Tarvitsen apua lihasmassan saamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FUDG3
  • Aloitettu Aloitettu
olen 22 vuotias. aloitin treenaamisen 15 vuotiaana, mutta 17 vuotiaana homma jäi alkoholin, tupakan, kannabiksen sekä muiden päihteiden takia. pääsin yksitellen pikkuhiljaa näistä kaikista eroon ja olen ollut kuivilla kannabiksesta 1,5 vuotta, alkoholista yli puoli vuotta ja tupakan sain lopetettua 4 kuukautta sitten. olen säännöllisesti treenannut yli puoli vuotta sallilla 3 kertaa viikossa. olen 170 pitkä ja puoli vuotta sitten painoin 64 kiloa, mutta nyt treenaamisen ja kunnon ruuan ansiosta olen saanut painoni nousemaan tasan 70 kiloon. mikä olisi minun pituiselle sopiva paino, jos haluaa paljon lihasmassaa? tällä hetkellä käytän kreatiinia dextron kanssa 5 viikkoa ja pidän sitten saman verran paussia, niinkuin ohjeissa sanotaan. yritän syödä mahdollisimman monta kertaa päivässä ja liha sekä maitotuotteita. välillä ostan mass2 pussin. kun se loppuu pidän paussia ja ostan taas noin kuukauden päästä uuden. tarkoitukseni olisi saada itseni tosi rotevaan kuntoon. pieni rasvakerros ei haittaa. jos liikaa alkaa rasvaa tulemaan, niin sitten pidän pienen dietin.
salilla ollessa teen yleensä 4 kertaa 8-12 toistoa (monipuolisesti ylä ja alavartaloa). eikö tämä ole se paras tapa hankkia lihasmassaa. salilla ollessa välillä tulee tosi huono olo ja alkaa huimaamaan. johtuuko tämä liiallisesta rääkistä vai jostakin ravinnon tai vitamiinin puutoksesta. syön magnesumia mutta en mitään vitamiini pillereitä, sillä yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti.

pystyisikö joku autamaan näissä asioissa. ja antamaan ohjeita tai vinkkejä esim. treeni kalenteri, kuinka monta toistoa ja niin edelleen, että saisi mahdollisimman paljon lihaa luiden ympärille. kiitos etukäteen.

Toi kultanen kuusikko on omaan silmään turhaa hehkutusta. Liikkeitä on liian vähän. Luulen että alottelijatkin saa enemmän tuloksia ihan muilla ohjelmilla.

Muista myös että vaikka treenaisit 7 kertaa viikossa salilla ja käyttäisit roinaa ja kaikkia mahdollisia lisäaineita niin ei sitä lihasmassaa tule kuin 1-2 kiloa vuodessa. Eli toisin sanoen älä ihmettele jos hauis ei räjähdäkkään katon läpi muutaman viikon jälkeen. Arnoldin kultainen kuusikko on hyvä lihasmassalle, tosin starting strength olisi järkevämpi lihasten tasaisuutta ajatellen (tosin se on voimaohjelma...) Aloita 1- jakosella mielellään, sitten siirryt myöhemmin 2-3 jakoseen, joissa pitää muistaa että lihas ei saisi levätä kuin sen 3 päivää.

Muista myös että vaikka treenaisit 7 kertaa viikossa salilla ja käyttäisit roinaa ja kaikkia mahdollisia lisäaineita niin ei sitä lihasmassaa tule kuin 1-2 kiloa vuodessa.
Noi "1-2 kiloa lihasta vuodessa" -puheet on pelkkää kirjaviisaitten muka faktaa. Ite oon 3 vuodessa keränny 25 kiloa ja rasvat juossu koko matkan 12% tietämillä. Kyllä sitä pystyy lihaa saamaan jos vaan tekee. Itellä toimii parhaiten kun ei kuuntele muiden "musta tuntuu" -tietoa. It's not what you say, it's what you do.

Käypähän vielä tossa salilla toinenkin kaveri joka on 5 vuodessa nostanut painonsa 65 kilosta lähemmäs 100. Eikä kaverilla ole mahaa nimeksikään.
Lift, EAT!!, Sleep, Repeat. Siinä menestyksen salaisuus.

Toi kultanen kuusikko on omaan silmään turhaa hehkutusta. Liikkeitä on liian vähän. Luulen että alottelijatkin saa enemmän tuloksia ihan muilla ohjelmilla.

"Ei se liikkeiden määrä vaan se teho millä niitä tekee". Golden sixissä on juuri ne "isot perusliikkeet" joilla on todella hyvä alottaa reenaaminen.

Muista myös että vaikka treenaisit 7 kertaa viikossa salilla ja käyttäisit roinaa ja kaikkia mahdollisia lisäaineita niin ei sitä lihasmassaa tule kuin 1-2 kiloa vuodessa.

Joo-o, että roinamiehetkää ei sais kuin 1-2 kiloalihasmassaa vuodessa, eli siis sellaisten 130-kiloisten bodarienkin pitäisi olla pahimmillaan keski-ikäisiä jo? :D
Vakavasti ottaen, tuo 1-2kg vuodessa tais olla Ove Rytterin kirjasta ja siitäkin on tekstiä vähän vääristelty. Painotus oli sanalla keskimäärin ja jollekin 15 vuotta treenanneelle natulle 30kg pelkkää lihasta alkaa jo olla aika paljon. Vaikka ensimmäisinä vuosina tuosta kuvitteellisesta 30kg hankitaan huomattavasti suurempi osa kuin esim viimeisenä viitenä vuotena. Eli ensimmäisinä vuosina mikäli mitään oikein tehdään niin tuo 1-2kg on pahasti alakanttiin, mutta taas todella kauan treenanneelle tilanne voikin olla päinvastoin.

Oon käyny nyt 2kk salilla 3 kertaa viikossa, ja reenit on suunnilleen 3 x 8-12 liikkeestä riippuen, noin 12 liikettä per ilta.
1. Rinta+selkä+vatsa, 2. alat+alaselkä, ja 3. hartiat+kädet+keskivartalo. Treeni aina kunnon tempolla, salilla treenataan
eikä istuskella turhia, tää on mun periaate. Lihaa on tullut puntarin mukaan 2 kuukaudessa noin 1,5 - 2kiloa.
Ehkä läskiäkin on osa mutta epäilen ettei paljoa sillä mm. jenkkakahvat ovat pienentyneet. Ja esim jalat ovat muuttuneet hurjasti, löysyyttä pois ja kovaa lihaa tilalle.

Ruokapuoleen kiinnitän huomiota, weightgaineria lipittelen joka päivä. Rahkat ja muut tietenkin myös.

Epäilen että kun treeni+ravinto+lepo ovat kunnossa niin 5-10 kiloa ei pitäisi olla mahdotonta ollenkaan vuodessa,
siis ensimmäisenä treenivuotena. Mulla oli alkupaino siis 70-71 ja nyt viisari näyttää 72,5 - 73 riippuen vuorokauden ajasta.

Tsemiä vaan aloittajalle!

Hyvin lohkastu. Toi vois kyllä jo päätyä jonkun siguun. :D

Noi "1-2 kiloa lihasta vuodessa" -puheet on pelkkää kirjaviisaitten muka faktaa. Ite oon 3 vuodessa keränny 25 kiloa ja rasvat juossu koko matkan 12% tietämillä. Kyllä sitä pystyy lihaa saamaan jos vaan tekee. Itellä toimii parhaiten kun ei kuuntele muiden "musta tuntuu" -tietoa. It's not what you say, it's what you do.

Joo, voit saada sen seitsämän kiloa vuodessa kun alotat treenin, (hieno summaa, tosin en itse treenaa lihasmassan takia) mutta kehitys hidastuu ja tuo 1-2 kiloa on varmasti keskiarvo siitä mitä esim 10 vuoden aikana saadaan. Tai pitemmän ajan, esim 15-20v niin kyllä tuo pitää kutinsa.

Joo, voit saada sen seitsämän kiloa vuodessa kun alotat treenin, (hieno summaa, tosin en itse treenaa lihasmassan takia) mutta kehitys hidastuu ja tuo 1-2 kiloa on varmasti keskiarvo siitä mitä esim 10 vuoden aikana saadaan. Tai pitemmän ajan, esim 15-20v niin kyllä tuo pitää kutinsa.
:dance:

Voi ristus näitä yleistyksiä. Totta se nyt joku raja on minkä jälkeen se lihasmassan kasvatus on vaikeampaa, mutta eipä ole hirveästi järkeä huudella tuollaista saissea aloittelijan kysyessä apua. Jos ajatellaan vaikka 20-30 vuotta treenannutta jamppaa, niin voi olla että keskimäärin se kilo-kaks on tullu massaa per vuosi, mutta aloittelija ottaa helposti toistakymmentä kiloa lisää vuodessa ilman että rasvaprosentti kummenee ollenkaan. Jokaisen se on itse katsottava peilistä mitä siellä näkyy, eikä nysvättävä jotain kahden kilon vuosivauhtia..

Muutenkin sitä absoluuttista lihasmäärän kasvua hieman vaikea seurata jos ei sitten käy jossain inbody -mittauksissa. Eiköhän se ole helpointa että treenaa hyvin, syö hyvin, lepää hyvin ja pyrkii siihen että tulokset kasvaa ja peilikuva miellyttää omaa silmää. Onko tuolla metodilla sitten lihasmäärän kasvu kaksi vai kaksikymmentä kiloa jossain ajassa, mitä merkitystä sillä on aloittelijalle ?

Back
Ylös Bottom