Taloyhtiö ja kotieläimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja azzyyr
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Onko täällä kokemusta tai tietoa, että voiko rivitalossa oleva taloyhtiö kieltää asukkaaltaan, siis osakkeen omistajalta, omien koirien pitämisen aidatulla omalla takapihalla?? Kyseessä päätyasunto.

Taustaa: Naapurin akka on ottanut ristiretken meikäläisen koiria vastaan. Hän on nyt saanut päähänsä, että tulee paskanhajua nenään meidän takapihalta. Käytämme kuitenkin koiria kolmekertaa päivässä lenkillä, ja siivoamme takapihan säännöllisesti jätöksistä, joita sinne ei suuria määriä kerry usean päivälenkin ansiosta.
Mutta kohta vuoden jatkuneen itkuvirren ansioista on seinänaapuri ilmeisesti saanu sen verta muita naapureita mukaan "liikkeeseensä", että aivan varmasti yrittävät taloyhtiön kokouksessa kieltää koiran ulkoiluttamisen omalla pihalla.
Onko tämä mahdollista? Sen ymmärrän, että taloyhtiön yleisillä alueilla voidaan kielto toteuttaa, mutta miten se menee aidatun takapihan osalta.
Jos se kiellettäisiin niin skenaariohan olisi, että kuumana kesäpäivänä, kun itse istun aurinkotuolissa takapihalla kalja kourassa, on koirien oltava sisällä kuumassa kämpässä.

Taloyhtiön hallitus on toistaiseksi pessyt asiasta kokonaan kätensä ja eivät ota mitään kantaa. Ainakaa ekalla yrityksellä ei edes tulevaan taloyhtiön kokouksen asialistaan tätä kohtaa oltu otettu, mutta saattaa hallituksenkin mielipide vaihtua, jos naapurin akka nimilistan kanssa sitä vaatii.

Älkää ehdottako keskustelua ratkaisuna, seinänaapurin kanssa kun ei ole enää mitään keskusteluyhteyttä. Nimimerkillä palaa ne hihat rauhallisemmaltakin....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän tuossa pitäisi mitään kiellettyä olla, ellei taloyhtiön säännöt kiellä koiran takapihalla oloa.

Tilanteessa, jossa koira oikeasti pitäisi takapihaa vessanaan ja siten häiritsisi naapureita, siihen varmasti löytyisi jokin "häirintäpykälä" ja siihen voitaisiin puuttua (oletan näin). Eikös tuon loppupeleissä kuitenkin ratkaise taloyhtiön omat järjestyssäännöt.

Jos säännöt eivät tuota kiellä, eikä mitään häiriötä tuosta oikeasti synny, niin kaikki on ok. Pyydä isännöitsijältä järjestyssäännöt.

Sori Offtopic, mutta mistä vitusta noita kusiaisia sikiää. Itsellä sama tilanne, kun naapurin ämmä väittää että koira kusee sen kukkapenkkiin. Turhaa sille koittaa selittää, että jos lumessa ei näy keltaista reikää niin ei siinä ole silloin kustakaan. Varsinkaan jos on kouluttanut koiran tekemään jätökset kauemmas.
Ja asiaan.
Onko muut taloyhtiön asukkaat vanhuksia? Meinaan siis, että jos suuri osa porukasta on päivät töissä niin mitenkäs ne paskan haistaa työpaikalle asti? Pidä koiria vaikka pari viikkoa sisällä ja pidät siitä kirjaa tms. Jos ämmä jaksaa valittaa vieläkin niin sillon sulla on jonkinlaista todistetta, että se valittaa turhasta. Noita riittää kyllä ihan tarpeeksi...En kuitenkaan usko että taloyhtiö alkaa määräämään miten sinä pidät koirias. Jos ne on muutenkin ihan hiljaisia/ rauhallisia, niin aika epätodennäköistä.

Ps. Kyllähän tuoreet jätökset haisee, mutta jos takapiha pidetään puhtaana niin eihän se haise nimeksikään. Sano sille eukolle, että käy pidemmillä lenkeillä kuin vaan takapihalla? Eihän siinä edes kasva kunto.

Sen ymmärrän jos tulee riitaa kerrostaloon viedyistä koirista, joita ei ole koulutettu/pystytty kouluttamaan kerrostalokelpoisiksi, mutta tuo kusi/paskaskenaario ihmetyttää näin itseänikin. Kyllä muakin vituttaa jos yövuoron jälkeen yläkerrassa koira ulvoo ja haukkuu 8-11, mutta varsinkin jos on kyse rivaripätkän omasta pikku takapihasta, niin toihan on sama kun valittaisi grillauksesta. Jos toisten kukkapenkit ja yhteiset hiekkalaatikot saavat olla rauhassa niin ei pitäisi edes kyylällä olla valitettavaa. Taitaa sunkin tapauksessa olla kuseskelija se naapurin oma kissa, jota se lakia uhmaten pitää vapaana pihapiirissä. MÄÄ SEN KISSAN MYRKYTIN ;)

Joo kyllä sääntöjä on tullut postiluukkuun ihan naapurin toimesta. Säännöissä puhutaan vain pihoista, ei eritellä yleisiä ja omia pihoja. Tästä kiinnostaisikin saada näkökulmaa, miten järjestyssääntöjen "pihat" määritellään...

Kukaan muu ei ole sanallakaan sanonut koirista mitään. Nyt oli viimeissä lapussa kirjoitusta, että miksi kaikkien pitäisi henkilökohtaisesti ovella käydä asiasta valittamassa. Tämä oli vastine sille, että sanoin tänään naapurin akalle, että kukaan muu ei koirista valittanut, ja jos eivät valita niin minä en tee yhtikäs mitään. Ja koska ei ovikello ole soinut, niin ei tainnut ketään kiinnostaa tulla valittamaan... Mua pistää oikeasti vihaksi toi akka, eikä viitsisi lähteä tuohon samaan valittamis touhuun mukaan, mutta kohta en muuta keksi. Aiheita kyllä löytyy kyseisen perheen "elämästä" vaikka kuinka ja paljon....

No nyt alkaa valjeta. Kyseessä ei siis olekaan koira- tai pihaongelma, vaan tyypillinen naapurisota. Yksi osapuoli kyttää ja yrittää laittaa kapulaa rattaisiin kaikin keinoin. Ongelmana ei ole koira, vaan ihminen.

Tuollaisesta ei (onneksi) ole omakohtaista kokemusta, mutta itse tuossa tilanteessa toteaisin hänelle vain, että jos koet asian häiritseväksi, tee normaalin prosessin mukaan ilmoitus isännöitsijälle. Yhtään lappua tai lippua ei tarvitse laatikosta pudottaa, se on isännöitsijän työ.

Sitten keskustelisin asiallisesti isännöitsijän kanssa ja kertoisin, että mistä oikein on oikeasti kyse. Pyytäisin isännöitsijän tarvittaessa tutustumaan takapihaan ja siinä voisi sitten juoda sumpit. Ja jos naapuri ryhtyisi hakemaan keskustelukontaktia asian tiimoilta, niin tylysti toteaisin, että ole hyvä, kaikki valitukset isännöitsijän kautta, kiitos.

Naapurin akka oli syksyllä soittanut isännöitsijälle, joka oli todennut ettei sitten pätkääkään heille kuulu. Tämä kuultu taloyhtiön puheenjohtajalta, joka kävi lakkikourassa kertaalleen välittämässä naapurin terveiset meille. Hänen mielipide tosin oli, ettei koirat vois vähempää haitata, mutta ilmeisesti joku pykälä määräsi hänen terveiset sen yhden kerran kertomaan.
Toisen kerran oli akka käynyt vaatimassa kirjallisella lapulla toimia, ni puheenjohtaja oli sanonu, että mene itse valittamaan ei kuulu enää hänelle. Tämäkin kuultu ko. henkilöltä.

Tämä nimenomaan on täysin henkilökohtainen juttu. Mutta nyt kun sais jostain mustaa valkoisella miten määritellään oma piha. Kuuluuko se läntti omaan asuinhuoneistoon, jolloin naapurilla ei asiaan ole pienintäkään napinaa. Nyt se hänen pointtinsa makaa pelkästään tämän järjestyssäännön "piha"-kohdan alla....

Narua sanoi:
No nyt alkaa valjeta. Kyseessä ei siis olekaan koira- tai pihaongelma, vaan tyypillinen naapurisota. Yksi osapuoli kyttää ja yrittää laittaa kapulaa rattaisiin kaikin keinoin. Ongelmana ei ole koira, vaan ihminen.
Joo, näin taitaa olla. Koirista on helppo valittaa, jos ei muuta valittamisen aihetta ole. Mun taloyhtiössä on sellanen hullu ämmä, joka on ottanut mun ulossavustamisen elämäntehtäväkseen. Nimettömiä kirjeitä, tyttöystävien kiusaamista yms. kaikkea älytöntä kiusantekoa. Koirasta ei ole vielä, ihme kyllä valitettu. Viimeisin tempaus oli muutama viikko sitten kasata lunta mun ulko-oven eteen. Suna mä ainakin pitäisin hurtat pihalla ja käskisin naapurin vaan totutella paskanhajuun. Ja vaikka kieltäisivät, pitäisin siltikin...:)

azzyyr sanoi:
Naapurin akka oli syksyllä soittanut isännöitsijälle, joka oli todennut ettei sitten pätkääkään heille kuulu.
Sitä suuremmalla syyllä voi sanoa, että ottaa yhtyttä isännöitsijään, jos kokee koirista olevan haittaa. Siellähän on seinä vastassa valmiiksi, mutta näinhän se menee.

Mihinkään pihakinaamiseen ei kannata lähteä, sitähän naapuri juuri hakee, riitaa. Minä ilmoittaisin vain, että jos rikon jotain pykälää tai sääntöä, ilmoita isännöitsijälle tai poliisille, kiitos ja hyvää päivänjatkoa ja kevättä. :haart:

Joo, näin teen. Täytyy kirjoittaa A4:nen asiallista tekstiä ja loppuun todeta, että tämä asia jatkuu isännöitsijän kautta, jos on jatkuakseen....

No nyt alko helpottaa. Emännän kaverin tuttu on lakimies ja ne selvitteli tuota piha-asiaa. Naapurilla ei lain mukaan ole mitään valittamista siitä mitä me pihallamme tehdään. Varsinkaan tässä tapauksessa, kun tuo siivous ym. on hoidettu. Vaimo meni puhumaan naapuriin, minua sinne ei kuulemma kannata päästää... oikeassahan se on.... :rolleyes:

Itse olen vähän niinkuin se aidan toisen puolen asukas siinä mielessä että naapurissa on nyt muutaman vuoden majaillut erittäin pienellä takapihalla kultainen noutaja.

Täytyy kyllä sanoa että lievää paskan hajua sieltä välillä tulee.Ja se koiran haukunta alussa otti päähän mutta siihenkin on tottunut kun se ei enään niin paljoa hauku,paitsi silloin kun sen kanssa jotaan vitun leikkiä leikkivät.

Ei ole silti kertaakaan tullut mieleen että alkaisin heille asiasta valittamaan,loikkiihan meidän kissakin joka puolella omiaan niinkuin naapurin koiratalon kissakin.Ennemminkin on hyvällä omalla tunnolla tullut grillailtua hiiligrillillä koska itseä huvittaa,vaikka välillä on naapurin ukko selvästi suuttunut ja oviaan paiskonut.No grilli se on heilläkin ja kovassa käytössä.

Lakipykälistä en tiedä mitään mutta jos se paska tosiaan haisee ja naapurissa on herkkänenäinen henkilö niin aika harmittava juttuhan tommonen.Tuttavan (myöskin rivitalo)naapurissa oli edellisillä asukkailla kaksikin koiraa ja se haju joka sieltä kesähelteillä irtosi oli kaamea.

Nää rivitalot on vähän tällasia et joutuu ottamaan naapurit huomioon ja samalla kärsimään heidän touhuistaan.

Tässähän sitä joutuu jo selkärankaa tukemaan, ettei sorru samaan aivottomaan itkemiseen. Naapurissa on todella innokkaita grillaajia. Minä suoritan tuon homman suosiolla pelkästään mökillä, niin saapa nähdä, miten hyvin ensikesänä saan kaljapäissäni pidettyä tuon kuitin paikan sisuksissa, kun taloyhtiön järjestyssäännöt kieltää ehdottomasti grillaamisen takapihoilla. Yhtiöltä kun löytyy siihen hommaan katoskin....

Kyllähän se totta on, että haisee se paska siinä auringon paisteessa, jos sitä ei pois kerätä. Mutta kun me näin tehdään varsinkin kesäaikaan aina, jos sinne nurtsille käppyrä ilmestyy...

No ei oo herkkuu teidän rivitaloasuminen :)

Mä tein kerran vastaavassa tilanteessa virallisen valituksen taloyhtiön hallitukselle kotirauhan jatkuvasta häirinnästä ja sehän meni läpi. Asuttiin silloin kerrostalossa ja siellä asui eräs osakkeenomistaja mummeli, joka terrorisoi vastaavalla tavalla meidän elämää. Yleensä asia koski koiria ja aina se sai tyttöystävän itkeskelemään kun löylytti sitä siitä miten huonoja ihmisiä me ollaan. Se sai sitten varoituksen ihan kirjallisena vaikka oli osakkeenomistaja...Tuollekaan kun ei varsin agressiivisetkaan puhuttelut tehonneet, niin tuo kyllä tehosi ja munkaan ei tarvinnut mennä linnaan rappukäytävätuuppauksen takia :D

Eilen oli poliisi tv:ssä ratkaisu sun ongelmiin. Tammisaaressa oli ollut naapureilla jotain sanaharkkaa, toinen oli tilannut hell angelssit pitämään pihajuhlat omalle pihalle, ei ollut naapurista kuulunut sen jälkeen mitään:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom