Tankkaus- ja hiilaripäivistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annabel
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Vähäsen asian sivusta tää, mutta menköön nyt. Eli mitä mieltä olette niin kovin paljon spekuloidusta cheat- / hiilaripäivästä? Eli nyt en tarkoita todellakaan mitään mässäilyä, vaan jossakin vaiheessa dietin kulkua pidettävää päivää, jolloin kaloreita nostetaan jonkin verran? Mulla ei ole diettisuunnitelmassa sellaista, joten ajattelin vähän kysellä teidän diettaavien mimmien mielipidettä ja perusteluja puolesta taikka vastaan...

[mod] Irrotin tämän aiheen ihan omaksi threadikseen -vilmis [/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Annabel sanoi:
Vähäsen asian sivusta tää, mutta menköön nyt. Eli mitä mieltä olette niin kovin paljon spekuloidusta cheat- / hiilaripäivästä? Eli nyt en tarkoita todellakaan mitään mässäilyä, vaan jossakin vaiheessa dietin kulkua pidettävää päivää, jolloin kaloreita nostetaan jonkin verran? Mulla ei ole diettisuunnitelmassa sellaista, joten ajattelin vähän kysellä teidän diettaavien mimmien mielipidettä ja perusteluja puolesta taikka vastaan...

Kyllä se on ihan hyvä olla siellä jossain vaiheessa. Mulla on kerran, mutta ei ainakaan vielä. Kyllä sen sitten tuntee kun keho on ihan poikki, tyhjä ja tarvitsee hiilaria. Voipi olla etten ota edes kokonaista päivää, vaan suurennan parin aterian hiilarimäärää. Aika näyttää. Koko hiilaripäivä riippuu niin henkilöstä.

Olen myös pohtinut tuota hiilaripäivän pitämistä. Ehkä se jossain vaiheessa saattais olla hyvä. Entä miten usein laskette kalorinsaantia ja paljonko kerralla?

Pinja sanoi:
Kyllä se on ihan hyvä olla siellä jossain vaiheessa. Mulla on kerran, mutta ei ainakaan vielä. Kyllä sen sitten tuntee kun keho on ihan poikki, tyhjä ja tarvitsee hiilaria. Voipi olla etten ota edes kokonaista päivää, vaan suurennan parin aterian hiilarimäärää. Aika näyttää. Koko hiilaripäivä riippuu niin henkilöstä.

Näissä tankkaus- / hiilaripäivissä on olemassa ties kuinka monta erilaista versiota. Ja niiden käyttö riippuu ihan ihmisestä ja hänen aineenvaihdunnastaan.

Mulle esimerkiksi sopii sellainen systeemi, että dietin alussa muutamaan viikkoon ei pidetä mitään tankkauspäiviä, vaan ne tulevat käyttöön sitten noin neljän viikon jälkeen. Ja silloin systeemi on sellainen, että kokonaiskalorit lasketaan viikkotasolla. Eli viikossa pitää tulla tietty määrä kaloreita.

6 päivää viikosta mennään suhteellisen alhaisilla kaloreilla ja sitten se seitsemäs päivä on ikäänkuin tasauspäivä, jolloin viikon kalorimäärä syödään täyteen. Ja tätä systeemiä jatketaan kunnes kisoihin on noin 3 viikkoa aikaa.

Ja viimeisillä viikoilla kaloreita voidaan päivittäisellä tasolla alkaa hieman jopa nostamaan, edellyttää toki, että kunto on jo hyvä. Tällä kaloreiden nostamisella saadaan potkua väsyneeseen kroppaan, ja niinpä viimeistelytkin saa paremmin toimimaan.

Ja saattaapi käydä niinkin, että kun kaloreita himpan nostetaan, niin aineenvaihdenta lähtee hurjaan vauhtiin, ja kroppa vaan kiristyy kiristymistään, vaikka ruokaa tulee entistä enemmän.

Aivi sanoi:
Entä miten usein laskette kalorinsaantia ja paljonko kerralla?

Mulla on sellainen periaate, että en vähennä kaloreita muuta kuin ihan äärimmäisen pakon edessä. Eli kun painon tippuminen hidastuu, niin ensin kokeilen jotain muuta systeemiä, millä dietin saisi taas etenemään, esim. kalorivaihteluja tai aerobisen hienoista lisäämistä. Jos mikään ei tunnu auttavan, niin silloin on nipistettävä energiansaantia ja vähennys on minulla 200kcal. Näitä vähennyksiä mahtuu yhteen pitkähköön diettiin kolmisen kappaletta.

Eli jos lähtökalorit on olleet 2000, niin vaiheet ovat 1800, 1600 ja lopuksi 1400.

Kiitoksia vastauksista! Tuli vaan toi juttu mieleen, kun tunnen tapauksia, joitka ovat pitäneet ihan joka viikko sellaisen päivän, jolloin ovat syöneet esim sokerittomia karkkeja, mysliä jne. Ja silti onnistuneet dietissään ja kisassaan erinomaisesti.

Mulle valmentaja sanoi, että kisadietillä minkäänlainen "löysäily" ei tule kuuloonkaan (mikä nyt olikin jo selvä juttu), eikä liittänyt suunnitelmaani korkeamman kalorimäärän päivää, vaan kaikki 7 päivää pusketaan läpi saman kaavan mukaan. Kolmen-neljän viikon sykleissä on kuitenkin tehty muutoksia proteiinien, rasvojen ja hiilarien suhteissa. Tuntuu toimivan näinkin.

mä pidän kerran viikossa.hiilarit nostetaan tosi korkealle ja protskuja vähän tiputetaan.mulle sopii tämä koska näköjään aineenvaihdunta jumittelee..

Annabel sanoi:
...vaan kaikki 7 päivää pusketaan läpi saman kaavan mukaan...
En tiiä ootko jo lukenu tän mun yhen kommentin tuolt toisesta threadistä mut kopioin sen kuitenkii tähän uudestaa.
Kia sanoi:
Sain taas vahvistuksen viime kesäselle havainnolle, et mulle sopii aineenvaihdunnan kannalta paljo paremmin jokapäiväset kalorin vaihtelut (nimenomaan hiilareista) ku kerran viikossa pidettävä hiilaripäivä (tai ei hiilaripäivää ollenkaan).
Söin vähän aikaa kuutena päivänä viikossa 1600 kcal ja yhtenä päivänä 3800 kcal eli viikkokalorit oli yhteensä 13400. Nyt syön kahtena päivänä viikossa 1600 kcal, kolmena päivänä 1900 kcal ja kahtena päivänä 2250 kcal eli viikkokalorit on samat 13400 (peräkkäisinä päivinä ei samaa kalorimäärää). Aineenvaihdunta on päivittäisillä kalorivaihteluilla paljon parempi ja missään vaiheessa viikkoa ei iske voittamaton hiilarihimo eli sopii ainakii mulle loistavasti, kannattaa kokeilla!

Pinja sanoi:
onko Emiliana ruvennut jo luistamaan paremmin?

nyt on alkanut meneen paremmin. pidin ensimmäisen hilaripäivän ja se pisti aineenvaihdunnan liikkeelle kunnolla,vihdoinkin. lisäsin vielä kuituja lisää päivittäiseen saantiini puolet lisää. kerran viikossa nostan hiilarit lähemmäs 500g.se toimii mulla näköjään..ehkä ensi dietille pitää ottaase aiksemmin mukaan..

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulla toimii kans toi kalorinvaihtelusysteemi. Kalorin vaihtelut +/- 300. Hiilareilla pelataan. Tiukat päivät on varsinkin dietin edetessä kovia, kun hiilut tippuu alhaisiksi mutta ne päivät on mulla aina kevyitä tai lepopäiviä ja korkeemmat kaloripäivät raskaammilla harjoituspäivillä. Tykkään systeemillä ja aineenvaihdunta tykkää kans!

Kiitos vinkeistä! Mulla on nyt meneillään 3 dietti viikko kalorit 2100. Paino on pudonnut jo vähäsen. Pudotettavaa ei ole paljoa, olen silti yllättynt, että kiristymisen huomaa jo :) Tuo kalorivaihtelu kuuluu suunitelmiini, ehkä sen voisi otaa käyttöön ensi viikolla, tai riippuu, että jos paino on pudonnut taas niin ehkä sitten vasta myöhemmin...Vai kumpaa kannattaisi kokeilla ensin hiilaripäivää vai kalorivaihtelua? Paljonko hiilaripäivänä olisi syytä syödä enemmän?

Mitä mieltä muuten ootte light-juomista ja light-makeisista dietillä? Esim jos iskee hirvee karkki nälkä uskaltaako syödä muutaman light makeisen :)

Aivi sanoi:
Kiitos vinkeistä! Mulla on nyt meneillään 3 dietti viikko kalorit 2100. Paino on pudonnut jo vähäsen. Pudotettavaa ei ole paljoa, olen silti yllättynt, että kiristymisen huomaa jo :) Tuo kalorivaihtelu kuuluu suunitelmiini, ehkä sen voisi otaa käyttöön ensi viikolla, tai riippuu, että jos paino on pudonnut taas niin ehkä sitten vasta myöhemmin...Vai kumpaa kannattaisi kokeilla ensin hiilaripäivää vai kalorivaihtelua? Paljonko hiilaripäivänä olisi syytä syödä enemmän?

Mitä mieltä muuten ootte light-juomista ja light-makeisista dietillä? Esim jos iskee hirvee karkki nälkä uskaltaako syödä muutaman light makeisen :)

Ei se yksi nami varmasti dieettiä kaada, mutta minulla on ehdottomasti se periaate, ettei dieetillä syödä yhtään mitään ylimääräistä. Offilla sitten voi syödä nameja ja dieetti vedetään täysillä.

HEIPS KAIKILLE !!!
Olisi mukava tietää mikä on max kalorimäärä, mihin meinaatti ne dietillä joku päivä kalorit nostaa ??
Ja minimi myös? Vaihteletteko kalorimäärää ihan päivittäin ... ??
Ittellä vaihtelleee 1500 -2000 kcal päivittäin.

Nyt oon menny tän viikon sen verran pienillä kaloreilla (treenipäivinä 1700kcal ja lepopäivinä 1600kcal) et en oo tehny joka päivästä vaihtelua (yleensä päivittäiset vaihtelut +/-300kcal). Pyrin siihen etten mene missään vaiheessa diettiä ton 1600kcal:n alle ja maksimi on luultavasti 2300kcal.

Kaipaisin vielä vähän neuvoja tuon hiilaripäivän ym suhteen. Kalorit tällä hetkellä 1800, 6 dietti viikko meenossa. Ensimmäinen hiilaripäivä ensi sunnuntaina. Mitä käytännössä syötte hiilaripäivänä? kaverini joka treenaa myös kisaan oli saanut ohjeeksieräältä kokoneemmalta kisaajalta, että kerran 2 viikossa voi pitää päivän jolloin saa periaatteessa syödä mitä tähänsa, sillä 1 päivä ei vaikuta, siis voi syödä pizzaa, karkkia mitä sitten tahtookin.
Itse ajattelin vetää hiilaripäivän suht puhtaasti, enemmän puuroa, leipä, hedelmiä ym, ehkä jonkun proteiini patukan voisi syödä. Olisihan se kiva vetää esim karkkia, mutta en tiedä kannattaako, olen kuitenkin tehnyt ns.periaate päätöksen herkkujen suhteen :)

Tällä dietillä ei oo vielä tarvinu hiilaripäiviä pitää mut viime dietillä söin "puhtaasti" hiilaripäivinäkii mut nopeempia hiilareita kun normaalisti esim. vaaleaa leipää :kuola: , tavallista makaroonia, hiilaripäivän pannukakkua, rasvattomia pullia jne. Laskin kalorit hiilaripäivänä yhtä tarkasti kuin tavallisenakii diettipäivänä.
Yhtenä hiilaripäivänä viime dietillä söin pienen määrän karkkia mut tuli niin huono omatunto ja paha mieli eikä ne edes maistunu niin taivaalliselle kuin muistelin, et tän dietin vien läpi ilman yhtään karkkia ihan vaan pään takia, tuskin kroppaan paljon vaikuttaa pieni määrä karkkia.
Hiilaripäivät vaikutti minuun muutenkii ennemmin päätä hajottavasti ku kasaavasti sen aiheuttaman väsymyksen ja turvotuksen takia.

Aivi sanoi:
Kaipaisin vielä vähän neuvoja tuon hiilaripäivän ym suhteen. Kalorit tällä hetkellä 1800, 6 dietti viikko meenossa. Ensimmäinen hiilaripäivä ensi sunnuntaina. Mitä käytännössä syötte hiilaripäivänä? kaverini joka treenaa myös kisaan oli saanut ohjeeksieräältä kokoneemmalta kisaajalta, että kerran 2 viikossa voi pitää päivän jolloin saa periaatteessa syödä mitä tähänsa, sillä 1 päivä ei vaikuta, siis voi syödä pizzaa, karkkia mitä sitten tahtookin.
Itse ajattelin vetää hiilaripäivän suht puhtaasti, enemmän puuroa, leipä, hedelmiä ym, ehkä jonkun proteiini patukan voisi syödä. Olisihan se kiva vetää esim karkkia, mutta en tiedä kannattaako, olen kuitenkin tehnyt ns.periaate päätöksen herkkujen suhteen :)

Kia tossa puhuikin aika paljon asiaa, mutta hiilaripäivän syönnit riippuu niin paljon henkilöstä. Myös hiilaripäivän pitäminen on yksilöllistä. Viime dieetillä minulla oli 2 hiilaripäivää, mutta tällä dieetillä luultavasti 1. Itse en voisi kuvitellakaan pitäväni 2 tai 3 viikon välein tankkausta. Ei sovi mulle...

Hiilaripäivänä tarkoitus olisi saada paljon hyvää hiilaria, jotta taas jaksaa dietillä eteenpäin. Toki se ei nyt maailmaa kaada, jos silloin syö jotain herkkuakin, mutta pääasiassa esim. puuroa, riisiä, leipää jne. Monesti tosiaan se hiilaripäivän pitäminen tuntuu ajatuksena kivalta, mutta sen jälkeinen nesteisyys risoo mieltä ja on taas kiva palata normaaliin dieettiin. Toki energiaa treenissä riittää.

Viime dieetillä ollessani minulla oli valmentajana fitnesskilpailuissa hyvin menestynyt henkilö. Noudatin hänen ohjeitaan kirjaimellisesti johon kuului ns. tankkaus/roskaruokapäivä kahden viikon välein. Tankkaus/roskaruokapäivän jälkeen painoni palasi siihen mistä oli pari viikkoa aiemmin lähdetty. Sitten yritettiin taas pari viikkoa saada painoa tippumaan. Yhdeksässä viikossa painoni putosi 2½ - 3 kiloa! Kun kuntoni ei edistynyt niin kuin olisi pitänyt niin valmeltajaltani lopahti mielenkiinto!!! Tämän takia jouduin etsimään itselleni uuden valmentajan kesken dieetin. Loppudieetti menikin hyvin ja finaalissa oltiin :D . Näinkin voi käydä. Olipahan opettavainen kokemus.

Tuli testattua tuo hiilaripäivä viime sunnuntaina. Söin 2x enemmän hiilareita kuin normaalisti. Lähinnä söin enemmän puuroa, leipää, perunaa ja hedelmää. Olo oli ähky, mutta toisaalta se kyllä piristi. Turvotusta tai nestettä ei pahemmin kertynyt.(Vessassa olen kyllä rampannut ties montako kertaa :) ) Tänään käväsin vaakalla ja paino suht sama kuin sunnuntai aamuna. Katsotaan mitä sitten parin päivän kuluttua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom