Tapahtui Turussa eräänä kesäpäivänä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Tässä hieman pidemmältä aikaväliltä koostuva juttu"sarja". Kannattaa lukea kokonaan.
Liian vähän ahneutta

Turun Sanomat 16.7 2009 02:31:11

Asioin viime maanantaina Turun torilla. Väkeä oli liikkeellä kiitettävästi, vaikka sää ei ehkä ollut parhain mahdollinen. Ostin tomaatteja, kurkkuja, herneitä, mansikoita ja perunoita lähipitäjien – toivottavasti piakkoin turkulaisten – tuottajien tiskeiltä. Hinnat olivat suolaisia, mutta ystävällinen palvelu ja muutama ”ylimääräinen” peruna toki sen kuittasivat. Intouduin jopa antamaan eräälle myyjistä ruhtinaallisen kymmenen sentin tipin.

Kotimatkalla ajattelin pistäytyä virkistäytymässä jokilaiva Svarte Rudolfilla. Askelsin reippaasti kannelle, jossa jo näemmä suuri seurue piti keskenään hauskaa. Muutama vaiteliaampi asiakas nyhjötti sivupöydissä. Myyntitiski oli kuitenkin oudosti puolitangossa ja ihmettelin tovin, mahtaako laiva olla ”auki”. Vaatetuksesta päättelin iloluontoisen seurueen olevankin ravintolan henkilökuntaa ja kysyin asian tilaa. Vastaus oli virallisen oloinen: ”Viisi minuuttia”.

Tein nöyrästi työtä käskettyä ja istuin joen puoleiseen pöytään odottelemaan. Ehdin jo pohdiskella, tekisikö espanjalainen tai italialainen ravintoloitsija näin. Vai joustaisiko hieman ja myisi asiakkailleen heidän haluamaansa – mikään laki kun ei sitä estä.

Kokemattoman oloinen neitokainen asetteli paperiliinoja naapuripöytiin. Liekö ollut jonkin sortin harjoittelija, kun muut henkilökunnasta näyttivät pitävän keskenään hauskaa. Joitakin ravintolahenkilökunnan perusoppeja hän oli kuitenkin oppinut. Istuin kuulemma väärässä pöydässä. No, joustavana persoonana siirryin neidon osoittamaan pöytään.

Vielä muutama minuutti ja sitten asiakas saisi ostaa haluamansa. Nuorehko tarjoilija marssikin pöytään ja kysyi: ”Syötkö?” Viittasin vieressäni oleviin toriostoksiin ja totesin, että en tällä kertaa. Mutta torikaupustelun uuvuttamalle virastotyöläiselle toki virvoittava olut maistuisi. Sain kuulla, että toiveeni on mahdollista täyttää, mutta ”ei tässä pöydässä, joka on varattu ruokailijoille”. Vilkaisin pikaisesti ympärilleni ja totesin ruokailijoita olevan laivalla tasan kaksi – vieläpä samassa pöydässä.

Jäljellä oli siis hyvinkin parisenkymmentä tyhjää pöytää – odottamassa ahnaita syöpöttelijöitä. Rohkenin ehdottaa, että voisin nauttia yhden oluen tässä – minulle aiemmin määrätyssä – pöydässä. Ankaran väittelyn jälkeen edeskäypä joutui antamaan periksi, mutta halusi kuitenkin viimeisen sanan. ”No hyvä on. Mutta oluesi haet kyllä tiskiltä”.

Tein työtä käskettyä. Tosin eri laivalla.

Aurinko kuumotti mukavasti ja olut virkisti ajattelua. Ensi viikolla minulla olisi Turussa satamäärin vieraita. Peruskysymys tulee varmasti olemaan: ”Risteily oli hieno, minne nyt?” Tiesin jo, minne ei ainakaan. Onneksi meillä on erinomaisia ravintoloita, joissa ruoka on aina hyvää ja palvelu vielä parempaa – oli sitten kyseessä romanttinen illallinen vaimon kanssa tai suurempi edustusseurue.

Olisipa Turussa enemmän rahalle ahneita ravintoloitsijoita.

Apulaiskaupunginjohtaja

Turun kaupunki

Tero Hirvilammi

Lähde:
http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/61100.html


Johon ravintoloitsija vastaa:
Ahneus ei kauas kanna ravintolatoiminnassa

Turun Sanomat 18.7 2009 02:27:03

Turun apulaiskaupunginjohtaja Tero Hirvilammi kirjoitti Mielipiteet-palstalla (TS 16.7.) laivaravintola Svarte Rudolfista.

Olen toiminut ravintoloitsijana yli 30 vuotta ja laivaravintola Svarte Rudolfia olen kipparoinut noin 20 vuotta. Ravintolaurani aikana voin sanoa kohdanneeni koko kirjon turkulaista, suomalaista ja ulkomaalaista ravintola-asiakaskuntaa. Kaikkien näiden vuosien jälkeenkin nimenomaan asiakkaat ovat minulle keskeinen innoite tämän työn tekemiselle.

Pahoittelen mikäli apulaiskaupunginjohtaja on kokenut saaneensa ravintolassani huonoa palvelua. ”Kokemattoman oloinen neitokainen […] Liekö ollut jonkin sortin harjoittelija” oli todellakin nuori työntekijäni. Olen aina ajatellut, että jo yhteiskuntavastuun nimissäkin nuoria työntekijöitä tulee palkata ja näin antaa heille mahdollisuus perehtyä työelämään ja syventää koulussa opittuja taitojaan käytännön työtehtävissä. Ilmeisesti apulaiskaupunginjohtaja kuitenkin edellyttää, että nuorilla, vasta uransa alussa olevilla työntekijöillä on oltava täydelliset tiedot, taidot ja kokemus asiakaspalvelusta?

Pyrkimyksenäni kaikkina yrittäjävuosinani on ollut kehittää ravintolatoimintaa ja tarjota asiakkailleni parasta mahdollista ruokaa ja palvelua. Näitä pyrkimyksiä aion toteuttaa jatkossakin. Myös työnjohdollisia tehtäviä aion jatkaa hyväksi kokemallani tavalla. Tällä saralla onnistumisestani kertonevat vuosikymmeniä kestäneet työsuhteet monien työntekijöiden kanssa sekä jatkuvasti laajeneva asiakaskunta.

Syy sille, että ”myyntitiski oli kuitenkin oudosti puolitangossa”, johtuu yksinkertaisesti siitä, että avaan laivaravintolan arkisin kello 11. Ennen avaamisaikaa emme tarjoile asiakkaille ruokaa sen paremmin kuin juomaakaan. Se, että ”muutama vaiteliaampi asiakas nyhjötti sivupöydissä”, johtui samasta syystä – aloitamme tarjoilun vasta ravintolan auettua.

Joka tapauksessa kyseisen nuoren työntekijän työnantajana ja esimiehenä kannan tietysti täyden vastuun alaiseni asiakaspalvelusta.

En kuitenkaan voi olla vielä nostamatta esiin apulaiskaupunginjohtajan kirjoituksen johdosta aiheutunutta hämmästystäni. Koen, että kirjoituksen takana ovat poliittiset motiivit Hirvilammin kirjoittaessa palautteensa nimenomaan virkamiehenä, ei yksittäisenä kansalaisena. Onko kyseessä niinkin hieno poliittinen tavoite kuin kunnallisen päätöksentekoprosessin läpinäkyväksi tekeminen?

Apulaiskaupunginjohtaja ei ilmeisestikään koe tärkeäksi suoran palautteen antamista, koska hän ei ole ottanut yhteyttä laivaravintola Svarte Rudolfiin ja allekirjoittaneeseen asiaan liittyen. Hirvilammi ilmeisesti koki asian niin merkittäväksi, ettei nähnyt suoraa yhteydenottoa yrittäjään loogisimpana vaihtoehtona, vaan hänen ajattelussaan ilmeisesti yleisöpalvelun nimissä laadittu palaute tulee kirjoittaa suoraan paikalliseen valtalehteen. Kirjoituksen motiiveja voikin vain arvuutella – näin viikkoa ennen vuoden suurinta tapahtumaa Turussa.

Vaikka näkemykseni mukaan virkamiehen tulisi olla puolueeton kaupungin varojen käytössä, kirjoittaa apulaiskaupunginjohtaja yleisönosastolla ohjaavansa veronmaksajien rahoilla monisatapäisen vierasjoukkonsa muualle kuin laivaravintola Svarte Rudolfille. Eiköhän päätökset siitä, missä hänen vieraitaan kestitään ole tehty jo aikoja sitten? Svarte Rudolfhan ei kuulunut apulaiskaupunginjohtajan vieraiden kestitsijöiden joukkoon ennen hänen viimeviikkoista laivallani vierailuakaan.

Tuskinpa Turun kaupungin ratkaisut vaikkapa vieraiden kestitsemisen kohdalla perustuvat vain ”torikaupustelun uuvuttaman virastotyöläisen” spontaanille päätökselle? Näin tuskin menetellään apulaiskaupunginjohtajan mainitsemissa sivistysvaltioissakaan.

Kirjoituksesta hämmentyneenä ja sen motiiveja pohtiessani jatkan kuitenkin toimintaani samalla yrittäjäasenteella kuin kaikki aikaisemmat vuodet, enkä edelleenkään lisää ahneutta yritysideaani.

Ennen kaikkea iloitsen asiakaskunnastani, johon – onneksi! – kuuluu myös huomattava määrä tyytyväisiä asiakkaita.

Ravintoloitsija

Turku

Ari Vienonen

Lähde:
http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/61520.html#

Ja nyt uutena asiana asiakaspalvelijakin on kertonut oman versionsa jutusta:
Herra apulaiskaupunginjohtaja

Kategoria: Baarissa / Yökerhossa, Ravintolassa / Ruokapaikassa

Olin kesätöissä eräässä jokilaivassa kesällä 2009. Olin siivoamassa kantta, avaamassa baaria ja kattamassa pöytiä kun kello oli n. 08.50. Paikalle marssi herra, joka ilmoitti haluavansa oluen, heti. Vastasin etten voi sitä myydä ennen kello yhdeksää, koska se on lainvastaista ja sitä paitsi avaamme vasta yhdeksältä, mutta hän voi istua odottamaan kymmeneksi minuutiksi jos haluaa (tämä ei varsinaisesti ole suotava tapa, mutta hyväntuulisena ajattelin tehdä poikkeuksen ja antaa hänen istua kantamuksineen).

Jatkoin pöytien kattamista ja kysyin häneltä että tuliko hän kenties ruokailemaan vai vaan oluelle, meillä kun on kannen takaosa varattu ruokailijoille, ja etuosa vain juojille (ja pöytiin tarjoilu tapahtuu vain ruokailijoille, juojia palvellaan tiskillä, kuten baareissa yleensäkin), jolloin hän suuttui, ilmoitti vain juovansa eikä suostunut vaihtamaan paikkaa vaikka istui ruokailijoille tarkoitetuissa, melkein jo katetussa pöydässä (tiedän että se kuulostaa vähän vaikealta ja ihmiset eivät aina oikein ymmärrä sitä käytäntöä, mutta jokin järjestys on pakko pitää, ja se selitetään asiakkaalle aina erittäin ystävällisesti, valtaosalle menee jopa jakeluun).

Koska en jaksanut riidellä hänen kanssaan, niin annoin hänen istua siinä ja jatkoin pöytien kattamista. Pyysin josko hän voisi nostaa hiukan eväspussukoitaan (!!! ruokaravintolassa!) jotta saisin sen pöydän katettua loppuun. En edes siis valittanut siitä että hän söi omia eväitä ravintolassa. Hän suuttui jälleen ja mutisi jotain ammattitaidottomasta kesätytöstä, joka ei osaa edes servettejä taitella. Vielä tässäkin vaiheessa hymyilin ystävällisesti ja sanoin että minun nyt täytyy vain saada tämä tehtyä. Hän siirtyi toiseen pöytään (tässä kohtaa jo täysin omasta tahdostaan koska olin jo aikaisemmin antanut periksi).

Kello löi yhdeksän ja hän alkoi napsuttaa sormiaan ja viheltämään minulle (mitä inhoan ehkä eniten maailmassa) ja huusi että ”no joko nyt ois kaljan paikka?!”. Vastasin ystävällisesti että oluen saa edelleen hakea tuolta tiskiltä, meillä ei ole pöytiin tarjoilua baarin puolella. Hänen vastauksensa meni jotakuinkin näin: ”V*tun kesähessu, koita nyt päättää mitä haluat ja missä saa istua ja olla. Tiedätkö sä kuka mä ees oon?? Haluan sen oluen NYT. Ymmärrätkö sä?! NYT! Mä oon tän kaupungin apulaiskaupunginjohtaja!”. Vastasin edelleen että oluen saa tiskiltä ja meillä ei laiteta asiakkaita arvojärjestykseen, kaikki hakevat oluensa tiskiltä ellei ole tilattu myös ruokaa (myönnetään että tässä vaiheessa olin jo vähän ärtynyt ja äänensävyni oli hieman ilkeä), jolloin hän nousi, sotki tahallaan pöydälle juuri laittamani valkoisen pöytäliinan mansikoilla, heitti herneenpalot lattialle ja ilmoitti että hakee oluensa tiskiltä, toisesta laivasta. Hän muisti myös mainita, miten oli jättänyt torikauppiaalle 0,10€ tipin kun oli saanut sieltä niin hyvää palvelua… Apulaiskaupunginjohtajan käytöstä? Virka-ajalla olutta? Noh, aasi mikä AASI.

T: ”Se kuuluisa tarjoilija paikallisesta sanomalehdestä”

Lähde:
http://www.aasiakas.net/index.php/2010/herra-apulaiskaupunginjohtaja/

Kaikkihan tietävät tämän "Herra apulaiskaupunginjohtajan", joka on siis jo pidätetty virastaankin. Hakkaa naisia ja riehuu kännissä. (Saan sanoa noin koska se on totta) Eli Tero Hirvilammi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tero_Hirvilammi
http://yle.fi/alueet/turku/2010/02/...en_yritettiin_puuttua_jo_aiemmin_1414717.html
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hauskinta tuossa on tuo ensimmäinen kirjoitus jossa asiakkaassa ei ole mitään vikaa vaan asiakaspalvelijoissa. Itsekin olin mennä harhaan sitä lukiessa mutta kun lukee 2 seuraavaa ja taustoja miehelle niin uskon että viimeisemmät kaksi ovat totuudenmukaisempia. Se on kumma kuinka monella "aasilla" se oma käytös ja tilanne jälkikäteen on totuutta kauniimpaa. Veikkaan että monen valittajan pitäisi pikkuisen mennä itseenä noissa tilanteissa että missä oikeasti vika.
 
On muuten erityisen hyvä esimerkki siitä, miten väärän kuvan asioista helposti saa kun lukee vaan sen yhden osapuolen näkemyksen. Iltalehti tyyliin.
 
Selvästi vähän pollaa kiristää kun koitti olla hyvä ihminen ostaen kallista lähipitäjän einettä. Ja ressukka hassasi vielä KYMMENEN SENTTIÄ TIPPIIN! :D:D

"Hän muisti myös mainita, miten oli jättänyt torikauppiaalle 0,10€ tipin kun oli saanut sieltä niin hyvää palvelua…"

Ellei kaljalaiva ollut edes auki, niin ei siinä kummoista palvelua kannata odottaa. Tosin mä en jättimäisesti lähtisi tän perusteella hokemaan asiakkaiden olevan useammin väärässä, vaikka tämä Turun huom Turun keissi onkin mitä on näköjään. Ja sankari vielä naistenhakkaaja. Niin monta vittunaamaa nähty ja ihmetelty miten vitussa ovat töissä ylipäätään palvelualalla töissä.

Toivotaan ettei nuo vitun kesähessut ihan sanasta sanaan olleet sanottuja. :D
 
Aluksi hämmästelin, että miten hölmö pitää olla, että lähtee kirjoittamaan lehteen tällaista asiaa omalla nimellään ja virkanimikkeellään, mutta tämä on ollut näköjään kyseisellä herralla ilmeisesti enemmänkin tapana. Muutenhan tässä ei ole mitään ihmeellistä. Ihmisiä on joka lähtöön, ja asiakaspalveluhommissa törmää koko kirjoon. Ravintolapuolella vielä usein niin, että toinen osapuoli on päihtynyt.

Sen verran ohi aiheen, että tuo Aasiakas.net -sivusto saa ainakin mut huonolle tuulelle. Hyvin usein niistä kirjoituksista paistaa tietty "asiakas on vihollinen" asenne, ja useat tilanteet olisi voinut hoitaa ihan toisella tavalla, kuin lähtemällä mukaan toisen provosointiin tai johonkin muuhun ihmeelliseen temppuiluun.

Mutta tämä ei luonnollisestikaan tarkoita sitä, etteikö kaikenlaisia puupäitä voisi sattua paikalle. Välillä tulee tilanteita, missä joutuu aidosti hämmästymään, että mitä tämänkin tapauksen päässä mahtaa liikkua.
 
ravintola-alalla n. 20 vuotta aikoinaan ovella toimineena voin yhtyä tuohon toteamukseen että asiakkaat hyvin usein kaunistelevat tekemisiään ja sanomisiaan jälkikäteen, koettaen saada syyn asiakaspalvelijan niskoille. yhtään sitä jumalan viittaa itselleni ottamatta, on niitä erehdyksiä ja huonokäytöksisiä päiviä toki ollut itsellänikin, mutta pääsääntöisesti huomattavasti vähemmän kuin mitä on itse saanut asiakkailta kuulla. vitun haistattelut ovat aikalailla arkipäivää, känniset ihmiset kun ovat edelleenkin mielestään hyvin aina oikeassa ja luonnollisesti suuttuvat jos eivät saa haluamaansa.

niin pitkään tosin kun asia pysyy vain haistattelemisena, niin asia on helppo kuitata olankohautuksella ja kivalla hymyllä päälle, samalla kun saattelee asiakkaan ulos nätisti. joskus on tosin tuossa tilanteessa tullut asiakkaan puolelta sitten sanaa kovempaa, eli nyrkki poskeen silloin kun oma pää on toiseen suuntaan katsomassa. noitakin tilanteita ollaan sitten käyty käräjillä asti juttelemassa, ja tottakai asiakkaan näkökulma on aina se, että ovimies aloitti ja hakkasi puolustuskyvyttömän asiakkaan. no, onneksi tuomarit ovat asiansa tasalla, ja uskovat 99% tapauksista selvin päin ollutta työntekijää. ainakin omalla kohdallani on aina käynyt näin.

tähän tapaukseen liittyen, sympatiat on täysin tarjoilijan puolella. voin kuvitella mikä fiilis hänellä on ollut, kun kohdalle on taas sattunut yksi niistä "etsä tiedä kuka mä olen??" ja "tää on sun viimeinen päiväs täällä töissä" -kavereita. ei ole kyllä äly loistanut apulaiskaupunginjohtajallakaan, kun on mennyt itkemään lehteen asti. ei tullut ilmeisesti mieleen että lehteen voivat muutkin kirjoittaa, ja kertoa sen todellisemman puolen asiasta...
 
Sen verran ohi aiheen, että tuo Aasiakas.net -sivusto saa ainakin mut huonolle tuulelle. Hyvin usein niistä kirjoituksista paistaa tietty "asiakas on vihollinen" asenne, ja useat tilanteet olisi voinut hoitaa ihan toisella tavalla, kuin lähtemällä mukaan toisen provosointiin tai johonkin muuhun ihmeelliseen temppuiluun.

Nimenomaan. Mut vaikka nyt en tosiaan halua puolustella ap. kaupunginjohtajaa (ei ilmeisesti ollutkaan entinen sittenkään??), niin kyllä aika useasti saa missä tahansa "keskellä päivää" paikoissa huonoakin palvelua, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin.

Toki ymmärrän alkoholihuuruisten mestojen tapaukset, mut mulle ei mene kaaliin minkä takia täytyy esim. kaupan kassalla olla naama vitulla ja olla moikkaamatta tai edes katsomatta päin kertaa. Ties monta asiakasta vuorossa tulee, niin ei tarvi jokaisen kanssa itse palvelijan aloittaa mitään smalltalkia, mut huokailu ja muu vähän pistää miettimään et ootkohan vähän väärässä paikassa.

Iloisen hieno poikkeus on niinkin paskan lafkan kuin Itellan toimipaikassa. Aina hymyillään ja ollaan ystävällisiä kiukkuisille asiakkaille, vaikka politiikka, käytännöt, vitun laiskat kuskit puljulla on syvältä sieltä itsestään.
 
Monet varmaan hakeutuu asiakaspalveluhommiin vaikka eivät ole yhtään asiakaspalveluhenkisiä. Kyllä sen heti näkee, että kuka haluaa palvella asiakkaita ja kenelle se on vaan duuni jonka nyt sattui saamaan.
 
On muuten erityisen hyvä esimerkki siitä, miten väärän kuvan asioista helposti saa kun lukee vaan sen yhden osapuolen näkemyksen. Iltalehti tyyliin.
Todellakin erittäin hyvä esimerkki miten asioista voi puutteellisilla tiedoilla saada aivan väärän kuvan.

Itse useamman vuoden asiakaspalvelutöitä keikkaluontoisesti tehneenä en ole kyllä koskaan tavannut ihan tuon tasoisia tyyppejä kuin herra Apulaiskaupunginjohtaja. Ihmisellä, joka suhtautuu noin alentuvasti asiakaspalveluun, on kyllä joko täydellinen perspektiivin taju tai litra kusta päässä. Mä olen pitänyt asiakaspalvelutyöstä, en ole yhtään kokenut sitä alentavana, koska mikäs sen mukavampaa jos saadaan jollekulle mukavalla ja hyvällä työllä hymy naamalle.
 
Asiakaspalvelu ei kyllä olis mun alaa, ainakaan tietyissä paikoissa. Mukavien ja normaalien ihmisten kanssa kyllä sujuu mut just tällaset "Eksä tiedä kuka mä oon??" -tapaukset veis hermot heti. Etuillaan ja luullaan että ollaan jotenkin parempia, oli sitten kyseessä narikka,taksijono tai Svarte Rudolf. On niille sentään kiva vittuilla, esitellä vaikka itsensä takaisin... "Moi mä oon func, opiskelija ja oon jonossa ennen sua." :D
 
Mä tunnen kai tuon tarjoilijan... Tai ainakin sellasen, joka oli Svartella tuolloin töissä ja muistan jutelleeni asiasta jotain. Ravintolapiireissä noi faktat olivat kyllä tosi nopeasti tiedossa eikä herra apulaiskaupunginjohtajalle herunut paljon sympatiaa.

Nimenomaan. Mut vaikka nyt en tosiaan halua puolustella ap. kaupunginjohtajaa (ei ilmeisesti ollutkaan entinen sittenkään??), niin kyllä aika useasti saa missä tahansa "keskellä päivää" paikoissa huonoakin palvelua, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin.

Toki ymmärrän alkoholihuuruisten mestojen tapaukset, mut mulle ei mene kaaliin minkä takia täytyy esim. kaupan kassalla olla naama vitulla ja olla moikkaamatta tai edes katsomatta päin kertaa. Ties monta asiakasta vuorossa tulee, niin ei tarvi jokaisen kanssa itse palvelijan aloittaa mitään smalltalkia, mut huokailu ja muu vähän pistää miettimään et ootkohan vähän väärässä paikassa.

Mä kyllä väitän, että tarjoiluaikoina törmäsin enemmän naama norsunvitulla oleviin asiakkaihin kuin mitä vapaa-ajalla samanlaisiin asiakaspalvelijoihin. Suomalaiset ovat ravintola-asiakkaina epäkohteliaita, tärkeileviä ja nyrpeitä. Asiakaspalvelijat ovat tietysti välillä ihan samanlaisia, mutta yleensä olen kyllä saanut hyvää palvelua lähes kaikkialla.

Suomessa Tampereella on kaikkein paras asiakaspalvelu. Helsingissä paska. Tai no oikeastaan siellä ei ole asiakaspalvelua ollenkaan.
 
Suomessa Tampereella on kaikkein paras asiakaspalvelu. Helsingissä paska. Tai no oikeastaan siellä ei ole asiakaspalvelua ollenkaan.
Helsingissä alkaa olemaan aika paljon ulkomaalaisia töissä kaupoissa, jokainen voi itse vertailla kokemuksiaan. Musta suomalainen asiakaspalvelu on yleensä pelkkä vitsi.
 
Ravintoloitsija sano avaavansa klo 11 tarjoilija kertoi että klo 9? Mahtaako muutkin faktat olla yhtä sekasin ?
 
Helsingissä alkaa olemaan aika paljon ulkomaalaisia töissä kaupoissa, jokainen voi itse vertailla kokemuksiaan. Musta suomalainen asiakaspalvelu on yleensä pelkkä vitsi.

Lontoossa melkein jokaisessa mestassa on joku mamu kassalla ja niiltä saa kyllä aika nyrpeää palvelua. Osaksi johtuu varmaan kielimuurista, mutta osaksi myös siitä, ettei kiinnosta.

Toinen kohta on ihan totta. Mutta myös suomalaiset asiakkaat ovat vitsi. Tämä nyt vaan sattuu olemaan ihan helvetin epäkohtelias ja nyrpeä kansa, siitä ei pääse mihinkään... Mun humalaiset, teini-ikäiset asiakkaani täällä käyttäytyvät paremmin ja ovat kohteliaampia kuin aikuiset ruokaravintola-asiakkaat Suomessa.
 
Nythän herra (ex?) apulaiskaupunginjohtaja on haastanut Turun kaupungin oikeuteen, koska virastapidättäminen ei ilmeisesti mennyt ihan oikein pykälien mukaan. Aika jännä että kaveri joka on tuomittu liikuntarajoitteisen vaimonsa pahoinpitelystä, kehtaa vielä ajaa tällaista oikeusprosessia. Luulisi että useimmilla suomalaisilla omatunto kolkuttaisi siinä vaiheessa, mutta ei tällä herralla.

Asiakaspalvelu tuntuu kyllä olevan ihmeen usein joko töykeää/ylimielistä tai sitten yli-makeilevaa, normaali ystävällinen palvelu on niin harvinaista että ne tapaukset jäävät kyllä aina mieleen.
 
Nythän herra (ex?) apulaiskaupunginjohtaja on haastanut Turun kaupungin oikeuteen, koska virastapidättäminen ei ilmeisesti mennyt ihan oikein pykälien mukaan. Aika jännä että kaveri joka on tuomittu liikuntarajoitteisen vaimonsa pahoinpitelystä, kehtaa vielä ajaa tällaista oikeusprosessia. Luulisi että useimmilla suomalaisilla omatunto kolkuttaisi siinä vaiheessa, mutta ei tällä herralla.

Asiakaspalvelu tuntuu kyllä olevan ihmeen usein joko töykeää/ylimielistä tai sitten yli-makeilevaa, normaali ystävällinen palvelu on niin harvinaista että ne tapaukset jäävät kyllä aina mieleen.

Pistää vihaksi. Tämän näköinen tuo:
107273_515h.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo kaveri ei ole kusipää, niin en tiedä sanan kusipää määritelmää. En siis usko, että miehen kusipääksi kutsuminen voi olla mitenkään rangaistavaa.

Hra Kusipää ehkä sitten virallisemmissa tilanteissa.
 
Back
Ylös Bottom