Taulukkopalkka hyvä/huono?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic: Kuinka moni muuten uskoo että työvoimapula on oikeasti tulossa? Osaajista voi olla pulaa, mutta ei kouluttamattomasta työvoimasta. Nykyäänkin jokaiseen vähän kiinnostavampaan työpaikkaan tulee vakiona 100-300 hakemusta, osa niistä tulee tietysti jo työssä olevilta.

Joku sanonta taisi kuulua "Jos teet, saat kympin. Jos osaat, saat kaksikymppiä. Jos konsultoit, saat viisikymppiä."

Ainakin nuo kaksi ensimmäistä osuvat mielestäni aika hyvin kohdalleen. Puhutaan siis tuntipalkasta. Ehkä tuo viimeinenkin osuu, jos ajatellaan että oikeasti ymmärtää yritysmaailman isot kuviot tai on todellista experttitason osaamista jostain tietystä erityisalasta.

Experttitason osaaminen näyttää duunarista tosin usein vaan siltä, että juodaan kahvia ja puhutaan mukavia. Mutta tosiasiassa aika harva saa Suomessa yli 4-5 tonnin palkkaa ilman erikoisosaamista.

Sorry offtopic.

Mutta niin totta. Tuosta osaajien pulasta. Itse teen terveyssektorin asiantuntija hommia. Tein pienen arvion valtakunnallisessa tapaamisessa osallistujien ikäjakaumasta ja ei hyvältä näytä. Itse olin nuorin ja keski-ikä näyttäisi pyörivän tuolla reilusti 50 paremmalla puolella. Onko näin kaikilla aloilla, sitä en osaa sanoa. Veikkaan että omalla alallani saa kymmenen vuoden sisään alkaa sanelemaan omia palkkojaan.

Palkkauksesta vielä. Minulla on edeltäjääni verrattuna melkein tonnin heikompi palkka, vähän harmittaa toisaalta ei. Itse ajattelen niin että tuloksesta ja osaamisesta maksetaan. Nyt minulla on näyttöä osaamisesta ja toivottavasti vuoden päästä tuloksen tekemisestä. Silloin pyydetään lisää liksaa. Jos ei ole mitään erityisosaamista niin aika heikkoa on.
 
Niinpä näyttää olevan.

Eikä tätä tunnu moni ymmärtävän. Aina kun tulee puhe että kuulun paperiliittoon, pidetään mua automaatisena jonian massikeisarina. Ihan täysin perusduunarin palkalla PPY:n sopparilla mennään. Ainut varmaan mikä meillä on samaa kuin raskaalla on 100% lomaraha ja pekkaset. Tosin tuo lomarahaki on vähän eri luokkaa kun se lasketaan 20 euron tuntipalkasta kuin 10 euron tuntipalkasta. ;)

Millasia ikälisiä muilla aloilla sitten on? Nuo omat kun jaksaa lähinnä naurattaa...
 
Back
Ylös Bottom