Taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Replay
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tuo huolto hommahan on tosiaan ehdottoman tärkee olla. ei tuu mistään mitään jos joutuu pitkään ilman työkalua olemaan. monella halpis merkillä ei taida olla noitakaan tarjottavana. mahtava pojottaa normaali jonotus listalla jos on ammattiautoilija.

Näin olen myös ymmärtänyt keskusteluista taksikuskien kanssa. Esim. yksi syy siihen, miksi nykyistä korimallia edeltävää Audi A6:tta ei käytännössä näkynyt taksina oli kuulemma huollon huono maine. Mersuhan on jo vuosikymmeniä hionut taksihuoltoaan.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä kotimaan taksit on vaan monella tapaa parempia verrattuna ulkomaisiin. Sveitsissä työreissulla ollessa piti oikein erikseen hotellin respasta tilata taksi, jossa voi maksaa luottokortilla :wtf:

Ja sitten taksina oli jotain todella ruhjoontuneita ja haisevia Corolloja, Pököjä yms paskoja, mitä ei ikinä Suomessa näe. Ja lisäksi kun maksoi kortilla, niin kuski kaivoi penkin alta höylän, ja rupes asenteleen paperia ja korttia siihen :D

Sitten jos halus paremman taksin, piti soittaa VIP-taxipalveluun, josta tuli jopa musta c-luokan mese :rolleyes:
 
Viime reissulla tuli tyypattua jokin sähköauto, olisikohan ollut prius tai vastaava. Voisi huvikseen alkaa sitä suosimaan jatkossakin. Oli ihan hauskaa kun kuski jaksoi jopa esitellä tekniikkaa.
 
Tääl Lahes on yks tai kaks Chryslerin 300CC:tä taksina (ainaki oli siihen aikaan) ...
Jos tuohon Esson baarin tietotoimistoon on luottaminen niin Chryslerillä (tai jollain jälleenmyyjällä) oli jonkunlainen kamppis noista kolmesatasista taksareille sillon kun ne tuli. Eipä taida enää myydä taksiksi - ne paskat kun ei oikeen tainnu kestää (ja saattoi olla, että myöskään huoltopuoli ei toiminut).

Kai siinä on jonkin verran mulukunjatkettakin, saa tolpalla muille kuskeille esitellä kiiltävää uutta mersua ja vittuilla tojotakuskeille :D
Tuo on varmasti totta, ainakin kun juttuja kuuntelee. :D Rengit saattaa tietysti haukkua myös sen "oman" merkkinsä.
 
Akoinaan tuli vedettyä juurikin sellaisia johtopäätöksiä että renkiä jatkuvasti käyttävä isäntä ostaa edullisemman auton ja itse suurimmaksi osaksi ajava ostaa laadukkaan saksalaisen tai ruotsalaisen. Samoin tuo ensimmäinen vaihtoehto jättää autosta lisävarusteita pois, jälkimmäinen ottaa kaiken tarpeellisen koska auto on työkalu ja itse sitä käytettäessä pitää käytettävyyden olla huippuluokkaa. Voi pikkuhiljaa alkaa vituttaa joku 12h työvuoro kivreessä tai nissan sunnyssä vuodelta kaks.

Silti käsitykseni mukaan suomessa taksi-kalusto corolloista huolimatta on keskimäärin parempaa kuin monessa muussa maassa.
 
Jos tuohon Esson baarin tietotoimistoon on luottaminen niin Chryslerillä (tai jollain jälleenmyyjällä) oli jonkunlainen kamppis noista kolmesatasista taksareille sillon kun ne tuli. Eipä taida enää myydä taksiksi - ne paskat kun ei oikeen tainnu kestää (ja saattoi olla, että myöskään huoltopuoli ei toiminut).
yhden syslerin omistajan kanssa juttelin ja kuulema ainakin 25% auton arvon edestä tullut jo varaosaa vaihdatettua takuuseen. (takuuta puol vuotta jälellä) Vepasto ei tahdo toimia yhteen ajotietokoneen kanssa (jos käytät niin moottorivika-valo syttyy...)
 
Ei minua suuremmin kiinnosta mikä merkki taksin keulasta löytyy, kunhan on kuitenkin suht uusi auto. Hyvä niissä on kuitenkin matkustaa oli merkki sitten Mersu tai Toyota. Kajaanista löytyy kuitenkin pari tuollaista 80-90 vaihteen Mersun farmaria taksina ja se kyllä jo häiritsee itseäni. Ihan hyvähän niissäkin on olla kyydissä ja perille pääsee, mutta jos vaihtoehtona olisi vaikkapa lähes 20 vuotta uudenpi mersu, niin kyllähän se vähän harmittaa matkustaa samalla rahalla tuollaisella ikälopulla autolla. Suht harvoin kuitenkin liikun taksilla ja silloin kun liikun niin toivoisin edes hieman "luksusta", ainakin sen verran että autona olisi uudempi/parempi kuin oma teini-ikäinen japanilainen. Eri asia olisi jos tuollaisella vanhalla mersulla ajaminen olisi halvempaa, niin silloin kyllä suosisin sellaista.

Viime reissulla tuli tyypattua jokin sähköauto, olisikohan ollut prius tai vastaava. Voisi huvikseen alkaa sitä suosimaan jatkossakin. Oli ihan hauskaa kun kuski jaksoi jopa esitellä tekniikkaa.

Vantaalla tuli aikoinaan kuljettua matka tai pari Priuksella ja silloinkin kuski mielellään höpötti auton tekniikasta. Positiivinen kuva jäi tuosta Priuksesta. Voisin itsekin kuvitella suosivani kyseistä merkkiä taksina, mikäli sellainen löytyisi kotiseudulta.
 
Akoinaan tuli vedettyä juurikin sellaisia johtopäätöksiä että renkiä jatkuvasti käyttävä isäntä
Taksien ajovuorolistat ovat keskimäärin 300-350h/kk/auto, puolet yövuoroa, puolet päivävuoroa. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että joka edes yrittää ajaa ton määrän ihan yssikseen (päälle toki paperityöt, tankkaukset, pesut, sisätilapuhdistukset ja huolloissa käyttämiset), on hullu ja kohta ennen aikojaan haudassa. Eli käytännössä jokainen isäntä haluaa ja pyrkii saamaan vakiduunarin, eli rengin eli kuskin.

Useimmiten on niin, että yhdellä taksilla on (em. tuntimäärästä johtuen ja sen verran pitää niitä tunteja olla, jotta edes tuliterä Hyundai Sonata tulee kannattavaksi, no ok ehkä sillä riittäisi 250h/kk, E Mersulla tarvitaan varmasti enemmän) palkollinen kuski ja autoilija/taksiyrittäjä, eli kansanomaisesti renki ja isäntä ja he ajavat auton vuorot hyvin pitkälti niin, että kuski ajaa kaikki yövuorot, isäntä päivävuorot, eli mahdollisimman fifty fifty. Joskus on myös toisinpäin, eli kuski ajaa päivät, isäntä yöt, mutta harvemmin.

Mahdollisesti lisäksi yrittäjä palkkaa sitten satunnaisia tuuraajia (mutta niitä ei oikein ole saatavilla) tai tuuraa itse, mutta jos järkevä yrittäjä on, pyrkii varmaan ajamaan ite maks. 200h/kk, jotta kerkee hoitaa muut työasiat, harrastukset, ehkä myös hoitaa sosiaalisia suhteita. Krooninen kuskipula vars. isommissa kaupungeissa pistää toki monen yrittäjän ahtaalle ja ajamaan jopa 250-300h/kk, tai "ajamaan", eli auto kuitataan muka vuoroon, mutta pistetään samantien tauko tai varattu tilaan (eli autoon ei voi tulla tilauksia) ja isäntä takas nukkumaan. Semmoinenhan ei olisi oikein luvallista, mutta on täysin ymmärrettävää. Tuskin kukaan voi rehdisti väittää pystyvänsä painamaan sekä yö- että päivävuoroa töitä noin 300-350h/kk laadukkaasti ja huolella, johon päälle pitäisi vielä tehdä paperitöitä jne. hommia, eli yhteistyömäärä nousisi noin 350-400h/kk. Epäinhimillistä moinen on, eikä sitä kukaan kestä kovin pitkään.

Em. yhtälöön kun lisätään lähes jokaisella taksarilla pahasti retuperällä oleva syöminen (jokainen tauko on palkaton), ainakin öisin yllättävän suurelta osalta vittuileva asiakaskunta (joo, kaupankassoilla varmaan vielä isompi osuus vittuilijoita) niin tarvitseeko ihmetellä, että vastaan tulee kyrpä otassa ajavia alan ihmisiä yllättävän usein? Moni ajaa 12h vuoroja läpi kofeiinin ja nikotiinin voimalla, ehkä kiskastaan pullakahvi tai höyrymakkara, siis 12h vuorossa, eikä yhtään enempää. Syömiset ja taukojen pitämiset toki ovat kuskin omassa vallassa ja vika, jos ei niitä järkkää kuntoon, mutta työtuntimäärä ja kuskipula eivät ole enää täysin kuskin tai yrittäjän vallassa, niille ei oikein mitään voi.

Sitten taas tuntimäärää, eli vuorolistan mukaista ajovelvoitetta per auto ei oikein voi vähentää, jos halutaan, että autojen laatu säilyy edes nykyisellään ja taksat eivät nousisi kovasti. Ihan pätevä malli olisi yrittäjä/kuski per auto, mutta tällöin auton kuukausittainen ajomäärä ei saisi olla, kuin noin 150-200h ja sillä määrällä ei sitten tuottoa tule, kuin jonkun 80-luvun mersun tai kymmenen vuotta vanhan Corollan verran, vähän kärjistetysti sanottuna.
 
Tätä on tullut joskus mietittyä. Tuossa yllä ihmeteltiin, miksei ole "halpisluokkaa" jossa autona olisi joku Corolla. Mutta eihän se oikeasti mene niin. Kysytään mielummin näin: kuka on valmis maksamaan 30% enemmän siitä että pääsee Mersun kyytiin? Ei vramasti kukaan. Seuraus -> preemiumit katoaa liikenteestä ja kaikki taksit on ladoja.

p.s. se mersu on kuitenkin joku c-sarjalainen. Eli kun nouset autosta niin kengät jää pysyvästi jumiin etupenkkien alle ja välilevyyn tulee pullistuma.
 
Taksien ajovuorolistat ovat keskimäärin 300-350h/kk/auto, puolet yövuoroa, puolet päivävuoroa. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että joka edes yrittää ajaa ton määrän ihan yssikseen (päälle toki paperityöt, tankkaukset, pesut, sisätilapuhdistukset ja huolloissa käyttämiset), on hullu ja kohta ennen aikojaan haudassa. Eli käytännössä jokainen isäntä haluaa ja pyrkii saamaan vakiduunarin, eli rengin eli kuskin.

Riippuu täysin pitäjästä. Pienemmillä kylillä ajovuorot pystyy muutamaa päivää vuodessa (+lomat) lukuunottamatta hoitamaan itse jos haluja on.

Isommilla kylillä tilanne on toki toinen, listaa riittää varmaan ihan hulluuteen saakka.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuu täysin pitäjästä. Pienemmillä kylillä ajovuorot pystyy muutamaa päivää vuodessa (+lomat) lukuunottamatta hoitamaan itse jos haluja on.

Isommilla kylillä tilanne on toki toinen, listaa riittää varmaan ihan hulluuteen saakka.
Juu, noin se vissiin menee.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom