaa paremmin perille kuin kertaakaan aiemmin. Nyt on takajalat niin jumissa, että ei pysty kunnolla edes kävelemään.
Kiitos. Kyselemisen sijaan, joku actually kokeili mun neuvoja ja mikä olikaan tulos? :D Kiitos!

Suorin jaloin mave on muuten todella raskas tehdä ja paine pysyy rankasti takajaloilla, kun ei tee sitä vetoa loppuun asti vaan jättää ylhäältä vajaaksi. Painot joutuu tosin lähes puolittamaan "normaaliin" SJMV:oon verrattuna.

Olis hyvä jos pystyisitte tekee jostakin kiertäjäkalvosimen treenistä, sen venyttelystä jonku jakson, itse ainakin kiittäisin. Ja muutenkin olkapääseudun venytyksistä.

Oli jäänyt gymlogit multa aikasemmin katsomatta, niin piti tänään tsekata sitten mistä oli oikeen kyse. Oli sen verran hyvää läppää ja infoa, että katsoin sitten kaikki kahdeksan osaa putkeen. Iso peukku. Sinällään ei noi food cornerit olleet mulle henk. koht. niin infopläjäyksiä kuin treenivideot, kun oli oikeastaan reseptit jo etukäteen tuttuja. Mutta hyvin nekin jaksoi katsoa. Treenilogit täyden kympin veroisia.

Oikeesti uskoisin että tällänen rento setti sopis tosi hyvin tv:n puolelle jos joku vaan tekisi. Suomi on täynnä puntin vääntäjiä (ja väärintreenavia myös) ja varmasti kiinnostusta löytyis. Läppähän on jo melkeen Madventures tasoa välillä. Tietty tarviis ehkä esim. jonkun naispuoleisen sanavalmiin fittness tyttösen tohon Bisleyn rinnalle näyttämään mammoille miten kiinteytyä. Sillä sais sen Elixir katsojakunnan kanssa kattelemaan tällästä.

Mihin siis perustuu sun väittämä että olisi parempi tehdä lyhyempiä sarjoja nopeille voimasäikeille eristävissä liikkeissä? Mielestäni nimenomaan eristävissä liikkeissä on äärimmäisen tärkeää, että ne tehdään huolella ja eristäen. Jos sun mielestä esim tuo reidenkoukistus on parempi tehdä isolla painolla ja lyhyellä toistolla niin miten eliminoit apulihasten mukaantulon, kun kiskot isoa painoa, jota työstettävä lihas ei jaksaisi yksin nostaa?

Kun puhutaan isoista massaliikkeistä, kuten kyykky, mave, penkki, yms yms. tehdään ne tietysti isoilla painoilla ja vaihtelevilla (lyhyillä tai semipitkillä) sarjoilla, koska niissä liikkeissä se on mielekästä. Suuri määrä lihaksia kaikesta huolimatta tekee töitä noissa moninivelliikeissä. On mielestäni aivan turhaa tehdä lyhyitä sarjoja isoilla painoilla eristävissä liikkeissä, koska ideahan on juuri eristää lihas ja estää apulihasten mukaantulo. There, I said it twice! :)

Idea on siinä, kun takareidet koostuu pääosin tyypin 2 säikeistä, jotka vastaa hyvin pieneen volyymiin, niin niitä kannattaa treenata pienellä volyymilla = lyhyemmillä sarjoilla. 1 tyypin säikeet vastaa paremmin isompaan volyymiin. Tämä on nyt tosi karkea tapa selittää, joten kannattaa lukea tämä artikkeli http://www.t-nation.com/free_online...cific_hypertrophy_chest_triceps_and_shoulders .

Muscle fiber type composition is largely genetically determined and has very important muscle-specific training implications. Fast twitch fibers respond best to low volume, long rest intervals, high intensity and low frequency. Slow twitch fibers, in opposition, respond best to high volume, short rest intervals, low intensity and high frequency.

Kuka väittää, että lyhyet sarjat eristävissä liikkeissä tarkoittaa niiden suorittamista repimällä? Tekee juuri niin suurilla painoilla, kun sen pystyy tekemään mahdollisimman eristävästi.

E: Kirjanmerkeistä löytyis muutama muukin artikkeli tukemaan tätä väitettä, mutta valitettavasti nyt ei jaksa.

Idea on siinä, kun takareidet koostuu pääosin tyypin 2 säikeistä, jotka vastaa hyvin pieneen volyymiin, niin niitä kannattaa treenata pienellä volyymilla = lyhyemmillä sarjoilla. 1 tyypin säikeet vastaa paremmin isompaan volyymiin.
Etkö oikeasti erota sarjapituutta ja volyymia?

Etkö oikeasti erota sarjapituutta ja volyymia?

Sarjat x toistot x kuorma = volyymi

Esimerkiksi:

5 x 5 x 50 = 1250

4 x 10 x 40 = 1600

Tyypin 1 säikeet tuottaa vähemmän voimaa ja kestää kauemmin ennenkö ne väsyvät, joten pidemmät sarjat tottakai aktivoi enemmän juuri näitä säikeitä. 2 tyypin säikeet tuottaa enemmän voimaa ja väsyy nopeammin, lyhyet sarjat näille. Jos lihas on pääasiassa kakkos tyyppiä, niin kumpaa menetelmää on edullisempi käyttää?

Based on the two functions of the hamstrings and the fast or slow-twitch nature of each, here are the rules:

Rule #1: Heavy, low reps, and more sets for hamstring curls.

Rule #2: Lighter, higher reps for just about everything else: stiff-leg deadlifts, good mornings, reverse hypers, and back extensions.

Charles Poliquin recommends never going over 8 reps for hamstring curls. He also notes that experienced lifters with a higher training age may only need 3 reps per set of hamstring curls. But, that means higher sets. Try 10 x 3 for ham curls and prepare to feel "special" for a few days after!

Now, since you're working your glutes and erector spinae when you're working your hip extensors, you'll use more than 8 reps (generally speaking) for your good mornings, stiff deads, etc.

So, good rule of thumb: Less than 8 reps on hamstring curls; more than 8 reps on everything else.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/best_of_hamstrings

Mä uskon pidempään ärsytykseen eristävissä liikkeissä ja olen ne havainnut tehokkaammiksi kuin lyhyet sarjat. EI tää treenaaminen ole niin yksioikoista että yksi sääntö pätisi jokaiseen meistä. Jokainen treenaa miten parhaaksi näkee. Mäkinolen reiden koukistuksia tehnyt isoilla painoilla ja alle 8 toistoilla, mutta kyllä ne toistot vaan menee silloin muille lihaksille ku pelkästään takareisille. IMO! Sanonkin tossa videossa että on kaksi eri tapaa tuota liikettä tehdä.--> voimalla ja tuntumalla.

Ja taas joutuu kehonrakentaja selittämään, miksi tekee kehonrakennusliikettä kehonrakennustekniikoilla ja kehonrakennustoistomäärillä.:rolleyes:

Paras pätkä tähän asti. Tuli muutamia uusia juttua vastaan. Polvilta veto menee kokeiluun jossain välissä ja samoin jalkaterät sisään-asento.

Plus tietysti repeilyt party boylle ja parille muulle jutulle.

P.S. trikoot:thumbs:

:lol2:

Idea on siinä, kun takareidet koostuu pääosin tyypin 2 säikeistä, jotka vastaa hyvin pieneen volyymiin, niin niitä kannattaa treenata pienellä volyymilla = lyhyemmillä sarjoilla. 1 tyypin säikeet vastaa paremmin isompaan volyymiin. Tämä on nyt tosi karkea tapa selittää, joten kannattaa lukea ... Kirjanmerkeistä löytyis muutama muukin artikkeli tukemaan tätä väitettä...

nerd.webp

Mä uskon pidempään ärsytykseen eristävissä liikkeissä ja olen ne havainnut tehokkaammiksi kuin lyhyet sarjat. EI tää treenaaminen ole niin yksioikoista että yksi sääntö pätisi jokaiseen meistä. Jokainen treenaa miten parhaaksi näkee. Mäkinolen reiden koukistuksia tehnyt isoilla painoilla ja alle 8 toistoilla, mutta kyllä ne toistot vaan menee silloin muille lihaksille ku pelkästään takareisille. IMO! Sanonkin tossa videossa että on kaksi eri tapaa tuota liikettä tehdä.--> voimalla ja tuntumalla.

bw-MikaNyyssola-grayscale.webp

:piis:

^^ Siinä on kyllä netin suurin ongelma, kun teoreetikot lukee sieltä tietoa treenaamisesta. Kohta kun teen haastiksen Bisleystä, niin avataan tämäkin asia nyt sitten koko maailmalle, että treenaaminen EI OLE rakettitiedettä!

^^ Siinä on kyllä netin suurin ongelma, kun teoreetikot lukee sieltä tietoa treenaamisesta. Kohta kun teen haastiksen Bisleystä, niin avataan tämäkin asia nyt sitten koko maailmalle, että treenaaminen EI OLE rakettitiedettä!
Hyvä idea kaikille näille teoreetikoille olisi kokeilla tuota Mikan treenityyliä. Itse olen ainakin aivan myyty, ensimmäisen kerran jälkeen oli elämäni kovimmat lihaskivut juuri niissä lihaksissa missä pitikin!

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan näitä Mikan treenejä. Itsekin monta vuotta treenanneena saan näistä videoista loistavia vinkkejä, kuten tuo sjmv-liike jossa jalkaterät käännetään hieman sisäänpäin ja liike tehdään todella rauhallisesti. Painoa sai pudottaa, mutta se tuntuma seuraavana päivänä.. Tämä vain todistaa että vaikka kuinka luulee tietävänsä jo kaiken treenaamisesta, aina on uutta opittavaa.

Helvetin hyviä videoita teette ja täältä sen verran että jatkakaa samaan malliin!

Heti ahdasmielisin jengi hyökkää päälle, kun yrittää väitellä rakentavasti ja asianmukaisesti. Yhtään Mikaa vähättelemättä, kannattaa pitää mielessä, että kaikesta loistavuudestaan huolimatta gymlogit eivät ole mitään kehonrakennuksen raamattuja. Tarkoitus ei ole kuulostaa kirjaviisaalta pätijältä, vaan nimenomaan kyseenalaistaa Mikan ideologia, joka on melkein täysi vastakohta omasta, joka on muokkautunut henkilökohtaisen kokemuksen ja luotettavien lähteiden pohjalta (mm. Charles Poliquin, yksi maailman menestyneimmistä valmentajista ja T-nationin kirjoittaja).

Tälläisellä teorialla lihassäikeiden optimaalisesta treenaustavasta on hädin tuskin mitään tekemistä liikkeiden optimaalisten suoritustekniikoiden kanssa, missä taas gymlogit loistaa. Sanottakoon vielä, etten missään vaiheessa sanonut Mikan metodien olevan vääriä, koska sellaisia kehonrakennuksessa ei ole.

Sitten vielä quote Vastizz :ksen naiivista kommentista:

Ja nimenomaan takareisille usein näkee tehtävän tavallista pidempiä sarjoja.

Kaupallisilla saleilla yleinen tapa näyttää olevan päin persettä treenaaminen muutenkin, niin miten vitussa tämä liittyy yhtään mihinkään?

E-mies:

Ja taas joutuu kehonrakentaja selittämään, miksi tekee kehonrakennusliikettä kehonrakennustekniikoilla ja kehonrakennustoistomäärillä.

Mitä helvetin kehonrakennus liike ja mitkä helvetin kehonrakennus toistomäärät?

Viimeksi muokattu:
Like this if you agree that arguing on the internet is lame and we should just hit the gym and enjoy it

Väittelyllä on suuri ero turhaan lässyttämiseen, ja koska harrastus on rakas, niin tottakai siitä haluaa ymmärtää mahdollisimman paljon, jotta pystyy tekemään valinnat itse, sen sijaan, että lusikalla syötetttäisiin.

Chiliä vaan ensi kerralla enemmän samoin valkosipuleita. Laitoin 2,5kpl chiliä ja valkosipuleita nakkasin 3kpl noita mutaatio-valkosipuleita. Eka setti oli tämmöistä kokeilua. Hyvää tuli kuitenkin.

Kovasti odottelen jotain kala ruokaa food cornereissa, Bisleyltä löytyy varmasti mielenkiintoisia kala-ruoka reseptejä. Esim. kirjolohi tai lohi kiinostaa kovasti.

Toimii myös helvetin hyvin Chili-broilerin filesuikaleet-pasta-patakin, sama resepti mutta 1600g marinoimattomia filesuikaleita :)

Back
Ylös Bottom