Taistelukoirat

Pakkoko tähänki aiheeseen suhtautua sillä vanhalla ritariässä-mentaliteetillä? Mun mielestä aihe on mielenkiintonen ja kyseiset koirarodut on kiinnostavia. Jos ei muuta tarkotusta oo kun yrittää trollata tää ketju niin voi jättää postaamatta.

(Edit. niitä pelleilyviestejä poistettu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirja aiheesta. Oon joskus ton kirjan osittain läpi lukenut ja siinä kerrottiin aika monesta rodusta paljonkin. Samalta kirjottajalta on enemmänkin aiheesta.

Javu sanoi:
Itseä kyllä kiinnostaisi kovastikin mm. vanhaenglanninbulldoggi mutta mahdollinen aggressiivisuus muita koiria kohtaan vähän arveluttaa kun ei ole oikein mahdollisuuksia päivittäin totuttaa pentua koiriin.

Sama vika rahikaisella. Kävin nuita koiria kattomassa Orimattilassa päin ja veivät kyllä mun sydämen. Haaveena olis joskus moinen ottaa, mutta just tuo vihamielisyys muita koiria kohtaan epäilyttää. Mutta toisaalta siinä ois myös vähän haastetta, mikä kiehtoo.

Minkälainen shar pei on luonteeltaan? Onko sillä niitä iho-ongelmia mistä joskus jotain lukenu? :kuvia: ?

Voin laittaa myöhemmin kuvia ku pääsen himaan. Shar Pei:t on luonteeltaan ihmisiä kohtaa lempeitä ja silti omaa laumaa kohtaan hyvinkin suojelevia. Toisten koirien kans välillä hieman vaikeea etenkin uroksilla. Sen verran vahva se taistelukoira vietti kuitenkin on. Iho-ongelmia ei ainakaan meillä ole ollut, yhtenä syynä kenties se, että koiramme on ns.kiinalaista alkuperäistä linjaa. Jenkkiläinen jalostetumpi linja on paljon ryppyisempi ja näin ollen ongelmallisempi. Tolla meidän hurtal on niitä ryppyjä vain naamassa ja hännässä. Silmien kans välillä tekemistä ku meinaa rähmiä pahasti. Ei silti mitään vakavaa. Suosittelen rotua! :thumbs:

Jenkeissä APBT:llä on kovan ja kestävän taistelijan maine. Unohtaa ei sovi näitäkään: Tosa Inu, Akita Inu, Dogo Canario (Presa Canario) yms.

Siis Windowmakerin sharpei on ns. "bonemouth" jolla vähemmän löysää nahkaa, tämä näistä kahdesta sharpei-tyypistä Suomessa yleisemmin tavattava versio on "meathmouth", se todellinen ryppykasa. Tämä erään Koiramme-lehden lyhytartikkelista, itsellä ei sen kummempaa innostusta rotua kohtaan. Kokeneiden eläinlääkäreiden, joiden kanssa olen puhunut, rehellinen mielipide on, ettei rotua kannata harkita tiedostamatta vahvaa todennäköisyyttä terveydellisiin ongelmiin.

"mikä on kovin koira", "kumpi voittais, Hulk vai Teräsmies"...
Ottaa kyllä vähän päähän ns. taistelukoirista kirjoitetut jutut / mutut, olivat ne sitten kauhisteluja tai mun-koira-tappais-sun-koiran -kehuskeluja. Vaikea sanoa kummat ovat vatipäisempiä, rotuja kieltävät kukkahattutädit vai koiraa munanjatkeena pitävät brassailijat.

Itseä kyllä kiinnostaisi kovastikin mm. vanhaenglanninbulldoggi mutta mahdollinen aggressiivisuus muita koiria kohtaan vähän arveluttaa kun ei ole oikein mahdollisuuksia päivittäin totuttaa pentua koiriin. Lisäksi en ole aivan varma onko minulla tarvittavia taitoja ja pitkäjänteisyyttä yleensäkään isomman koiran kouluttamiseen. Harkinnassa kuitenkin on kun nykyisista pikkuriiviöistä aika jättää...

Samaa mieltä. Mutta sinuna olisin enemmän huolissani kyseisen rodun hengitysongelmista, silmäongelmista, muljahtelevista kyynärnivelistä, iho-ongelmista, synnyttämisongelmista, liikkumisvaikeuksista, anaalirauhastulehduksista, huonosta purennasta, hammaspuutoksista jne. kuin luonteesta...

Olikohan New Yorkissa vai missä kun Cane Corso oli päässyt omistajalta karkuun kadulle ja tappanut jonkun vastaantulijan. Omistajalle murhasyyte.
Varmaa tietoa ei ole, hatara muistikuva lehtijutusta tms. Paremmin asiasta tietävä ilmoittautukoon ja syösköön tiedon tulisen vasaman mun päälakeen.

Samaa mieltä. Mutta sinuna olisin enemmän huolissani kyseisen rodun hengitysongelmista, silmäongelmista, muljahtelevista kyynärnivelistä, iho-ongelmista, synnyttämisongelmista, liikkumisvaikeuksista, anaalirauhastulehduksista, huonosta purennasta, hammaspuutoksista jne. kuin luonteesta...

Mä käsitin et kyseessä on vanhaenglannin bulldoggi eli olde (olde english bulldogg), eikä englanninbulldoggi.

Onko tämä nyt se SATHY:n WEB, joka ei ole Suomen Kennelliiton hyväksymä koirarotu? Siis tämä vanhaenglanninbuldoggi. On meinaan aivan eriasia kuin englanninbuldoggi.

Englanninbuldoggiin nämä Bandiitin mainitsemat aisiat pitävät paikkaansa. Olen rotuun tutustunut kaverini koirien kautta, hänen äitinsä kasvattaa näitä. WEB:iin taas toinen kaverini on syventynyt, joka innolla on luennoinut minullekin, niin että jotain käsitystä on. WEBin kohdalla itse olisin eniten huolissani juuri tuosta epäsosiaalisuudesta. Terveydellisiä ongelmia tuo rakenne ei suoraa tuo, mutten ole nähnyt lonkka,- kyynärkuvia enkä myöskään silmätutkimusten tuloksia. Olen oppinut kantapään kautta, että terve on vasta kun se on todistettu. WEBbejä on senverran vähän suomessa, että niistä varmana saataisiin hyvinkin kattava aineisto.

Cane Corso

canecoso38974.jpg

Cane corso on hyvin vanha työkoirarotu, se polveutuu suoraan muinaisista Rooman valtakunnassa käytetyistä sota- ja taistelukoirista

Vanhimmat löydökset cane corson nimestä ovat 1500-luvulta peräisin olevia runoja. Corso on luultavasti kehitetty risteyttämällä taistelukoiria jonkun suuren, mahdollisesti irlanninsusikoiran tyyppisen ajavan koiran kanssa, jolta rotu on saanut itselleen mastiffiksi ainutlaatuisen nopeuden. Rooman valtakunnan tuhon jälkeen cane corsoja käytettiin moninaisissa tehtävissä Etelä-Italiassa Puglian, Calabrian ja Sisilian maakunnissa. Pääasialliset tehtävät olivat omaisuuden vartiointi, karjan suojelu ja paimentaminen sekä suurriistan metsästys. Corsot toimivat myös teurastajien ja ohjastajien apureina.

:haart: Olde :haart:

Tank-1005.jpg

Historian mukaan bulldoggien, joka oli 1800-luvulla suomeksi "sonnikoira", alkuperä on Brittein-saaret. Nimitys bulldog tulee tämän koiratyypin käytöstä härkien taltuttamiseen. Tarkkaa tietoa siitä koska koirien käyttö tähän tarkoitukseen alkoi ei ole tiedossa mutta kirjallisia mainintoja löytyy niinkin varhaiselta ajalta kuin vuodelta 1209.

Nykypäivänä härkätappelujen kaltaisia urheilulajeja ei ole mutta aikanaan ne loivat täysin omat vaatimukset käytettäville koirille. Koirien tuli käydä komennosta itseään moninkertaisesti isompien vastustajien kimppuun. Eikä varaa virheille ollut! Vain parhaimmat koirat selvisivät jalostuskäyttöön ja tuona aikoina luotiin perusta bulldoggeille.

Ulkonäkö ei painanut vaakakupissa mitään ja tuloksena oli vähintäänkin omalaatuisen näköisiä koiria - ainakin monen muun koirarotuharrastajan mittapuun mukaan. Vuonna 1835 loppuivat härkätappelut ja samalla katosi bulldoggien härkätappelutarve. Englanninbulldoggin käyttötarkoitusta ei enää ollut.

Tämän rodun harrastajat eivät kuitenkaan luovuttaneet vaan jatkoivat englanninbulldoggin jalostusta - muotojalostuksena. Lopputuloksena on nykyisin tuntemamme englanninbulldoggi.Vaikka englanninbulldoggin alkuperä on syvällä bulldoggien pitkässä sukupuussa ei sen luonne ja fysiikka enää vastaa sitä alkuperäistä koiraa, joka on englanninbulldoggirodun esikuvana. Bulldoggiharrastajien mielissä virisi ajatus herättää henkiin tuo muinainen - ja alkuperäinen - englanninbulldoggi.

Edittilisäys:
Vanhaenglanninbulldoggi sai alkunsa kun haluttiin luoda uusi rotu, joka vastaa mahdollisimman tarkkaan alkuperäistä terverakenteista ja reipasta englanninbulldoggia. Uuden rodun luominen onnistui erinomaisesti ja nyt meillä on vanhaenglanninbulldoggi, joka on oivallinen lemmikki, hyvä vahti ja ennen kaikkea terve työkoira.

www.olderanch.com

Siis Windowmakerin sharpei on ns. "bonemouth" jolla vähemmän löysää nahkaa, tämä näistä kahdesta sharpei-tyypistä Suomessa yleisemmin tavattava versio on "meathmouth", se todellinen ryppykasa. Tämä erään Koiramme-lehden lyhytartikkelista, itsellä ei sen kummempaa innostusta rotua kohtaan. Kokeneiden eläinlääkäreiden, joiden kanssa olen puhunut, rehellinen mielipide on, ettei rotua kannata harkita tiedostamatta vahvaa todennäköisyyttä terveydellisiin ongelmiin.

Juurikin näin. Mutta tosiasiassa näistä terveysongelmista on hyvin pitkälle päästy jo eroon. Ja sitäpaitsi eräskin vanha ja kokenut eläinlääkäri yritti väkisin antaa kortisonia mun Shar Peille, joka on totaalisen kiellettyä. Eli moni eläinlääkäri ei oikeesti tosta rodusta tarpeeksi tiedä, jotta voisi siitä erityisemmin kertoa.

:haart: Olde :haart:
Tank-1005.jpg

Ihan selvyyden vuoksi voisit liittää tähän muidenkin kuin vain Tankin kuvia, näiden ulkomuodollinen skaala kun on, varsinkin tuon kohua herättävän naaman, osalta suhteellisen laaja.

Oldet vaikuttaa kivoilta, yhden pennun vain olen tavannut, joten en kokonaisuudessa tunne rotua, mutten itselle ottaisi. Ei ole käyttöä. Mutta jokaisella on oikeus päättää oman koiran rotuvalinta ja sen mukainen käyttötarkoitus. Mikä WEBillä on taakanveto, villisikapaimen jne. sekä perinteinen lemmikki.

Täytyy muistaa myös se, että vaikka koira olisi miten cool tahansa ulkonäöltään, niin onnellinen se ei ole, jos ei voi toteuttaa sitä tarkoitusta johon on kehitetty. Esim. ei meidän karjalaiset sovi sohvakoiriksi vaan niiden on päästävä metsälle, eikä mun sesset ole omimmillaan muualla kuin oman ihmisen kanssa palveluksessa. Jos siis hankkii vahvasti vahtiviettisen koiran, olisi sillä sitten olla myös sitä työtä tarjolla. Jos sen koettaan saada olemaan hiljaa kerrostalossa ja lenkkeilyttää koirapuistoon ja takaisin ongelmia on tiedossa...

Ihan selvyyden vuoksi voisit liittää tähän muidenkin kuin vain Tankin kuvia, näiden ulkomuodollinen skaala kun on, varsinkin tuon kohua herättävän naaman, osalta suhteellisen laaja.

Nii et meinaat, että alan kaivaan jokaisen erinäkösen olden kuvan tähän threadiin? Menikö sulla nyt hieman pointti ohi, joka oli mun tarkotuksena vaan innostuksen hetkenä laittaa joku kuva oldesta, ehkä ihmisille jotka ei tiedä minkä näköinen se on ja vähän tekstiä rodusta kertomaan? Jos sun mielestä tarvii laittaa selvitystä tai enemmän kuvia niin nähän voit ite tehdä sen.

Juurikin näin. Mutta tosiasiassa näistä terveysongelmista on hyvin pitkälle päästy jo eroon. Ja sitäpaitsi eräskin vanha ja kokenut eläinlääkäri yritti väkisin antaa kortisonia mun Shar Peille, joka on totaalisen kiellettyä. Eli moni eläinlääkäri ei oikeesti tosta rodusta tarpeeksi tiedä, jotta voisi siitä erityisemmin kertoa.

Mun anatomian tuntemuksella, en usko että "meathmouth" tyypin koirat voivat päästä kunnolla ongelmista eroon, ennenkuin niiden ulkomuoto muuttuu radikaalisti. Mut mikäli kehitys on positiivista, niin mainiota. Ihan tiedonjanosta, jota myös uteliaisuudeksi kutsutaan, onko sharpein kortisonikiellon syynä sen ihoa ohentava vaikutus?

Menikö sulla nyt hieman pointti ohi, joka oli mun tarkotuksena vaan innostuksen hetkenä laittaa joku kuva oldesta, ehkä ihmisille jotka ei tiedä minkä näköinen se on ja vähän tekstiä rodusta kertomaan?

Ei, en mä pahalla. Enkä tahdo pilata hyvää tuultasi. Tankki vain ei ole kaikkein selkein kertomaan eroa englanninbuldogin ja olden välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom