tarvisin tietoa treeniohjelmien vaihtoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja am1s
  • Aloitettu Aloitettu

am1s

Banned
olis sellasta kysyttävää että kuinka usein kannattais vaihtaa treeniohjelmaa ja mitä siinä vaihtais,vaihtaisko liikkeitä,toistoja,sarjoja vai niitä kaikkia tarvis vähä tietoa ku olen tehny nyt saamaa ohjelmaa 3kk ja alkaa vähä tökkiä

Minä ainaki vaihtelen treeniä noin kerran kuukaudessa. Välillä otan voimajaksoja päälikkeissä soveltaen miken 2*6 penkkisysteemiä ja välillä teen volyymitreeniä pienemmillä painoilla ja ehkä eri liikkeitä otan. Mukavampaa ku ei aina tarvi samaa tahkota.

Tee joka treeni vähän erilailla.
Voit vaihdella joka treenissä esim. toistojen määrää.
Sitten silloin tällöin voit tehdä lyhyempiä sekä pidempiä sarjoja ja vaihtaa liikkeitä toisiin.
Muutaman kerran vuodessa voit heittää treenijaonkin uusiks, jos ei sama jaksa enää kiinnostaa.

Kannattaa rasittaa lihasta useilla eri tavoilla, silloin kehitys on parasta. :)

Jep, toistohaarukkaa voi siirrellä aika rankalla kädellä vaikka joka treenissä.
Jako vaihtoon kun kehitys alkaa hidastua, kerran kuukaudessakin voi olla
tarpeen(Etenkin vähän pidemmälle ehdittyäsi). Erilaisia ohjelmia kannattaa muutenkin kokeilla aluksi parin kuukauden välein, että oppii vähän tuntemaan omaa kehoansa.

Jotkut kyllä väittää että kannattaisi vetää 2 viikkoa samanlaista treeniä ja sitten vaihtaa toistomääriä, pl.aikoja jne. Kaippa se perusteltiin niin että samanlaista ärsykettä täytyy saada joku tietty aika ennekuin kroppa reagoi siihen --> ylikompensaatio.
onko tuo täyttä paskaa?

am1s sanoi:
olis sellasta kysyttävää että kuinka usein kannattais vaihtaa treeniohjelmaa ja mitä siinä vaihtais,vaihtaisko liikkeitä,toistoja,sarjoja vai niitä kaikkia tarvis vähä tietoa ku olen tehny nyt saamaa ohjelmaa 3kk ja alkaa vähä tökkiä

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=4734

tosta löytyy erilaisia ohjelmia.

Jos ohjelma toimii--> sarjapainot nousee ja tuntuma hyvä,niin ei kannata ainakaan radikaalisti vaihtaa,hyvin voi ainakin 2kk tehdä samaa ohjelmaa. Mutta ei tietenkään yhteen putkeen 8 kovaa treeniviikkoa ;) Esim. 3 kovaa treeniviikkoa ja sit kevyt viikko=vähemmän sarjoja,noin 50% maksimisarjapainoista ja uudestaan kovat treeniviikot.
Mutta parhaaseen tulokseen päästää vaihtelemalla harjoitustiheyttä 1-4krt viikossa ja näin ollen treeni muuttuu-->lihakset saa uudenlaista ärsykettä ja joutuvat kasvamaan selvitäkseen :) . Eli jos teet esim. 4-jakoa lihasryhmät läpi kerran viikossa ja vaihdat sen 3krt lihasryhmät läpi viikossa,nii sarjamäärä pysyy samana,eikä kolminkertaistu :wanha:
Laita tänne nykyinen ohjelmasi,nii nähdään onko siinä puutteita ynnä muuta.
Muista tulevaisuudessa haku,sillä löytää hyvin vanhemmat threadit aiheesta kun aiheesta :worship:

am1s sanoi:

Nyt kun on alkanut tökkiä, on syytä hakea jotain vaihtelua. Ei välttämättä koko ohjelmaa uusiksi, mutta voit muuttaa sarjapituuksia, liikkeitä, järjestyksiä yms.

Timba79 sanoi:
Nyt kun on alkanut tökkiä, on syytä hakea jotain vaihtelua. Ei välttämättä koko ohjelmaa uusiksi, mutta voit muuttaa sarjapituuksia, liikkeitä, järjestyksiä yms.

Aivan, itse olen viime aikoina tehnyt niin, että vaihtelen jonkin verran toistojen määriä ja sen lisäksi vaihtelen liikkeitä, en välttämättä joka treenikerralla, mutta vähän niinkuin fiiliksen mukaan :) Eli noudatan omaa "perusohjelmaani", mutta silloin tällöin korvaan jotkut liikkeet sellaisilla, jotka sillä treenikerralla tuntuvat mielekkäämmiltä.

training_day sanoi:
Aivan, itse olen viime aikoina tehnyt niin, että vaihtelen jonkin verran toistojen määriä ja sen lisäksi vaihtelen liikkeitä, en välttämättä joka treenikerralla, mutta vähän niinkuin fiiliksen mukaan :) Eli noudatan omaa "perusohjelmaani", mutta silloin tällöin korvaan jotkut liikkeet sellaisilla, jotka sillä treenikerralla tuntuvat mielekkäämmiltä.

Sama homma minullakin. Kesän ajan tein 2-jakosella kokeilun halusta ja kun kesällä ehti salille vähän harvemmin. Mutta muuten tulee tehtyä tota mielenkiinnon mukaan vaihtelua, perusrunko kuitenkin säilyttäen. Mutta mitä enemmän vaihtelee, sitä tärkeämpi on hyvä treenipäiväkirja. Voi muuten nousujohteisuus kärsiä kun ei voi muistaa mitä on joskus viikkoja sitten tehnyt.

Back
Ylös Bottom