Tasoristeysonnettomuudet ja vastuunpakoilu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Liittynyt
24.11.2003
Viestejä
4 098
Viitaten alla olevaan uutiseen;

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612185506633_uu.shtml

Kiesus että ottaa päähän. :wall: Eri tahot vain syyttelevät toisiaan ja kukaan ei tee oikeasti mitään konkreettista. Olikohan eilen uutisissa maininta siitä, kun joku oli ehdottanut jossain ministeriössä tms. jotain :wall: kamppanjaa tasoristeysonnettomuuksien vähentämiseksi!?!?!

Siis mitä helv...ä joku KAMPANJA auttaa siihen, kun esim. aurinko paistaa autoilijan silmiin ja se autoilija ei näe sitä kohti tulevaa junaa?
Pitkässä juoksussa toi 300 miljoonaa ei ole paljon. Käsittääkseni niitä puomeja ei poistella välillä, vaan ne voivat olla paikoillaan niin kauan kun mahdollista. Välillä tietty niitä huolletaan, mutta tuskin se tekee toista 300 miljuunaa ihan heti. Ottaa päähän tälläinen todella lyhytnäköinen ajattelu. :wall:. Ja vielä yks :wall: .
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilen sanottiin uutisissa, että suurin ongelma ei välttämättä ole se puomien puuttuminen, vaan että niistä puomillisista risteyksistä saatetaan mennä ns. keltaisilla tai jopa kiertää ne puomit. Ja tollasten asenteiden takia se kampanjakin käsittääkseni oli tehty.

edit: YLE: Tasoristeysonnettomuudet kuriin tiedottamisella

Junarata ylitetään punaisista valoista ja kellon kilkatuksesta huolimatta. Autoilijat yrittävät jopa kiertää puomeja. Kampanjalla yritetään tavoittaa erityisesti nuoret ja ratojen varrella asuvat.
 
Mä ihmettelen välillä miten kaikki maksaa noin yleisesti hirvittävän paljon, kun valtion taholta tehdään jotain. Hyvänä esimerkkinä se poissaolopalvelin eduskuntaan olisi maksanut aivan mielettömästi. Hinnoissa on paljon ilmaa, eikä ketään kiinnosta (ainakaan tarpeeksi) mitä maksaa kun ei ole omasta pussista suoranaisesti. (vaikka verojen muodossa onkin)
 
Onkohan noiden laitteiden kilpailuttamisessa jotain vikaa? Tietysti noi maksaa paljon koska sen laitteen toimivuuden pitää pystyä takaamaan... Mutta 100 tuhatta on aika paljon.

Ja tuo määrä paljonko on vartioimattomia risteyksiä, siellä on varmasti paremmin tiedossa missä niistä on paljon liikennettä. Ei kaikkiin tarvi heti laittaa mutta niihin joissa kulkee junia säännöllisesti ja autoja niin puomit kehiin!

Voisin kaivaa esiin vaikka 10 kohdetta mistä tuo raha voitaisiin ottaa ja kansa olisi varmasti mieluummin panostamassa näihin turvalaitteisiin!
 
Mä ihmettelen välillä miten kaikki maksaa noin yleisesti hirvittävän paljon, kun valtion taholta tehdään jotain. Hyvänä esimerkkinä se poissaolopalvelin eduskuntaan olisi maksanut aivan mielettömästi. Hinnoissa on paljon ilmaa, eikä ketään kiinnosta (ainakaan tarpeeksi) mitä maksaa kun ei ole omasta pussista suoranaisesti. (vaikka verojen muodossa onkin)

Noh tottakai noissa on ilmaa. En jaksa uskoa, että noi puomimarkkinat olisivat mitenkään erityisen kovasti kilpailtuja. Ja toisekseen pitäähän niille valtion sadoille ja tuhansille turhille virkamiehille keksiä jotain töitä.
 
Eilen sanottiin uutisissa, että suurin ongelma ei välttämättä ole se puomien puuttuminen, vaan että niistä puomillisista risteyksistä saatetaan mennä ns. keltaisilla tai jopa kiertää ne puomit. Ja tollasten asenteiden takia se kampanjakin käsittääkseni oli tehty.

Näin radanvarren kasvattina sanoisin, että kyllä tuollaiselle kampanjalle kysyntää on, tuli puomit tai ei. Lapsosille tietysti ihan liikennevalistuksena, kun pieni pää ei vielä ymmärrä kuinka lujaa se juna oikein tulee, ja aikuisille asennevammakasvatuksena, kun ei iso pää oikein ymmärrä että se juna tosiaan tulee lujaa, vaikka kuinka ois kiire ja vielä pitäis ehtiä.

Mä ihmettelen välillä miten kaikki maksaa noin yleisesti hirvittävän paljon, kun valtion taholta tehdään jotain. Hyvänä esimerkkinä se poissaolopalvelin eduskuntaan olisi maksanut aivan mielettömästi. Hinnoissa on paljon ilmaa, eikä ketään kiinnosta (ainakaan tarpeeksi) mitä maksaa kun ei ole omasta pussista suoranaisesti. (vaikka verojen muodossa onkin)

Kaikki maksaa noin yleisesti valtiolle niin hirvittävän paljon, koska nykyinen hankintalainsäädäntö tekee mahdottomaksi minkäänlaisen liiketaloudellisen ajattelun hankinnoissa. Jos mikään yksityinen yritys joutuisi noudattamaan vastaavia menettelyjä, tulisi konkurssi viikossa (ai niin, ei kerkeis, on näitä tarjousten odotteluja ja valitusaikoja ja...). Kyllähän sitä halvemmalla saisi jos ne puomit voisi tilata Pertin Puomipalvelusta Reisjärveltä, mutta ei, pitää yhdistää valtion puomihankinnat ja kilpailuttaa puitesopimus, ja siihen ei Pertin rahkeet enää riitä. Tuntuu että näissä isommissa kilpailutuksissa Suomesta löytyy pari hassua tahoa, jotka yleensä pystyvät kyseisiin kokonaisuuksiin vastaamaan, jolloin hintakilpailusta ei liiemmin tarvitse olla huolissaan. Ei mitenkään harvinaista että jonkun hankinnan kilpailuttaminen tuplaa hinnan aiempaan verrattuna...
 
Opeteltais saatana hiljentämään ennen sitä tasoristeystä niin vois auttaa :curs:
 
Näin radanvarren kasvattina sanoisin, että kyllä tuollaiselle kampanjalle kysyntää on, tuli puomit tai ei. Lapsosille tietysti ihan liikennevalistuksena, kun pieni pää ei vielä ymmärrä kuinka lujaa se juna oikein tulee, ja aikuisille asennevammakasvatuksena, kun ei iso pää oikein ymmärrä että se juna tosiaan tulee lujaa, vaikka kuinka ois kiire ja vielä pitäis ehtiä.



Kaikki maksaa noin yleisesti valtiolle niin hirvittävän paljon, koska nykyinen hankintalainsäädäntö tekee mahdottomaksi minkäänlaisen liiketaloudellisen ajattelun hankinnoissa. Jos mikään yksityinen yritys joutuisi noudattamaan vastaavia menettelyjä, tulisi konkurssi viikossa (ai niin, ei kerkeis, on näitä tarjousten odotteluja ja valitusaikoja ja...). Kyllähän sitä halvemmalla saisi jos ne puomit voisi tilata Pertin Puomipalvelusta Reisjärveltä, mutta ei, pitää yhdistää valtion puomihankinnat ja kilpailuttaa puitesopimus, ja siihen ei Pertin rahkeet enää riitä. Tuntuu että näissä isommissa kilpailutuksissa Suomesta löytyy pari hassua tahoa, jotka yleensä pystyvät kyseisiin kokonaisuuksiin vastaamaan, jolloin hintakilpailusta ei liiemmin tarvitse olla huolissaan. Ei mitenkään harvinaista että jonkun hankinnan kilpailuttaminen tuplaa hinnan aiempaan verrattuna...

Niin ja julkisissa hankinnoissa on myös tinkiminen hinnalla ja laadulla kiellettyä, toisin kuin yksityisten yritysten elinkeinonharjoittajien välillä. Esim. rakennusurakoissahan tinkiminen on kovin yleistä.

Itse olen sitä mieltä, että turha laittaa jokaiseen risteykseen. 300 miltsiä on kuitenkin aikas paljon rahaa.
 
Kyllä se on täysin kuljettajan oma syy, jos tasoristeyksessä jää junan alle. Stop merkki vaan jokaiseen tasoristeykseen niin eipähän tarvitse miettiä vastuukysymyksiä. Ja jos aurinko häikäisee niin paljon, että jää juna huomaamatta, niin taitaa jäädä kyllä paljon muutakin huomaamatta liikenteessä. Vai onko ajattelumalli sitten tasoa: enpäs näe onko siellä jotain tulossa, mutta menen sitä huolimatta.

Nimim. Tuhat ja yksi tasoristeysylitystä vuodessa.
 
Suomen Kansallisoopperan vuotuinen budjetti on 54 milj. euroa, joka sisältää oopperatalon n. 11 milj. euron vuokran. 74,7% rahoituksesta tulee Opetusministeriön veikkausvoittovaroista, 17,2% lipputuloista ja yhteistyökumppaneilta sekä 7,7% pääkaupunkiseudun kunnilta. Henkilöstökulujen osuus toimintamenoista on 82%. Vuoden 2005 tilinpäätös oli 1,7 milj. euroa alijäämäinen. Vuoden 2005 esitysten katsojapeitto oli 73% (82% vuonna 2004) ja katsojamäärä oli 246 929 (271 983 vuonna 2004). Vuonna 2005 oli 378 esitystä ja vastaavasti vuonna 2004 oli 420 esitystä.

(Suomen Kansallisooppera, lehdistötiedote 26.04.2006)

Tosta sais ainakin siihen summaan 54 miljuunaa. Ei oo edes kalliit noi liput, n. 219 € kpl. 54 milj € jaettuna 240 929 katsojalla yhteensä...
 
Kansallisooppera pitäisi lakkauttaa jo pelkästään sen takia, että nettikeskusteluissa ei enää jatkossa tarvitsisi lukea miten siihen tuhlataan niin käsittämättömiä määriä rahaa ja miten kyseisille rahoille olisi parempaakin käyttöä. Samoin voisi lakkauttaa eduskunnan, sairaalat, koulut ja vanhainkodit ja käyttää kaikki niistä säästyvät rahat tasoristeysten korjaamiseen.
 
Tasoristeysonnettomuudet loppuvat sinä päivänä, kun ihmiset alkavat noudattaa liikennesääntöjä ja opettelevat ajamaan varovaisemmin.

Näin on.
Onko muuten missään esitetty arvioita siitä kuinka suuri osa tasoristeysonnettomuuksista on puhtaita itsemurhia tai itsemurhayrityksiä? Vai eikö sitä puolta asiasta haluta ajatella, uskotaan mieluummin että puomit tai tasoristeysten poistaminen korjaavat tilanteen.
 
Iltalehti sanoi:
Muutaman vuoden projekti, 300 miljoonan euron kustannukset. Sen verran kuluisi aikaa ja rahaa Suomen kaikkien 3 000 vartioimattoman tasoristeyksen varustamiseen turvalaitteilla, Ratahallintokeskuksen turvallisuuspäällikkö Ilkka Saari arvioi Iltalehdelle.

Yhden tasoristeysonnettomuuden Ratahallintokeskus laskee maksavan keskimäärin 387 000 euroa.

Eikö yhden 100 000 euroa maksavan puomin sijoittaminen vaaralliseksi todettuun tasoristeykseen olisi satsauksen arvoista?

- Ratahallintokeskuksella on olemassa musta lista kohteista, joiden turvallisuuteen tullaan kiinnittämään huomiota. Jos vaan tiedettäisiin, että missä risteyksessä seuraava onnettomuus tapahtuu, niin totta kai sinne laitettaisiin heti puomi, mutta kun sitä ei tiedetä, Saari sanoo.

Tasoristeysten poistamisen, turvalaitteiden lisäämisen sekä yleisen kunnossapidon ohella Ratahallintakeskus päätti eilen johtoryhmän kokouksessaan keväällä toteutettavasta valistuskampanjasta.

- Se tulee olemaan näyttävä ja näkyvä kampanja, jonka pääasiallinen kohderyhmä ovat ruohonjuuritason autoilijat. Niin kauan kuin suomalaisten parissa vallitsee sellainen "ei eilenkään tullut junaa" -mentaliteetti, niin eivät turvalaitteetkaan tuo turvaa tasoristeyksissä, Saari korostaa.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612185506633_uu.shtml

Tuon summan lisäksi kannattaa lukea nuo muutkin pointit.
 
Suomen Kansallisoopperan vuotuinen budjetti on 54 milj. euroa, joka sisältää oopperatalon n. 11 milj. euron vuokran. 74,7% rahoituksesta tulee Opetusministeriön veikkausvoittovaroista, 17,2% lipputuloista ja yhteistyökumppaneilta sekä 7,7% pääkaupunkiseudun kunnilta. Henkilöstökulujen osuus toimintamenoista on 82%. Vuoden 2005 tilinpäätös oli 1,7 milj. euroa alijäämäinen. Vuoden 2005 esitysten katsojapeitto oli 73% (82% vuonna 2004) ja katsojamäärä oli 246 929 (271 983 vuonna 2004). Vuonna 2005 oli 378 esitystä ja vastaavasti vuonna 2004 oli 420 esitystä.

(Suomen Kansallisooppera, lehdistötiedote 26.04.2006)

Tosta sais ainakin siihen summaan 54 miljuunaa. Ei oo edes kalliit noi liput, n. 219 € kpl. 54 milj € jaettuna 240 929 katsojalla yhteensä...

:offtopic: Ei kai tuota lipun hintaa voi noin vain suoraan laskea :eek:
Kun otetaan huomioon, että 17,2% rahoituksesta (54 miljoonasta €:sta) tulee lipputuloista, saadan lippujen hinnaksi 54000000*0.172/246929~37,6 €. Luulen kyllä et mulla ei nyt aivot ei oikeen toimi väsyneenä. Eikä sitä oopperaa nyt aina tarvitse olla lakkauttamassa. Vaikka en itsekään pidä oopperasta, suorastaan inhoan sitä, niin kyllä sitä joku näyttää kuitenkin seuraavan. Kaikkia taiteenaloja ei tarvitse lakkauttaa...

Ja mitä tulee aiheeseen, niin en kyllä välttämättä lähtisi 300miljoonaa € käyttämään puomeihin, kun osa ihmisistä menee ratojenkin yli ns. vanhoilla vihreillä. Valistusta tyhmille kansalaisille. Lapsiin valistus voi jopa upotakin, tosin harvemmin lapset ajavat autoa :david:

edit: Szigetillä hyvä pointti
 
Näin on.
Onko muuten missään esitetty arvioita siitä kuinka suuri osa tasoristeysonnettomuuksista on puhtaita itsemurhia tai itsemurhayrityksiä? Vai eikö sitä puolta asiasta haluta ajatella, uskotaan mieluummin että puomit tai tasoristeysten poistaminen korjaavat tilanteen.
Nehän nimenomaan uskovat sen valistuksen korjaavan tilannetta. Toi Iltalehden uutisointi on yllättäen TAAS ihan vitun perseestä. Pistetään vielä kerran: YLE: Tasoristeysonnettomuudet kuriin tiedottamisella ja tästä vaikka HS: Tasoristeysturmia pyritään ehkäisemään valistuksella

edit: Välinpitämättömyydestä kielii myös, että vuosittain ajetaan parisataa puomia paskaksi.
 
Suomen Kansallisoopperan vuotuinen budjetti on 54 milj. euroa, joka sisältää oopperatalon n. 11 milj. euron vuokran. 74,7% rahoituksesta tulee Opetusministeriön veikkausvoittovaroista, 17,2% lipputuloista ja yhteistyökumppaneilta sekä 7,7% pääkaupunkiseudun kunnilta. Henkilöstökulujen osuus toimintamenoista on 82%. Vuoden 2005 tilinpäätös oli 1,7 milj. euroa alijäämäinen. Vuoden 2005 esitysten katsojapeitto oli 73% (82% vuonna 2004) ja katsojamäärä oli 246 929 (271 983 vuonna 2004). Vuonna 2005 oli 378 esitystä ja vastaavasti vuonna 2004 oli 420 esitystä.

(Suomen Kansallisooppera, lehdistötiedote 26.04.2006)

Tosta sais ainakin siihen summaan 54 miljuunaa. Ei oo edes kalliit noi liput, n. 219 € kpl. 54 milj € jaettuna 240 929 katsojalla yhteensä...

:offtopic: Meinaat sitten myydä 9,3 miljoonalla eurolla (17,2% 54 miljoonasta) pääsylippuja tasoristeyksiin?
 
:offtopic: Meinaat sitten myydä 9,3 miljoonalla eurolla (17,2% 54 miljoonasta) pääsylippuja tasoristeyksiin?

Meipi, meipi... pikku pisnestä kato... Mutta asiaan. Minulla oli hiukan vajaat tiedot asiasta. My mistake. Mutta pointtini on edelleen se, että kaikki jutut tehdään niin perhanan lyhyellä aikajänteellä. VR:llä on olemassa musta lista pahimmista tasoristeyksistä. Miksi edes niitä ei saada puomitettua?

On totta, että ratin takana on ihan idiootteja jotak välittävät tasan nolla onko ne pumit alhaalla vai ei. Jos lähtee puomien välistä sompailee ja juna osuu kohdalle, on se mun mielestä armeijastakin tuttu "voi voi"-tilanne.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom